Logo
Het is nu 16 apr 2024, 11:31



Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
 middeleeuws aardewerk fragment 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 nov 2016, 22:25
Berichten: 63
Woonplaats: leidschendam
Antwoord met een citaat
Bericht middeleeuws aardewerk fragment
Materiaal: aardewerk gemagerd met steentjes/kwarts van verschillende grootte

Afmeting:grootste diameters l x b x d ca 60 x 60 x 10 mm

Gewicht:ca 100 gr

Beschrijving van het voorwerp:

Onlangs heb ik dit stuk aardewerk gevonden op het strand (zandmotor) leek op het eerste gezicht gedraaid op schijf, maar nu twijfel ik erg. Er lopen lijntjes die doen vermoeden dat het gemaakt is op een draaischijf, maar deze lijntjes lopen niet parallel en zijn niet mooi recht alsof het met de punt van een spatel gedaan is. Kan dit stuk hand gemaakt zijn uit bv repen klei? Ik heb stukken middeleeuws aardewerk gevonden dat veel harder aanvoelt en waarin de lijntjes mooi parallel aan elkaar lopen en de wanden een dikte hebben. De magering is erg veel en van kwarts/steen van verschillende grootte.Een kant is mooi glad afgewerkt. Het stuk voelt wat plakkerig en zachter aan dan het middeleeuws aardewerk dat ik gevonden heb.Kleur is beige lichtbruin (oxiderend bakproces?). Is dit stuk wellicht recent? Graag jullie hulp bij determinatie (als dat mogelijk is) Alvast bedankt voor de moeite!!


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


Laatst bijgewerkt door erriegraven op 13 maart 2019, 19:55, in totaal 1 keer bewerkt



13 maart 2019, 19:50
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 nov 2016, 22:25
Berichten: 63
Woonplaats: leidschendam
Antwoord met een citaat
Bericht Re: middeleeuws aardewerk fragment
hierbij nog een drietal foto's,


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


13 maart 2019, 19:53
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 nov 2016, 22:25
Berichten: 63
Woonplaats: leidschendam
Antwoord met een citaat
Bericht Re: middeleeuws aardewerk fragment
ik wil graag toch nog deze topic onder de aandacht brengen. in de hoop dat iemand er toch wat meer over kan vertellen. Op een rijtje: het voelt zachter aan dan ander middeleeuws aardewerk, lijkt mij op lagere temperatuur oxiderend (bruin/ beige kleur) gebakken te zijn (het is zelfs zo dat in water het kleverig begint te worden). Volgens mij handgemaakt uit rollen klei en niet op draaischijf, gemagerd met stukjes kwarts/steen van verschillende grootte, geen spoor van glazuur te zien.
Alles bij elkaar genomen kan ik er geen periode aan vastkopen, wellicht recent werk door hobbyist(?), uit de periode van rond de ijzertijd/ romeinse tijd of ervoor, gezien de locatie (zandsuppletie van doggerland) of uit de merovingische/karolingische periode ... Kortom.... een echte periode durf ik er niet aan toe te kennen vwg mijn beperkte kennis. Wellicht toch iemand die zich aan een determinatie waagt?? grt


16 maart 2019, 14:06
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 nov 2016, 11:40
Berichten: 1948
Antwoord met een citaat
Bericht Re: middeleeuws aardewerk fragment
Ik wil wel een voorzet doen.
Gezien de scherf denk ik aan middeleeuws hij heeft weinig versiering dan is het niet smakelijk onderbouwen.
maar gezien jou verhaal kan het wel eens bronstijd zijn.
Bij die zandmotor is waarschijnlijk meer gevonden,daar zo ik achteraan gaan.
misschien is daar iemand die dan verder helpt.
Op dit forum is wel kennis maar, maar die hebben dit gemist waarschijnlijk.
Bij dezen een schop
Gr wim


30 dec 2019, 01:17
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 4 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Avddg, denier, mnr.gold en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl