Logo
Het is nu 28 maart 2024, 14:32



Antwoord op onderwerp  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
 plaatsen en plekken in Nederland met een detectorverbod 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 maart 2017, 16:32
Berichten: 10
Antwoord met een citaat
Bericht Re: plaatsen en plekken in Nederland met een detectorverbod
Maar mensen sinds 8 april 2016 hebben we toesteming om onze kleine handschepje tot een groote diepte van 30cm in de grond te doen verdwijnen.
Daarbij ook ontzegging van melden grondvondst bij gemeente.
Dus alles blijft verboden daar waar het verboden is en daar waar het wel mag geld artikel 2.2 metaaldetectie... phoe hee hoe moet ik nu dan bij boerharms mijn kanonskogel uit de klei krijgen.


21 maart 2017, 11:19
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 aug 2017, 23:18
Berichten: 3
Antwoord met een citaat
Bericht Re: plaatsen en plekken in Nederland met een detectorverbod
Even een reactie op een oud bericht.

Gemeente Delft mag je overal piepen.
Dus ook de binnenstad!

Ik heb het aan de gemeente gevraagd en zij kennen geen detectorverbod.
Echter zeggen zij wel dat er niet gegraven mag worden aan wegen en dat het verkeer geen hinder mag ondervinden.
Dit lijkt mij op zich logisch.

Wellicht dat iemand een topic kan starten, gezien de wetswijziging over welke plaatsen wel is toegestaan.
Misschien iets met een bijlage van een mail of brief met toestemming van de desbetreffende gemeente.
Is altijd handig als je ergens gaat piepen en de handhavers komen dat je dan iets kan aantonen.


28 sep 2017, 01:40
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 feb 2014, 22:08
Berichten: 477
Woonplaats: Den Haag
Antwoord met een citaat
Bericht Re: plaatsen en plekken in Nederland met een detectorverbod
vrienden, er is bij mij toch nog wat onduidelijkheid van wat wel en niet mag in 't kader van de nieuwe Erfgoedwet, en dan met name t.a.v. het wel/niet kunnen zoeken in bossen.

Zoals we allemaal weten zegt de Erfgoedwet sinds 2016 het volgende: "Bodemverstoring van de bovenste dertig centimeter van de bodem, de zogenaamde bouwvoor, is toegestaan. Op deze regel geldt een aantal uitzonderingen, bijvoorbeeld dat metaaldetectie niet is toegestaan op een archeologisch gemeentelijk, provinciaal of rijksmonument."

De Erfgoedwet is een formele Wet, dus o.m. van toepassing in de Openbare Ruimte.

Mijn vraag gaat over zoeken in bossen. Bossen worden beheerd door Staatsbosbeheer (SBB). Beheerd wil niet zeggen dat SBB eigenaar is van het bos: ze beheren alleen in opdracht van de Rijksoverheid: "Staatsbosbeheer (SBB) is de bos- en natuurbeheerder van de Nederlandse staat. De organisatie beheert in opdracht van de rijksoverheid omstreeks 260.000 hectare bos, natuurgebieden en andere terreinen, en is daarmee de grootste bos- en natuurbeheerder van Nederland.". In de bossen gelden dus gewoon de Wetten van de Rijksoverheid (zoals de Erfgoedwet).

We weten echter allemaal dat SBB zoeken in bossen over 't algemeen verbiedt. De vraag is dan ook: is dat met de nieuwe Erfgoedwet (nog) terecht? Een bos behoort tot de Openbare ruimte. "Openbare ruimte of publieke ruimte is de ruimte die voor iedereen toegankelijk is. Het is een fysieke plaats waar een groot deel van het publieke leven zich afspeelt. De meeste openbare ruimtes bevinden zich in de open lucht, maar ook vrij toegankelijke overheidsgebouwen en publieke instellingen kunnen tot de openbare ruimte worden gerekend."

Als een bepaald bos de status van 'Natuurreservaat' heeft en dus een beschermd gebied is (Natura2000-gebied) (wat lang niet bij alle bossen het geval is), dan geldt de 'Wet natuurbescherming', de Wnb, ingegaan per 1-1-2017. Daar zou t.a.v. het verbieden van metaaldetectie door SBB dus een beroep op kunnen worden gedaan. Echter, alleen als je specifiek schade aanbrengt aan een met naam en toenaam genoemde beschermde plant. Het staat in de Wet natuurbescherming als volgt: "Onverminderd artikel 3.5, eerste, vierde en vijfde lid, is het verboden vaatplanten van de soorten, genoemd in de bijlage, onderdeel B, bij deze wet, in hun natuurlijke verspreidingsgebied opzettelijk te plukken en te verzamelen, af te snijden, te ontwortelen of te vernielen." Het gaat dan om deze planten: http://wetten.overheid.nl/BWBR0037552/2 ... 01#Bijlage, Echter, er is ook een zorgplicht. Conform artikel 1.11 van de Wet natuurbescherming houdt de zorgplicht in dat iedereen voldoende zorg in acht neemt voor beschermde gebieden, in het wild levende dieren en planten en hun directe leefomgeving. Iedereen die weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat door zijn handelen of nalaten nadelige gevolgen kunnen worden veroorzaakt voor een beschermd gebied of voor in het wild levende soorten, laat deze handelingen achterwege. Indien het achterwege laten redelijkerwijs niet kan worden gevraagd, worden maatregelen getroffen om de gevolgen te voorkomen, of zoveel mogelijk beperkt of ongedaan gemaakt. De zorgplicht geldt dus ook voor soorten zonder specifieke beschermingsstatus onder de Wet natuurbescherming.

Samenvattend denk ik (en voel je vrij jullie mening te geven!) dat:

-zoeken in een bos dat géén beschermd (Natura2000) gebied is: de Erfgoedwet is van toepassing, je mag er zoeken. SBB kan je niets maken.
-zoeken in een bos dat wél beschermd gebied is: de Wet natuurbescherming geldt, en SBB kan een beroep doen op het niet nakomen van de de zorgplicht t.a.v. het graven waarbij je 'redelijkerwijs kan vermoeden dat door dit handelen nadelige gevolgen kunnen worden veroorzaakt voor een beschermd gebied'

Je kunt de Natura2000-gebieden hier vinden:

http://www.natura2000.nl/pages/kaartpagina.aspx

en

https://www.synbiosys.alterra.nl/natura ... natura2000

Eens? Hoor graag!


20 nov 2017, 15:22
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 aug 2008, 19:46
Berichten: 3685
Woonplaats: Noordgouwe
Antwoord met een citaat
Bericht Re: plaatsen en plekken in Nederland met een detectorverbod
Je vergeet iets.... :oooo :oooo :oooo :oooo :oooo :oooo :oooo :oooo :oooo :oooo :oooo :oooo :oooo :oooo :oooo :oooo :oooo :oooo

Niet buiten de paden lopen :09

_________________
Ik verzamel duiten, oorden en muntgewichten uit Zeeland. Mijn verzameling is helaas nog niet compleet...


20 nov 2017, 21:13
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 jan 2017, 21:53
Berichten: 387
Antwoord met een citaat
Bericht Re: plaatsen en plekken in Nederland met een detectorverbod
Heb ook gelezen op een ander forum. Heel schouwen Duiveland en Noord Beveland :as :yh :Censuur:


20 nov 2017, 22:16
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2013, 21:03
Berichten: 897
Woonplaats: Arnhem
Antwoord met een citaat
Bericht Re: plaatsen en plekken in Nederland met een detectorverbod
chobbit schreef:
Arnhem en Eindhoven dacht ik ook :06


Arnhem zeker idd...van de week nog een proces verbaal gehad...ik had toestemming van de land eigenaar maar dat mocht niet baten...de pennenlikker schreef vrolijk door... :07


21 nov 2017, 08:59
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: plaatsen en plekken in Nederland met een detectorverbod
Hert72 schreef:
chobbit schreef:
Arnhem en Eindhoven dacht ik ook :06


Arnhem zeker idd...van de week nog een proces verbaal gehad...ik had toestemming van de land eigenaar maar dat mocht niet baten...de pennenlikker schreef vrolijk door... :07
Hoe duur was dat verbaal?


21 nov 2017, 15:00
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 feb 2014, 22:08
Berichten: 477
Woonplaats: Den Haag
Antwoord met een citaat
Bericht Re: plaatsen en plekken in Nederland met een detectorverbod
Hert72 schreef:
chobbit schreef:
Arnhem en Eindhoven dacht ik ook :06


Arnhem zeker idd...van de week nog een proces verbaal gehad...ik had toestemming van de land eigenaar maar dat mocht niet baten...de pennenlikker schreef vrolijk door... :07


lijkt me niet...Is alleen verboden in de Openbare Ruimte, niet op een akker van een prive-eigenaar:

Uit APV Arnhem:

"Het is verboden op of aan de weg een metaaldetector of enig ander voorwerp, bestemd voor het opsporen van wapens en munitie of munten en dergelijke, te gebruiken."


25 nov 2017, 14:32
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 108 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl