Logo
Het is nu 03 jul 2020, 15:24

Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 Religieuze hanger (1/6) 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht Religieuze hanger (1/6)
Tijdens de zomervakantie in Kroatië (Istrië) heb ik met toestemming een dagje rondom een oud kerkje mogen zoeken. Naast de meer dan 100 waxinelichthouders en tientallen kroonkurken ook een aantal munten en ringen gevonden en daarnaast nog 6 religieuze hangers.

De grootste hanger heeft een diameter van 35 mm en weegt 15.31 gram.
Materiaal is brons.

Op een Italiaanse site heb ik deze hanger terug kunnen vinden en hieronder lees je de aangepaste vertaling.

Arma Christi

Voorzijde: In het midden is de zakdoek van Veronica waarachter een paal en een ladder kruisen. Links is een kan, rechts is een kom met een handvat, onder zijn Jezus 'jurk, speelblokjes en een haan. Bovenaan staat de Heilige Geest in de vorm van een duif. Op de rand van de munt staat de inscriptie: PAS. (SIO) CRI. (STI) SAL. (VA) NOS - Christus 'passie, red ons.
Keerzijde: Een groot kruis wordt getoond in het centrale deel, op de kruising van de armen is er een doornenkroon en een hart. Een speer en een stok met een spons erop worden op de armen van het kruis gestut. Rechts van het kruis zijn twee handen, een zwaard en een zak met geld. Links zijn een zweep, een hamer en een tang. Bovenaan het kruis bevinden zich twee handen met wonden aan hun handpalmen. Op de rand van de medaille staat de inscriptie: PASIO CHRISTI CONFORTA ME - Passie van Christus, troost mij.
Lit .: D. Knez, 2001, 90, cat. 112-113; O. Krnjak, 2007, 210; 2010, 32; A. Azbeković Bebek, 2009, 485, plaat 1, figuur 2; B. Mašić, 2010, 226, cat. 21; D. Perkić, 2010, 259, cat. 64 (Pl. III, 12).

Ik vermoed dat deze hanger uit de 18e eeuw komt.

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

Laatst bijgewerkt door flipje op 29 aug 2019, 08:14, in totaal 1 keer bewerkt

28 aug 2019, 20:50
Profiel

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Religieuze hanger (1/6)
Leuke vondst Flipje.
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar de ringen en de andere heilighangers.

Heb je een foto van de totaal vondsten.
Zou leuk zijn.

Gr verowin.

28 aug 2019, 21:08
Profiel
Moderator

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Religieuze hanger (1/6)
Dit betreft een hangertje met afbeeldingen van de passiewerktuigen van Christus (ook wel ARma Christi of lijdenswerktuigen genoemd).
Zo zien we o.a. op één zijde, gekruist de ladder en geselkolom, drie dobbelstenen, enz... (de overige objecten kan ik niet zo dadelijk of kan ze niet herkennen).
De neerwaartse duif stelt de Heilige Geest voor in stralenkrans.
Van de randtekst kan ik niets maken.

De andere zijde zien we het kruis, de speer en stok met spons (gekruist), de andere voorwerpen herken ik niet zo dadelijk.

Ref:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Passiewerktuigen

Ouderdom: 18-19de eeuw

19 dec 2019, 22:24
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 3 berichten ]