| Auteur |
Bericht |
|
Cornelius
|
 werkende grond?
Pas was ik bij een boer op een akker. Deze boer vertelde mij dat de grond altijd in beweging is. Ik had toen meteen het idee: Dus waar ik 10 jaar geleden nog gezocht heb, daar kan ik weer heen. Volgens de boer komen voorwerpen en stenen vanzelf naar boven. Zonder daarvoor enige handeling te verrichten. Wie weet hoe dat zit. Of is het een broodje aap? Of praten we hier over een centimeter per 10 jaar oid.
Groetjes,
Cornelius
|
| 07 feb 2012, 12:20 |
|
 |
|
JOHANP
|
 Re: werkende grond?
Dat klopt inderdaad !!
|
| 07 feb 2012, 12:21 |
|
 |
|
Marco
|
zandgrond is ook altijd in beweging volgens mij. ik vergelijk het wel eens met bruine suiker ik ben de afgelopen 2 weken op zand grond aan het zoeken geweest vele munten uit de 12e en 13e eeuw gevonden van 1.5 gram of minder  maar ze lagen allemaal op een diepte van minimaal 30 cm tot 45 cm. Deze grond is nooit ingezaait of bewerkt geweest dus ik vroeg me ook al af hoe het mogelijk is dat deze lichte muntjes zo diep konden liggen. ik ben wel van mening dat een voorwerp nooit vanzelf weer omhoog zal komen, maar alleen maar verder weg zal zakken.
_________________ ʎɐqǝ uo pɹɐoqʎǝʞ ɐ ʎnq ı ǝɯıʇ ʇsɐן ǝɥʇ sı sıɥʇ No me moleste mosquito
|
| 07 feb 2012, 13:16 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
ja daar om moet je nooit je geld in de grond stoppen komt altijd weer boven
vraag maar is aan een boer of er stenen leggen mt schreven op zijn akker de boeren weten dat feilloos
ga maar zoeken klopt precies vaak mee gemaakt
veel succes
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 07 feb 2012, 18:04 |
|
 |
|
Trash
Geregistreerd: 12 jun 2011, 18:14 Berichten: 11238 Woonplaats: Maastricht
|
Marco schreef: zandgrond is ook altijd in beweging volgens mij. ik vergelijk het wel eens met bruine suiker ik ben wel van mening dat een voorwerp nooit vanzelf weer omhoog zal komen, maar alleen maar verder weg zal zakken. Voorwerpen komen zeker wel onhoog Marco! Doe maar eens iets 'groters' (dan bruine suiker) onder de bruine suiker en ga dan voorzichtig rammelen. Of zeven beter. Het grotere komt dan aan de oppervlakte. Hoe vaak vind je niet een munt aan het oppervlak. Ook door erosie door water of wind bij droogte spoelt grotere, zwaardere objecten bloot. Maar voor hetzelfde geld wordt het om dezelfde reden juist steeds dieper begraven door een of ander... Mijn broertje is bioloog hij vertelde me toe we het hierover hadden: ik moest maar eens naar oudere paaltjes en afrasteringen in de grond kijken. Deze staan heel vaak schuin, dat komt door dit werken van de grond. Is een interessant gegeven dit bewegen van de grond... Goed voor ons... zoekers...  of niet... Groeten, Cyril 
|
| 07 feb 2012, 20:47 |
|
 |
|
koudi
Moderator
Geregistreerd: 22 apr 2011, 20:52 Berichten: 5405 Woonplaats: silvolde
|
Neem nou die helm van cornelis ???
Is toch weer aan de oppervlakte gekomen toch ?
|
| 07 feb 2012, 20:53 |
|
 |
|
Ramsbrug
Beheerder
|
Stijging en daling van grondwater, bodemdieren, erosie, invloed van windkracht (als het stormt, is ondergronds het grondwater ook volop in beroering) droge zandgrond verstuift onder invloed van wind. Daarnaast is de aarde altijd in beweging, heftige beweging noemen we ook wel een aardbeving  niet alle bewegingen worden fysiek waargenomen maar wel geregistreerd door speciale apparatuur. In zandgrond wordt de ruimte tussen grof materiaal weer gevuld door kleinere korrels of fijn materiaal. door bewegingen van de aarde en of het stijgen - dalen van de grondwaterspiegel komt er een weer ruimte vrij die gevuld wordt met nog fijner materiaal. het opvriezen van grond en het materiaal hierin , is ook een van de mogelijkheden bv. dat grondwater onder de steen - munt - voorwerp bevriest en hem daarbij omhoog duwt. Groeten, Vincent 
_________________ Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld, men verzuimt slechts om ze toe passen...... Met een detector in de hand, komt men door het ganse land.
|
| 07 feb 2012, 21:49 |
|
 |
|
Marco
|
we zijn het er over eens dus... de grond werkt ! gelijk zo`n beetje het enige wat nog werkt hier in spanje 
_________________ ʎɐqǝ uo pɹɐoqʎǝʞ ɐ ʎnq ı ǝɯıʇ ʇsɐן ǝɥʇ sı sıɥʇ No me moleste mosquito
|
| 07 feb 2012, 22:14 |
|
 |
|
Ramsbrug
Beheerder
|
_________________ Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld, men verzuimt slechts om ze toe passen...... Met een detector in de hand, komt men door het ganse land.
|
| 07 feb 2012, 22:32 |
|
 |
|
sciroccog60
Geregistreerd: 03 okt 2009, 22:07 Berichten: 151 Woonplaats: bovensmilde
|
volgens mij moet de grond wel bewerkt worden om voorwerpen omhoog te werken
ik heb nog geen urnen uit een grafheuvel omhoog zien komen
mvg hans
Laatst bijgewerkt door sciroccog60 op 08 feb 2012, 00:41, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 08 feb 2012, 00:05 |
|
 |
|
sjoho
|
Bij ons klinkt het veen in, op sommige plekken behoorlijk. Dit land wordt niet geploegd, er lopen vaak wel schapen en er wordt gemaaid. Als je daar na 3 jaar weer komt vind je weer vrij veel.
|
| 08 feb 2012, 00:30 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
sciroccog60 schreef: volgens mij moet de grond wel bewerkt worden om voorwerpen omhoog te werken
ik heb nog geen runnen uit een grafheuvel omhoog zien komen
mvg hans moet je beter kijken hans 
|
| 08 feb 2012, 00:41 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
sjoho schreef: Bij ons klinkt het veen in, op sommige plekken behoorlijk. Dit land wordt niet geploegd, er lopen vaak wel schapen en er wordt gemaaid. Als je daar na 3 jaar weer komt vind je weer vrij veel. blikki en afval 
|
| 08 feb 2012, 00:43 |
|
 |
|
sjoho
|
Ja dat dan weer wel, maar toch 
|
| 08 feb 2012, 00:45 |
|
 |
|
Ambianii
|
Welzeker werkt grond!..neem nu een pot suiker met 10 verschillende grootes in diameter.en dan bewegen schudden en als laatste trillen..conclusie;..fijn ligt onder grof boven.. AMBII  ......AMATEUR IN ALLES...nou bijna dan 
|
| 08 feb 2012, 01:25 |
|
 |
|
Cornelius
|
 Dat is mooi. Kan ik over een tijdje toch weer naar super-plekken toe. En ja dat over de helm? Lijkt mij dat de helm dieper heeft gezeten. Toch op 40 cm ongeveer gevonden. Dat idee over vorst ligt mij wel. De stoep bij mij achter ligt deze dagen hier en daar behoorlijk omhoog. Is de vorst weg dan is de stoep ook weer vlak. En blijven voorwerpen en stenen hoger achter. Ach ja, was de vorst maar uit de grond, dan konden we weer. Gr en bedankt voor alle info, Cornelis
|
| 08 feb 2012, 11:24 |
|
 |
|
ace
|
Zeker weten dat de grond werkt, en dat gaat nog vrij snel ook. Twee jaar geleden heb ik wat voorwerpen in mijn grasmat geduwd zonder graven maar met een buisje. Dit om eens wat te kunnen testen, en precies op kruisingen van tegels als referentiepunt. Nu twee jaar later ligt het meest verplaatste voorwerp 20 cm verder. Dat is een stukje verder dan ik had verwacht in deze korte tijd.
_________________ gr Ace
_________________ ♪♫ ♪ " ...want hij komt een keer die dikke vette gouden buit. " ♪♫ ♪
|
| 08 feb 2012, 11:53 |
|
 |
|
sciroccog60
Geregistreerd: 03 okt 2009, 22:07 Berichten: 151 Woonplaats: bovensmilde
|
ace schreef: Zeker weten dat de grond werkt, en dat gaat nog vrij snel ook. Twee jaar geleden heb ik wat voorwerpen in mijn grasmat geduwd zonder graven maar met een buisje. Dit om eens wat te kunnen testen, en precies op kruisingen van tegels als referentiepunt. Nu twee jaar later ligt het meest verplaatste voorwerp 20 cm verder. Dat is een stukje verder dan ik had verwacht in deze korte tijd. volgens mij heb je een grappige buurman of is ed bij je op bezoek geweest hahaha mvg hans
|
| 08 feb 2012, 23:43 |
|
 |
|
kimball
Moderator
Geregistreerd: 02 aug 2008, 20:46 Berichten: 3981 Woonplaats: Noordgouwe
|
Natuurlijk "werkt" grond als er in gewerkt wordt... hahaha Maar als je er niets aan doet gebeurt er echt niks. Stenen komen niet vanzelf naar boven. Ook geen munten of potjes. Een bodem kan wel eroderen of verweren waardoor het lijkt alsof diepere lagen naar boven komen. Dus wat die boer vertelt klopt. Tot de diepte die hij (ooit) geploegd heeft.... Wat dieper zit zal echt niet vanzelf naar boven kruipen.... 
_________________ Ik verzamel duiten, oorden en muntgewichten uit Zeeland. Mijn verzameling is helaas nog niet compleet...
|
| 09 feb 2012, 00:52 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30 Berichten: 28574 Woonplaats: Kerkrade
|
effen een vraagje goud is zeer zwaar in verhouding van rest ,daar bedoel ik niet de flinter dunne dukaat of penninkje mee maar bv de Aureus of Stater mee. of in verhouding ande materiaal met deze massa (zo,n 7 gram ) hebben jullie met suiker geprobeerd of ze bij suiker ook naar boven komen dat kunnen degenige alleen die een stater hebben gevonden proberen. ben benieuwd hoe dit werkt grt Christianus 
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"
|
| 09 feb 2012, 02:01 |
|
 |
|
ace
|
kimball schreef: Natuurlijk "werkt" grond als er in gewerkt wordt... hahaha Maar als je er niets aan doet gebeurt er echt niks. Volgens mij gaf ik net duidelijk aan van wel  In een grasmat, niet aan gewerkt, alleen gemaaid, grond die al decenia vast ligt waar vondsten met een pin ingebracht zijn, duidelijke referentiepunten bij de start, en 2 jaar later liggen de vondsten iets verder  Lijkt me voldoende proefondervindelijk aangetoond.
_________________ gr Ace
_________________ ♪♫ ♪ " ...want hij komt een keer die dikke vette gouden buit. " ♪♫ ♪
|
| 09 feb 2012, 11:34 |
|
 |
|
radiohead
Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:40 Berichten: 7888 Woonplaats: Belgica
|
Nee hoor.
Om zoiets vast te stellen zal je op vele verschillende terreinen een veelvoud van je voorwerpen in de grond moeten stoppen enz enz enz. Dan pas spreek je over een proef. Eén voorwerpje dat door verschillende oorzaken verplaatst kan zijn (water/zachte bodem bv) is ruim onvoldoende om zoiets te beweren. daar bovenop kan je ook niet uitgaan van je referentie methodes wanneer je ze maar één maal toegepast hebt.
Groeten
_________________ One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.
Minelab Manticore
|
| 09 feb 2012, 11:52 |
|
 |
|
ace
|
radiohead schreef: Eén voorwerpje dat door verschillende oorzaken verplaatst kan zijn (water/zachte bodem bv) is ruim onvoldoende om zoiets te beweren. Volgens mij zeg je het nu zelf Overigens zijn het meer dan 1 voorwerpen die zich verplaatst hebben in grond waaraan niets gebeurd is, zwarte grond die al diverse decenia onberoerd en ingeklonken is. Wetenschappelijk verantwoord zal het niet aangetoond zijn. Dat voorwerpen zich in de grond verplaatsen lijkt me wel duidelijk  Als je het voornemen hebt om het eventueel van me aan te nemen zul je het zo moeten want ik ga het niet volledig wetenschappelijk verantwoord uitvoeren en ik ga er ook geen verdedigd proefschrift over schrijven 
_________________ gr Ace
|
| 09 feb 2012, 13:14 |
|
 |
|
radiohead
Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:40 Berichten: 7888 Woonplaats: Belgica
|
Echt een leuk verhaal hoor  Maar ik zou het toch maar bij een mol houden ofzo 
_________________ One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.
Minelab Manticore
|
| 09 feb 2012, 16:00 |
|
 |
|
Ambianii
|
wat is nu waarheid Ge??....ik heb van verschillende kanten de boel bekeken en aangehoord en er is voor beiden wat te zeggen....ik zou het niet weten,erop wachten....ik zou gewoon gaan zoeken.
mvg ambi
|
| 09 feb 2012, 16:47 |
|
|