Logo
Het is nu 28 maart 2024, 12:58



Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
 Metaaldectector in beslag genomen! Maar waarom eigenlijk??? 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 feb 2019, 16:19
Berichten: 1
Antwoord met een citaat
Bericht Metaaldectector in beslag genomen! Maar waarom eigenlijk???
Hallo allemaal

Ik heb een vraag, ben vandaag wezen zoeken in Belgie met mijn metaaldetector en met nog een kameraad van mij waar we rond de middag ineens op een best heftige onverwachte manier werden aangesproken door een boswachter waarbij zelfs een getrokken pistool van zijn kant kwam! Waarna we vervolgens direct de scheppen moesten neerleggen en erna een afstand uit elkaar moesten staan. Na enige discussie bleek dus dat het verboden was daar te zoeken etc etc nou geef ik gewoon ook netjes toe dat wij fout waren maar erna werd dus gezecht dat de we de detector in moesten leveren... na wat gepraat in gebrekkig belgisch duits nederlands en papieren ingevuld te hebben zei meneer ook je kunt er voor kiezen om er tegen in te gaan dus voor detector terug te krijgen maar de kans heel groot was dat dit uiteindelijk meer gaat kosten dan de detector zelf Met rechtzaken enzo en waarbij de kans ook nog eigenlijk heel klein was dat dit te winnen valt. Maar ik realiseer me nu eigenlijk pas van ja waarom mag hij die detector in beslag nemen??? Een detector zelf is niet verboden om te hebben toch? Dat het daar verboden is om te zoeken met een detector oke maar dan zou meneer de boswachter toch een bekeuring moeten uitschrijven voor het zoeken. Want in principe zijn er genoeg plekken waar je wel mag zoeken.

Weet niet echt goed hoe ik het allemaal moet uitleggen dat nog ivm de schrik die er een beetje in zit vooral vanwege het pistool.. wat ik eigenlijk echt te ver vind gaan want wij 2 vormden echt totaal geen gevaar.
Meneer toonde trouwens ook geen legitimatie terwijl ik dat had gevraagd. Volgens hem hoefde dat niet maja. Daar heb ik ook heel erg mijn twijfels aans.

Hopelijk kan iemand me hier meer duidelijkheid over geven

Gr Tim


24 feb 2019, 16:33
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 aug 2018, 19:26
Berichten: 107
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Metaaldectector in beslag genomen! Maar waarom eigenlijk???
Zucht :06


24 feb 2019, 19:02
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 okt 2018, 16:21
Berichten: 5562
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Metaaldectector in beslag genomen! Maar waarom eigenlijk???
was je op een archeologiese site dan aan het zoeken......??????

mvg leon


24 feb 2019, 19:05
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2018, 21:11
Berichten: 1381
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Metaaldectector in beslag genomen! Maar waarom eigenlijk???
Heftig.
Het is echt raadzaam je te verdiepen in de plaatsen waar je zoekt.
Ik zelf neem ook wel eens een risico zoals vandaag.
Wezen zoeken in Tiel maar wel met toestemming van de boer.
In België hebt je toch ook een vergunning nodig om te mogen zoeken?
Maar hopen dat je hem terug krijgt.
Dat zal wel even duren.
Sterkte.


Mvg verowin

_________________
Delen is beleven.
gr verowin.


24 feb 2019, 19:14
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 14:40
Berichten: 7709
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Metaaldectector in beslag genomen! Maar waarom eigenlijk???
Tja, om te beginnen is de wetgeving in sommige delen van België anders dan in Nederland. Zo te lezen zocht je in Wallonië waar het eigenlijk verboden is om te zoeken. Voor vele delen daar ook niet zonder reden!

Denk dat je best begint met een bezoekje te brengen aan de politie in jouw woonplaats. Je had ook best ter plaatse naar de politie gegaan, maar het lijkt alsof je dat niet gedaan hebt.

Ik vermoed dat deze man het recht heeft deze zaken in beslag te nemen, maar ben er niet zeker van. Indien deze persoon zijn wapen onrechtmatig getrokken heeft dan moet je hiervan aangifte doen! Hierop wordt dat onderzocht. Misschien, met wat mazzel, wordt het op een akkoordje gegooid, en krijg je je spullen terug.

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


24 feb 2019, 19:32
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jun 2011, 17:14
Berichten: 10541
Woonplaats: Maastricht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Metaaldectector in beslag genomen! Maar waarom eigenlijk???
Wijze raad Radio. :10 :sd

Groeten, Trash


24 feb 2019, 19:49
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 okt 2014, 23:28
Berichten: 5074
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Metaaldectector in beslag genomen! Maar waarom eigenlijk???
Geen id laten zien en een pistool trekken.

apart hoor



Hoop dat je je spullen terug kan krijgen.



de munte

_________________
zoekt met DEUS, minelab equinox 800, tesoro lobo supertraq, & een makro racer 2


24 feb 2019, 20:07
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jul 2015, 09:24
Berichten: 11688
Woonplaats: Midden Nederland
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Metaaldectector in beslag genomen! Maar waarom eigenlijk???
Een getrokken pistool is een ernstige zaak, die de politie zeker zal willen onderzoeken.
Lijkt mij op zichzelf al voldoende aanleiding om aangifte te doen, ook al was je zelf in overtreding.

Mijn vraag is of de man proces verbaal heeft opgemaakt en of je daar een afschrift van hebt gekregen?

Succes en hou ons op de hoogte!
:sd Jan

_________________
Kennis is macht - Karakter is meer


24 feb 2019, 20:17
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 14:40
Berichten: 7709
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Metaaldectector in beslag genomen! Maar waarom eigenlijk???
Jan Ooms schreef:
Mijn vraag is of de man proces verbaal heeft opgemaakt en of je daar een afschrift van hebt gekregen?


Inderdaad.

Er zal iets opgesteld moeten zijn geweest om de acties te rechtvaardigen, zo zou ik als wetsdienaar mezelf wel indekken wanneer ik mijn musket trek. Plus van een inbeslagname zou toch minstens een beschrijving moeten zijn gemaakt. Ik vermoed dat die boswachter eigenlijk zelf de politie had moeten oproepen, maar ben niet echt bekend met die zaken.

Het feit dat deze man zich niet wilde identificeren geeft wel aan dat er geen pv gemaakt is lijkt me. Best waren die collega zoekers gelijk naar de plaatselijke politie gegaan. Nu zou ik gelijk naar de eigen politie gaan voor aangifte. En ik zou me informeren bij de Belgische federale politie voor verder info over evt te nemen stappen.

We kennen natuurlijk maar één kant van het verhaal hè. Een totaal onbekend en nieuw lid komt hier even informeren... Ik wil maar zeggen, misschien waren ze lekker rond Bastogne oid militair spul aan het zoeken, ze worden betrapt en hebben dan ook nog even een grote smoel tegen de boswachter, die er ook niet voor niets actief is. We weten het niet.

Denk wel dat het onze plicht als detector amateur is dat we niet te ver gaan in het beoefenen van de hobby. Grijze zone tot daar aan toe, maar zwaar over de grens gaan is niet alleen desastreus voor jezelf, maar ook voor anderen.

Grt

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


25 feb 2019, 11:37
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 jan 2017, 18:47
Berichten: 632
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Metaaldectector in beslag genomen! Maar waarom eigenlijk???
Waarom? Van een inbreker word zijn schroevedraaier waarmee hij de deuren open breekt ook in beslag genomen.

Ik ken iemand die hetzelfde gehad hee in de ardenne. Die was net zo over de emmer.
Uiteindelijk wier hij voor de keus gesteld. Volledig proses en detector terug eisen voor de rechter voor dikke straffen en strafblad, of schikken met afstaan detector en er zonder verdere kleerscheure vanaf komen en vermelding zonder strafblad.
Ik meen dat ie uiteindelijk een honderd of zes af heef moeten tikken voor die schikking.

Als ge daar kwaad en eigewijs in blijft staan naaide oe eigen alleen maar meer. Zo werkt het daar en da veranderde gij nie mee kwaad zijn.
Als gij die keuze ook krijgt is oe keuze ook makkelijk en pakte gewoon oe verlies. Ge waart stout dus gewoon op de blaren zitten. Zo werkt het.

En vooral blij zijn. Dat ge nog geen huiszoeking gehad hebt. Had ook nog gekunt.


25 feb 2019, 12:51
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl