Logo
Het is nu 20 apr 2024, 04:42



Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 FLAK stelling bij Arnhem... 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 sep 2010, 21:04
Berichten: 1335
Antwoord met een citaat
Bericht FLAK stelling bij Arnhem...
Een paar van die klootzakjes verzieken het behoorlijk voor de serieuze detectorzoekers,bedankt..... :lo

_________________
Groet Yvette & René

De aanhouder vindt!


25 maart 2019, 22:36
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 feb 2009, 17:49
Berichten: 7705
Woonplaats: Deventer
Antwoord met een citaat
Bericht Re: FLAK stelling bij Arnhem...
:lo te triest voor woorden dit :shock:

_________________
gr Peter
zoekt met een XP DEUS


26 maart 2019, 01:30
Profiel
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30
Berichten: 26982
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Re: FLAK stelling bij Arnhem...
ze weten al 70 jaar van de FLAK stelling hadden ze allang veilig moeten stellen :06 als je dag en nacht je voordeur open laat staan moet je niet stom kijken als er iets gestolen wordt, zeker ben ik het met de stelling van René eens :05

ben zelf lang militaria zoeker geweest, na 70 jaar zal er niet veel meer over zijn , ben toevallig gisteren nog in de Eifel geweest en je vind er nog legen en volle hulzen, maar alles van ijzer is ver weg 8-)

grt Chris :03

_________________
"niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!



beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"

26 maart 2019, 14:27
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 jan 2017, 19:47
Berichten: 632
Antwoord met een citaat
Bericht Re: FLAK stelling bij Arnhem...
Coinhunter Chris schreef:
ze weten al 70 jaar van de FLAK stelling hadden ze allang veilig moeten stellen :06 als je dag en nacht je voordeur open laat staan moet je niet stom kijken als er iets gestolen wordt, zeker ben ik het met de stelling van René eens :05

Daar ben ik het helemaal mee eens. Als ge rapporten ziet van de eod is exakt bekend wat waar allemaal was. Zo weten ze bevoorbeeld ook precies waar nog groot risiko op granaten vliegtuigbommen en mijnen is. Da weten ze al vanaf de oorlog en zelfs van kaarten en veldrapporten van de soldaten. Maar da laten ze allemaal gewoon lekker liggen want opruime kost knaken. Ge kunt er wa van zeggen dat het risico is maar doen alsof ze een belangrijke ontdekking inpikken ga nergens over.


26 maart 2019, 15:49
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 okt 2012, 18:34
Berichten: 1064
Antwoord met een citaat
Bericht Re: FLAK stelling bij Arnhem...
Idd mee eens, als je al jaren weet dat er evt nog bijzondere objecten kunnen leggen, zorg dan ook dat het veilig gesteld word, en dat de gaten niet dichtgegooid worden is idd niet netjes en keur ik zeker ook af! Maar dit is een blijvend probleem waar ik me maar zo min mogelijk druk om probeer te maken, meestal gooi ik ze op de akkers waar ik dan loop maar zelf dicht(dus die van de anderen), heb ik me iig goed gedragen :03

Gr €rik

_________________
ik zoek met de xp deus v4 ws5 en pinpointer! En met Bert555!


26 maart 2019, 16:08
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 sep 2010, 21:04
Berichten: 1335
Antwoord met een citaat
Bericht Re: FLAK stelling bij Arnhem...
Thanks voor de antwoorden :10
Het is natuurlijk wel zo dat de professionele archeologie prioriteiten moet stellen,dwz het belangrijkste eerst.
Ik kan me dan voorstellen dat bijzondere (bedreigde) oudheidkundige locaties voorgaan.
Mede hierom blijft er weinig tijd over voor de archeologie van de 2e wereldoorlog,toch al een ondergeschoven kindje binnen de archeologie.
Maar dat geeft ons niet het recht om deze zaken dan zelf maar te gaan “veiligstellen” omdat zij dat niet doen.
Het blijft plunderen van archeologisch erfgoed.
En dan zeker op de manier waarop deze gasten tekeer gegaan zijn,ik heb er geen goed woord voor over. :lo
Ik blijf erbij,waardeloze klootzakjes die het voor de serieuze zoeker verzieken. :lo

_________________
Groet Yvette & René

De aanhouder vindt!


26 maart 2019, 21:14
Profiel
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30
Berichten: 26982
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Re: FLAK stelling bij Arnhem...
het blijft uiteraard ook nog eens levensgevaarlijk :DOOD: , je kunt niet gewoon maar pik en houweel er in hakken, blijft linke boel 8-)

_________________
"niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!



beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"

26 maart 2019, 21:20
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 jan 2017, 19:47
Berichten: 632
Antwoord met een citaat
Bericht Re: FLAK stelling bij Arnhem...
Yvette&René schreef:
Thanks voor de antwoorden :10
Het is natuurlijk wel zo dat de professionele archeologie prioriteiten moet stellen,dwz het belangrijkste eerst.

Coinhunter Chris schreef:
het blijft uiteraard ook nog eens levensgevaarlijk :DOOD: , je kunt niet gewoon maar pik en houweel er in hakken, blijft linke boel 8-)

Juist Chris. Maar Yvette&Rene het gaat hier nie alleen om archoelogie maar ook over veiligheid. Ge vind da spul waar mensen wandelen en kinderen hutten bouwen. Als het voor ons onveilig is waarom mogen die kinderen het risico dan wel lopen? Als het zo gevaarlijk is waarom lig het er dan nog? Als wij het zo makkelijk kunnen vinden kunnen zij het ook en opruimen. Dees ga nie over een bommeke. Der ligt nog zo veel. Maar als er zo veel ligt en ze weten da gewoon moete ze ook nie zeuren als wij het vinden.


27 maart 2019, 14:13
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 sep 2010, 21:04
Berichten: 1335
Antwoord met een citaat
Bericht Re: FLAK stelling bij Arnhem...
Het is deze klootzakjes niet te doen om de samenleving te beschermen tegen gevaar van onontplofte munitie.
Hier wordt gezocht voor eigen gewin.
Ruiming van explosieven behoort tot het ministerie van defensie/justitie,archeologie tot het ministerie van OCW.
Nogmaals geen reden om te gaan plunderen. :lo

_________________
Groet Yvette & René

De aanhouder vindt!


29 maart 2019, 22:04
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 sep 2010, 21:04
Berichten: 1335
Antwoord met een citaat
Bericht Re: FLAK stelling bij Arnhem...
https://martijnreinders.com/2019/04/23/ ... ot-nu-toe/

_________________
Groet Yvette & René

De aanhouder vindt!


25 apr 2019, 21:15
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: FLAK stelling bij Arnhem...
Inderdaad levensgevaarlijk.
Ik heb zelf een drie maandjes lang een pracht opgraving gehad in Deventer.
Verzorgde onder andere de veiligheid doormiddel van detecteren van de proefsleuven.
Het was niet misselijk wat ik allemaal op piepte.

Maar ondanks dat ik niets heb met militaria geeft het toch een kick als je bijvoorbeeld een panzerfaust vind.


[url]file:///C:/Users/Eigenaar/Downloads/RAD_22_Steenbrugge.pdf[/url]


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


25 apr 2019, 21:44
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2008, 15:26
Berichten: 9407
Antwoord met een citaat
Bericht Re: FLAK stelling bij Arnhem...
Dit hadden ze allang veilig meten stellen middels een opgraving
Wat een sukkels

Geeft trouwens niet het recht er een bende van te maken


25 apr 2019, 21:54
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 okt 2018, 17:21
Berichten: 5562
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Re: FLAK stelling bij Arnhem...
woesel schreef:
Inderdaad levensgevaarlijk.
Ik heb zelf een drie maandjes lang een pracht opgraving gehad in Deventer.
Verzorgde onder andere de veiligheid doormiddel van detecteren van de proefsleuven.
Het was niet misselijk wat ik allemaal op piepte.

Maar ondanks dat ik niets heb met militaria geeft het toch een kick als je bijvoorbeeld een panzerfaust vind.


[url]file:///C:/Users/Eigenaar/Downloads/RAD_22_Steenbrugge.pdf[/url]


die kick ken ik, want die schit hebben wij jaren gezocht, in de bossen...waar de GI's alles opbliezen...zoals de jongens hier op de afb.....de Duitsers hadden hun werk niet goed genoeg gedaan, en waar wij zochten was niks archeologisch onderzoek, daar lag te veel en te diep in de bossen, en niemand wou daar ook maar komen, toen ter tijd stond WWII nog niet eens in de zin van een archeoloog, want dat kon Boem zeggen , en daar waagden ze zich niet aan, het is door de zoekers pas gekomen dat de WWII in het zicht is gekomen.....maar wij hebben de gesneuvelde jongens in de bossen gevonden, en door ons liggen deze gevallen helden op een begraafplaats waar ze horen

mvg leon


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


25 apr 2019, 21:55
Profiel WWW
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30
Berichten: 26982
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Re: FLAK stelling bij Arnhem...
zo is dat Leon, we hebben er een stuk of zes gevonden, die nu een graf hebben , dat jongetje wat toen met ons meezocht is nu ook een van die gasten wat ineens wereldoorlog II onderzoeken, vroeger sscheten ze al in hun broek bij en granaatscherf :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

nu naar 70 jaar komen ze ineens met onderzoek, zeker met ik het eens met René, dat niet iedereen zomaar gaat graven :lo

_________________
"niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!



beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"

25 apr 2019, 22:16
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 nov 2016, 11:40
Berichten: 1953
Antwoord met een citaat
Bericht Re: FLAK stelling bij Arnhem...
Ik heb een pantserfaust mogen vinden maar mij maken ze er niet blij me.
wat een zooi.
ik wil graag wel heel thuiskomen.
die zijn erg link.
gr wim


25 apr 2019, 23:52
Profiel
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30
Berichten: 26982
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Re: FLAK stelling bij Arnhem...
wimvanschaijk schreef:
Ik heb een pantserfaust mogen vinden maar mij maken ze er niet blij me.
wat een zooi.
ik wil graag wel heel thuiskomen.
die zijn erg link.
gr wim
meer dan 25 jaar die "troep" opgegraven , wel veel plezier aan beleeft uren lang door de Eifel en Ardennen zonder iemand tegen te komen, twee Amerikanen in een gat gevonden en dan hun nabestaande treffen, tranen gehuild, wil je niet weten :as :as :as :as :as :as :as :as was een mooie tijd en soms ga ik nog wel eens met mijn zoon :oooo :oooo :oooo :oooo :oooo :oooo :oooo :pol :pol :pol :07

hier krijg je geen lintje voor jongens :lo :06 maar wel voldoening :05 :goezo:

_________________
"niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!



beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"

26 apr 2019, 00:04
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: FLAK stelling bij Arnhem...
wimvanschaijk schreef:
Ik heb een pantserfaust mogen vinden maar mij maken ze er niet blij me.
wat een zooi.
ik wil graag wel heel thuiskomen.
die zijn erg link.
gr wim


De lanceer pijp wel te verstaan :07

Weinig gevaarlijks aan. :03


26 apr 2019, 05:06
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 jan 2017, 19:47
Berichten: 632
Antwoord met een citaat
Bericht Re: FLAK stelling bij Arnhem...
Yvette&René schreef:
Het is deze klootzakjes niet te doen om de samenleving te beschermen tegen gevaar van onontplofte munitie.
Hier wordt gezocht voor eigen gewin.

Erg generalizerend. Ik ken er genoeg die er naar zoeken voor de geschiedenis en ondertussen die rommel netjes op laten ruimen. Nie elke militair zoeker is een klootzakje.
Yvette&René schreef:
Ruiming van explosieven behoort tot het ministerie van defensie/justitie,archeologie tot het ministerie van OCW.
Nogmaals geen reden om te gaan plunderen. :lo

Dan moeten ze da doen. Wordt tijd na 75 jaar is het nie? Zo moeilijk is het allemaal nie te vinde. Ge wilt nie weten waar die rommel allemaal ligt en wie da allemaal tegen kunne komen. Daar hoefde nie diep de bossen voor in hoor.


26 apr 2019, 16:17
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 apr 2011, 20:52
Berichten: 5417
Woonplaats: silvolde
Antwoord met een citaat
Bericht Re: FLAK stelling bij Arnhem...
Laatst kreeg ik een bericht van een boer die mij er op attendeerde
dat bij zijn boerderij in de tuin verschillende eenmansgaten in 1945 waren gegraven.
Ik ben er met de detector over heen gegaan en inderdaar ... BINGO ... alle signalen gingen af.

ik heb met de boer gepraat, en hij vertelde mij dat zijn vader in een van de eenmansgaten
een punt 50 en een panzerfaust had gegooid.
Hij wou van de rotzooi af ...en gooide de eenmansgaten dicht.

'Tja en nu .... opgraven of laten liggen.

Wat is de beste keus ... van de boer heb ik :10
Maar de panzerfaust ...dat houd mij tegen.

Word vervolgd ...


26 apr 2019, 22:07
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 sep 2010, 21:04
Berichten: 1335
Antwoord met een citaat
Bericht Re: FLAK stelling bij Arnhem...
Asterix schreef:
Yvette&René schreef:
Het is deze klootzakjes niet te doen om de samenleving te beschermen tegen gevaar van onontplofte munitie.
Hier wordt gezocht voor eigen gewin.

Erg generalizerend. Ik ken er genoeg die er naar zoeken voor de geschiedenis en ondertussen die rommel netjes op laten ruimen. Nie elke militair zoeker is een klootzakje.


Hoi Asterix,
Niet generaliserend,ik heb het specifiek over de gasten die er op deze plek een puinhoop van hebben gemaakt,enorme gaten en afval achterlaten en het hierdoor voor de serieuze zoeker verzieken.
In dit artikel heb ik niets gelezen over munitie.....
Als je zelf ook serieus (militaria)zoeker bent kun je dit gedrag toch niet goedkeuren? :roll:

Asterix schreef:
Yvette&René schreef:
Ruiming van explosieven behoort tot het ministerie van defensie/justitie,archeologie tot het ministerie van OCW.
Nogmaals geen reden om te gaan plunderen. :lo

Dan moeten ze da doen. Wordt tijd na 75 jaar is het nie? Zo moeilijk is het allemaal nie te vinde. Ge wilt nie weten waar die rommel allemaal ligt en wie da allemaal tegen kunne komen. Daar hoefde nie diep de bossen voor in hoor.


Het niet ruimen van explosieven is geen argument om een archeologische site te plunderen. :lo

_________________
Groet Yvette & René

De aanhouder vindt!


27 apr 2019, 10:18
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: FLAK stelling bij Arnhem...
Bij het archeologisch proef onderzoek in Steenbrugge (Deventer)
Waren tijdens de tweede wereldoorlog 5 flak opstellingen opgesteld, sporen onder de grond wees ons de weg.
In de tijd van gebruik werden deze flak opstellingen regelmatig onder vuur genomen door de geallieerden.


Dit zorgde voor een aardig spektakel toen ik een vrij groot signaal waarnam in een proefsleuf ,waarvan ik het vermoeden had dat het hier om een grote jongen ging.

Uit veiligheidsredenen gingen we dit soort projectielen uit de weg. En in de eerste instantie lieten we ze liggen. Waarna de E.O.D de uiteindelijke opruiming deden.
We verzamelden voor hun de locaties en zij ruimden en detoneerden.

Het grote projectiel was een zeer grote verrassing voor de e.o.ders want dit soort projectielen werden zeer weinig in Nederland aangetroffen.

Het ging om een rp3 Raket.
Wikipedia.

De RP-3 (van Rocket Projectile 3 inch ) was een Brits raketprojectiel dat werd gebruikt tijdens en na de Tweede Wereldoorlog . Hoewel het in de eerste plaats een lucht-tegen-grondwapen was, zag het beperkt gebruik in andere rollen. Zijn kernkop van 27 kg (27 lb) gaf aanleiding tot de alternatieve naam van de "60 lb raket"; De 25 pond (11,3 kg) solid-shot pantserdoordringende variant werd de "25 lb-raket" genoemd. Ze werden over het algemeen gebruikt door Britse jager-bommenwerpers met doelen zoals tanks, treinen, motorvervoer en gebouwen, en door Coastal Command en Royal Navy- vliegtuigen tegen U-boten.en verzending. De aanduiding "3 inch" verwijst naar de diameter van de raketmotorbuis

Het mooiste was wel dat ik hem mocht detoneren YES.Niet de eerste en ook niet de laatste. booming :07 :07 :07 :07 :07 :07 :07 :07 :07 :07


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


27 apr 2019, 14:35
ForumJoker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 18:14
Berichten: 59365
Antwoord met een citaat
Bericht Re: FLAK stelling bij Arnhem...
dit heet meer 1000 bomen en granaten :07

_________________
ZO WAT IS HET LEVEN MOOI
als je willem de zwijger heet


27 apr 2019, 14:48
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 jan 2017, 19:47
Berichten: 632
Antwoord met een citaat
Bericht Re: FLAK stelling bij Arnhem...
Yvette&René schreef:
Asterix schreef:
Yvette&René schreef:
Het is deze klootzakjes niet te doen om de samenleving te beschermen tegen gevaar van onontplofte munitie.
Hier wordt gezocht voor eigen gewin.

Erg generalizerend. Ik ken er genoeg die er naar zoeken voor de geschiedenis en ondertussen die rommel netjes op laten ruimen. Nie elke militair zoeker is een klootzakje.


Hoi Asterix,
Niet generaliserend,ik heb het specifiek over de gasten die er op deze plek een puinhoop van hebben gemaakt,enorme gaten en afval achterlaten en het hierdoor voor de serieuze zoeker verzieken.
In dit artikel heb ik niets gelezen over munitie.....
Als je zelf ook serieus (militaria)zoeker bent kun je dit gedrag toch niet goedkeuren? :roll:


Ja da keur ik af. En daar hedde een punt. Maar dan hoeft er militaria toch nie bij? Ze plunderen een opgraving en da is al fout genoeg. Vin ik het nog steeds ook fout da die rommel er na 75 jaar nog ligt wa voor iedereen gewoon duidelijk is. Maar wat ik dan nie begrijp is dat gij het hebt over "Het is natuurlijk wel zo dat de professionele archeologie prioriteiten moet stellen,dwz het belangrijkste eerst." en "Mede hierom blijft er weinig tijd over voor de archeologie van de 2e wereldoorlog,toch al een ondergeschoven kindje binnen de archeologie.
Maar dat geeft ons niet het recht om deze zaken dan zelf maar te gaan “veiligstellen” omdat zij dat niet doen.". Terwijl ze juust een flac op aan het graven zijn en er dus wel tijd voor hebbe. Dan weette toch dat ge dat ook gaat vinden? Bietje verwarrent zo voor mij.


29 apr 2019, 19:35
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 sep 2010, 21:04
Berichten: 1335
Antwoord met een citaat
Bericht Re: FLAK stelling bij Arnhem...
Hoi Asterix,

Even een paar quotes uit het artikel,er is nergens sprake van explosieven.
Er is dus alleen onderzoek gedaan
Hier de resultaten...

Quotes:

"Via een wandelaar kwam ik er eerder deze maand achter dat er recent grote gaten waren gegraven door zoekers met de metaaldetector. Dit was grotendeels binnen één context: de locatie van een voormalige barak. Vanzelfsprekend is daarbij een aantal objecten van de vindplaats verdwenen. Bovendien hadden zij hun kuilen niet dichtgegooid en hun afval niet opgeruimd. De houdbaarheidsdatum van de pakjes mayonaise was nog niet verstreken, wat een indicatie geeft van de datering van de kuilen."

"De schade aan de sporen was eerst aangericht door detectorzoekers, daarbij is materiaal achtergelaten. Wat wij hebben gedaan is dit materiaal in kaart brengen. Er is niet benaderd, er is niet gespit, er is geen metaaldetector of diepzoeker gebruikt."

_________________
Groet Yvette & René

De aanhouder vindt!


01 mei 2019, 11:01
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 jan 2017, 19:47
Berichten: 632
Antwoord met een citaat
Bericht Re: FLAK stelling bij Arnhem...
Mar in het artikel sta ook "De plek is tevens al decennia bekend bij metaaldetectorzoekers. ". En daarna is jouw reactie

Yvette&René schreef:
Mede hierom blijft er weinig tijd over voor de archeologie van de 2e wereldoorlog,toch al een ondergeschoven kindje binnen de archeologie.
Maar dat geeft ons niet het recht om deze zaken dan zelf maar te gaan “veiligstellen” omdat zij dat niet doen.
Het blijft plunderen van archeologisch erfgoed.

Da vin ik generaliserend. Ook de profesionelen weten al 75 jaar da da daar ligt maar zij gaan er nie naar zoeken. Als dees plunderen is dan is het detectoren van een romeinse munt of fibula die nog nie opgegraven is omdat de archeologen er nog geen tijd voor hadden net zo goed plunderen. Als ge het zo benadert zijn we allemaal plunderaars. Nie dan?


01 mei 2019, 15:37
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl