Logo
Het is nu 28 maart 2024, 22:39



Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
 Merovingische mantel of lijkwade haakje 
Auteur Bericht
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 18:30
Berichten: 26912
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Merovingische mantel of lijkwade haakje
hoi beste mede zoekers,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

nog een beslag stukje 8-)

afmeting;15/10 mm. , laat je verleiden door de grote foto

metaal;koper/brons


bijzonderheden;lijkt me ook een oudje te zijn qua uitzien :06

grt Coinhunter Chris - Kerkrade :03


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

_________________
"niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!



beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"

19 mei 2019, 18:49
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 dec 2008, 20:30
Berichten: 14152
Antwoord met een citaat
Bericht Re: lijkt me ook een oudje dit beslag sstukje
Lijkt mij meer een mantelhaak dan een beslagstukje
Wel een oudje, erg mooi nog :10

_________________
Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling
viewtopic.php?f=177&t=45920
Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.


19 mei 2019, 19:03
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: lijkt me ook een oudje dit beslag sstukje
uitzonderlijk lijkwade haakje uit de Merovingische periode :ppp :ppp :ppp


https://www.google.com/search?q=agrafe+m%C3%A9rovingienne&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi2pL3KlqjiAhVCYVAKHbdnAZ4Q_AUIDigB&biw=1536&bih=723#imgrc=NTlTYqibGjHV8M:


19 mei 2019, 19:04
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 okt 2015, 20:04
Berichten: 1024
Antwoord met een citaat
Bericht Re: lijkt me ook een oudje dit beslag sstukje
Moet dit een zeepaardje voorstellen?
Knappe vondst Chris :goezo:

Groeten Brynckminator


19 mei 2019, 19:25
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 okt 2012, 16:39
Berichten: 10560
Antwoord met een citaat
Bericht Re: lijkt me ook een oudje dit beslag sstukje
lijkt een beetje op zo een S fibula mooi haakje :10 :ppp :ppp :ppp




GroetenMarcel


19 mei 2019, 19:26
Profiel
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 18:30
Berichten: 26912
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Re: lijkt me ook een oudje dit beslag stukje
goede nacht en slaap zacht voor straks,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

dank om effen te reageren :10

waarom zit er gaatje in :06
\
grt Chris :03

_________________
"niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!



beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"

20 mei 2019, 22:14
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 nov 2016, 10:40
Berichten: 1945
Antwoord met een citaat
Bericht Re: lijkt me ook een oudje dit beslag stukje
ik volg


20 mei 2019, 22:49
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jul 2015, 09:24
Berichten: 11688
Woonplaats: Midden Nederland
Antwoord met een citaat
Bericht Re: lijkt me ook een oudje dit beslag stukje
Lijkt mij ook een mantelhaakje o.i.d.
Nooit gezien in deze vorm en dat gaatje maakt het extra interessant :06

:sd Jan

_________________
Kennis is macht - Karakter is meer


21 mei 2019, 09:04
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 mei 2012, 22:58
Berichten: 3645
Woonplaats: Sint Truiden België
Antwoord met een citaat
Bericht Re: lijkt me ook een oudje dit beslag stukje
Mooi hoor,

idd mantelhaakje


denk dat deze +/- 11de eeuws zijn...heb ergens thuis een ref in boeken staan ...zoek het vanavond ff op

(al doet de tekening me karo aan .....)


Edd


21 mei 2019, 09:25
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: lijkt me ook een oudje dit beslag stukje
Hallo Chris.

Jou mantel/lijkwadehaakje heeft een gat waar een ketting aan gezeten heeft het kon kleding als wel een lijkwade sluiten. De datering Merovingisch wat ik reeds aangegeven heb is op basis van de S vormige decoratie wat bekend is in deze periode als bijvoorbeeld zo als marcel al reeds aanhaalde bij de S-Fibulae :10

Zie ook

https://www.legio6victrix.com/archeologie/les-agrafes-a-double-crochet/


Ondanks hun relatieve overvloed in de opgravingen van sites van de Middeleeuwen, zijn nietjes nog steeds vrij onbekende objecten. Bovendien zijn er in de Provence of zelfs elders heel weinig specifieke werken aan hen gewijd, in tegenstelling tot andere categorieën metalen meubelen zoals fibulae, beeldjes ...

Hun studie is echter interessant: het leidt, net als dat van andere in serie vervaardigde objecten, op technologische en chronologische overwegingen.

Nietjes behoren tot de utilitaire objecten die nauw verwant zijn met het dagelijks leven van de mensen die na het einde van het Romeinse Rijk op ons grondgebied hebben geleefd. Zoals de naam al doet vermoeden, werden ze voornamelijk gebruikt om kleding te nieten. Ze hielden twee delen van het kledingstuk vast, de haken werden door gaten in de stof gevoerd of eenvoudig in de stof gestikt. Ze zijn te vinden op habitat-sites, en vaak in funeraire omgevingen, wat aantoont dat ze ook dienst deden als lijkwade nietjes, 'lijkwaden' genoemd.

Staples hieronder beschreven, werden vooral gevonden in de buurt van de stad Arles, in het bijzonder in de Camargue, maar ook rond het Massief van Alpilles (gemeenschap van Saint-Rémy-de-Provence, Tarascon, Graveson, Maillane ...).





2. DATA



Het is moeilijk om de nietjes te dateren omdat het aantal variëteiten aanzienlijk is en hun morfologie zeer weinig verandert gedurende de paar eeuwen van gebruik. Het is ook waar dat het grootste aantal van de hierna gepresenteerde objecten werden gevonden in de prospectie, die niet van grote betrouwbaarheid is voor hun datering. De ontdekking van enkele nietjes in stratigrafische contexten van opgravingen stelt ons echter in staat om sommige elementen vaak veel nauwkeuriger te brengen.

Als in het noorden van Frankrijk, de eerste dubbele haak nietjes lijken te verschijnen uit het Romeinse Rijk [1] , is dit zeker niet het geval in het zuiden van Frankrijk, waar de oudste exemplaren zijn afkomstig uit de Merovingische tijd meer precies vanaf het einde van de 6e eeuw, of zelfs vanaf het begin van de 7e eeuw. [2] . Dit wordt bevestigd door verschillende archeologische opgravingen in het gebied van de stad Arles (Bouches-du-Rhône), waar geen clip nog niet is gevonden bij archeologische niveaus van de Gallo-Romeinse tijd. Dit is ook het geval voor de begrafenis plaatsen, vooral voor de grote begraafplaats van Alyscamps Arles, waarvoor geen nietje in alle opgegraven graven uit dezelfde periode heeft voortgebracht. Alleen latere necropolissen zoals die van Saint-André de Maillane[3] of die van La Roque te Graveson [4] hebben enkele exemplaren afgeleverd.

Hier zijn de dubbele haak nietjes de Gallo-Romeinse broches vervangen en naast elkaar enige tijd met de Merovingische fibulae, om later, de enige objecten gebruikt.

Hun verdwijning houdt verband met veranderingen in de mode. De oude toga's gebruikt sinds de Romeinse tijd te geven manier om tunieken, shirts ... volledig gesloten [5] . De nietjes zijn daarom niet langer onmisbaar en worden soms alleen gebruikt om de lijkwaden van de doden te sluiten of als zeldzame juwelen (misschien tot de 11e of 12e eeuw).





3. VORMEN EN DECOREN



De meeste gevonden nietjes zijn in brons, maar sommige zijn zilver. Tenslotte, andere zeldzame ijzerkennels presenteren een oxidatie vaak te belangrijk om nauwkeurig te worden beschreven in deze inventaris.

Met een grootte tussen 15 en 50 mm volgen de nietjes de morfologische evolutie op basis van de tijd. Het grote aantal van deze objecten ontdekt in de buurt van de stad Arles (honderdnegenendertig exemplaren) maakt het mogelijk om een ​​eerste classificatie vast te stellen. Het is gebaseerd op de werkelijke morfologie van de nietjes met zeven verschillende groepen: horizontale platte nietjes, cilindrische nieten, volledig holle cilindrische nietjes, verticale platte nietjes, vierkante of rechthoekige nieten, nietjes met interne body T-vorm en ten slotte de nietjes met een speciale vorm, dat wil zeggen de niet-classificeerbare, en de aanwezigheid van varianten (afhankelijk van hun vorm, hun decor ...).

Op enkele uitzonderingen na zijn de nietjes geperforeerd in het midden van een gat in de orde van een millimeter. Dit gat maakte het mogelijk om een ​​ketting of vaker hier een draad [6] te bevestigen , die direct aan het kledingstuk aan het andere eind genaaid, het verlies van het object vermeed.

De sets zijn zeer gevarieerd en zijn in de meeste gevallen afhankelijk van de vorm van het nietje. In sommige gevallen volgden de ambachtslieden, fabrikanten van nietjes, de 'decoratieve modus' van het moment. Dit is bijvoorbeeld het geval bij platte horizontale platte nieten die meestal worden versierd door het proces van de symmetrische botsing (kruisen, vierkanten, strepen ...). We vinden dit type decor vaak op andere sieraden uit de Merovingische periode.

Het is echter noodzakelijk om voorzichtig te blijven met deze classificatie die regionaal blijft en die verschillend kan worden gepresenteerd op basis van de ontdekkingszones [7] .





4. CATALOGUS



De onderstaande catalogus is een vrij groot aantal ontdekkingen van dubbele haaknieten uit het Arles-gebied. Alle worden gemeten [8] (lengte, breedte, hoogte, dikte) en weergegeven in de borden. In sommige gevallen ontbreken een of twee haken. Ze zijn niettemin gereconstrueerd om precies de vorm van het object te laten zien op het moment van gebruik.

Om de zoektocht te verbreden en vergelijkingen toe te staan, worden nietjes met dezelfde kenmerken als die hier gevonden voor bijna elk type, door de naam van de site of gemeente van ontdekking gerapporteerd.



4.1 Groep 1:



Deze eerste groep heeft betrekking op horizontale platte nieten waarvan de haken zijn bevestigd aan de basis van het lichaam en zijn gevouwen onder een van de vlakken.

In zekere zin zijn ze in de buurt van Gallo-Romeinse of Merovingische fibulae. Deze nietjes zijn de langste (gemiddeld 45 mm) en zeker de oudste. Ze worden gekenmerkt door hun afgeplatte vorm. Het midden is vaak opgezwollen om perforatie mogelijk te maken. Zeer breekbaar door deze piercing, deze nietjes zijn soms onvolledig omdat ze in het midden zijn gebroken.

Ze zijn over het algemeen gedecoreerd met geometrische decoraties net als de juwelen uit de Merovingische periode: kruisen, vierkanten, lengtegroeven, ocelli


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


21 mei 2019, 14:48
Online
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 okt 2014, 23:28
Berichten: 5074
Antwoord met een citaat
Bericht Re: lijkt me ook een oudje dit beslag stukje
Mooie vondst Chris.


:goezo:

_________________
zoekt met DEUS, minelab equinox 800, tesoro lobo supertraq, & een makro racer 2


21 mei 2019, 20:46
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 mei 2008, 19:51
Berichten: 7954
Antwoord met een citaat
Bericht Re: lijkt me ook een oudje dit beslag stukje
Prachtig chris!

_________________
Omdat archeologie een verhaal vertelt.


21 mei 2019, 20:53
Profiel
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 18:30
Berichten: 26912
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Re: lijkt me ook een oudje dit beslag stukje
wat een prachtige dag vandaag,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

jongens dank om effen een te reageren :10

dank voor de uitleg en voorbeelden Wessel :05 :goezo:

grt Chris :03

ps , kun je de titels aanpassen in "metalen vondsten en verplaatsen aub , alvast bedankt :uu

_________________
"niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!



beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"

23 mei 2019, 15:31
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 maart 2016, 18:22
Berichten: 767
Woonplaats: friese wouden
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Merovingische mantel of lijkwade haakje
en weer wat geleerd, mooi gevonden chris


23 mei 2019, 21:32
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 aug 2008, 19:46
Berichten: 3685
Woonplaats: Noordgouwe
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Merovingische mantel of lijkwade haakje
Mooie vondst en mooie info!

Top :oooo

_________________
Ik verzamel duiten, oorden en muntgewichten uit Zeeland. Mijn verzameling is helaas nog niet compleet...


23 mei 2019, 23:10
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 okt 2008, 19:37
Berichten: 11187
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Merovingische mantel of lijkwade haakje
Te gekke vondst :sd


24 mei 2019, 17:45
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 16 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl