Logo
Het is nu 29 maart 2024, 02:58



Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
 Tips met vinden / instellen metaaldetector... 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 jul 2013, 14:10
Berichten: 10
Woonplaats: Heusden
Antwoord met een citaat
 Tips met vinden / instellen metaaldetector...
:Hellup:
hey, ik ben nogal nieuw hier.
Zou iemand mij kunnen helpen, ik bedoel wat tips geven hoe ik mijn metaal detector het beste kan gebruiken.
OP de metaal detector heb ik 3 standen: all metal/ tone/ disc. Het leek mij het beste om het op 'tone' te zetten omdat dan met lage en hoge piepjes het duidelijker klinkt. Lage piep is meestal rotzooi en een hoge piep (zuiver) is meestal iets goeds. Maar ik wil niet te diep graven (niet meer dan 30 cm) en dus wil ik ook vragen op welke SENS-stand en DISC-stand ik mn metaal detector moet zetten?


~~~~~~~~~~~KORTOM~~~~~~~~~~

kan iemand mij de kneepjes uitleggen, waar ik het beste kan zoeken en hoe ik het beste kan zoeken! :06

Alvast bedankt!

_________________
~~Je vind niks als je niet graaft~~


02 jul 2013, 14:21
Profiel
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jun 2008, 08:21
Berichten: 4373
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tips met vinden
Dit lijkt mij een typische vraag voor onze moderator Wilhelm, tevens een van onze forum sponsors en hij zal zich weldra wel melden denk ik....

Groeten,
Vincent
:07

_________________
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld, men verzuimt slechts om ze toe passen......
Met een detector in de hand, komt men door het ganse land.


02 jul 2013, 21:29
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tips met vinden / instellen metaaldetector...
Hoi,
Ik denk dat in 't algemeen je moet zoeken met zoveel mogenlijk sens & zo min mogenlijk disc.
Op een schaal van 1 tot 10, disc niet hoger dan 2 (alleen klein ijzer eruit gemixt) de sens voluit zetten en pas 1 of 2 blokjes terug schroeven als je teveel herrie hoort (valse signalen/storing).
In het begin gewoon alles opgraven, want daarvan leer je de signalen herkennen ! Na een tijdje ga je groot ijzer & aluminium/blik herkennen...
Voor putten van meer dan 30 cm hoef je niet bang te zijn, al heb je een hele goede (dure) detector ga je vooral tot een 20 cm vinden, ligt het dieper is het doorgaans heel groot (roestig) ijzer, en dat ga je vanzelf leren herkennen aan 't signaal.


02 jul 2013, 22:40
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jun 2011, 17:14
Berichten: 10541
Woonplaats: Maastricht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tips met vinden / instellen metaaldetector...
Goed advies Misfit, helemaal mee eens. :10

Groeten, Cyril


03 jul 2013, 09:04
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 jul 2013, 14:10
Berichten: 10
Woonplaats: Heusden
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tips met vinden / instellen metaaldetector...
Dankjewel, ik zal eens kijken, heb de disc-stand lager gezet (stond eerst op 4-5) en de sens zal ik de volgende keer voluit zetten (stond eerst altijd op 6-8)

_________________
~~Je vind niks als je niet graaft~~


03 jul 2013, 11:34
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tips met vinden / instellen metaaldetector...
Met de disc op 4 a 5 ben je dan wel de blik-troep en cokes kwijt, maar ook alle kans op dun/klein zilver... dus dan mis je zomaar ineens penningkjes & dubbeltjes.
De sens moet je zien als je 'vermogen', vol open betekend 'full power', als je die terug gaat schroeven draai je dus op half vermogen. Soms moet je wel (als er veel vuil op 't veld ligt, dus bvb stortgrond of romeinse akkers, maar ook op bouwterreinen waar veel moderne snippers troep ligt), maar dan nog doe je er goed aan het zo min mogenlijk te beknotten... Zodra het rustig genoeg is om duidelijke signalen te vinden zijn is goed, een beetje gespitter moet kunnen.

Verder belangrijke tips:
- gebruik een koptelefoon
- zwaai laag en vlak (niet opzwaaien aan 't eind van een links-rechts zwaai, maar zwaai vlakke halve cirkels om je heen
- loop langzaam (het gros loopt & zwaait veels te hard)
- zeker met een wat goedkopere detector (met een relatief trage processor), zwaai rustig ter controle nog 1 of 2 keer over twijfel-piepen (je moet een signaal duidelijk horen op zowel de heen als terugzwaai) zwaai even vanuit een andere hoek (haaks op de looprichting).
- investeer in veels te veel graven in 't begin, je leert er je detector van maar ook verbeter je je algemene techniek (ook voor toekomstige detectors)

In 't algemeen:
- vraag de boer of 'ie het goed vind... Doe je dat niet riskeer je een schot hagel, oom agent & een toekomstig bezoek aldaar. Ook verpest je 't dan niet voor anderen die daar (of er in de buurt) ook zoeken
- gooi je putten dicht & maak de grond weer vlak
- neem troep mee van de akker, de boer houd niet van oude hoefijzers in z'n ploeg (en die wil je te vriend houden)
- probeer niet op de akker alles schoon te vegen (je beschadigd het eventueel, thuis is snel genoeg)
- koop een klein (halflang) schepje, veel lichter & geeft de boer 't gevoel dat je geen kraters gaat graven
- Google eens wat historische landkaarten, waar toen mensen woonden of liepen wil jij nu zoeken

Gr,
Paul


03 jul 2013, 12:20
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 jul 2013, 14:10
Berichten: 10
Woonplaats: Heusden
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tips met vinden / instellen metaaldetector...
Dankje, ik heb al wat kaarten gevonden, helaas zijn er op sommige van die plekken huizen gebouwd :-?

_________________
~~Je vind niks als je niet graaft~~


03 jul 2013, 13:23
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 apr 2008, 22:17
Berichten: 1466
Woonplaats: Bunschoten
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tips met vinden / instellen metaaldetector...
fundum schreef:
:Hellup:

OP de metaal detector heb ik 3 standen: all metal/ tone/ disc. Het leek mij het beste om het op 'tone' te zetten omdat dan met lage en hoge piepjes het duidelijker


Het feit dat je deze drie standen hebt doet me vermoeden dat je in het bezit bent van een Black Knight (explosion)
Helaas werkt deze schakelaar niet (goed) op deze detector)
Als je hem op tone zet dan zou je een lage toonmoeten krijgen voor ijzer en een hoge toon voor bijvoorbeeld een munt.
Maar....
Als het ijzer dichtbij de schotel komt krijg je een hoge toon (i.p.v. een lage)
Als de munt ver van de schotel af is dan krijg je een lage toon (i.p.v. een hoge)
m.a.w. je hebt er niks aan! :04

Wil je ons vertellen welke metaaldetector je hebt dan kunnen we je beter advies geven hoe je hem moet instellen :05

_________________
Groeten, Wilhelm
http://www.metaaldetectie.nl


03 jul 2013, 21:57
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 jul 2013, 14:10
Berichten: 10
Woonplaats: Heusden
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tips met vinden / instellen metaaldetector...
Ik heb geen Black Knight (explosion) maar een DS-23 Black Bull DeepScan metaaldetector.


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

_________________
~~Je vind niks als je niet graaft~~


04 jul 2013, 11:13
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 apr 2008, 22:17
Berichten: 1466
Woonplaats: Bunschoten
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tips met vinden / instellen metaaldetector...
fundum schreef:
Ik heb geen Black Knight (explosion) maar een DS-23 Black Bull DeepScan metaaldetector.


Dat zijn dezelfde detectors.

Je kunt bij deze metaaldetector het beste de sens op zijn hoogste stand zetten, de schakelaar op disc en de disc knop op 12 uur
Dan ben je het kleine ijzer kwijt maar je moet je realiseren dat je ijzer op blijft graven.
Deze detectors uit China hebben nou eenmaal geen goede discriminatie.
M.a.w. het vermogen om ijzer uit te filteren is slecht.
Je had je 100 euro beter kunnen investeren in een wat duurdere detector, maar ja gedane zaken nemen geen keer. :04

Ook de meter zwiept wat heen en weer maar je kunt er niks op aflezen helaas!

_________________
Groeten, Wilhelm
http://www.metaaldetectie.nl


04 jul 2013, 17:53
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 jul 2013, 14:10
Berichten: 10
Woonplaats: Heusden
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tips met vinden / instellen metaaldetector...
Wilhelm schreef:
Je had je 100 euro beter kunnen investeren in een wat duurdere detector, maar ja gedane zaken nemen geen keer.

ik heb deze metaal detector gekregen 2 jaar geleden met Sinterklaas van mijn ouders (ik ben 13 jaar). Dus ik heb deze metaaldetector niet zelf gekocht. :!:

_________________
~~Je vind niks als je niet graaft~~


04 jul 2013, 19:56
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 apr 2008, 22:17
Berichten: 1466
Woonplaats: Bunschoten
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tips met vinden / instellen metaaldetector...
Aha, vandaar!
Ik heb niks gezegd :04 :03

_________________
Groeten, Wilhelm
http://www.metaaldetectie.nl


04 jul 2013, 21:52
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 okt 2008, 18:00
Berichten: 885
Woonplaats: Voerendaal
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tips met vinden / instellen metaaldetector...
:07

_________________
De pleuris is reeds uitgebroken...


05 jul 2013, 13:28
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 jul 2013, 14:10
Berichten: 10
Woonplaats: Heusden
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tips met vinden / instellen metaaldetector...
het klopt wel inderdaad, ik heb een best goedkoop metaaldetectortje. Maar zo lang het maar iets vind, ben ik er blij mee :mrgreen:

_________________
~~Je vind niks als je niet graaft~~


05 jul 2013, 17:31
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 14 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl