Logo
Het is nu 24 apr 2024, 09:51



Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
 Detectorverbod Houten! 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 17:30
Berichten: 1922
Antwoord met een citaat
 Detectorverbod Houten!
Dit bericht stond vandaag in de plaatselijke krant:

======================================================
ARCHEOLOGIE BETER BESCHERMD DOOR METAALDETECTORVERBOD

Het opsporen van het metalen vondstmateriaal met een detector is een
geliefd tijdverdrijf bij hobbyschatgravers. Om het bodemarchief te kunnen
beschermen heeft het college van burgemeester en wethouders het voornemen
uitgesproken een metaaldetectorverbod in te stellen voor archeologisch
waardevolle locaties.

In Houten zijn veel sporen van vroegere bewoning achtergelaten. Vondsten
vertellen iets over de geschiedenis van Houten en haar omgeving. Er is
veel informatie te achterhalen in de bodem, en daarom moet deze beschermd
worden. Het metaaldetectorverbod geldt voor de achttien archeologische
rijksmonumenten.

Waarom een verbod?
De Monumentenwet 1988 verbiedt het opsporen van bodemschatten met een
metaaldetector niet. De wet zegt wel dat gevonden voorwerpen verplicht moeten
worden gemeld bij een officiële instantie. Naar vondsten graven is wel bij
wet verboden: onderzoek van archeologische vindplaatsen is voorbehouden aan
archeologisch deskundigen die in bezit zijn van een vergunning. Omdat de
moderne metaaldetector een bereik heeft tot 80 cm worden objecten op
een flinke diepte opgespoord en ook daadwerkelijk opgegraven.
Grondeigenaren moeten toestemming geven voor het betreden van hun terrein
maar zijn vaak niet op de hoogte van de praktijken op hun land. Daardoor
verdwijnen gevonden objecten in particuliere verzamelingen. Zo gaat een
belangrijk deel van het bodemarchief ongezien verloren. Daarom heeft het
college besloten een gemeentelijk verbod in te stellen. Daarmee kan de politie
handhavend optreden tegen het ongewenst gebruik van metaaldetectors.

Inzage
Het ontwerpbesluit wordt gedurende zes weken ter inzage gelegd bij de Gemeente
InGang. Meer informatie over de procedure kunt u lezen onder de 'Bekendmakingen'.

Met vragen over het detectieverbod kunt u contact opnemen met Doris Schmutzhart,
archeoloog bij de afdeling Ruimtelijk Beleid, via (030) 63 92 611 of
gemeentehuis@houten.nl
=======================================================

:pol :pol :pol :pol :pol :pol :pol :pol :pol

Lees goed wat er onder andere staat:
Citaat:
een bereik heeft tot 80 cm

_________________
XP Deus en zelfbouw detectoren


Laatst bijgewerkt door Joop op 19 nov 2008, 22:06, in totaal 1 keer bewerkt



19 nov 2008, 21:04
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Detectorverbod Houten!
80 cm...zo'n detctor vraag ik aan de sint (bestaat ook hoor die goedheiligman)

Is dit verbod nu voor de hele gemeente Houten?
Citaat:
Het metaaldetectorverbod geldt voor de achttien archeologische
rijksmonumenten

Of zijn daar achttien archeologische
rijksmonumenten?


19 nov 2008, 21:20
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12
Berichten: 17958
Woonplaats: Limbolonie
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Detectorverbod Houten!
Ha die Joop.

Ik mag mij er eigelijk niet mee bemoeien,..

maar doe het wel ,..die hebben een pan los,..die weten niet waar ze over praten,..helaas

grt bert

_________________
Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan


19 nov 2008, 21:22
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 mei 2008, 20:51
Berichten: 7954
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Detectorverbod Houten!
:04

_________________
Omdat archeologie een verhaal vertelt.


Laatst bijgewerkt door FAR BEYOND DRIVEN op 19 nov 2008, 21:40, in totaal 1 keer bewerkt



19 nov 2008, 21:23
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 sep 2008, 06:47
Berichten: 1021
Woonplaats: kartonnen doos
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Detectorverbod Houten!
moeten ze hier niet doen kut gezeik :pol :pol :pol :pol :pol :pol :pol :pol :pol :pol :pol :pol :pol
80cm :lop :shock: wat voor moderne detector is dat :lol: :lol:

The twins

_________________
ga nu naar
http://www.thetwins.nl


19 nov 2008, 21:26
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:54
Berichten: 3452
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Detectorverbod Houten!
Ja, Joop deze zijn er inderdaad die 80 cm gaan.
Als je een Keltische schotel vind op 60 cm, dan kan iets groters wel op 80cm.
Dit wel met een diepzoeker, maar zelf vond ik ook een bronzen schotel op meer dan 50 cm diepte met de Explorer.
Zie wel dat de archelogogische site's bescherm zijn, dus nog genoeg plaats voor nieuwe ontdenkingen.
Ja, En ik denk ook dat er daar in de buurt inderdaad veel gevonden is en nooit wordt aangemeld (de goede hier buitengelaten)
De ARcheologische dienst kijkt ook overal op de fora's mee en ziet ook wat er zoal in een gebied gevonden wordt en of/niet aangemeld wordt, en dit heeft dan zijn consequenties.

Gr Mat

_________________
Alle ingezonden foto's blijven eigendom van Mat.


19 nov 2008, 21:27
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2008, 16:37
Berichten: 7367
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Detectorverbod Houten!
goede zaak toch als het om de archeologisch waardevolle plekken gaat? van monumenten moeten we afblijven, daarvoor is het een monument. zo kun je de rovers onder ons aanpakken en dit komt onze hobby alleen maar ten goede. het kaf van het koren....


19 nov 2008, 21:35
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:54
Berichten: 3452
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Detectorverbod Houten!
sjoho schreef:
goede zaak toch als het om de archeologisch waardevolle plekken gaat? van monumenten moeten we afblijven, daarvoor is het een monument. zo kun je de rovers onder ons aanpakken en dit komt onze hobby alleen maar ten goede. het kaf van het koren....



Sojo is het maar nette.

GR Mat

_________________
Alle ingezonden foto's blijven eigendom van Mat.


19 nov 2008, 21:36
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Detectorverbod Houten!
Ik denk -technisch- een wassen neus:
Citaat:
De Monumentenwet 1988 verbiedt het opsporen van bodemschatten met een
metaaldetector niet.
Dat is duidelijk.
Citaat:
Naar vondsten graven is wel bij
wet verboden: Omdat de
moderne metaaldetector een bereik heeft tot 80 cm worden objecten op
een flinke diepte opgespoord en ook daadwerkelijk opgegraven.

Ergo: omdat een detector 80 cm diep gaat is het graven naar objecten?!

Maar goed als een bepaald stuk beschermd moet worden, moet je er zoiezo uitblijven al gaat ie maar 5 cm diep.


19 nov 2008, 21:42
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 17:30
Berichten: 1922
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Detectorverbod Houten!
Beste mensen,

de meeste momumenten waar het over gaat... daar wordt al jaren geploegd dat het een lieve lust is. En wordt er niet geploegd dan is het wel de geinjecteerde mest die alles kapot maakt. Daar is een zoeker niets bij. Door dit soort bemoeizucht en onkunde ga ik nog eens mijn detector aan de wilgen hangen. :04

_________________
XP Deus en zelfbouw detectoren


19 nov 2008, 22:12
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Detectorverbod Houten!
Nah Joop mischien ligt er een weg open voor amateurarcheologen en detector piloten om "de hoge heren" anders te doen inzien. Het artikel wat jij plaatste is een typisch voorbeeld van amtenarij.

Citaat:
college van burgemeester en wethouders het voornemen
uitgesproken een metaaldetectorverbod in te stellen voor archeologisch
waardevolle locaties.


Het is nog een amtelijk voorstel wat goedgekeurd moet worden door b&w (maw Houten kan je nog jaaaaren en jaaaren zoeken) :lol:

Ik kan mij voorstellen dat amtenaren achter een buro zo denken, nodig ze eens uit op een zoektochtje. Zeker jij met je kennis en liefde voor de hobbie kan "de hoge heren" nog iets leren!


19 nov 2008, 22:44
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 16:26
Berichten: 304
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Detectorverbod Houten!
het probleem is vaak zón theoretisch geschoolde archeoloog van school gaat bij die gemeente aan het werk en zich bezighouden met het invoeren van allerlei regeltjes
wat moeten ze anders ?
Er zijn steeds meer gemeentes die archeologen in dienst hebben en er zijn ook steeds
meer detectorverboden ik kan het begrijpen wanneer er een monument staat, maar
steeds vaker zie je dat dit niet de reden is.
net zoals joop zegt het injecteren van mest geeft veel meer schade hier heb je het omkeren van het land om vers zand naar boven te krijgen waar ze de bollen op zetten er zit gewoon geen metaal meer in en ook geen andere sporen uit het verleden.
Ik heb hier weleens een gesprek over gehad met een archeoloog van de provincie die
daar beleidsmatig mee bezig was (o.a. adviseren van gemeentes m.b.t. detectorverboden)
bleek hier op het dorp te wonen en kwam een keer kijken toen ik aan het zoeken was op een stuk grond waar een hokeyveld op aangelegd werd.
Ze gaf me gelijk dat het injecteren van land, het keren van land en ook het oppervlakkig
onderzoek doen van allerlei burootjes die alleen moeten zorgen dat er snel gebouwd wordt
meer schade aanbrengt.
We zien wel waar het naartoe gaat, gelukkig zijn er ook goede contacten en ervaringen.
Maar een verbod is heel vervelend zeker als het jouw gemeente betreft.
sterkte Joop


19 nov 2008, 22:45
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 20:59
Berichten: 1118
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Detectorverbod Houten!
Hi All
Helemaal mee eens Joop, 99,99 % komt precies uit die laag, de ploegvoer.
Maar door kortzichtigheid gaat alles verloren, nog een paar jaar mest en alles heeft zich zelf opgelost.
Als regelmatig iets zou worden aangemeld, kon de archeologie in het gebied ,waar jij het over hebt, hun voordeel er van kunnen hebben.
Word echt tijd dat iedereen eens een duimstok meeneemt tijdens zijn zoektochten, dan word er tenminste wat minder onzin verkondigd.
Groetjes
Gerrit


19 nov 2008, 23:01
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 apr 2008, 20:13
Berichten: 2818
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Detectorverbod Houten!
Wat idioot eigenlijk. Het juist door ons detectoramateurs dat archeologisch interessante stukken in de bovenste laag, ja dus daar waar vondsten NIET ongestoord kunnen blijven liggen, worden gered van de ondergang. Als het ons nu ook eens makkelijk gemaakt zou worden onze vondsten fatsoenlijk aan te melden dan is het helemaal ideaal.

Bovendien vind ik het beledigend dat wij schatgravers genoemd worden in dat stuk. Alsof ik verdomme rijk zou worden van het zoeken! Het kost me meer dan het oplevert en verder steek ik ook nog eens tijd en energie om alles netjes te reinigen, te conserveren, te documenteren en ja ook aan te melden. Uiteraard doe ik dat wel met plezier!

Overigens was die schatvondst in Maastricht van onlangs een mooi staaltje van integriteit van sommige van ons detectoramateurs en dus ook een mooi voorbeeld van wat wij kunnen betekenen voor de geschiedenis van ons gebied.

Groeten aan de gemeente Houten... :07


20 nov 2008, 00:07
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 17:30
Berichten: 1922
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Detectorverbod Houten!
Bedankt voor jullie reacties, nu weet ik dat ik er niet alleen voor sta... :10

Ik ben serieus aan het nadenken of ik stappen kan ondernemen, het besluit is immers nog niet genomen en misschien is er bezwaar mogelijk.

Mocht dit nog een staartje krijgen dan horen jullie het!

_________________
XP Deus en zelfbouw detectoren


20 nov 2008, 00:28
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 okt 2008, 20:37
Berichten: 11213
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Detectorverbod Houten!
Tja op zo'n detector verbod reageren blijft natuurlijk altijd tricky maar kan het niet helemaal laten:
Tijdens een archeologische opgraving haalt men altijd de bouwvoor eraf en hier wordt niet of zelden met de metaaldetector door de opgravende instantie naar gekeken.
En laten wij op de super diepte zoekers na nu net in deze bouwvoor zoeken en de vondsten heel vaak aanmelden.
Al is Houten een ver van mijn bed show, ik vind dat er op akkers etc gewoon gezocht moet kunnen worden, degene die kwaad willen blijven dit toch wel doen. Ik vrees dat een detectorverbod uiteindelijk alleen averrechts gaat werken....
Ik zie veel meer in een goede samenwerking tussen de hobbyisten met een metaaldetector en de archeologische diensten

Een bezorgde zoeker


20 nov 2008, 00:30
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Detectorverbod Houten!
er zijn drie soorten mensen onder de ambtenaren en archeologen

1) is dat soort die alles zelf weet en kan

2) is dat soort met oogkleppen op en zich aan het boekje houdt

3) is dat soort dat echt een mens is en weet wat een detector zoeker kan betekennen voor de vaderlandse geschiedenis als hij de vondsten aan meld (zie de munt schat uit Amby), want soms komen ze er pas achter dat er iets van ons erfgoed in de gemeente ligt omdat er een aanmelding wordt gedaan door een zoeker (of is de gemeente helderziende) en als het dan zeer belangrijk blijkt te zijn mag het ten alletijde als een archeologisch waardevolle locatie op de lijst komen te staan , maar om dan meteen een zoekverbod voor de hele gemeente te geven NEE dat gaat te ver...

ik hoop dat we in Nederland meer met het type 3 mensen komen te doen in de zoekwereld, want zij leren van ons en wij van hun

en vergeet niet soms weten wij meer dan hun, zij zitten soms met een opgraving op een plaats, maar de mensen hier op het forum komen op duizende plaatsen

mvg leon


20 nov 2008, 00:39
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 apr 2008, 19:36
Berichten: 1955
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Detectorverbod Houten!
Joop :10
gr jeep


20 nov 2008, 09:41
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 apr 2008, 08:23
Berichten: 334
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Detectorverbod Houten!
Ik ben ook (gemeente)ambtenaar.... Ja ook op dit forum zijn die er! Moest wel lachten "een archeoloog bij de afdeling Ruimtelijk Beleid". Denk echt van niet. Gewoon iemand die planologie heeft gestudeerd en zich bezig houdt met bestemmingsplannen en archeologiebeleid onder haar hoede heeft. Wil niet zeggen dat ze een "nitwit" is maar om dat te betitelen als "archeoloog" gaat mij tever!! :06 Meestal huren gemeenten bureaus in (bijv. RAAP) om hun te helpen.

Je kunt inderdaad reageren. Het heet dan geen "bezwaar" maar een "zienswijze". Als iemand (Joop als inwoner van...?) wil reageren dan moet dat (bij voorkeur) schriftelijk binnen de gestelde termijn. Kan natuurlijk ook per mail. Als je echt wil "zieken" dan moet je aangeven dat he telefonisch een zienswijze in wilt dienen. Dan moeten ze daar een verslag van maken maar dan moet je altijd maar zien wat ze ervan maken.

Inhoudelijk zou ik erop aansturen dat een detectorverbod alleen mag gelden voor door de gemeente vastgestelde plaatsen :lo :("potentieel archeologisch erfgoed") en niet voor het gehele grondgebied van de gemeente.

Succes! :07

groetjes,

Lykle


20 nov 2008, 10:22
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:54
Berichten: 3452
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Detectorverbod Houten!
Nou, Dat is hier in het verleden ook gebeurd,
OP dit krantebericht reageerde ik ook met ons verhaal, zoals wij het zagen.
Verder was er nog een tv uitzending hierop
Het verbod op de archeologische site is wel van kracht, maar gelukkig verder mogen wij gewoon zoeken elders, behalve waar aangegeven.
De zoekers houden zich tot heden hier goed aan, aangezien ik nog niemand hier op de site heb zien zoeken.

Nu is de samenwerking met de arch dienst :sd :sd :sd
GR Mat

Maastricht verbiedt detectoren
Van onze verslaggever

Maastricht - Maastricht voert een metaaldetectorverbod in om archeologische vindplaatsen in de stad beter te beschermen tegen hobby-schatgravers. Te beginnen bij de recente opgraving net buiten het kerkdorp Borgharen, waar het blootleggen van een Romeinse villa en een grafveld uit de tijd van de Merovingers internationaal de aandacht trok.
De uitbreiding van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) met een 'detectorverbod' is niet uniek, wel bijzonder. In Limburg ging Gennep Maastricht in 1994 voor, landelijk kozen onder meer Nijmegen, Gouda en Woerden al voor zo'n maatregel.



In 1995, 1999 en 2003 werden in een gebied van tweehonderd bij honderd meter net buiten Borgharen zogenaamde archeologische verkenningen uitgevoerd, als voorbereiding op het Grensmaasplan. Voordat graafmachines er hun gang mogen gaan, wilde de gemeente Maastricht weten wat allemaal in de grond zit aan waardevolle resten uit lang vervlogen tijden.



De oogst bleek bijzonder en kreeg grote aandacht. Vooral toen eind 2003 een graf met onder meer een ijzeren zwaard en schild werd gevonden uit de vijfde eeuw, raakte de vindplaats bekend bij 'detector-piloten' zoals de gemeente ze omschrijft in een raadsvoorstel om het gebruik van elektronische zoekhulpmiddelen te verbieden. Omdat uitvoering van het Grensmaasplan alsmaar opschuift en inmiddels zelfs ter discussie staat, vinden burgemeester en wethouders het niet langer verantwoord het vrij toegankelijke opgravingsgebied onbeschermd te laten. De bodem zit vol metalen voorwerpen als munten, wapens, versieringen en spelden, die met een detector kunnen worden opgespoord.



Als de gemeenteraad het detectorverbod laat opnemen in de APV kan het stadsbestuur in de hele stad gebieden aanwijzen waar zonder vergunning niet met zo'n elektronisch speurapparaat naar historische bodemschatten mag worden gezocht. Wie zich niet aan het verbod houdt is strafbaar. Met de politie is afgesproken dat de patrouilleteams 'zoveel mogelijk' zullen reageren op meldingen van buurtbewoners die zicht hebben op het opgravingsgebied of er in de omgeving hun hond uitlaten. Continue surveillance is geen optie.



Wethouder W. Hazeu (GroenLinks, Cultureel Erfgoed) zegt met de opmerkelijke maatregel niet de illusie te koesteren dat het 'leegroven' van archeologische vindplaatsen wordt voorkomen. Hij spreekt van ,,een signaal waarmee we willen aangeven zuiniger te willen omspringen met onze bodemschatten''


Hier mijn antwoord toen in de krant.

Verslag uit het Limburgs dagblad Donderdag 4 maart 2004


Vandaag stond onderstaand stuk in Het Limburgs dagblad.
Dit is mijn antwoord op het gister gepubliceerde stuk in deze krant.


Delarue is verdorie geen detectorpiloot
Branko Eijssen Maastricht

Hij is verdorie géén hobby-schatgraver en zéker geen detectorpiloot. Oké, Mat Delarue loopt graag met een metaaldetector door de weilanden, maar hij heeft een minder denigrerende omschrijving voor zijn bestaan: amateur-archeoloog. En, beste gemeente Maastricht, dat detectorverbod is een heel slechte zaak.
Er zijn, grof gerekend, vierduizend mensen in Nederland met een buitengewone interesse in bodemschatten. In Borgharen woont er eentje die bijna dagelijks op zoek gaat naar de ultieme kick. ,,Vooral 's avonds is speciaal. Je ziet niks, je hoort niks. Je bent helemaal alleen. Dat geeft zo'n enorme rust. En dan is het wachten op dat piepje van de detector.''



Dat is het verslavende gevoel waar deze zogenaamde groep hobby-schatgravers of detectorpiloten, zoals de gemeente Maastricht het waagde te formuleren, mee worstelen. De overgrote meerderheid behoort tot de categorie good guys. Mat Delarue is ook zo'n goeie. Hij heeft nog nooit een eerlijk gevonden Romeins of middeleeuws muntje verkocht. Alles wat hij met behulp van zijn metaaldetector van tweeduizend euro uit de grond haalt, meldt hij keurig bij de archeologische dienst Maastricht.



Hij leeft al twintig jaar volgens de filosofie van de vereniging De Detector Amateur (DDA). Delarue is overigens geen echte DDA'er, maar hij respecteert het reglement. Dat zegt onder andere: zoek zonder toestemming van bevoegde instantie nooit op archeologische terreinen, maak alle gaten weer netjes dicht, vondsten van wetenschappelijke cultuurhistorische waarde moeten worden gemeld bij de burgemeester en archeologische instanties en vraag altijd toestemming tot zoeken aan de landeigenaar of beheerder van de grond.



Maar ja, dan zijn er altijd nog die paar bad guys. Mensen die illegaal in weilanden neuzen, nooit iets melden en gevonden voorwerpen zelfs verkopen. In dat kader ziet Delarue ook het detectorverbod van de gemeente Maastricht. Het is in zijn ogen het klassieke verhaal van de goeden die lijden onder de slechten.



Het is in elk geval een klapje in het gezicht van Delarue, die twintig jaar geleden begon met zijn hobby. Toen was hij nog werkzaam bij KPN en ging hij vooral na werktijd, in de avonduren dus, op zoek naar spanning en sensatie. Inmiddels is hij vutter en kan hij overdag een paar uur ongestoord zijn gang gaan. ,,Mijn vrouw is soms blij als ik even weg ben.''



Hij lacht, want Delarue weet: hij is fanatiek. Hij heeft zojuist nog het artikel over het gewraakte detectorverbod van de gemeente Maastricht op internet gezet. Dagelijks sleutelt hij aan zijn website. Gevonden voorwerpen, waarvan de afkomst onbekend is, legt hij op de scanner en plaatst hij op een speciale site. Collega-zoekers zien dat en kijken in hun collectie naar vergelijkbare objecten. ,,Vaak krijg je dan heel snel een reactie met uitsluitsel over een laatste aanwinst.''



Bijna dagelijks struint Delarue het Maasgebied af tussen Borgharen en Elsloo in een poging een stukje geschiedenis te achterhalen. Hij voelt zich een amateur archeoloog en zeker geen hobby-schatgraver of, nog erger, detectorpiloot. Immers, de samenwerking met de Maastrichtse archeologische dienst is goed. Bij grote projecten vraagt Delarue toestemming of hij met zijn detector achter de grote graafmachine mag aanlopen en af en toe wordt hij ook uitgenodigd om te helpen. ,,Eigenlijk zijn wij de ogen van de archeologische dienst. De hulptroepen, zeg maar. Op basis van wat wij vinden, kan de archeologische dienst besluiten om verdere opgravingen te doen.''



Maar dan, zo wil dan de ironie, kan de gemeente besluiten om zo'n plek met historische bodemschatten, via de uitbreiding van de Algemene Plaatselijke Verordening met een detectorverbod, hermetisch af te sluiten. Pech voor alle goedwillende gelukzoekers. ,,Nou ja, ik vrees dat er door het verbod heel veel mensen ook geen zin meer hebben om gevonden voorwerpen te melden bij de bevoegde instanties. Dat is op dit moment al realiteit in België. En daardoor kunnen zij weer moeilijker in kaart brengen waar eventueel belangwekkende vondsten in de grond zitten. Het is een wisselwerking, maar dat wordt door deze maatregel helaas verstoord.''

_________________
Alle ingezonden foto's blijven eigendom van Mat.


20 nov 2008, 11:47
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Detectorverbod Houten!
Ik zal heel duidelijk zijn. Mijn zoekgebied is in Houten en omstreken. Mocht dat zoekverbod er komen. Zet ik gewoon weer de asbakken op tafel. En dan weten jullie wel wat ik bedoel?!?!

Jarenlang heb ik mijn vondsten aangemeld en ook dankzij mij hebben de archeologische instanties er info uitgehaald.

Ik kan jullie er alleen maar voor waarschuwen dat ze stukje bij beetje een verbod voor heel Nederland aan het regelen zijn.


Erg boos ben ik met deze mededeling. Vandaar dat er al boeren zijn die mij naar vele jaren geen toestemming meer geven. Wie oh wie zit hier achter?????

Dagobert


Laatst bijgewerkt door dagobert op 27 nov 2008, 18:20, in totaal 1 keer bewerkt



20 nov 2008, 18:00
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 sep 2008, 06:47
Berichten: 1021
Woonplaats: kartonnen doos
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Detectorverbod Houten!
We moeten een zoekersbond op richten......... :lo :iu :06
anders kunnen we met een paar jaar verhuizen :roll:

The twins

_________________
ga nu naar
http://www.thetwins.nl


20 nov 2008, 18:03
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Detectorverbod Houten!
En over die detector die 80cm diep gaat. Whahahahaahahah................de geen die mij dat laat zien is een hele grote jongen. De zoekplekken waar ze het over hebben zitten tjokvol met ijzer en minneralen(fosfor). Hierbij wordt de Tejon,Lobo,en andere detectoren voor gebruikt die hier het minst last van hebben. Andere detectoren gaan misschien iets dieper maar laten het kleine spul vaak liggen(zelf ondervonden).

Verhalen over detectoren zijn er genoeg. In advertenties gaan ze altijd 50% dieper dan in werkelijkheid.

De reden is gewoon het niet gunnen van het uitvoeren van iemand zijn hobby en verzameling. Zo zit de rottige mensheid nou eenmaal in elkaar.

Ze hebben liever dat alles weg rot in de grond. Wij niets ,jullie niets!!!!

Nederland,regeltjesland.

Dagobert


20 nov 2008, 18:17
ForumJoker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 18:14
Berichten: 59381
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Detectorverbod Houten!
ja dagobert het is weer zeer triest dit

_________________
ZO WAT IS HET LEVEN MOOI
als je willem de zwijger heet


20 nov 2008, 18:19
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Detectorverbod Houten!
The twins schreef:
We moeten een zoekersbond op richten......... :lo :iu :06
anders kunnen we met een paar jaar verhuizen :roll:

The twins


Een zoekersbond is er al twins. Dan spreek je over detectorvereniggingen. Maar dit blijkt ook niet meer te helpen. Het ene naar het andere verbod wordt uit de grond gestapt totdat er geen lol meer is om nog eens met je detector op pad te gaan. Dan mogen we alleen nog maar op het strand zoeken naar kleingeld.

Ik dacht dat detectorhobbyisten na het vinden van de Keltische muntschat nu waardevoller zouden zijn. Maar nee hoor. Aan de andere kant van Nederland trappen ze ons hard onderuit!!!

Dagobert


20 nov 2008, 18:23
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 89 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl