Logo
Het is nu 20 apr 2024, 04:09



Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Draakje? 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 jun 2019, 17:32
Berichten: 46
Antwoord met een citaat
Bericht Draakje?
Materiaal:Brons

Afmeting: 6 cm lengte, 3 cm breedte, 3,5 cm hoogte

Gewicht: 100 gram

Beschrijving van het voorwerp: Het ziet eruit als een draakje dat vastgebonden is, de staart en de horens zijn volgens mij afgebroken omdat ze wellicht heel dun waren
Het kan natuurlijk ook iets heel anders dan een draakje zijn , graag zou ik weten of iemand dit herkend en welke periode dit zou kunnen zijn gemaakt, bij voorbaat dank.


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


16 aug 2019, 20:03
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 okt 2018, 17:21
Berichten: 5562
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Draakje?
leuk stukje

ken het ergens van...weet zeker dat ik er een afb van heb,....in mijn kelten boeken...want volgens mij lijkt het zeer veel op een keltische riemhaak, ga eens zoeken. maar kan me ook vergissen


mvg leon


16 aug 2019, 20:15
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 okt 2008, 20:37
Berichten: 11212
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Draakje?
Wat leuk :ppp
Ben benieuwd


16 aug 2019, 20:18
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 okt 2018, 17:21
Berichten: 5562
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Draakje?
dacht hier aan, maar is het niet 100%...zoek ff verder

mvg leon


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


16 aug 2019, 20:55
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 jun 2019, 17:32
Berichten: 46
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Draakje?
Helaas mn frans is niet zo top, die tekening is een kledinghaak? :06
Ik dacht mischien is dit geen beeldje maar een kledinghaak maar dat lijkt me een beetje zonde van het beeldje zn hoofd.


16 aug 2019, 21:41
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Draakje?
Hallo klepper.

Wat een leuk object toon je ons hier :10 heel misschien heeft het voorwerp wel wat met jou naam te maken klepperen (kloppen).

In de middeleeuwen zien we namelijk op de deuren deurkloppers voorkomen met draakvoorstellingen.

We zitten dan in de 15e of 16e eeuw.

Jammer genoeg dat jou object niet compleet is , anders hadden we met een ophang mechanisme? misschien meer zekerheid in deze determinatie mee kunnen geven.

Nu blijft het bij een vermoeden :07


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


16 aug 2019, 21:57
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 okt 2018, 17:21
Berichten: 5562
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Draakje?
denk het niet Wessel...maar is geen verkeerde gedachte.... heb er ergens een afb van....en dacht eerst ff aan een keltische gordel/riem haak...maar na de boeken ff te raadplegen was het het niet....maar een deurklopper ????? heb ik mijn twijfels aan

mvg leon

woesel schreef:

Nu blijft het bij een vermoeden :07


16 aug 2019, 22:00
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Draakje?
Het draakje doet wel middeleeuws aan Leon niet Keltisch of het een deurklopper is laat ik in de midden, maar geef wel even aan dat dit in de periode 15/16e eeuw veel aan deuren hing of kisten :07


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


16 aug 2019, 22:05
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 okt 2018, 17:21
Berichten: 5562
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Draakje?
ik zeg ook niet dat het keltisch is...maar dacht als eerst aan een keltische riemhaak...door het opgeheven hoofd van de draak..

maar ben aan het zoeken...heb ergens een afb van het getoonde voorwerp gezien in een van het naslagwerk van me...maar waar en in welke tijds periode

maar meestal als je het echt zoekt vindt je het niet, maar we komen het wel weer tegen

mvg leon :sd


16 aug 2019, 22:10
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Draakje?
aureum schreef:
ik zeg ook niet dat het keltisch is...maar dacht als eerst aan een keltische riemhaak...door het opgeheven hoofd van de draak..

maar ben aan het zoeken...heb ergens een afb van het getoonde voorwerp gezien in een van het naslagwerk van me...maar waar en in welke tijds periode

maar meestal als je het echt zoekt vindt je het niet, maar we komen het wel weer tegen

mvg leon :sd


Alles op zijn tijd Leon :07


16 aug 2019, 22:22
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 jun 2019, 17:32
Berichten: 46
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Draakje?
Lijkt me te klein voor een deurklopper te zijn , alleen de horentjes en het staartje is volgens mij afgebroken voor de rest zie ik geen breuken. De Kleppers zien er wel allemaal chique uit . :whoea:


16 aug 2019, 22:25
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Draakje?
Klepper schreef:
Lijkt me te klein voor een deurklopper te zijn , alleen de horentjes en het staartje is volgens mij afgebroken voor de rest zie ik geen breuken. De Kleppers zien er wel allemaal chique uit . :whoea:


:10 ik vond 6 cm niet echt klein. maar om het even :10

Wie weet komen er plausibelere mogelijkheden!


16 aug 2019, 22:30
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2012, 12:30
Berichten: 764
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Draakje?
Lastig dit fraaie voorwerp.
Zou het iets van een hengselhouder kunnen zijn? Bijvoorbeeld van een kom of schaal? :06
Bij gebrek aan voorbeeld en veel regen vandaag (= veel tijd :03 ) heb ik een fantasievoorbeeld gemaakt om te laten zien wat ik bedoel :07
Lastig is wel om te zien of er enige slijtage van het hengsel in de drakenhals waarneembaar is wat je dan bij wat intensiever gebruik zou mogen verwachten.


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


17 aug 2019, 21:33
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 jun 2019, 17:32
Berichten: 46
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Draakje?
:lol: ziet er net echt uit :10


18 aug 2019, 00:24
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:40
Berichten: 7725
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Draakje?
Mooie vondst zeg hee! :goezo:

Zie je aan de onderzijde sporen van ijzer, of niet? Zo op 't eerste zicht niet :06 Zou je er even een duidelijke foto van willen maken aub.

Grt

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


18 aug 2019, 04:07
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 okt 2018, 17:21
Berichten: 5562
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Draakje?
kijk door dit soort keltische riemhaken dacht ik dat het er eentje was...vergelijk de kopjes

mvg leon


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


18 aug 2019, 10:25
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 jun 2019, 17:32
Berichten: 46
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Draakje?
Ik zie geen sporen van ijzer wel groene aanslag.


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


18 aug 2019, 11:07
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2012, 12:30
Berichten: 764
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Draakje?
Ook geen soldeerresten of andere bevestigingsresten (bitumen)?


18 aug 2019, 12:09
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 jun 2019, 17:32
Berichten: 46
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Draakje?
Kan niets zien , alleen tussen de pootjes die strook aan de onderkant is wat ruw dus niet vlak maar dat is ook te zien in de foto.


18 aug 2019, 12:21
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2008, 11:07
Berichten: 2820
Woonplaats: kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Draakje?
Occi schreef:
Lastig dit fraaie voorwerp.
Zou het iets van een hengselhouder kunnen zijn? Bijvoorbeeld van een kom of schaal? :06
Bij gebrek aan voorbeeld en veel regen vandaag (= veel tijd :03 ) heb ik een fantasievoorbeeld gemaakt om te laten zien wat ik bedoel :07
Lastig is wel om te zien of er enige slijtage van het hengsel in de drakenhals waarneembaar is wat je dan bij wat intensiever gebruik zou mogen verwachten.



geweldig :10 :10 :10


18 aug 2019, 12:21
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jun 2019, 00:15
Berichten: 1544
Woonplaats: Zwitserland
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Draakje?
lekker kleppie :goezo: :dwerg:

tot straks :pol


18 aug 2019, 12:22
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:40
Berichten: 7725
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Draakje?
Eerst zou ik graag proberen vatten waar dit object voor diende.

Een gordelsluiting is dit niet denk ik. 100 gram is nogal zwaar hiervoor lijkt me. 'T is een vrij massief ding hè. Maar ben het eens met dat kopje, deed me eerlijk gezegd ook direct richting ijzertijd denken. Maar da's misschien omdat ik dat graag wil :07

Die vier stompjes thv waar je de poten mag verwachten lijken me mogelijke breuken. Misschien werd het toch ergens op genageld, daar wat we nu niet meer zien daar? De ronding in de hals doet me ook denken aan een functioneel doel. Aan de andere zijde zit de staart die mogelijk een stuk mist. Vond een tijd geleden iets vergelijkbaars qua vormgeving (hals/kop). Het gewicht, die vorm doet me wel aan zoiets denken, een teugel geleider. Een emmer of zoiets dergelijks? Ja misschien ook mogelijk.

Maar de bevestiging (zoals ik het mogelijk acht) zint me niet echt voor dat doel, eerder verwacht ik dan ijzeren pinnen zoals op mijn voorbeeld zaten (onderzijde) Plus de versiering op het lijf spreken dat doel ook wel tegen. Zoiets is enkel een obstructie voor het vrij bewegen van teugels. En dat wil je niet.

Afbeelding

Omdat het vrij zwaar/grof is gaat m'n eerste gedachte toch voorlopig uit naar iets dat een doel diende op een rijtuig of paardentuig. De suggesties deurklopper en emmer komen me ook als aannemelijk over. Geen gemakkelijke dit :07

Wat weet je van de vindplaats verder?

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


18 aug 2019, 15:26
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Draakje?
woesel schreef:
Hallo klepper.

Wat een leuk object toon je ons hier :10 heel misschien heeft het voorwerp wel wat met jou naam te maken klepperen (kloppen).

In de middeleeuwen zien we namelijk op de deuren deurkloppers voorkomen met draakvoorstellingen.

We zitten dan in de 15e of 16e eeuw.

Jammer genoeg dat jou object niet compleet is , anders hadden we met een ophang mechanisme? misschien meer zekerheid in deze determinatie mee kunnen geven.

Nu blijft het bij een vermoeden :07



Het zal lastig blijven maar wie weet komt er een slotsom.

Ook weer een steentje


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


18 aug 2019, 16:02
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 okt 2018, 17:21
Berichten: 5562
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Draakje?
ik denk dat ik me ook op dat kopje verkeken had Radiohead, had meteen in mijn hoofd een riemhaak of een fibula.....dit soort kopjes komen op beiden voor....en dat is erg misleidend aan dit stukje :07 :07 :07

mvg leon


18 aug 2019, 16:03
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 okt 2018, 17:21
Berichten: 5562
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Draakje?
woesel schreef:
woesel schreef:
Hallo klepper.

Wat een leuk object toon je ons hier :10 heel misschien heeft het voorwerp wel wat met jou naam te maken klepperen (kloppen).

In de middeleeuwen zien we namelijk op de deuren deurkloppers voorkomen met draakvoorstellingen.

We zitten dan in de 15e of 16e eeuw.

Jammer genoeg dat jou object niet compleet is , anders hadden we met een ophang mechanisme? misschien meer zekerheid in deze determinatie mee kunnen geven.

Nu blijft het bij een vermoeden :07



Het zal lastig blijven maar wie weet komt er een slotsom.

Ook weer een steentje



yes :10 :10 ..... maar hoe jezelf zegt er zal een slotsom voor komen...iemand zal wel een voorbeeld vinden van dit stukje

mvg leon


18 aug 2019, 16:06
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 49 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl