Logo
Het is nu 28 maart 2024, 13:38



Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
 Regels in Frankrijk 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Regels in Frankrijk
Frankrijk

The use of metal detectors was controlled by the use of the war
time Patrimony Act 1941 but, on the 18 December 1989 Law Number 89-900 (NOR:
MCCX8900 163L) was adopted which states:

Article 1: No one may use metal detecting equipment for the purpose of searching
for monuments and objects which could interest prehistory, history, art or
archaeology without first having obtained administrative authorisation issued
according to the qualification of the applicant and also the nature and method
of searching.

Article 2: All publicity and instructions on the use of metal detectors must
carry the warning of the prohibition stated in Article 1, the penalties involved
and also the reason for this legislation.

Article 3: Every infringement of the present law will be noted by officers,
police agents and other law enforcement officers, as well as by officials,
agents and guardians of Article 3 of the law number 80-532 of 15 July 1980
relative to the protection of public collections against acts of vandalism.

Article 4: The reports drawn up by the various persons designated by Article 3
above will, until proved to the contrary, be given or sent, without delay, to
the public prosecutor of the Republic in the jurisdiction where the offence was
committed.

Under French law the enactment of legislation is followed by the Decree which
determines how the law will be applied. In this case the Decree states: Article
1 The authorisation to use metal detectors, provided for by Article1 of the 18
December 1989 Law is granted, on the demand of the interested party, by the
license of the Prefect of the region in which the land to be searched is
situated. The request for authorisation must establish the identity, competence
and experience of the applicant as well as the location, scientific objective
and the duration of the searches to be undertaken. When the searches are to be
carried out on land which does not belong to the applicant, the written
application must be accompanied by a document of consent written by the owner of
the land and, if appropriate, anyone else who has the right. Article 2 Anyone
who uses a metal detector to carry out searches of the sort described in Article
1 of the Law without having first obtained the authorisation required or who
does not observe the requirements described in Article 1 of this Decree will be
punished by the fine applicable for contraventions of the fifth class. The
equipment used in the infringement will be confiscated. Article 3 Whoever
publicises or draws up publicity for, or draw up information about the use of
metal detectors and fails to draw attention to the requirements of Article 2 of
the Law will be punished according to the penalties applicable for offences of
the fifth class. Beaches are believed to be outside this Law.
19 décembre 1989
Journal officiel de la République française


Loi n°89-900 du 18 décembre 1989
relative à l'utilisation des détecteurs à métaux
Art.1. - Nul ne peut utiliser du matériel permettant la détection d'objets métalliques, à l'effet de recherches de monuments et d'objets pouvant intéresser la préhistoire, l'histoire, l'art ou l'archéologie sans avoir, au préalable, obtenu une autorisation administrative délivrée en fonction de la qualification du demandeur ainsi que de la nature et des modalités de la recherche.

Art.2. - Toute publicité ou notice d'utilisation concernant les détecteurs de métaux doit comporter le rappel de l'interdiction mentionnée à l'article 1er de la présente loi, des sanctions pénales encourues, ainsi que des motifs de cette réglementation.

Art.3. - Toute infraction aux dispositions de la présente loi et des textes pris pour son application est constatée par les officiers, agents de police judiciaire et agents de police adjoints, ainsi que par les fonctionnaires, agents et gardiens visés à l'article 3 de la loi 80-532 du 15 juillet 1980 relative à la protection des collections publiques contre les actes de malveillance.

Art.4. - Les procès-verbaux dressés par les diverses personnalités désignées à l'article 3 ci-dessus font loi jusqu'à preuve contraire et sont remis ou envoyés sans délai au procureur de la République le ressort duquel l'infraction a été commise.

Art.5. - Après l'article 4 de la loi 80-532 du 15 juillet 1980 précitée, il est inséré un article 4 bis ainsi rédigé :

«Art.4 bis. - Toute association agréée déclarée depuis au moins trois ans, ayant pour but l'étude et la protection du patrimoine archéologique, peut exercer les droits reconnus à la partie civile en ce qui concerne les faits réprimés par les articles 257-1 et 257-2 du code pénal et portant un préjudice direct ou indirect aux intérêts collectifs qu'elle a pour objet de défendre.
Un décret en Conseil d'Etat fixe les conditions lesquelles les associations visées à l'alinéa précédent peuvent être agréées.»


18 apr 2008, 12:36
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 20:17
Berichten: 4
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Regels in Frankrijk:
Hallo Aureum,( en anderen) ik kan geen Frans , maar weet dat je in frankrijk een zoekvergunning moet aanvragen, dat doe ik niet, ik ga wel dit weekend naar Frankrijk en neem toch mijn detector mee, weet ook dat ze gaten graven in het binnenland kunnen zien als vandalisme, Heb je enig idee hoe hoog de boetes zijn, voor 100€ kan je nog wel een gokje wagen ( detector mogen ze ook hebben ) maar niet dat ze dadelijk met 1500€ aankomen of zoiets ... iemand enig idee hoe hoog de boetes zijn b.v.d. Nievo


18 apr 2008, 12:36
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Regels in Frankrijk:
nievo schreef:
Hallo Aureum,( en anderen) ik kan geen Frans , maar weet dat je in frankrijk een zoekvergunning moet aanvragen, dat doe ik niet, ik ga wel dit weekend naar Frankrijk en neem toch mijn detector mee, weet ook dat ze gaten graven in het binnenland kunnen zien als vandalisme, Heb je enig idee hoe hoog de boetes zijn, voor 100€ kan je nog wel een gokje wagen ( detector mogen ze ook hebben ) maar niet dat ze dadelijk met 1500€ aankomen of zoiets ... iemand enig idee hoe hoog de boetes zijn b.v.d. Nievo



Paar jaar geleden heb ik een verhaal gehoord van twee personen die zijn opgepakt in Frankrijk tijdens het zeoken met een detector.

Totaal was de boete 1000 gulden per persoon en de detectoren werden in beslag genomen.

Of dit nou een broodje aap verhaal was ,weet ik niet. Maar ik neem het risico niet om daar te zoeken.

En ik ken ook geen Frans. Mag dit alles even vertaald worden voor de leken.

Groetjes ,dagobert


18 apr 2008, 12:37
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 20:17
Berichten: 4
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Regels in Frankrijk:
Halllo, Dagobert dit zijn idd geen grapjes , hoop dat ze betrapt zijn op een verboden lokatie(archeologisch gebied of stand van Normandie) dit zou de hoge boete`s kunnen verklaren. Er zijn toch genoeg Fransen die zoeken, hebben een eigen merk XP, Ik denk dat het er ook een beetje vannaf hangt in welke bui de agenten zijn , alleen helaas nog geen duidelijk beeld m.b.t de sancties van het zoeken(graven) in Frankrijk.


18 apr 2008, 12:37
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 16:30
Berichten: 1922
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Regels in Frankrijk:
Mensen, let op bij zoeken in Frankrijk. Er zijn aanwijzingen dat de regels strikter worden nageleeft. Zie o.a. bericht van Michel:

Klik hier

_________________
XP Deus en zelfbouw detectoren


01 aug 2008, 10:32
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Regels in Frankrijk
In Frankjrijk is het helemaal geen grap. Als je pech hebt dan kun je het volgende voorhebben :
- In beslagname Detector
- Inbeslagname van de vondsten
- Indien in je wagen detector en vondsten zijn = in beslagname van je wagen
- komt daarbij nog een boete de kan oplopen van 1000 tot tienduizende euros naargelang vonnis van de rechter. Als het het delikt te zwaar uitvalt naar hun normen, dan kunnen ze je ook nog appelsientjes opsturen vanuit Nederland ....

Soms val je op goedgeluimde "gendarmes" die je uitleg vragen over hetgeen je doet en je verder gerust laten, maar het kan ook anders.
Een archeoloog in overheidsdienst kan je aangeven ook en die zijn nog het gevaarlijkst {Direction régionale des affaires culturelles (Drac)}. Franse archeologen leggen al maanden de regering onder druk om de "plunderingen" te doen stoppen. Met plundering bedoelen ze ook een prulletje van de 17de eeuw of zo.
Sommige departementen hebben een algeheel verbod en dit komt omdat de grond nog vol zit met oorlogsmaterieel (bommen, granaten enz...) Ik geloof dat het de Marne en de Oise is. Ook in Normandië algeheel verbod op zoeken voor dezelfde redenen.
Eerder dit jaar nog werd de HAPPAH ( Halte au pillage du patrimoine archeologique et historique ) opgericht. Deze mensen gaan werkelijk als integristen te werk. Opgelet al je dat woord hoort of eerder vermelde DRAC.
http://www.lefigaro.fr/sciences/2008/05/31/01008-20080531ARTFIG00019-le-pillage-archeologiquefait-des-ravages-en-france.php
Deze mensen beschouwen je als een boef als je over metaaldetectie spreekt !!!!!! Ik ken al veel franse zoekers die door deze heksenjacht , hum detector aan de haak hebben gehangen.
Het oprapen van stenen werktuigen in bepaalde departementen (Dordogne bvb) wordt op dezelfde manier behandeld als zoeken met een metaaldetector ! Mij bekent is dat in de Elzas, de archeologen werkelijk jacht doen op zoekers en iedereen aansporen om zoekers te melden ( Dat begint op een Vichy regime te trekken)
Ik ben nu al 10 jaar op franse fora en ik verschiet nog van sommige dingen die ik hoor.
Uiteraard is Frankrijk heel groot en als je zoekt op een plaats waar bijna alleen zijt in kilometers in het rond, dan is er weinig kans dat ze je vatten.

Michel :wink:


01 aug 2008, 16:20
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 apr 2009, 02:03
Berichten: 4
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Regels in Frankrijk
Ik woon en zoek in Frankrijk, en het is hier soms echt overdreven met de regels.Verleden jaar heb ik huiszoeking gehad van de gendarmerie, en dit jaar moest ik dan voor het gerecht verschijnen. Het is een voorwaardelijke gevangennisstraf geworden, met een proeftijd van 5 jaar!!! Er werd mij vooral kwalijk genomen dat ik nooit een vergunning had aangevraagd bij de prefecture, terwijl ik dit vaak geprobeerd heb, maar deze vergunnigen worden (zo werd mij verteld) niet meer zonder meer verleend, en dit al niet meer sinds 1998.
M.a.w. weet zelfs het gerecht niet meer hoe de vork in de steel zit, laat staan de gendarmerie.
Soms denk ik met weemoed terug aan de zoekdagen in Nederland, waar ik nooit problemen heb gekend (maar waar de vondsten ook niet zo mooi waren als hier!). En ja, voor jullie het vragen; ik zoek nog steeds.


15 apr 2009, 23:47
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 16:30
Berichten: 1922
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Regels in Frankrijk
Hoi Arran,

dankjewel voor deze informatie en welkom op dit forum!

We zijn benieuwd naar je vondsten of misschien kunnen we je helpen met een determinatie... 8-)

_________________
XP Deus en zelfbouw detectoren


16 apr 2009, 07:19
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 14:40
Berichten: 7709
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Regels in Frankrijk
hoi

ik mag zelf ook graag de franse grens over "wippen" om m'n kansen daar te wagen.
mijn persoonlijke ervaring is dat ze typisch frans te werk gaan, namelijk: chauvinistisch...

zolang ze niet door hebben dat je geen fransman bent is alles ok. maar wanneer ze je auto gezien hebben kan je beter inpakken :roll:

de lokale zoekers (die er véél zijn) hebben als 2e hobby: "verraden" :lol: of ze bellen gelijk naar de politie of ze gaan klagen bij de boer, maar je zal hangen :roll: :roll:

voorts trek ik me er niets van aan, ik zoek op afgelegen plekken en zorg dat niemand mijn auto ziet :twisted: :lol:

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


16 apr 2009, 07:57
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 16:30
Berichten: 1922
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Regels in Frankrijk
lijkt me niet echt ontspannen zoeken :lol:

_________________
XP Deus en zelfbouw detectoren


16 apr 2009, 08:03
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 maart 2013, 18:32
Berichten: 46
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Regels in Frankrijk
Hallo iedereen

Gelden de zelfde regels ook voor het goudzoeken met pannen.
Ik wil deze lente en zomer naar zuidfrankrijk om eens mijn geluk uit te proberen.
Maar ik wil geen problemen met de franse justitie.
Voor mij is het de eerste keer.
Alle hulp is welkom.

m.v.g. Kyrke


12 maart 2013, 23:20
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 jan 2012, 19:50
Berichten: 272
Woonplaats: Arnhem
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Regels in Frankrijk
:-? Dit had ik niet zien aan komen. Dat word dus niet zoeken in de vakantie :as


13 maart 2013, 06:34
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 19:59
Berichten: 1118
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Regels in Frankrijk
Hi Kyrke
Er zijn in zuid frankrijk verschillende campings waar je zonder problemen naar goud kan zoeken,
er worden zelfs cursussen gegeven, dus ik zou me hier maar niet druk over maken.
Groet
Gerrit


13 maart 2013, 07:53
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 feb 2013, 16:03
Berichten: 56
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Regels in Frankrijk
Naar wat ik gelezen heb op een ander forum hoef je wat betreft goudpannen denk ik niet zo bang te zijn
daar kunnen Arran en krokdundee je wel het een en ander over vertellen.
Ikzelf en m'n kameraad met zijn gezin zijn dit jaar van plan om onze vacantie door te brengen
in Hongarije en aangezien je daar zeer beperkt of eigenlijk niet mag zoeken met een detector wilde
ik gewoon voor de lol kijken of daar ook een mogelijkheid is om te pannen.
Daarom ben ik aan het zoeken geslagen op het net maar er is zeer weinig te vinden ik heb daarna nog
wel een site gekregen van krokdundee maar die zei ook al dat er weinig vindplaatsen waren.
Na wat verder gezocht en gelezen te hebben ben ik er wel achter dat er echt weinig te vinden is en wat
er gevonden wordt is goudstof waar je echt veel moeite voor moet doen.
Dit http://goldsucher.de/goldlaender/frankreich/index.html is wat ik van krokdundee heb gekregen
ergens bijna onderaan staat dat campings goud zoek cursussen organiseren je kunt dan bij hun ook spullen
huren maar ik zou zelf een eigen pan mee nemen voor hun huurprijs koop je nl. ook een goudpan heb ik
ondertussen gelezen.
Als er iemand nog iets weet over goud zoeken in Hongarije laat maar weten.

Mvg. Leo


13 maart 2013, 21:35
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 14 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl