Logo
Het is nu 28 maart 2024, 23:42



Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
 Middeleeuwse hanger/pendant (?) 
Auteur Bericht
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 14:40
Berichten: 7709
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Middeleeuwse hanger/pendant (?)
Hoi vrienden

Vanmorgen héééérlijk gezocht op een nieuw akkertje waar ik vanalles verwacht. Op het desbetreffende stukje vond ik Keltisch tot middeleeuws tot nu toe.

Dit stukje is volgens mij een hangertje of pendant. Niet helemaal zoals we gewend zijn ze te vinden. Maar vooralsnog kan ik er niks anders van maken. Ik vermoed dat het een vrij eenvoudig stukje decoratie geweest zal zijn.

Het is gebroken in de bocht zeg maar, ik ga er vanuit dat wat weg is samengesteld werd met de rest door het fijne nietje dat er nog deels inzit. Het zal dus op een riempje of koord oid bevestigd zijn geweest. De voorstelling is eenvoudig, weet niet helemaal of het refereert naar een kruis of fleur de lis. :06 Het is vrij dun, durf het dan ook niet echt verder schoon te maken.

Vergeef me het beeldmateriaal aub, ben aan het klooien met een iphone van m'n vrouw :07

Benieuwd of iemand me verder kan helpen!

22x11mm
Brons

Grt :sd


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


23 feb 2019, 23:58
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 okt 2018, 16:21
Berichten: 5562
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Middeleeuwse hanger/pendant (?)
deze ook maar ff naar voren


27 jan 2020, 14:15
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 14:40
Berichten: 7709
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Middeleeuwse hanger/pendant (?)
Haai Leon

Dit zou iets met een boekbeslag geweest kunnen zijn, heb ik me laten vertellen. Lijkt me ook wel een soort van mogelijkheid.

Grt :sd

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


27 jan 2020, 14:23
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Middeleeuwse hanger/pendant (?)
radiohead schreef:
Haai Leon

Dit zou iets met een boekbeslag geweest kunnen zijn, heb ik me laten vertellen. Lijkt me ook wel een soort van mogelijkheid.

Grt :sd



Een andere mogelijkheid :06 dat het een middeleeuwse riemtong is geweest.


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


28 jan 2020, 20:13
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 14:40
Berichten: 7709
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Middeleeuwse hanger/pendant (?)
Hoi Woesel

Ik denk dat dat allicht een betere verklaring kan zijn voor dit voorwerpje, inderdaad. Nou ja, toch weer een leuke kleine middeleeuwse riemtong dan!

Bedankt weer hè :goezo:

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


30 jan 2020, 10:41
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2012, 11:30
Berichten: 764
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Middeleeuwse hanger/pendant (?)
Indien riemtong dan misschien een korte variant in deze richting? :06


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


31 jan 2020, 12:41
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Middeleeuwse hanger/pendant (?)
radiohead schreef:
Hoi Woesel

Ik denk dat dat allicht een betere verklaring kan zijn voor dit voorwerpje, inderdaad. Nou ja, toch weer een leuke kleine middeleeuwse riemtong dan!

Bedankt weer hè :goezo:



Graag gedaan :10


31 jan 2020, 23:17
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Middeleeuwse hanger/pendant (?)
nog een optie :06 gespplaat hier past de verbuiging die (orgineel?) is mogelijk beter bij.

maar goed middeleeuws dat is tie :10 altijd beter dan keltisch :03


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


31 jan 2020, 23:36
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 14:40
Berichten: 7709
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Middeleeuwse hanger/pendant (?)
woesel schreef:
altijd beter dan keltisch


:ls :Hellup: :lol:

Ik heb de laatste tijd geleerd dat de streek waar ik tegenwoordig eigenlijk meestal zoek, een enorm rijke middeleeuwse geschiedenis heeft. Ben zo steekproefgewijs aan het rondkijken naar mogelijke productieve akkertjes. Het is een heel andere benadering dan het Keltische en Romeinse waar ik wel m'n weg in weet. Het is een verfrissende uitdaging vind ik, hou daar wel van. Goh, heb ondertussen wel een redelijk aantal hectares aan akker weten verzamelen waarvan ik weet dat het er ligt. Ik moet eerlijk bekennen dat ik tegenwoordig echt geneigd ben daarheen te gaan, in plaats van de villa's en hoeves.

De laatste keer ging m'n zoekmaat zelfs naar een villa, terwijl ik naar een uitgesproken middeleeuwse perceel ging :07 Het is ook echt heel erg mooi hè! Met heel veel bewondering heb ik altijd die onderwerpen bekeken hier waar vooral de meer noordelijke middeleeuwse items aan bod kwamen. Dacht lange tijd dat dat in mijn zoekgebied niet/nauwelijks aanwezig zou zijn. Wat geen waar blijkt.

Ben me ook aan het inlezen, heb overlaatst "De graven van Vlaanderen" gekocht. Tjonge jonge, wat was dat allemaal zeg in die tijd :07

Ik ben echt fan geworden. Niet geheel onbelangrijk is de feedback die ik hier steeds van je krijg. Top hoor, oprechte complimenten dat je je weg weet in die enorm moeilijke wereld!

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


01 feb 2020, 00:51
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Middeleeuwse hanger/pendant (?)
radiohead schreef:
woesel schreef:
altijd beter dan keltisch


:ls :Hellup: :lol:

Ik heb de laatste tijd geleerd dat de streek waar ik tegenwoordig eigenlijk meestal zoek, een enorm rijke middeleeuwse geschiedenis heeft. Ben zo steekproefgewijs aan het rondkijken naar mogelijke productieve akkertjes. Het is een heel andere benadering dan het Keltische en Romeinse waar ik wel m'n weg in weet. Het is een verfrissende uitdaging vind ik, hou daar wel van. Goh, heb ondertussen wel een redelijk aantal hectares aan akker weten verzamelen waarvan ik weet dat het er ligt. Ik moet eerlijk bekennen dat ik tegenwoordig echt geneigd ben daarheen te gaan, in plaats van de villa's en hoeves.

De laatste keer ging m'n zoekmaat zelfs naar een villa, terwijl ik naar een uitgesproken middeleeuwse perceel ging :07 Het is ook echt heel erg mooi hè! Met heel veel bewondering heb ik altijd die onderwerpen bekeken hier waar vooral de meer noordelijke middeleeuwse items aan bod kwamen. Dacht lange tijd dat dat in mijn zoekgebied niet/nauwelijks aanwezig zou zijn. Wat geen waar blijkt.

Ben me ook aan het inlezen, heb overlaatst "De graven van Vlaanderen" gekocht. Tjonge jonge, wat was dat allemaal zeg in die tijd :07



Ik ben echt fan geworden. Niet geheel onbelangrijk is de feedback die ik hier steeds van je krijg. Top hoor, oprechte complimenten dat je je weg weet in die enorm moeilijke wereld!



Hallo Ge.

De graven van Vlaanderen die wou ik ook nog lezen. :10

Eerst maar eens Radbod Koning in twee werelden lezen Auteur: Luit van der Tuuk.

Mijn eerste begin gemaakt en ik vind het reuze interresant om de Friese (nederlandse) geschiedenis te leren begrijpen.

Vooral de periode tussen 800-1200 probeer ik grip op te krijgen (donkere middeleeuwen) .




Het fraaie boek kocht ik dit weekend bij de viking tentoonstelling in Leeuwarden. ysss


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


01 feb 2020, 09:23
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 okt 2018, 16:21
Berichten: 5562
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Middeleeuwse hanger/pendant (?)
radiohead schreef:
Haai Leon

Dit zou iets met een boekbeslag geweest kunnen zijn, heb ik me laten vertellen. Lijkt me ook wel een soort van mogelijkheid.

Grt :sd


zou best kunnen, door het omgebogen stuk bovenaan

mvg leon


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


03 feb 2020, 11:56
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Middeleeuwse hanger/pendant (?)
aureum schreef:
radiohead schreef:
Haai Leon

Dit zou iets met een boekbeslag geweest kunnen zijn, heb ik me laten vertellen. Lijkt me ook wel een soort van mogelijkheid.

Grt :sd


zou best kunnen, door het omgebogen stuk bovenaan

mvg leon



Hallo Leon.

De wijze van decoratie past niet bij de periode van dit soort boeksluitingen.

Kijk maar eens in de grote boeksluitingen bijbel :03 Georg Adler Handbuch Buchverschluss Und Buchbeschlag


04 feb 2020, 08:56
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 okt 2018, 16:21
Berichten: 5562
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Middeleeuwse hanger/pendant (?)
kan inderdaad niet, kijk maar naar het bevestegings nageltje tegen over de krul boven aan, is in de tegenover gestelde richting.... zag ik net pas :01 :01 :01 :01

mvg leon

Het boek heb ik niet gekocht, was me te duur...voor een boek wat ik bijna nooit zou gebruiken


04 feb 2020, 10:37
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 13 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl