Logo
Het is nu 28 maart 2024, 20:11



Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
 Verboden of niet...? 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2017, 17:46
Berichten: 342
Antwoord met een citaat
Bericht Verboden of niet...?
Nu kwam ik per ongeluk zonder research een oude opgraving tegen hier in het zuiden.
Zo zijn er wel meet plekken maar dit lag gewoon in een bos... Wat zijn precies de regels in deze situatie?
Mag je in een bos zoeken (ligt er misschien aan welk bos).
Maar mag je hier gewoon simpelweg niet aanzitten want de romeinse dakpannen liggen letterlijk aan de oppervlakte... echt zonde eigenlijk.
Blijkbaar na afgraven nooit goed achtergelaten. (amateurs zou ik zeggen :07 )

Ik heb ook ooit gelezen dat je niet dieper mag graven dan 40cm of dan is het niet meer van jou maar van de overheid... wat als je dan een bergje vanaf de zijkant 30cm open haalt :sd

Dat heb ik namelijk gedaan... maar achteraf las ik van alles dat dit schatzoekers zijn en dat het valt onder vandalisme van erfgoed... :yh

Kan iemand hier iets over vertellen of dit absoluut niet kan of... wel. :oops:

_________________
MIJN EIGEN METAALDETECTIE YOUTUBE KANAAL :D https://www.youtube.com/c/GermaniaInferior


05 sep 2018, 19:17
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2017, 17:46
Berichten: 342
Antwoord met een citaat
 Re: Verboden of niet...?
Het is volgende is verboden:

Als het een archeologisch monument is dan is het zobizo NOT DONE!
Je mag er zeg maar nog niet op staan en ademen... ook al liggen de dakpannen gewoon op de grond mag je deze niet meenemen of ... opeten.
Verder heb ik advies gekregen om even goed te kijken waar monumenten liggen en de afrastering daarvan.(die ze open hebben laten liggen)
onder de 30 cm mag je zobizo nooit graven (NOOIT GEDAAN :07 )

Misschien is dit al lang duidelijk voor iedereen maar voor mij was het even nieuw... (niet van die 30cm)
Vind het wel heel moeilijk om iets te zien verwaarlozen... maar goed regels zijn regels.
Verder word er niets mee gedaan... natuurlijk een geldkwestie of gebrek aan interesse.

OK over er uit het is dan nu duidelijk

_________________
MIJN EIGEN METAALDETECTIE YOUTUBE KANAAL :D https://www.youtube.com/c/GermaniaInferior


06 sep 2018, 14:05
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jun 2011, 17:14
Berichten: 10541
Woonplaats: Maastricht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Verboden of niet...?
Heb eens een keertje discussie gehad met een l*lletje rozenwater van Staatsbosbeheer.
Toen puntje bij paaltje kwam, slingerde hij me op de bon en het leverde me een notitie op bij hun...
Reden: wandelen buiten de paden... :twisted:

Dan kom je in het bos zowiezo al niet meer aan andere regels toe.

I.i.g geen archeologische opgraving verstoren.
Als deze klaar is, zie ik geen probleem. Mits natuurlijk volgens de normale regels toestemming is verleend door eigenaar... :07
Gericht zoeken naar archeologische artefacten mag geloof ik ook niet, dus daar moet je ook niet naar zoeken...
maar misschien liggen er ook euro’s en guldens. :sd

Moeilijk die regels. Ik denk en vind dat je je boerenverstand moet gebruiken:
Niks verstoren. Indien mogelijk toestemming. Geen ingezaaide akkers. Alles netjes achterlaten, dus geen kuilen etc.
En netjes blijven tegen eventuele mensen die menen enige rechten te moeten/kunnen claimen.

Happy hunting! :sd

PS. Leuk filmpje...

Groeten, Trash


06 sep 2018, 15:40
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2017, 17:46
Berichten: 342
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Verboden of niet...?
Trash ik ben het helemaal met je eens! :sd :sd :sd
Als je maar niemand irriteert zal ik maar zeggen... gewoon vriendelijk blijven :D
Toestemming vraag ik eigenlijk altijd wel maar soms zoals een bos... begin maar eens te bellen en te mailen.
Ik heb echt wel respect voor natuur en archeologische plekken waar niet gezocht mag worden maar in welk bos mag je nog van de paden afwijken tegenwoordig...

Misschien ben ik wat ouderwets... ik kom uit de tijd dat we elke dag in het bos waren en hutten maakten tot bijna 2 meter onder de grond...
Binnenkort mogen we nog geen bosblad mee meenemen :O
Maar goed het eeuwenoude probleem ... er zijn altijd mensen die misbruik maken van situaties waardoor er altijd regels bij zullen komen.

ZO dat is er uit :sd

_________________
MIJN EIGEN METAALDETECTIE YOUTUBE KANAAL :D https://www.youtube.com/c/GermaniaInferior


06 sep 2018, 15:53
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 jan 2014, 21:58
Berichten: 1531
Woonplaats: West-Brabant
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Verboden of niet...?
Als het gebied archeologisch beschermd terrein is of er on andere redenen een verbod geldt (zoals bij ons in t bis ivm kans op munitie) mag je er niet zoeken lijkt me. Dit zou je bij de gemeente kunnen vragen.
Zou ik doen voor de zekerheid.


06 sep 2018, 18:09
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 14:40
Berichten: 7709
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Verboden of niet...?
Er mag zoveel niet... Ik bedoel, we zijn allemaal wel in staat om in te schatten wat echt over de schreef is. Plunderen bijvoorbeeld. Maar op een oude afgewerkte opgraving te snuffelen, ik zou me er niet te veel zorgen om maken. Heb er zelf in het verleden al twee keer toestemming voor gekregen trouwens. Een keer ging het over een middeleeuwse site en een keer over een Romeinse villa.

Tja en zo'n bepaling dat je enkel op de paden mag lopen.. Whatever :lol:

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


06 sep 2018, 18:55
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 6 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl