Logo
Het is nu 24 apr 2024, 00:31



Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
 geweldig pseudo-artefact_afslag 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 jan 2021, 09:50
Berichten: 15
Antwoord met een citaat
Bericht geweldig pseudo-artefact_afslag
Hoi,

Sinds mijn eerste upload vorige week heb ik mij een beetje ingelezen gebruik makend van het boek van Jaap Beuker (2010) Vuurstenen werktuigen, technologie op het scherp van de snede. Een strandwandeling bij Petten leverde een mooi pseudo artefact (een afslag) op dat ik kon gebruiken om hetgeen ik geleerd heb te testen. Ik denk dat dit gewoon een mooi pseudo artefact is maar ik hoop natuurlijk dat het misschien toch gemaakt werd door Homo …… handen. Het pseudo artefact vertoond mijns inziens geen sporen van vorst, glaciaal transport (geen drukkegels), knik of richel op de plaats van de slagbobbel. Ik ben een beetje ongerust over het slagvlak. Bijgevoegde fotoos (powerpoint jpg) laten het steentje zien met gegevens en aanwijzingen van wat ik daar aantref.

Wat denken jullie?

Gr. Micha


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


25 jan 2021, 00:13
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 jan 2021, 09:50
Berichten: 15
Antwoord met een citaat
Bericht Re: geweldig pseudo-artefact_afslag
sorry, ik zie nu dat ik deze post als ik het gedetermineerd wil hebben het in de determinatiehoek had moeten zetten.


26 jan 2021, 23:22
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 jan 2021, 09:50
Berichten: 15
Antwoord met een citaat
Bericht Re: geweldig pseudo-artefact_afslag
ok, een steentijdarcheoloog aan de Universitei van Leiden liet weten dat het hier inderdaad om een afslag gaat uit het midden-paleolithicum. Mazzel dus!


27 jan 2021, 13:46
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 jan 2014, 22:58
Berichten: 1538
Woonplaats: West-Brabant
Antwoord met een citaat
Bericht Re: geweldig pseudo-artefact_afslag
Mooi oud! En jouw eigen beoordeling ziet er mi. goed uit. Zijn paar mensen hier die er meer over kunnen zeggen dan ik maar lees graag mee :03
Volgens mij idd. niet in de juiste rubriek... pseudo is dacht ik voor niet man-made? Maar dat zullen ze dan herstellen.


27 jan 2021, 13:56
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 jan 2021, 09:50
Berichten: 15
Antwoord met een citaat
Bericht Re: geweldig pseudo-artefact_afslag
Hoi Mara,

Bedankt voor je reactie!

Klopt, pseudo-artefact is inderdaad niet door mensen gemaakt maar door de natuur. Ik twijfelde echter of het een door mensen gemaakte afslag was. Ik moet nog iets meer ervaring krijgen in het beoordelen van stenen (artefacten) vandaar dat ik het in deze rubriek onderbracht. Aangezien ik ook nieuw ben op het forum had ik ook nog niet door waar ik dit soort berichten behoor te plaatsen.

Gr. Micha


28 jan 2021, 12:29
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:40
Berichten: 7725
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: geweldig pseudo-artefact_afslag
Hoi Micha, welkom op het forum hier!

Allereerst wil ik je wel even een dik compliment geven wbt je foto's en verduidelijkingen. Dat kunnen we eigenlijk wel als voorbeeld gebruiken voor hoe het wél moet hier :goezo:

micha schreef:
sorry, ik zie nu dat ik deze post als ik het gedetermineerd wil hebben het in de determinatiehoek had moeten zetten.


micha schreef:
Aangezien ik ook nieuw ben op het forum had ik ook nog niet door waar ik dit soort berichten behoor te plaatsen.


Hier zou ik me zeker niet te druk om maken. Persoonlijk ervaar ik het meestal anders; mensen doen dan al eens iets meer hun best hun zaken in de juiste rubriek te plaatsen, of toch al in de goede richting. Kwestie van actief meedenken/meewerken. Zo'n grote moeite is het niet voor een moderator om nadien de zaken even elders in te delen, echt niet.

Trouwens, ik weet dat echte wetenschappers weldegelijk belang hebben bij het inventariseren van afslagen, welke van bepaalde sites afkomen. Wanneer ze enkel de werktuigen inventariseren en bestuderen dan wordt de zaak wel erg eenzijdig bekeken.

Een object/afslag dat ontstaan is door mensenhanden in het paleolithicum is weldegelijk van belang! :10

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


28 jan 2021, 14:19
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 nov 2016, 22:25
Berichten: 63
Woonplaats: leidschendam
Antwoord met een citaat
Bericht Re: geweldig pseudo-artefact_afslag
mooie afslag!


03 feb 2021, 12:28
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 jan 2013, 22:41
Berichten: 1765
Woonplaats: Barneveld
Antwoord met een citaat
Bericht Re: geweldig pseudo-artefact_afslag
Hoi Micha,

Ik heb deze topic even vanuit de sub-rubriek 'Onbepaalde stenen en Pseudo-artefacten' naar de rubriek 'Niet metalen vondsten' verplaatst.
Op die manier komt jouw vondst beter onder de aandacht. Je doet er inderdaad goed aan om zo'n vondst gelijk in de determinatiehoek te
zetten, maar daar was je al achter gekomen.

Later deze week hoop ik gelegenheid te hebben om jouw vondst nog eens goed te bekijken.

Groetjes,

Bert

_________________
'Ik heb er al heel wat steen tijd in zitten'


05 apr 2021, 21:29
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 8 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl