Logo
Het is nu 19 apr 2024, 06:01



Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 
 Romeins ? 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 aug 2014, 21:17
Berichten: 529
Antwoord met een citaat
Bericht Romeins ?
Materiaal:goud

Afmeting:

Gewicht:

Beschrijving van het voorwerp: kreeg deze foto zou een romeinse ring moeten zijn . Gevonden in 1940 ik weet het niet zeker.


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

_________________
Zoekt met garrett euro ace en is tegelmenke maar dan vanuit mobiel


27 jan 2021, 14:31
Profiel
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30
Berichten: 26980
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Romeins ?
Hoi @ Jan ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

alleen de gem vind ik er romeins uit zien :06 , maar de rest lijkt me niet zo oud te zijn, maar ik kan me natuurlijk vergissen, Albert is 'onze expert' hierin :roll: dus ben ook benieuwd ???

gr Chris :03

_________________
"niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!



beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"

27 jan 2021, 14:46
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 nov 2013, 12:41
Berichten: 798
Woonplaats: Limboland
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Romeins ?
Deze ring wordt te koop aangeboden aan ons museum als zijnde Romeins gevonden in Limburg, ik heb er een raar gevoel bij. Kan zomaar uit de balkan komen als jullie mij begrijpen.
Maar je weet maar nooit, vandaar dat ik hem hier plaats , meer hersenen en kennis.
Zoals ik al Schreef zou hij in de jaren 40 gevonden zijn bij het boren van een gat voor een weipaal, en is nadien twee keer van eigenaar veranderd.
Persoonlijk denk ik dat het er geen is misschien is de Gem wel echt en later her gebruikt ( zoals Chris ook al aangaf ) Ik vindt de blaadjes niet echt Romeins maar kan me vergissen.
En hij vertoont weinig slijtage wat niet alles zegt, maar toch dacht ik dat Romeinse ringen simpeler zijn qua uitvoering.

Groet

Jan

_________________
Zoek met Garret Euro Ace en AT pro


27 jan 2021, 16:27
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 mei 2008, 20:51
Berichten: 7954
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Romeins ?
Kan er weinig van zeggen behalve: bij twijfel niet doen!

De verhalen van hoe deze vondsten ooit zijn gedaan vind ik altijd wel mooi. Knap werk dat hij niet geraakt is met de palen boor. Echt geluk hebben.

_________________
Omdat archeologie een verhaal vertelt.


27 jan 2021, 17:53
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jun 2011, 18:14
Berichten: 10567
Woonplaats: Maastricht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Romeins ?
Doet niet Romeins aan, maar dat is puur onderbuikgevoel... :06

Voorzichtig zijn.

Groeten, Trash :sd


27 jan 2021, 21:04
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2017, 11:16
Berichten: 434
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Romeins ?
Dit is een lastige. Het lijkt Romeins zoals die perldraad versiering op de band. Die versiering kom je vaker tegen bij Romeinse sieraden.

Deze zetting met steen komt uit een stort van Nijmegen. Het is onbekend of het van een ring is.

En een detailfoto van een van de gouden medaillons uit de schatvondst uit Velp.

Kijk en vergelijk. Volgens mij kan het wel degelijk een echte Romeinse ring zijn.


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


27 jan 2021, 21:23
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 aug 2014, 21:17
Berichten: 529
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Romeins ?
Wilci schreef:
Dit is een lastige. Het lijkt Romeins zoals die perldraad versiering op de band. Die versiering kom je vaker tegen bij Romeinse sieraden.

Deze zetting met steen komt uit een stort van Nijmegen. Het is onbekend of het van een ring is.

En een detailfoto van een van de gouden medaillons uit de schatvondst uit Velp.

Kijk en vergelijk. Volgens mij kan het wel degelijk een echte Romeinse ring zijn.


Goed bezig dank je

_________________
Zoekt met garrett euro ace en is tegelmenke maar dan vanuit mobiel


28 jan 2021, 13:07
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 sep 2010, 18:09
Berichten: 556
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Romeins ?
Het lijkt muntenbodemvondsten wel. Hoop dat het hier anders mag gaan.


28 jan 2021, 13:47
Profiel
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30
Berichten: 26980
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Romeins ?
over de ring, uit eigen ervaring weet ik als je een zulke ring in de handen houdt voel je of het nep of echt is op de een of andere manier, zeg maar je voelt het meestal meteen.

gr Chris :03

_________________
"niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!



beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"

28 jan 2021, 16:14
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 sep 2014, 14:02
Berichten: 706
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Romeins ?
Maar even naar de vraagstellig.

In de 17e en 18e eeuw werden Romeinse gemmen al verzameld. Een deel van de RMO collectie stamt al van die tijd herinner ik me van de expositie van 2 jaar geleden.

Kan het niet zijn dat we naar een originele gem kijken die in een latere periode in een ring is gezet?

Arjen


28 jan 2021, 22:00
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2017, 11:16
Berichten: 434
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Romeins ?
Ik kwam deze nog tegen uit Engeland. Zie de perlrdraad en de knobbels. Ik ga er toch steeds meer van uit dat de ring die Jan laat zien waarschijnlijk wel echt is. In ieder geval heeft de ring alle typische kenmerken van een Romeinse ring. Er zit niets vreemds aan.

De ring lijkt misschien te mooi om waar te zijn echter de binnenring van perldraad sluit niet helemaal mooi aan. (net als bij het stuk uit Nijmegen) Een recentere goudsmid zou dit netter gedaan hebben.


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


29 jan 2021, 10:44
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 nov 2013, 12:41
Berichten: 798
Woonplaats: Limboland
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Romeins ?
Dank voor het mee denken en voorbeelden geven.
Ik denk dat de Gem niet van oorsprong in deze ring gezeten heeft , omdat er een parelsnoerachtige gouddraad tussen de gem en kast zit. Als ik
foto's bekijk komt dat eigenlijk niet voor. De gemmen worden vast in de kast gezet, dus reparatie in het verleden , ik weet het niet.
Met andere woorden heeft de ring een andere gem gekregen of de gem een andere ring ?

Groet

JAn

_________________
Zoek met Garret Euro Ace en AT pro


29 jan 2021, 14:30
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2017, 11:16
Berichten: 434
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Romeins ?
Tegelmenke schreef:
Ik denk dat de Gem niet van oorsprong in deze ring gezeten heeft , omdat er een parelsnoerachtige gouddraad tussen de gem en kast zit. Als ik
foto's bekijk komt dat eigenlijk niet voor. De gemmen worden vast in de kast gezet, dus reparatie in het verleden , ik weet het niet.
Met andere woorden heeft de ring een andere gem gekregen of de gem een andere ring?


Bij dit exemplaar zit er eenzelfde parelsnoerachtige gouddraad tussen de gem en kast. Is dat dan ook een reparatie?


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


29 jan 2021, 14:48
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 nov 2013, 12:41
Berichten: 798
Woonplaats: Limboland
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Romeins ?
Wilci schreef:
Tegelmenke schreef:
Ik denk dat de Gem niet van oorsprong in deze ring gezeten heeft , omdat er een parelsnoerachtige gouddraad tussen de gem en kast zit. Als ik
foto's bekijk komt dat eigenlijk niet voor. De gemmen worden vast in de kast gezet, dus reparatie in het verleden , ik weet het niet.
Met andere woorden heeft de ring een andere gem gekregen of de gem een andere ring?


Bij dit exemplaar zit er eenzelfde parelsnoerachtige gouddraad tussen de gem en kast. Is dat dan ook een reparatie?


Sterk opgemerkt , bij deze zeker niet zo te zien is die vast gesoldeerd.
Ik weet het ook niet beste wilci ik gooi ook maar wat mogelijkheden , maar moet wel toegeven dat jouw voorbeeld wel raakpunten heeft.

Dank

Groet

Jan

_________________
Zoek met Garret Euro Ace en AT pro


29 jan 2021, 15:21
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2017, 11:16
Berichten: 434
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Romeins ?
Op basis van de kenmerken lijkt het een echte te zijn. Misschien is het goed om nog eens naar de historie van de ring te kijken. Misschien zijn er nog de eerste kopers te achterhalen of familie/ kinderen van de vinder die het verhaal nog uit eerste hand hebben vernomen. Is geen garantie maar zegt vaak wel iets over de betrouwbaarheid van het verhaal.


31 jan 2021, 15:54
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 aug 2014, 21:17
Berichten: 529
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Romeins ?
Wilci schreef:
Op basis van de kenmerken lijkt het een echte te zijn. Misschien is het goed om nog eens naar de historie van de ring te kijken. Misschien zijn er nog de eerste kopers te achterhalen of familie/ kinderen van de vinder die het verhaal nog uit eerste hand hebben vernomen. Is geen garantie maar zegt vaak wel iets over de betrouwbaarheid van het verhaal.

Dat klopt en daar zijn ook mensen mee bezig , of dan alle twijfels weg genomen zijn weet ik niet. Tijd zal het leren.

Griet
Jan

_________________
Zoekt met garrett euro ace en is tegelmenke maar dan vanuit mobiel


31 jan 2021, 19:33
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 aug 2012, 11:14
Berichten: 571
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Romeins ?
Hallo Jan, Ik heb hier nog niet eerder op kunnen reageren maar kan Wilci helemaal volgen in deze. Ik denk ook niet dat het plaatsen van een oude Romeinse Gem in een moderne vatting hier van toepassing is, wat vooral in de mode was in de 19e eeuw. Jammer dat er niet meer zichtbaar is op scherpe originele fotos van de ring. Toch heb ik sterk het gevoel dat ik deze ring vaker gezien heb. Ik ga zeker van Romeins uit, en ook dat het "setje" altijd bij elkaar geweest is.
Datering kan doorlopen tot in de 4e eeuw.


14 maart 2021, 12:58
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 17 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl