Logo
Het is nu 18 apr 2024, 18:43



Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 Wanneer is ijzer te ver heen 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 feb 2021, 09:50
Berichten: 4
Antwoord met een citaat
Bericht Wanneer is ijzer te ver heen
Als beginner samen met mijn zoontje nu een x aantal keer op wat akkers gaan kijken en vandaag eens op aanraden van een dorpsbewoner bij een plekje met een rijke historie.

Zoonlief neemt alle roest mee wat hij kan vinden.
Het gros is vrij modern en de landeigenaar wist een deel te determineren als onderdelen van landbouwapparatuur.

Maar zo nu en dan komt er een vierkante spijker bovendrijven of zoals op bijgevoegde foto hoefijzers.

Nu heb ik 't vermoeden dat 1 van de hoefijzers vrij oud is, net zoals de vierkante spijkers.
Maar als ik dat soort stukken bekijk dan lijkt 't nog maar uit laagjes roest te bestaan.

Zijn die extreem doorgesroeste stukken nog te restaureren of kan je alleen nog maar het roest proces proberen te stoppen.

Mvg


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


09 apr 2021, 21:35
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 sep 2010, 18:09
Berichten: 556
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wanneer is ijzer te ver heen
Het bovenste ijzer is inderdaad ouder. De datering voor hoefijzers is echter moeilijk. Je kunt het echter ook een beetje afleiden aan de hoeveelheid aan nagelgaten het hoefijzer bezit. De eerste zal er minder bezitten als de tweede. De vorm is echter ook weer afhankelijk van de grootte van het paard.
Het eerste exemplaar zal wsch moeilijker te restaureren zijn als het tweede exemplaar. Om te zien of er nog ijzer aanwezig is kun je even testen met een magneet.


09 apr 2021, 22:23
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 feb 2021, 09:50
Berichten: 4
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wanneer is ijzer te ver heen
Dat dateren van hoefijzers is een dingetje geloof ik.
Daar was ik al achter.

Magneet wordt nog steeds aangetrokken.
Ook bij die oudere.
Maar het ijzer lijkt wel gelaagd, overal scheurtjes. Ik kan nog niet eens 1 nagelgat herkennen

Ben bang als ik daar aan ga stralen, of met chemicaliën in de weer dat er weinig van overblijft


10 apr 2021, 09:29
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 3 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl