Logo
Het is nu 19 apr 2024, 22:37



Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
 Denarius Marcus Aurelius - RIC 470 , Felicitas staat na links , houdt gevleugelde staf & scepter 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 sep 2014, 00:06
Berichten: 2696
Antwoord met een citaat
Bericht Denarius Marcus Aurelius - RIC 470 , Felicitas staat na links , houdt gevleugelde staf & scepter
Mijn buurman wil deze denarius misschien kopen voor zijn zoon die filosofie studeerd. Maar is dit een echte? Graag jullie expertise. Grtn appel


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


01 apr 2021, 17:12
Profiel
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30
Berichten: 26982
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Is deze denarius echt of?
Denarius van Marcus Aurelius Antoninus (II.) , als Caesar = "de onoverwinnelijke" (prins-navolger) , reg 139-181 na Chr. Felicitas = personificatie van het succes -Godin van het geluk -Godin van de gelukzaligheid Afbeelding ze houdt Caduceus een gevleugelde staf met twee slangen omheen gewikkeld. Afbeelding

legende;TR POT XI COS II , TR POT XI - voor de 11e keer Tribunicia potestas = Bekleed met de macht van volkstribuun - COS II -voor de 2e keer consul = Een consul was de hoogste magistraat in het Romeinse Rijk.

referentie:Afbeeldinggeslagen 155/56 na Chr. in Rome onder onder Afbeelding Antoninus Pius :link:


Marcus Aurelius , Afbeelding
RIC 470 Denarius Obv: AVRELIVSCAESANTONAVGPIIF - Bare head right.
Rev: TRPOTXICOSII - Felicitas standing left, holding caduceus and scepter.



voor een biografie , klik op de :link: Afbeelding


grt Chris :03

_________________
"niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!



beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"

01 apr 2021, 18:52
Profiel WWW
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30
Berichten: 26982
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Is deze denarius echt of?
Marcus Aurelius

Zal later meer aandacht aangeven, ben niet thuis nu :10

Weet jij gewicht en prijs?

_________________
"niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!



beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"

01 apr 2021, 18:55
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 sep 2014, 00:06
Berichten: 2696
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Is deze denarius echt of?
Coinhunter Chris schreef:
Marcus Aurelius

Zal later meer aandacht aangeven, ben niet thuis nu :10

Weet jij gewicht en prijs?


Bedankt chris. Stast geen gewicht bij helaas. Diegene vraagt er 23 euro voor. Wel staat er dat het het een authentieke denarius is maar ja dat zeggen er vast wel meer. Ik vind de letters zo dik raar en onleesbaar en vraag me af of deze munt niet gegoten is (?). Dat moet jij vast wel kunnen zien of dit wel een authentieke denarius is dacht ik. Grtn robert


01 apr 2021, 19:48
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12
Berichten: 17958
Woonplaats: Limbolonie
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Is deze denarius echt of?
Ha die Apple

ik geloof niet dat het een vervalsing is

hij is gewoon flink versleten en dan worden de letters gewoon dikker en onleesbaar

maar ik zou als het mogelijk is toch vragen voor het gewicht

mvg Bert

_________________
Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan


01 apr 2021, 19:59
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 sep 2014, 00:06
Berichten: 2696
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Is deze denarius echt of?
Bertoninus schreef:
Ha die Apple

ik geloof niet dat het een vervalsing is

hij is gewoon flink versleten en dan worden de letters gewoon dikker en onleesbaar

maar ik zou als het mogelijk is toch vragen voor het gewicht

mvg Bert


Bedankt voor je reactie bert. Dat zou indd de reden dan vast zijn voor die dikke lettering. Benieuwd nog naar chris zijn reactie. Iemand zei ook al dat met die scheurtjes hij waarschijnlijk echt geslagen is. Maar goed daarvoor heb ik jullie expertise nodig. Grtn


01 apr 2021, 20:25
Profiel
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30
Berichten: 26982
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Is deze denarius echt of?
zo thuis :07

ja is echte, je kunt het altijd zien als een munt gegoten is, je hebt geen scherpe randen, maar mooi mee gegoten met de munt, bij echte munten zie je dat deze echt gesneden zijn ook al is deze munt sleets (heeft lang in het munt circuit gezeten, dus veel in omloop geweest) zie de letter V van AuliVs op portretzijde op 10 voor negen 8-) .

de dikke letters ligt aan de verschillende signatores dat waren degene die de legende(randschrift) in de muntstempel sneden, ieder had zijn eigen stijl. kan ook een beetje de oorzaak zijn van een verstopte ne versleten muntstempel, je raad het al , ze sneden de legende na en die werd uiteraard wat breder.

mooie prijs, is zeker niet te duur voor als je een smalle beurs hebt en toch wilt verzamelen, maar praat hem om te gaan zoeken :oooo :oooo :oooo :oooo :oooo :oooo :pol :07

zal er later een ref, bijplaatsen speciaal voor je vriend, normaal doe ik dat niet bij aangekochte munten :10

gr Chris :03

_________________
"niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!



beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"

01 apr 2021, 20:42
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 sep 2014, 00:06
Berichten: 2696
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Is deze denarius echt of?
Coinhunter Chris schreef:
zo thuis :07

ja is echte, je kunt het altijd zien als een munt gegoten is, je hebt geen scherpe randen, maar mooi mee gegoten met de munt, bij echte munten zie je dat deze echt gesneden zijn ook al is deze munt sleets (heeft lang in het munt circuit gezeten, dus veel in omloop geweest) zie de letter V van AuliVs op portretzijde op 10 voor negen 8-) .

de dikke letters ligt aan de verschillende signatores dat waren degene die de legende(randschrift) in de muntstempel sneden, ieder had zijn eigen stijl. kan ook een beetje de oorzaak zijn van een verstopte ne versleten muntstempel, je raad het al , ze sneden de legende na en die werd uiteraard wat breder.

mooie prijs, is zeker niet te duur voor als je een smalle beurs hebt en toch wilt verzamelen, maar praat hem om te gaan zoeken :oooo :oooo :oooo :oooo :oooo :oooo :pol :07

zal er later een ref, bijplaatsen speciaal voor je vriend, normaal doe ik dat niet bij aangekochte munten :10

gr Chris :03


Helemaal super chris! Super bedankt voor je tijd en uitleg! Hier leer ikzelf ook weer wat mee en ik zou het lullig vinden als hij een gegoten nepper zou kopen. Vandaar dat ik ff om jou en de rest hun expertise vroeg. Ik zal het aan hem doorgeven. Nogmaals super bedankt maar weer en denk dat hij ook erg blij zijn als je nog ff een ref bij plaatst als je tijd hebt. :goezo: :00 :10 :uu :sd grtn appel


01 apr 2021, 21:00
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 sep 2014, 00:06
Berichten: 2696
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Denarius Marcus Aurelius - RIC 470 , Felicitas staat na links , houdt gevleugelde staf & scepter
Chris. Je bent een topper bedankt voor de ref erbij. :uu :sd grtn


01 apr 2021, 22:27
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jul 2015, 10:24
Berichten: 11690
Woonplaats: Midden Nederland
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Denarius Marcus Aurelius - RIC 470 , Felicitas staat na links , houdt gevleugelde staf & scepter
Hele mooie munt, proficiat :goezo:

_________________
Kennis is macht - Karakter is meer


02 apr 2021, 09:35
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 51 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl