Logo
Het is nu 29 maart 2024, 00:40



Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 Zoeken in Engeland en export licenses 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 apr 2008, 22:17
Berichten: 1466
Woonplaats: Bunschoten
Antwoord met een citaat
 Zoeken in Engeland en export licenses
Naar aanleiding van een vraag van Joop hier een uiteenzetting hoe je de vondsten, gedaan in Engeland, op een legale manier thuis krijgt.

Het zoeken in Engeland is gebonden aan een aantal regels.
Alleerst natuurlijk de regels zoals ze hier ook gelden zoals toestemming vragen, niet op archeologisch terrein zoeken, gaatjes dichtmaken etc.

Daarnaast gelden er voor de vondsten ook regels.
Je mag niets meenemen wat ouder is dan 50 jaar tenzij er een export license aanwezig is.
In de praktijk komt het hier op neer:
De vondsten laat je achter in Engeland op een voor jou bekend adres. Dit kan de boer zijn of een familielid of bv de archeoloog.
Je maakt duidelijke foto's van je vondsten, eventueel met schaalverdeling. Liefst natuurlijk meerdere foto's van diverse kanten genomen.
In Nederland aangekomen vul je een formulier in waarbij je verwijst naar de foto nummers. Foto's kun je uitprinten of branden op een CD die je mee stuurt.
Het formulier kun je vinden op mijn site http://www.detector.nl en wel sepcifiek op de volgende link: http://www.detector.nl/buitenland/engeland.html
Hier vind je ook een voorbeeld van de bladzijden 2 en 3, wat waar moet worden ingevuld.
(het heeft me nogal wat tijd gekost om te achterhalen hoe het formulier moet worden ingevuld want erg duidelijk was dat niet, deze voorbeelden kunnen een goede hulp zijn).
Je kunt ervoor kiezen om de vondsten ook aan te melden bij de archeoloog (lijst van archeologen per gebied staat ook bij de genoemde link) maar dit is niet verplicht, tenzij er schatvondsten bij zitten.

Bij de export licensing unit in Londen wordt vervolgens de export license aangemaakt en opgestuurd naar het adres (bv de boer). Ik laat altijd bij de boer een doos (die ik van tevoren klaar gemaakt heb) achter, (met daarin uiteraard de vondsten) waar mijn adres al op staat. Op de buitenkant van de doos plak ik een envelop met "export license" erop. De doos gaat dicht en de boer vraag ik om de export license als die aan komt in de envelop te stoppen, envelop dicht te doen en de doos op te sturen naar Nederland. Ik geef de boer meestal 20 pond voor de verzendkosten en de moeite. Dit hangt natuurlijk sterk van het gewicht af, als de kilo's toenemen moet er meer betaald worden uiteraard.

NB. Ik heb laatst meegemaakt dat men graag wilde dat de vondsten ook bij een archeoloog werden geregistreerd. Ik heb daarin toegestemd, maar het resultaat was dat de boer de vondsten naar het museum moest brengen en ook weer moest ophalen. Dat vindt ik teveel moeite voor die beste man en omdat ik de volgende keer wel weer welkom wil zijn, heb ik besloten om het komende jaar het anders te gaan doen, en de vondsten naar de archeoloog te sturen. Die kan dan meteen de boel registreren. Nadeel is wel dat het dan waarschijnlijk wat langer duurt voordat je ze terug hebt en dat de betaling van de verzendkosten een probleem is. Hierover ben ik nog in contact met de archeoloog.

De beschreven werkwijze is ontstaan op basis van enige jaren ervaring met het zoeken in Engeland en het aanvragen van de license. Ik hoop dat dit tijd en moeite bespaart voor mensen die het ook op een legale manier willen doen.
Mochten er vragen cq opmerkingen zijn dan hoor ik dat graag.

_________________
Groeten, Wilhelm
http://www.metaaldetectie.nl


27 jul 2008, 14:21
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 16:30
Berichten: 1922
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zoeken in Engeland en export licenses
hardstikke tof wilhelm, dankjewel! :10

wat mij nog niet helemaal duidelijk is, op de doos zit dus een envelop met de export license... daarnaast laat je ruimte vrij om jouw adres op de doos te zetten. Bij de douane aangekomen wordt de envelop opengemaakt en gecontroleerd men de inhoud van de doos aan de hand van de license. Klopt dit?

_________________
XP Deus en zelfbouw detectoren


27 jul 2008, 14:53
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 apr 2008, 22:17
Berichten: 1466
Woonplaats: Bunschoten
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zoeken in Engeland en export licenses
Hoi Joop,

Ja ik heb mijn adres al van tevoren op de doos geplakt. Meestal plak ik aan de andere kant van de doos de envelop voor de export license.
De douane kan de doos open maken en checken of het klopt maar tot op heden heb ik nog geen doos terug gekregen waaraan te zien was dat die gecontroleerd was. Blijkbaar vinden ze de aanweigheid van een export license wel genoeg. Dat wil niet zeggen dat ze er niet af en toe als steekproef eentje open maken natuurlijk.
Maar dat mag: niets te verbergen!

_________________
Groeten, Wilhelm
http://www.metaaldetectie.nl


27 jul 2008, 15:49
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 3 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl