Logo
Het is nu 19 apr 2024, 02:49



Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
 Koot 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 jul 2016, 21:27
Berichten: 1897
Antwoord met een citaat
Bericht Koot
Materiaal: been

Afmeting: 3,3/2,3

Gewicht:

Beschrijving van het voorwerp:

Zou dit van een kootspel kunnen zijn ?

Mvg
Kevin


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


27 jul 2021, 09:26
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 okt 2017, 12:42
Berichten: 2389
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koot
Helemaal goed Kevin.
Het kootspel
Het kootbeen is onderdeel van het skelet van de poten. Ze werden vaak gebruikt om er speelgoed van te maken, het zijn onderdelen van een spelletje: het kootspel. Het kootbeen heeft van nature twee verschillende zijden: de bolle voorkant en de holle achterkant .
In vergelijking met de bikkels hebben koten minder duidelijk van elkaar te onderscheiden zijden, daarom is soms op de koten zelf door middel van uitgesneden motieven een bepaalde waardering aangebracht.
Bij het kootspel worden kootbotjes naast elkaar tegen een muur geplaatst. Met een werpkoot werd geprobeerd de staande koten omver te gooien. De werpkoot is meestal verzwaard met lood of klei zodat men er harder mee kon gooien. Het kootspel was vooral een spel voor jongens.
Gr,
Cees :sd


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


27 jul 2021, 10:13
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 jul 2016, 21:27
Berichten: 1897
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koot
cees1955 schreef:
Helemaal goed Kevin.
Het kootspel
Het kootbeen is onderdeel van het skelet van de poten. Ze werden vaak gebruikt om er speelgoed van te maken, het zijn onderdelen van een spelletje: het kootspel. Het kootbeen heeft van nature twee verschillende zijden: de bolle voorkant en de holle achterkant .
In vergelijking met de bikkels hebben koten minder duidelijk van elkaar te onderscheiden zijden, daarom is soms op de koten zelf door middel van uitgesneden motieven een bepaalde waardering aangebracht.
Bij het kootspel worden kootbotjes naast elkaar tegen een muur geplaatst. Met een werpkoot werd geprobeerd de staande koten omver te gooien. De werpkoot is meestal verzwaard met lood of klei zodat men er harder mee kon gooien. Het kootspel was vooral een spel voor jongens.
Gr,
Cees :sd
Hoi Cees,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg ! Toch weer erg fraai zo’n stukje been.

Mvg
Kevin


27 jul 2021, 11:02
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 dec 2008, 21:30
Berichten: 14165
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koot
Lastig te zeggen of deze koot van een kootspel is.

Hij is bv niet gevuld met ijzer of lood.
Er zijn geen versieringen te zien.
Er zijn geen beschadigingen te zien van het werpen.

Ik denk gewoon slachtafval.

_________________
Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling
viewtopic.php?f=177&t=45920
Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.


27 jul 2021, 12:39
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 okt 2017, 12:42
Berichten: 2389
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koot
Dat wil niet zeggen dat het niet van een spel is Hans.
Mijn opa uit 1899 had er zat liggen op de boerderij waar zelfs hij en zijn broers mee hadden gespeeld, zowel bewerkt en als onbewerkt.

Gr,
Cees :sd


27 jul 2021, 14:53
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 dec 2008, 21:30
Berichten: 14165
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koot
cees1955 schreef:
Dat wil niet zeggen dat het niet van een spel is Hans.
Mijn opa uit 1899 had er zat liggen op de boerderij waar zelfs hij en zijn broers mee hadden gespeeld, zowel bewerkt en als onbewerkt.

Gr,
Cees :sd


Klopt Cees, maar 100% zal je het nooit weten.

_________________
Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling
viewtopic.php?f=177&t=45920
Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.


27 jul 2021, 15:05
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 okt 2012, 17:39
Berichten: 10582
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koot
Je weet nooit :06 meestal zitten er versieringen op en de werpkoot een lood vulling kom er heel veel tegen en hoop altijd op eentje met versiering is dit niet gaat hij weer terug op het akker of stort :07 afgelopen weekend de eerste hele met loodvulling gevonden :10





GroetenMarcel


27 jul 2021, 17:33
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 jul 2016, 21:27
Berichten: 1897
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koot
Bedankt voor jullie reactie heren. Ik bewaar hem voor de zekerheid. Gezien de locatie is het wel redelijk aannemelijk dat men hier vroeger het spel gespeeld heeft maar ja het zou ook slachtafval kunnen zijn.

Nu hopen op eentje met lood dan !

Mvg
Kevin


28 jul 2021, 08:45
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 8 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl