Logo
Het is nu 28 maart 2024, 14:17



Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
 NIEUWE ERFGOEDWET VRAAGT OM GEDULD 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 mei 2010, 14:39
Berichten: 21
Bericht NIEUWE ERFGOEDWET VRAAGT OM GEDULD
Binnen de nieuwe erfgoedwet, dat reeds door de Eerste en Tweede kamer is aanvaard is er na voorafgaand overleg met "bodemvondstenwereld" en de grotere detectorverenigingen en de AWN, in die wet nog ruimte gelaten voor een nadere invoering van regels. Dit kan alleen via een Algemene Maatregel van Bestuur (AMB), en dat ligt thans in de handen van het ministerie. Er is geen reden om nu al de noodklok te luiden, uiteraard moet e.e.a. wel eerst naadloos afgestemd gaan worden op de nieuwe wetgeving. In die fase bevinden we ons nu.
Het zal en mag niet gebeuren dat onze inspraak en beloofde toezeggingen onder de tafel worden gestoken. Geloof me, daar zit ik bovenop! Maar het maken van wetten vraagt nu eenmaal om tijd, als er ook maar iets niet klopt of helder is, moet het overgedaan worden! Ondanks dat iedereen (in detectorgebied) de nieuwe erfgoedwet nu al naast zich neerlegt, blijf ik in de overtuiging dat deze wet, mits beloften door initiatiefnemers, worden nagekomen, een zegen zullen zijn voor metaaldetectoristen. Al ruim zo'n 32 jaar vecht ik, als voorzitter, voor het bestaansrecht van detectorhobbyisten en dat lijkt eindelijk z'n vruchten gaan opleveren.
Natuurlijk zijn er restricties aan gebonden, maar dat was vroeger niet anders. Over het waar en wel en niet zoeken/graven worden oude regels alleen herhaald, wat toen niet mocht, mag met de nieuwe wet ook niet! Maar, en dat is wel heel belangrijk, geldt een schep in de grond (tot 30 cm) niet meer als 'archeologische opgraving'. Waarschijnlijk doelt men daarbij op 'georganiseerde detectorristen', waarvan men ervan uit gaat dat zij zich de regels inzake het archeologisch erfgoed eigen hebben gemaakt. Ook wij als Coinhunters Company, zullen onze regels daarop moeten aanpassen, het is niet anders. Dit betekent ook dat wij leden zullen moeten royeren als die zich niet aan de regels houden. Dat er strenger gecontroleerd gaat worden op detectorgebruik is nu al zeker.
Sommige zien dat als een 'smoes' om meer leden te krijgen, wat me erg zeer doet, maar dit is waar we in de toekomst mee zullen moeten leven, tenzij de aanvullingen op de nieuwe wet nog anders worden omschreven.

Inmiddels is er onderling een voorzichtig overleg gaande met The Coinhunters en wederpartijen, om een gelijkmatig beleid te gaan vormen. Uiteraard bent u geheel vrij in de keuzes die u wilt maken, maar zoals het nu lijkt, zal metaaldetectie in de toekomst zeker aan regels onderworpen gaan worden en zult u, als lid van welke organisatie dan ook, gevraagd kunnen worden naar de regels welke u naleeft en/of waar u bent aangesloten.

Het is nu nog te vroeg om daarop al vooruit te lopen, maar neem van mij aan dat dat in de toekomst zeker gaat gebeuren! Wij zullen ons hard maken voor iedere detectorrist, georganiseerd of niet, maar kunnen op dit moment niets garanderen. Dit was wat ik even wilde vertellen over de nieuwe komende Erfgoedwet. Kijk maar wat u ermee doet!

Groeten,
Henk Hasselt (namens The Coinhunters Company)


04 feb 2016, 05:24
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen   [ 1 bericht ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl