Logo
Het is nu 29 maart 2024, 10:34



Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Wetgeving: magneetvissen 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 sep 2018, 14:40
Berichten: 21
Antwoord met een citaat
Bericht Wetgeving: magneetvissen
Hoi!

Ik had graag een discussietje gelanceerd over de wetgeving rond magneetvissen. Ik ken de wetgeving in Vlaanderen redelijk goed, en heb op onze (grotendeels met paswoord beschermde) website een overzicht hiervan gemaakt: https://roestrukkers.wordpress.com/2018/09/21/the-current-legal-status-of-magnet-fishing-in-flanders/

Het is wel in het Engels, maar ik vertaal graag secties voor wie problemen heeft :-)

Nu had ik graag geweten of er nog mensen zijn die de Vlaamse wetgeving goed kennen. Heb ik het juist? Zie ik dingen over het hoofd? Kan iemand iets toevoegen?
En belangrijker: hoe omzeilen/behandelen we de Vlaamse Waterweg die dwarszit :p

Vervolgens:

Kent iemand de wetgeving in Nederland goed? Heeft iemand hier een officiële link voor om dit te staven of waar ik dit kan onderzoeken?

Voor zover ik weet is er (in Vlaanderen althans) geen enkele instantie/groep die zich hiermee bezighoudt. Ik heb zelf al meermaals met de betrokken instanties contact gehad, meestal met omgekeerd succes (i.e.: ze verscherpen de regels elke keer ik ze aanspreek). Daarom bestudeer ik de wetgeving een beetje op mijn eentje en confronteer ik de nodige instanties zelf met hun fouten. Gelukkig werk ik zelf in een groot overheidsorgaan, dus ik snap het taaltje en de procedures een beetje, en ik weet ook wanneer je moet ophouden. Ik weet ook dat de regels afhankelijk zijn van wie je aanspreekt :p

Daarom ben ik dus op zoek naar andere kenners :)

Benieuwd of iemand info heeft!


22 sep 2018, 06:53
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 18:17
Berichten: 20238
Woonplaats: utrecht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wetgeving: magneetvissen
Magneetvissen is in Nederland verboden.
Waterzoeken is in Nederland in zijn geheel verboden!!


gr bubba :sd

_________________
een PIEP = als een verrassings EI


22 sep 2018, 10:58
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 sep 2018, 14:40
Berichten: 21
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wetgeving: magneetvissen
Heb je hier een bron van? :-)


22 sep 2018, 11:23
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 18:17
Berichten: 20238
Woonplaats: utrecht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wetgeving: magneetvissen
Spiff schreef:
Heb je hier een bron van? :-)

ja , de Minister van OCW heeft dat bij een bijeenkomst bij de R.C.E zelf aan mij verteld :07

stuur maar een mail naar de R.C.E dan hoor je het van hun zelf o.k

rijksdienst cultureel erfgoed

gr bubba :sd

_________________
een PIEP = als een verrassings EI


23 sep 2018, 16:17
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 sep 2018, 14:40
Berichten: 21
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wetgeving: magneetvissen
Dat geloof ik best :) Maar ik ga enkel uit van schriftelijke officiele bronnen, force of habit :)

Ik bestudeer morgen hun website even, desnoods ga ik de wetteksten even door.


23 sep 2018, 17:57
Profiel WWW
ForumJoker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 17:14
Berichten: 59227
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wetgeving: magneetvissen
bubba schreef:
Magneetvissen is in Nederland verboden.
Waterzoeken is in Nederland in zijn geheel verboden!!


gr bubba :sd


Magneetvissen is in Nederland verboden.
had ik al gezegd maar de meesten weten het niet

succes van mij mag het wel ha ha

_________________
ZO WAT IS HET LEVEN MOOI
als je willem de zwijger heet


23 sep 2018, 19:28
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 sep 2018, 14:40
Berichten: 21
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wetgeving: magneetvissen
Zo, we zijn eruit. Magneetvissen is inderdaad verboden in Nederland. Dit is waarom:

Ik stootte op een publicatie van het RCE uit 2016 over vrijwilligers in de archeologie (https://cultureelerfgoed.nl/publicaties/de-kracht-van-vrijwilligers-samenwerking-van-de-gemeente-en-vrijwilligers-in-de). Daarin vond ik het volgende:


"Onderzoek met beperkte bodemverstoring mag onder voorwaarden

Metaaldetectie

Voor bodemverstoring met een archeologisch doel is een certificaat verplicht. In het Besluit Erfgoedwet Archeologie is een uitzondering opgenomen voor metaaldetectie. Uitgraven van vondsten is toegestaan met als voorwaarden:
bodemverstoring niet dieper dan 30 cm;
een meldingsplicht voor vondsten;
niet op een (voorbeschermd) rijksmonument, een provinciaal of gemeentelijk monument en terreinen waarop een opgraving gaande is;
niet onder water;
niet op terreinen waar een metaaldetectorverbod van toepassing is.

Er is altijd toestemming nodig van de grondeigenaar (en eventuele pachter) voor betreding van een terrein. Voor kwetsbare (natuur)gebieden kan een vergunningenstelsel gelden.
Gemeenten kunnen een detectorverbod instellen. Dit kunnen ze bijvoorbeeld doen voor gebieden met een hoge archeologische verwachting.

Magneetvissen

Een nieuwe ontwikkeling is het via sterke magneten afzoeken van waterbodems naar metaalvondsten. Dit is een variant op metaaldetectie. Voor magneetvissen is in het Besluit Erfgoedwet Archeologie geen uitzondering opgenomen. De Erfgoedwet bepaalt dat het verstoren, verplaatsen en meenemen van erfgoed onder water geldt als opgraven en niet mag zonder certificaat. Magneetvissen is dus niet toegestaan."


Natuurlijk kan iedereen zoiets in een PDF-je gieten, als het niet zo in de wet staat, is het niks waard. Sterker: als het onduidelijk of niet expliciet in de wet staat, kan er verondersteld worden dat het wel toegestaan is, of kan dat alleszins voor de rechtbank aangehaald worden als het daar ooit toe komt.

Dus heb ik de wettekst uitgeplozen, meer specifiek het Besluit Erfgoedwet archeologie d.d.01/07/2016 (http://wetten.overheid.nl/BWBR0037866/2016-07-01). Als je veronderstelt dat een ‘bodem’ ook een waterbodem is en dat magneetvissen gebeurt bij waterbodems 30cm onder het landoppervlak, dan is magneetvissen inderdaad verboden aangezien je de bodem verstoort, zelfs bij het ‘opsporen’. Dat betekent dat je niet eens iets moet vinden. Het zoeken ernaar is al verboden.

Hieronder een extract van de relevante tekst:

"Artikel 5.1. Opgravingsverbod

• 1 Het is verboden zonder certificaat daartoe handelingen te verrichten met betrekking tot het opsporen, onderzoeken of verwerven van cultureel erfgoed of onderdelen daarvan, waardoor verstoring van de bodem, of verstoring of gehele of gedeeltelijke verplaatsing of verwijdering van een archeologisch monument of cultureel erfgoed onder water optreedt.

• 2 Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen gevallen worden geregeld waarop het eerste lid niet van toepassing is. Voor die gevallen kunnen bepaalde onderdelen van dit hoofdstuk worden uitgesloten of van overeenkomstige toepassing worden verklaard.

Artikel 2.2. Metaaldetectoren

• 1 Het opgravingsverbod in artikel 5.1, eerste lid, van de wet, is niet van toepassing op opgravingen, voor zover deze worden verricht met gebruik van een metaaldetector en waarbij de bodem niet dieper verstoord wordt dan tot dertig centimeter onder het landoppervlak."


Wat dit verbod precies inhoudt, hoe inbreuken worden vastgesteld en wat de mogelijke sancties zijn bij het breken van deze specifieke wet is dan weer een ander paar mouwen. Maar dat valt waarschijnlijk ook wel in de wet van 01/07/2016 terug te vinden.

Dus da’s de Nederlandse wet. De Belgische is dan iets vergevingsgezinder :D


24 sep 2018, 08:45
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 18:17
Berichten: 20238
Woonplaats: utrecht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wetgeving: magneetvissen
er is een nieuwe wet (dit jaar), die jij laat zien lijkt mij de oude :06

gr bub :sd

_________________
een PIEP = als een verrassings EI


24 sep 2018, 11:06
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 sep 2018, 14:40
Berichten: 21
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wetgeving: magneetvissen
Die is dan alleszins nog niet gepubliceerd, naar mijn weten. Maar ik ken dan ook niet veel van de Nederlandse wetgeving :)

Wat zou die nieuwe wet inhouden, heb je daar een idee van?

Ik vind de uitleg van het verstoren van de bodem wel steek houden. Anderzijds, potentieel archeologisch interessante spullen liggen daar maar te verkommeren, hoe langer je wacht met ze eruit te halen, hoe groter de kans dat ze eens weggebaggerd worden en voorgoed verdwijnen.

Ik hou onze persoonlijke data nauwgezet bij, om ooit bij de Universiteit aan te kloppen om te kijken of magneetvissen een betrouwbare archeologische meerwaarde kan bieden of niet. Maar ik moet eerst nog veel meer data en verbanden hebben :)

Ondertussen ben ik de regelgeving van andere landen aan het oplijsten, best interessant hoe groot de verschillen zijn.


24 sep 2018, 11:22
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 18:17
Berichten: 20238
Woonplaats: utrecht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wetgeving: magneetvissen
De wet houd in , Waterzoeken met een metaaldetector of een magneet of duiken is in zijn geheel verboden !

De Wet zoeken op het land met een metaaldetector is daar in tegen juist versoepeld !

gr bubba :sd

_________________
een PIEP = als een verrassings EI


24 sep 2018, 15:03
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 21:53
Berichten: 4210
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wetgeving: magneetvissen
bubba schreef:
De wet houd in , Waterzoeken met een metaaldetector of een magneet of duiken is in zijn geheel verboden !

De Wet zoeken op het land met een metaaldetector is daar in tegen juist versoepeld !

gr bubba :sd


:07 Lekker dan :07

Waterdichte Fisher, CTnixs en een Equinox,, mag ik het water niet meer in,, zucht :04

Is het verbod voor alle wateren Johan ?
Zee, meren, sloten,, compleet verbod ?

Voor recreatiewatertjes vermoed ik dat ze niet heel lullig doen ?
Of in de zee beetje pootjebaden :01

_________________
Mvg Axel


24 sep 2018, 16:11
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 sep 2018, 14:40
Berichten: 21
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wetgeving: magneetvissen
De wettekst staat in een eerdere post van mij hierboven, daarin vind je alle details. Ik hou meer van concrete informatie direct van de bron ipv een quote ergens.

No offense bubba! Jouw info klopt hoor. Maar wetten zijn zelden zo eenvoudig als 'mag niet, stout'. Door de volledige wet te begrijpen weet je wat wel en niet mag, wanneer wel en wanneer niet, en door welke mazen je kan glippen. Bovendien kunnen mensen makkelijk op het verkeerde spoor gezet worden door een simpele 'mag wel' of 'mag niet', met alle gevolgen van dien.

Ik heb trouwens op mijn site de wetgeving van Vlaanderen, Nederland, UK en Frankrijk verduidelijkt (ook obv de meest recente wetteksten, met links naar de bron). Wallonië en Duitslqnd volgen binnenkort. (link staat hierboven ergens in de originele post).


24 sep 2018, 16:23
Profiel WWW
ForumJoker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 17:14
Berichten: 59227
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wetgeving: magneetvissen
:lop :lop :lop :lop :lop :lop :lop :lop :lop :lop :lop ach nee wil de net in gooien lees ik dit :ls :ls :pol :pol :pol
da ga ik maar met me magneetdetector zoek
touw er aan en gooien met die md :sd :sd :sd :07

_________________
ZO WAT IS HET LEVEN MOOI
als je willem de zwijger heet


24 sep 2018, 17:13
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 18:17
Berichten: 20238
Woonplaats: utrecht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wetgeving: magneetvissen
Axel schreef:
bubba schreef:
De wet houd in , Waterzoeken met een metaaldetector of een magneet of duiken is in zijn geheel verboden !

De Wet zoeken op het land met een metaaldetector is daar in tegen juist versoepeld !

gr bubba :sd


:07 Lekker dan :07

Waterdichte Fisher, CTnixs en een Equinox,, mag ik het water niet meer in,, zucht :04

Is het verbod voor alle wateren Johan ?
Zee, meren, sloten,, compleet verbod ?

Voor recreatiewatertjes vermoed ik dat ze niet heel lullig doen ?
Of in de zee beetje pootjebaden :01

recreatieplassen word gedoogd :07

_________________
een PIEP = als een verrassings EI


25 sep 2018, 11:27
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 21:53
Berichten: 4210
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wetgeving: magneetvissen
bubba schreef:
Axel schreef:
bubba schreef:
De wet houd in , Waterzoeken met een metaaldetector of een magneet of duiken is in zijn geheel verboden !

De Wet zoeken op het land met een metaaldetector is daar in tegen juist versoepeld !

gr bubba :sd


:07 Lekker dan :07

Waterdichte Fisher, CTnixs en een Equinox,, mag ik het water niet meer in,, zucht :04

Is het verbod voor alle wateren Johan ?
Zee, meren, sloten,, compleet verbod ?

Voor recreatiewatertjes vermoed ik dat ze niet heel lullig doen ?
Of in de zee beetje pootjebaden :01

recreatieplassen word gedoogd :07


Oke, gelukkig maar, anders moet ik alles weer teruggooien :01 incl. ruim 1000 treklipjes.
Net thuis na 10 dagen waden,, met z`n 3en een heel watertje leeggepulkt.
Goed voor het milieu al die troep eruit zou je zeggen.


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

_________________
Mvg Axel


25 sep 2018, 16:37
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jul 2015, 09:24
Berichten: 11688
Woonplaats: Midden Nederland
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wetgeving: magneetvissen
Het Besluit Erfgoedwet archeologie is nog steeds van kracht: Geldend van 01-07-2016 t/m heden
In het betreffende artikel wordt op geen enkele wijze verwezen naar waterzoeken, met de magneet of wadend/duikend:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0037866/2 ... Hoofdstuk2.

Ook de website van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) heeft geen nieuws te melden op dit gebied:
https://cultureelerfgoed.nl/dossiers/erfgoedwet/nieuws
bubba schreef:
de Minister van OCW heeft dat bij een bijeenkomst bij de R.C.E zelf aan mij verteld

Heb je daar ook een andere bron van Johan?

Mogelijk is een wetswijziging in de maak, maar die is dan nog niet van kracht.
Er zijn nog enkele andere Koninklijke besluiten en AMVB's die betrekking hebben op erfgoed, maar die gaan over andere zaken.

Groet, Jan

_________________
Kennis is macht - Karakter is meer


25 sep 2018, 18:10
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wetgeving: magneetvissen
Axel schreef:
bubba schreef:
Axel schreef:
[quote="bubba"]De wet houd in , Waterzoeken met een metaaldetector of een magneet of duiken is in zijn geheel verboden !

De Wet zoeken op het land met een metaaldetector is daar in tegen juist versoepeld !

gr bubba :sd


:07 Lekker dan :07

Waterdichte Fisher, CTnixs en een Equinox,, mag ik het water niet meer in,, zucht :04

Is het verbod voor alle wateren Johan ?
Zee, meren, sloten,, compleet verbod ?

Voor recreatiewatertjes vermoed ik dat ze niet heel lullig doen ?
Of in de zee beetje pootjebaden :01

recreatieplassen word gedoogd :07


Oke, gelukkig maar, anders moet ik alles weer teruggooien :01 incl. ruim 1000 treklipjes.
Net thuis na 10 dagen waden,, met z`n 3en een heel watertje leeggepulkt.
Goed voor het milieu al die troep eruit zou je zeggen.[/quote]Die foto zijn dat de ook de gezamelijke vondsten, of van jou alleen?


25 sep 2018, 18:45
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 sep 2018, 14:40
Berichten: 21
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wetgeving: magneetvissen
Jan Ooms schreef:
Het Besluit Erfgoedwet archeologie is nog steeds van kracht: Geldend van 01-07-2016 t/m heden
In het betreffende artikel wordt op geen enkele wijze verwezen naar waterzoeken, met de magneet of wadend/duikend:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0037866/2 ... Hoofdstuk2.

Ook de website van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) heeft geen nieuws te melden op dit gebied:
https://cultureelerfgoed.nl/dossiers/erfgoedwet/nieuws
bubba schreef:
de Minister van OCW heeft dat bij een bijeenkomst bij de R.C.E zelf aan mij verteld

Heb je daar ook een andere bron van Johan?

Mogelijk is een wetswijziging in de maak, maar die is dan nog niet van kracht.
Er zijn nog enkele andere Koninklijke besluiten en AMVB's die betrekking hebben op erfgoed, maar die gaan over andere zaken.

Groet, Jan


De wet is nochtans duidelijk:

'Artikel 5.1. Opgravingsverbod

• 1 Het is verboden zonder certificaat daartoe handelingen te verrichten met betrekking tot het opsporen, onderzoeken of verwerven van cultureel erfgoed of onderdelen daarvan, waardoor verstoring van de bodem, of verstoring of gehele of gedeeltelijke verplaatsing of verwijdering van een archeologisch monument of cultureel erfgoed onder water optreedt.

Artikel 2.2. Metaaldetectoren

• 1 Het opgravingsverbod in artikel 5.1, eerste lid, van de wet, is niet van toepassing op opgravingen, voor zover deze worden verricht met gebruik van een metaaldetector en waarbij de bodem niet dieper verstoord wordt dan tot dertig centimeter onder het landoppervlak'

De manier waarmee je opgraaft wordt niet vermeld, dus dat geeft een rechter slagkracht. De uitzondering in artikel 2.2 kan misschien ingeroepen worden, maar dan moet je al gaan bewijzen dat het object zich niet dieper dan 30cm in de 'bodem' bevond. Rest de vraag bij magneetvissen en waden: welke bodem? Is de grond aan de kade de referentie voor de bodem? De sliblaag waarop je staat? De zachte laag? De échte bodem van de waterweg in kwestie?

De enige omzeiling waar ik op kan komen, is je intentie: als je kan aantonen dat je niét zoekt naar 'cultureel erfgoed of onderdelen' daarvan, kom je er misschien mee weg, maar dat is ook een lastige.

Naar mijn mening is het een solide wet die duidelijk is, en waar een rechter niet aan zal moeten twijfelen wanneer iemand 'betrapt' wordt en een sanctie betwist op basis van hoe de wet geschreven is.


25 sep 2018, 19:01
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 sep 2018, 14:40
Berichten: 21
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wetgeving: magneetvissen
Hiermee wil ik niet zeggen dat iedereen moet stoppen, voor de duidelijkheid :p Doe lekker wat je wil :-) Ik wil gewoon dat de wet duidelijk is.


25 sep 2018, 19:03
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jul 2015, 09:24
Berichten: 11688
Woonplaats: Midden Nederland
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wetgeving: magneetvissen
Die wetteksten zijn m.i. juist verre van solide en duidelijk :07

Het opgravingsverbod in artikel 5.1 lid 1 vermeldt een reeks van dingen die niet mogen zonder certificaat, waaronder verstoring of verwjdering etc... onder water.

De uitzondering voor zoeken met een metaaldetector daarentegen, is een algemene uitzondering die het gehele artikel 5.1 lid 1 betreft.
"Het opgravingsverbod in artikel 5.1, eerste lid, van de wet, is niet van toepassing op opgravingen met gebruik van een metaaldetector en waarbij de bodem niet dieper verstoord wordt dan tot dertig centimeter onder het landoppervlak"
Dit impliceert m.i. dat alles dat in artikel 5.1 lid 1 is vermeldt, niet geldt voor opgravingen met behulp van een metaaldetector tot dertig centimeter onder het landoppervlak.

Het gaat er dus om wat wordt bedoeld met "landoppervlak"
Ik neem aan dat dit de bodem betekent en die bevindt zich ook onder het wateroppervlak.
Maar of de wetgever dat ook zo bedoeld heeft? :roll:

En je hoeft natuurlijk nooit te bewijzen dat een gevonden object zich niet dieper dan 30cm in de bodem bevond.
Net als met alles ben je niet schuldig aan een overtreding tot het tegendeel bewezen is.

Ik ben benieuwd of hier jurisprudentie over bestaat, of misschien biedt de Memorie van toelichting op deze wet duidelijkheid.

_________________
Kennis is macht - Karakter is meer


25 sep 2018, 22:43
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jun 2009, 12:51
Berichten: 92
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wetgeving: magneetvissen
Is dit een aanvulling misschien?

https://archeologieinnederland.nl/erfgoedwet

Betere bescherming maritiem erfgoed
In de afgelopen jaren is gebleken dat de bescherming van ons archeologisch erfgoed onder water onvoldoende is. Vaak ligt dat namelijk op, in plaats van in de bodem. In de Erfgoedwet staat expliciet dat ook het verplaatsen of verwijderen van cultureel erfgoed onder water een opgraving is en dat daarvoor dus een certificaat verplicht is.

_________________
Abducet praedam qui occurit prior


26 sep 2018, 00:49
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jul 2015, 09:24
Berichten: 11688
Woonplaats: Midden Nederland
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wetgeving: magneetvissen
E-trekkie schreef:
Is dit een aanvulling misschien?

https://archeologieinnederland.nl/erfgoedwet

Betere bescherming maritiem erfgoed
In de afgelopen jaren is gebleken dat de bescherming van ons archeologisch erfgoed onder water onvoldoende is. Vaak ligt dat namelijk op, in plaats van in de bodem. In de Erfgoedwet staat expliciet dat ook het verplaatsen of verwijderen van cultureel erfgoed onder water een opgraving is en dat daarvoor dus een certificaat verplicht is.


Goed gevonden E-trekkie :10

Dit bevestigt mijn aanname dat volgens de wetgever een opgraving onder water als hetzelfde moet worden gezien als een opgraving op het land en dat hiervoor dus ook dezelfde uitzondering geldt m.b.t. opgravingen met een metaaldetector tot 30 cm. onder het oppervlak.

Kortom: certificaat verplicht, behalve als je niet dieper opgraaft dan 30 cm en zoekt met een metaaldetector.
Handhaving lijkt me dan erg lastig, tenzij men onder water komt kijken hoe diep je graaft :03

:sd Jan

_________________
Kennis is macht - Karakter is meer


26 sep 2018, 07:18
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 sep 2018, 14:40
Berichten: 21
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wetgeving: magneetvissen
Exact wat ik dus al de hele tijd zei :p


26 sep 2018, 07:19
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jul 2015, 09:24
Berichten: 11688
Woonplaats: Midden Nederland
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wetgeving: magneetvissen
Spiff schreef:
Exact wat ik dus al de hele tijd zei :p


Mooi dat we het daarover eens zijn Spiff :10

Ik dacht dat jij van mening was dat het "een solide wet is, die duidelijk is, en waar een rechter niet aan zal moeten twijfelen wanneer iemand 'betrapt' wordt en een sanctie betwist op basis van hoe de wet geschreven is".
Of bedoelde je dat het een solide en duidelijke wet zou moeten zijn? :06

Maar goed, het is minder belangrijk hoe wij de wettekst interpreteren, dan hoe de rechter dit doet.
Dus is het interessant om na te gaan of daar jurisprudentie over bestaat en of de wetgever een nadere toelichting op deze artikelen heeft geschreven.

Groet, Jan
:sd

_________________
Kennis is macht - Karakter is meer


26 sep 2018, 07:44
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jul 2015, 09:24
Berichten: 11688
Woonplaats: Midden Nederland
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wetgeving: magneetvissen
De Memorie van toelichting bij de Erfgoedwet zegt erg weinig over de uitzonderingen op het opgraafverbod:

"handelingen van amateurs met een beperkte impact of op een terrein waarvan bekend is dat daar beperkte archeologische waarden in de bodem aanwezig zijn" en
"Voor de verschillende uitzonderingssituaties is maatwerk nodig welke regels uit dit wetsvoorstel wel of juist niet daarop van toepassing zijn. Daarom is geregeld dat bij het regelen van de uitzonderingsgevallen de bepalingen van hoofdstuk 5 al dan niet van toepassing kunnen worden verklaard"

De uiteindelijke wettekst spreekt expliciet over een uitzondering voor opgravingen met behulp van een metaaldetector.
Mogelijk is daar later nog een toelichting op gepubliceerd, we zoeken verder :03

Aanvulling:
Van toepassing blijkt een brief van de Minister van 6 september 2016.

Hierin schrijft de minister het volgende:
"Bij de behandeling van de Erfgoedwet in de Eerste Kamer heb ik aangegeven nogmaals goed naar de genoemde bezwaren te zullen kijken. Dit heeft ertoe geleid dat de uitzondering is aangepast in lijn met het voorstel van de AWN. Het uit de bodem halen van met een metaaldetector opgespoorde archeologische vondsten is vanaf 1 juli 2016 overal toegestaan tot een diepte van 30 centimeter (één spade diep), behoudens op (voorbeschermde) gemeentelijke-, provinciale- en rijkmonumenten en op terreinen waar al een professionele opgraving gaande is. Deze uitzondering geldt op land en niet onder water"

Het is daarmee duidelijk dat opgravingen onder water niet onder de uitzondering vallen en dus niet zijn toegestaan zonder certificaat.

Groet, Jan :sd

_________________
Kennis is macht - Karakter is meer


26 sep 2018, 08:22
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl