Logo
Het is nu 29 maart 2024, 02:56



Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
 "Rode gebieden" archeologische monumenten/cultureel erfgoed 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 jan 2012, 13:29
Berichten: 112
Antwoord met een citaat
Bericht "Rode gebieden" archeologische monumenten/cultureel erfgoed
Zover ik begrepen heb, en misschien is het onjuist, is het rijksarchief waar informatie over plaatsen die archeologisch als zeer interessant/cultureel erfgoed zijn aangemerkt, en waar niet met een detector gezocht worden, (gedeeltelijk) uit de lucht.
Ik heb op deze site http://www.kich.nl gezocht maar verder dan de knoppen "Erfgoed" en "Archeologie" kom ik niet.
Ik kan dus geen informatie betreffende de "rode gebieden" vinden, maar wil wel graag weten waar ik wel en niet in mijn omgeving mag zoeken, na toestemming natuurlijk van de grondeigenaar.

Is er iemand die mij uit de droom kan helpen en kan adviseren wat te doen, mocht op KICH niets betreffende de "rode gebieden" te vinden zijn?


22 mei 2014, 08:38
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 18:03
Berichten: 3391
Antwoord met een citaat
Bericht Re: "Rode gebieden" archeologische monumenten/cultureel erfgoed
Ff informeren bij de archeoloog waar je je vondsten meldt.

Grt ad

_________________
ooit lagen vondsten voor het oprapen, nu moet je er zelfs voor graven


22 mei 2014, 09:57
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 jan 2012, 13:29
Berichten: 112
Antwoord met een citaat
Bericht Re: "Rode gebieden" archeologische monumenten/cultureel erfgoed
Adbas schreef:
Ff informeren bij de archeoloog waar je je vondsten meldt.

Grt ad



Bedankt ad voor je reactie.
Ik ben een beginner die op het moment ver weg van Nederland tussen hele hoge bergen vertoeft, en me zoveel als mogelijk aan het inlezen ben.
Door mijn huidige lokatie kan ik dus niet ff zomaar bij een archeoloog informeren.
Daarbij komt dat ik graag voorafgaande aan het zoeken e.e.a. wil weten, om problemen te voorkomen.
Bij een melding van een vondst kan het kwaad al geschiedt zijn, en juist daarom wil ik op de hoogte raken van de "rode gebieden" in mijn woonomgeving.
En ik wil graag weten of die site van KICH (nog) wel of niet te gebruiken is, om de "rode gebieden" te vinden.
Maken mensen hier gebruik van de site van KICH, en zo ja op welke wijze.

Groet,
Eddy


22 mei 2014, 11:14
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 jan 2012, 16:06
Berichten: 1661
Antwoord met een citaat
Bericht Re: "Rode gebieden" archeologische monumenten/cultureel erfgoed
Goudgeel schreef:
Door mijn huidige lokatie kan ik dus niet ff zomaar bij een archeoloog informeren.

Email?

_________________
gr Ace


_________________
♪♫ ♪ " ...want hij komt een keer die dikke vette gouden buit. " ♪♫ ♪


22 mei 2014, 12:01
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 jan 2012, 13:29
Berichten: 112
Antwoord met een citaat
Bericht Re: "Rode gebieden" archeologische monumenten/cultureel erfgoed
ace schreef:
Goudgeel schreef:
Door mijn huidige lokatie kan ik dus niet ff zomaar bij een archeoloog informeren.

Email?



Bedankt ace daar had ik natuurlijk ook al aan gedacht, maar hoopte eerst hier wat meer info te vergaren.
Emailen kan altijd nog nadat ik de desbetreffende instantie en archeoloog heb gevonden.


Aanvulling: na het plaatsen van bovenstaande bericht vond ik meteen het adres waar ik moest zijn, verzorgt door Defixio, Bubba en Ceesou waarvoor veel dank.

En een half uur daarna vond ik hetvolgende bericht van Mint van vorig jaar april die hetzelfde vroeg. Het lijkt nog steeds niet duidelijk, of misschien is het antwoord ergens anders op het forum geplaatst.

Link naar archeologische gebieden
Op een paar plekken op dit forum staat dat je op http://www.kich.nl/ kunt zien of iets een
archeologisch opgravingsterrein is. De site kich.nl is http://www.cultureelerfgoed.nl/ geworden.

Het is me een keer gelukt om daar kaarten te vinden met archeologische gebieden, maar nu lukt het me niet.
Dat hebben ze goed verstopt op die site. Kan iemand een deeplink posten naar de kaarten op deze site?

(of eventueel een andere site die duidelijk aangeeft waar je sowieso niet mag piepen)

< edit> ik heb inmiddels http://archeologie.erfgoedthesaurus.nl/?formaat=full gevonden, maar ik weet niet wat de status is hiervan.

_________________


22 mei 2014, 14:48
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 aug 2012, 15:31
Berichten: 820
Woonplaats: Noordwijkerhout
Antwoord met een citaat
Bericht Re: "Rode gebieden" archeologische monumenten/cultureel erfgoed
Bijna elke gemeente heeft een archeologische waardenkaarten en een apv online staan, daar staat duidelijk op aangegeven waar je eventueel niet mag zoeken.
Het is soms even zoeken maar ook een goede voorbereiding is onderdeel van deze hobby. Het is niet alleen maar goud oprapen. :07


22 mei 2014, 15:36
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 jan 2012, 13:29
Berichten: 112
Antwoord met een citaat
Bericht Re: "Rode gebieden" archeologische monumenten/cultureel erfgoed
Davy4all schreef:
Bijna elke gemeente heeft een archeologische waardenkaarten en een apv online staan, daar staat duidelijk op aangegeven waar je eventueel niet mag zoeken.
Het is soms even zoeken maar ook een goede voorbereiding is onderdeel van deze hobby. Het is niet alleen maar goud oprapen. :07



Bedankt voor de tip Davy4all, ik ga ff zoeken of ik die archeologische waardenkaarten kan vinden.
De gemeentelijke apv had ik al gevonden en ik heb een paar weken geleden ook al contact met de gemeente gehad betreffende het zoeken op het strand.
Daarbij het feit dat ik al langer op deze site rondneus en daardoor veel leer, bereid ik me toch behoorlijk voor zou ik zeggen.......
En het is nog steeds onduidelijk wanneer ik met de hobby kan beginnen!!!, als ik zo naar buiten kijk zou ik me op het moment beter op bergbeklimmen kunnen concentreren :07


En vervolgens gevonden, Erfgoedverordening met diverse kaarten, voor dagen leesvoer. Gouden tip Davy4all, bedankt


22 mei 2014, 17:04
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 jul 2009, 17:22
Berichten: 7409
Woonplaats: langs de ijssel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: "Rode gebieden" archeologische monumenten/cultureel erfgoed
hier de ikaw kaart als tiff bestand.
http://www.cultureelerfgoed.nl/sites/de ... /ikaw3.zip

er zijn een paar gebieden waar je dus beslist niet mag zoeken en daar wordt je echt voor bekeurd.

natuurgebieden
broedgebieden
duinen
natuurreservaten
actieve archeologische opgravingen (bv proefsleuven)
bossen (van de paden af)
gemeentes met apv verbod.
deze zijn allemaal gemakkelijk terug te vinden via google

om informatie betreffende archeologisch beschermd gebieden te vinden kun je contact opnemen met cultureelerfgoed.
en vragen naar een bepaald gebied.

en dan is er nog de wet van malta.... :07 een groot grijs gebied om te lezen en waar zelfs de boeren last van hebben.

_________________
Heiligenmedailles en dovotiehangers in de rommelbak... ik verzamel ze..


22 mei 2014, 19:46
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 8 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl