Logo
Het is nu 29 maart 2024, 07:19



Antwoord op onderwerp  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 gevleugelde paardentuighanger ( militair ) 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: gevleugelde paardentuighanger ( militair )
.
even de twee koppen naast elkaar.
Ik moet zeggen ik zie toch wel grote verschillen :06 :06
Misschien toch twee verschillende periodes ?

Lees ook eens wat de twee andere deskundigen hier over zeggen.
Bert en Aureum ook niet de eerrste de beste en hebben toch redelijke kennis over Romeins?

:sd :sd


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


15 feb 2012, 12:29
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 18:17
Berichten: 20238
Woonplaats: utrecht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: gevleugelde paardentuighanger ( militair )
woesel schreef:
gaan we de 5 pagina.s nog halen? :07 :07 :07

denk het wel :lol:


ik lees zeker de opmerkingen van Bert en Leon , en heb ook gezocht bij latere hangers. :yh
ik kan echter geen enkele vinden uit latere perioden , en ook niet met dat type bevestiging

ooit zullen we een echte match vinden , maar alle hangers die sterk lijken zijn tot nog toe romeins :06

blijkt het doormiddel van een mooie match uit een goede bron toch een later stuk te zijn , ben ik de eerste die dat toe zal geven :07

nogmaals , ik hoef geen gelijk , maar probeer op een goede manier ( met alle deelnemers) tot een sluitede determinatie te komen :05


gr bubba :sd

_________________
een PIEP = als een verrassings EI


15 feb 2012, 14:09
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: gevleugelde paardentuighanger ( militair )
Johan dat is jou optiek :07 :07
Maar probeer voor de aardigheid maar eens op dit forum of andere forums
Goudvergulde voorwerpen te vinden :03 :03
Je hebt 11 pagina,s te gaan :10 :10 succes
Je vind ze niet hier.
En ook niet gauw elders :07
En als je dan denkt ik heb er 1 en denk je ja ja :oooo :oooo :oooo
Dan zou ik die nog wel eens kunnen bestempelen als middeleeuws :03 :03

Tja komt tijd komt raad .

He nog een fijne vakantie daar in Heerlen
Je hebt mooi weer er bij


15 feb 2012, 14:59
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 sep 2008, 23:41
Berichten: 839
Antwoord met een citaat
Bericht Re: gevleugelde paardentuighanger ( militair )
Plinius, een Romeins schrijver uit de eerste eeuw n.Chr, heeft in zijn "naturalis historia" geschreven dat verzilvering door de glans van dit metaal veel gebruikelijker is dan verguldsel op militaire stukken. Dit is wat ik ervan heb onthouden, wil ik dit als argument aandragen dan moet ik minstens de originele zin vinden en posten. Ik heb nu geen tijd om een heel hoofdstuk van zijn boek door te lezen op zoek naar die ene originele zin, aangezien ik voor morgen een scheikunde-verslag moet maken. Morgenavond kom ik hierop dus terug, zodat ik dit en mijn andere argumenten in één keer kan posten.


Wie er gelijk heeft is inderdaad totaal niet van belang, het gaat erom dat we ook dit stuk van een perfect kloppende determinatie voorzien. Als daarover openlijk en met inhoud gediscussieerd kan worden, laat dat alleen maar zien hoe goed het forum functioneert :goezo: .

_________________
Verba autem velut guttae taciturnae cadunt et recantant in sonitu silentii


15 feb 2012, 19:45
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 14:40
Berichten: 7709
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: gevleugelde paardentuighanger ( militair )
Een erg interessante discussie is hier ontstaan.

Dit voorwerp doet me vooral erg Romeins aan. Het deed me denken aan die hart/blad vormige hangers, maar dan een luxe uitvoering, welke in dit geval eerder een dier zou moeten voorstellen. Denk wel dat de vervaardiger uit gegaan is van die, vaker voorkomende, blad/hart vormige exemplaren. Het gebrek aan symmetrie in de voorwerpen was die Romeinen ook niet vreemd he?!

De versiering komt ook Romeins over wat mij betreft. Op fibulas komt dit ook voor. Het lijnenspel en de onderbroken kleinere lijntjes/stippen doet me denken aan de 1e/2e eeuwse exemplaren.

Het feit dat dit voorwerpje verguld is geweest maakt het een redelijk luxe voorwerp, maar is dat ook een argument om niet-Romeins te zijn?

Groeten

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


15 feb 2012, 21:51
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2008, 16:58
Berichten: 6596
Antwoord met een citaat
Bericht Re: gevleugelde paardentuighanger ( militair )
tja,ook Ge kraamt geen onzin na Bubba en Wessel/bert...maar daar gaat het niet om. Het punt is denkelijk dat de waarheid in GB ligt. Sinds ik daar zoek vond ik daar zaken die mij romeins aandeden, maar verguld waren verderrie...!
Later kwamen de DTMs toch op hoog-middeleeuws uit. Achteraf wel logisch,want namaken/copiecat kennen we allen door de archeologie-jaren en vergulding was toen aan de orde van de dag.....

Ik zeg persoonlijk nu dat dit voorwerp,ondanks voorbeelden die er op lijken ..Hoog-middeleeuws is,zeg maar 14e eeuws of 3 seconden eerder...

Ik heb geen voorbeeld,nee ...maar ik zie iets aan dit voorwerp wat bijzonder weinigen nog vermeld hebben......puntjes ,streepjes,vergulding,vormgeving en doel/betekenis...allemaal duidelijk voor mij (niet romeins).....maar het is precies zo a-symetrisch als alle middeleeuwse zaken die ik bezit....daarom; NIET romeins.
Het is niet een beetje, maar echt best erg. :lol: :lol: :lol: :07


15 feb 2012, 22:33
Profiel
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 18:30
Berichten: 26912
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Re: gevleugelde paardentuighanger ( militair )
als je geen voorb. hebt beste rich kan iedereen zijn mening uiten ,maar je zult toch met feiten over de brug moeten komen zolals je zelf al aangeeft :10

mij kwam het ook Middeleews over ,maar volgens mij was de vergulding veel dikker dan in de Romeinse tijd , zo zie je zo heb ik ook een mening die niet onderbouwd is :06

ook heb ik nog iets te zeggen over de eendenmotieve je kan bijna niet twee identieke overleggen,of het moet toevallig van dezelfde maker zijn .

ook de context (Romeins) zoals de indiener aangeeft geeft geen garantie over het tijdperk,vond mijn Merovingische gouden ring ook op een puur Romeinse context,maar dit is al duizend en een keer besproken dat geen enkele garantie geeft op dit tijdperk,kan wel een hint zijn.

ik vind Johan zijn argumenten het duidelijkste tot nu toe en ik weet niet of dat wel de goede referentie is :yh

het mooiste van deze thread vind ik de samenwerking onder elkaar , correct en beleeft uitgevoerd tot nu toe ,super jongens :uu :uu :uu

grt Chris :03

_________________
"niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!



beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"

15 feb 2012, 23:03
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2008, 16:58
Berichten: 6596
Antwoord met een citaat
Bericht Re: gevleugelde paardentuighanger ( militair )
Jammer Chris dat je me niet begrijpt...ik zeg dus niet zomaar iets , maar heb het over symmetrie...ohja...stel dat iedreeen hier niks meer zegt; dooie boel niet???????????

en alsof hier de "Adelijken" iets zinnigs zeggen..... :mrgreen: :mrgreen:


15 feb 2012, 23:34
Profiel
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 18:30
Berichten: 26912
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Re: gevleugelde paardentuighanger ( militair )
ik begrijp je wel ,je hebt het over dat lijnenspel wat over de pedant loopt 8-) maar die visachtigeschubbenmotief zien we ook veel op romeinse dingen.

ik kraak je niet af hoor :lo ik waardeer je meinig als die van andere net zo goed :05 , maar je moet er een bewijs voor hebben in de vorm van een ref.

grt Chris :03

ps bij munten is net zo ,ik kan wel roepen dat hertog jan christoffer is ,maar ik zal met feiten moeten komen

_________________
"niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!



beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"

15 feb 2012, 23:50
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2008, 16:58
Berichten: 6596
Antwoord met een citaat
Bericht Re: gevleugelde paardentuighanger ( militair )
je hebt gelijk...geen bewijs helaas,maar ben nog bezig hoor :oooo :sd


15 feb 2012, 23:56
Profiel
ForumJoker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 17:14
Berichten: 59211
Antwoord met een citaat
Bericht Re: gevleugelde paardentuighanger ( militair )
MOOI DIT

_________________
ZO WAT IS HET LEVEN MOOI
als je willem de zwijger heet


15 feb 2012, 23:58
Profiel
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 18:30
Berichten: 26912
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Re: gevleugelde paardentuighanger ( militair )
Ambianii schreef:
je hebt gelijk...geen bewijs helaas,maar ben nog bezig hoor :oooo :sd

maar je mening waardeer ik net zo als die van elke deelnemer in deze waanzinge thread :05 :10

wat zei woesel, 5 pag. :07

_________________
"niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!



beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"

15 feb 2012, 23:59
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2008, 16:58
Berichten: 6596
Antwoord met een citaat
Bericht Re: gevleugelde paardentuighanger ( militair )
hahahaha :mrgreen:


15 feb 2012, 23:59
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 18:17
Berichten: 20238
Woonplaats: utrecht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: gevleugelde paardentuighanger ( militair )
radiohead schreef:
Een erg interessante discussie is hier ontstaan.

Dit voorwerp doet me vooral erg Romeins aan. Het deed me denken aan die hart/blad vormige hangers, maar dan een luxe uitvoering, welke in dit geval eerder een dier zou moeten voorstellen. Denk wel dat de vervaardiger uit gegaan is van die, vaker voorkomende, blad/hart vormige exemplaren. Het gebrek aan symmetrie in de voorwerpen was die Romeinen ook niet vreemd he?!

De versiering komt ook Romeins over wat mij betreft. Op fibulas komt dit ook voor. Het lijnenspel en de onderbroken kleinere lijntjes/stippen doet me denken aan de 1e/2e eeuwse exemplaren.

Het feit dat dit voorwerpje verguld is geweest maakt het een redelijk luxe voorwerp, maar is dat ook een argument om niet-Romeins te zijn?

Groeten

mee eens :10

vertinnen / verzilveren ,maar ook vergulden kwam veel voor op romeinse siervoorwerpen als op gebruikersvoowerpen

hier wat voorbeelden (van internet geplukt) , waaronder de bekende in nederland gevonden romeinse helm

vergulden zegt mij dus dat het juist wel romeins kan zijn en ook de gravure is een veelvoorkomende versiering uit de romeinse tijd

dus het argument ,,, verguld dus niet romeins ,,, vind ik geen goed argument :yh

gr bubba :sd


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

_________________
een PIEP = als een verrassings EI


16 feb 2012, 09:55
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 maart 2009, 10:04
Berichten: 2967
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Re: gevleugelde paardentuighanger ( militair )
te gek dat er zoveel mensen mee aan de slag zijn. :goezo:
het is inderdaad vaak moeilijk om een determinatie aan een voorwerp te geven.
deze pendant is een extra hardnekkige, en kan alle kanten op.
Ik heb zelf geen of te weinig literatuur over deze materie,en op het net vind ik er bar weinig van.
dat de romeinen deden vergulden is wel duidelijk(thanks bubba)voor de plaatjes. :10
ook de onregelmatige streepjesversiering komt bij romeinse voorwerpen voor.
en ook de zwanenhals zie ik tot nu toe alleen bij romeinse pendants en phalereas.
bij deze wil ik dan ook iedereen bedanken die moeite doet om tot een goede correcte determinatie te komen van dit voorwerp. :goezo: :goezo: :10
zelf houd ik het aan de hand van de geleverde info op romeins,tot het tegendeel bewezen word.

bacchus. :sd :sd :sd .

_________________
Vulpem pilum mutat, non mores


16 feb 2012, 20:55
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2008, 16:58
Berichten: 6596
Antwoord met een citaat
Bericht Re: gevleugelde paardentuighanger ( militair )
wijs gezegd Bacchus...en johan;toppie kerel,mooie voorbeelden van romeinse vergulding..dat konden ze zeker!
Ik ben ook al 2 dagen aan het zoeken....ik kom niet verder en geef het ff op....ff dan! :dwerg:

mvg rich :oooo


16 feb 2012, 22:07
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 sep 2008, 23:41
Berichten: 839
Antwoord met een citaat
Bericht Re: gevleugelde paardentuighanger ( militair )
Uit hoofdstuk 33 uit "naturalis historia" blijkt ook dat de Romeinen hun standbeelden verguldden, dus dat staat inderdaad onbetwistbaar vast. Zelfs plafonds werden verguld. Ik ben lang van stof vandaag, trouwens, dus ik hoop dat jullie de moeite willen nemen deze lange post door te lezen.

Het zinnetje waar ik het gister over had, heb ik gevonden; hier staat vrij letterlijk vertaald wat Plinius over goud zegt: "Ik meen dat dit metaal zijn bijzondere charme niet aan zijn kleur te danken heeft, welke van zilver helderder en meer gelijk aan het daglicht is. Daarom is het ook bekender op militaire veldtekens aangezien het over een langere afstand schittert. - Plinius, Naturalis Historia, boek 33, zin 58" Natuurlijk bewijst dit niet dat paardentuig niet verguld kon zijn, maar het geeft wel aan dat er in het leger een reden was om zilver boven goud te verkiezen.

Aangezien het stuk van Bacchus het meest op een eerste eeuwse paarden-hanger lijkt, moeten we dus ook zoeken naar een vergulde eerste eeuwse paarden-hanger met een vergelijkbare vorm en gravure om tot een sluitende determinatie te komen. En daar is het probleem, want ik zie nergens een (geheel) verguld stuk paardentuig; ze zijn allemaal of van koperlegering, of vertind, of verzilverd.

Heb je "Katalog der militaria aus Vindonissa"? (dikke aanrader dat boek als je hem niet hebt; staan 2444 tekeningen in)!! Vanaf nummer 1312 tot 1961 komen de paarden-hangengers / -onderdelen aan bod. Dat zijn 649 artefacten, maar geen ervan is verguld; ze zijn allemaal vertind of verzilverd of van koperlegering. Zie ook tafel 49 en 50 voor eendenkop-hangers, weer geen ervan verguld of écht een perfecte match met het stuk van Bacchus... Ook in hoofdstuk 2 paragraaf 2 van de dissertatie van J. Nicolay hier (onderaan staat de link naar het artikel), vind ik geen referenties voor verguld paardentuig, maar des te meer voor vertind / verzilverd paardentuig. Ook als ik online in de collectie van het RMO op "paardentuig" bij "provinciaan Romeins" in "uitgebreid zoeken" zoek, vind ik geen vergulde exemplaren. De hangers op de foto op pagina 2 van dit topic zijn ook niet verguld. Ook hier geen eerste eeuws verguld paarden-hangers.

De pendant van Maurits had verzilverresten, mijn hanger ook. De hanger van Cornelius? Zilver... Dit hangerrje van de ed is ook niet verguld, maar waarschijnlijk verzilverd.
Ontzettend mooie vondst, maar geen verguldsel. Deze is ook niet verguld, ook al lijkt dat zo. Volgens Leon horse gear: vertind. Ik zie deze vandaag pas voor het eerst, heel mooi ding, maar wederom geen goud.
Ook geen goud. Geen goud.
Paardentuig van het RMO uit de periode "provinciaal Romeins", geen goud.
Zelfs de phalera(-pendanten) van het British Museum vertonen geen sporen van verguldsel.
En weer niet. Linksonder: zilver / tin. Ook geen goud. Alleen zilver.
De dateringen op deze site lijken mij op het eerste gezicht niet helemaal correct; de meeste stukken zijn eerste eeuws, maar alsnog geen goud, maar wel tin, zilver of gewoon koperlegering.

Het feit dat ik nergens dergelijke vergulde hangers uit de 1e eeuw tegenkom en het citaat van Plinius waaruit blijkt dat er een reden is waarom zilver boven goud werd verkozen, doen mij denken dat de hangers niet verguld werden. De techniek was zeker bekend bij de Romeinen, maar blijkbaar werd niet alles verguld. Dat ze standbeelden vergulden betekent niet dat ze ook meteen hun hangers vergulden. Het feit dat het stuk van Bacchus verguld is, is voor mij inderdaad een reden waarom hij niet Romeins zou kunnen zijn, ook al heeft hij er misschien toch wat van weg. Wat het dan wel is... Tja, géén idee, ik hoop dat we erachter zullen komen. Tenslotte een citaat van Bertonius en Leon van de eerste pagina uit dit topic. Zij lijken dezelfde twijfel als ik te hebben:

Bertonius schreef:
Ha die Bacchus,.

heel mooie pendant wat je ons laat zien een plaatje

ik denk dat het geen romeinse is gezien de vergulding

een middeleeuwse lijkt mij meer aannemelijk,.

maar of het nu een 10 de,.een 12 de of een 14 de eeuwse is
daar zal je een match voor moeten vinden,.maar wie weet

mooie vondst Bacchus

grt bert


Aureum schreef:
mooi stukje......

ik ga ook voor 10de eeuws...ook al lijkt het zeer veel op romeins....maar ik zit met die vergulding...

maar of romeins of middeleeuws.....het is een zeer mooi stukje

mvg leon

_________________
Verba autem velut guttae taciturnae cadunt et recantant in sonitu silentii


17 feb 2012, 02:18
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 18:17
Berichten: 20238
Woonplaats: utrecht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: gevleugelde paardentuighanger ( militair )
ha Latinitas :07

bedankt voor jou uitgebreide bijdrage :10 :10


een excacte match vinden is niet altijd mogelijk , dus moet je uitgaan van typologie en technieken.
de eend / zwaan is een veel gebruikt diermotief in de romeinse perioden ( niet in de middeleeuwen , en waren draken/leeuwen/adelaarsmet 2 koppen en heraldiek aan de beurt)

ook de bevestiging is in de middeleeuwen totaal anders ( dicht oog aan bar)

en wat Plinius over goud zegt , ....... dat zegt natuurlijk niet dat het niet voor komt
ik heb zelfs vergulde lorica-sluitingen gezien en vegulde houten meubels (Pompeii ) enz...

gr bubba :sd

_________________
een PIEP = als een verrassings EI


17 feb 2012, 22:25
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 18:17
Berichten: 20238
Woonplaats: utrecht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: gevleugelde paardentuighanger ( militair )
ook een mooi voorbeeld van vergulding viewtopic.php?f=102&t=7464&hilit=romeins+verguld

_________________
een PIEP = als een verrassings EI


17 feb 2012, 22:40
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: gevleugelde paardentuighanger ( militair )
Bubba

Mag ik je er nogmaals op wijzen dat het voorwerp totaal niks weg heeft van jou gesuggereede eendekop :yh :yh

Het lijkt niet op de kopjes die je aangehaald hebt, kijk maar eens goed.

Het heeft meer weg van de al meerdere malen door mij aangehaalde middeleeuwse voorbeelden..

En nee ik hoef niet mijn zin te hebben. :sd :sd :sd :sd

En een prettig weekend allemaal :sd :sd


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


17 feb 2012, 23:44
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: gevleugelde paardentuighanger ( militair )
Ik wou jullie niet deze mooie paardenhanger onthouden.
Goed te zien valt de zelfde halve maan versierring met ingedeelde velden.

Ook oudere paarden pendanten uit de middeleeuwen zijn me zelfs bekend met
Drake of hondekoppen o.a de vikingen maakte hier gebruik van.
Ook in latere periode.


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


17 feb 2012, 23:46
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 14:40
Berichten: 7709
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: gevleugelde paardentuighanger ( militair )
Meen je dat nu echt Woesel?

Wanneer je de referenties even overloopt in dit onderwerp, dan lijken die je beweringen toch wel iets tegen te spreken. Maar ok, dat kan misschien komen omdat ik het ook als Romeins zie.

De overeenkomsten met deze Romeinse voorbeelden vind ik toch opvallend. Toch zeker in vergelijking met jpuw aangehaalde voorbeelden, zoals de laatste.

Groeten


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


18 feb 2012, 00:45
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: gevleugelde paardentuighanger ( militair )
Wat ik al eerder aanhaald heb Ge , was het me te doen om de ophanging aan te tonen.
Niet zo zeer om dat Romeinse voorwerpen naar voren te schuiven.

Dat jullie dit er in willen herkennen :yh :yh maar ik vind het naief als je nagaat.
Dat er op alle detectie sites maar weinig tot niet vondsten te vinden zijn die goud verguld zijn (maar niet onmogelijk is )
Misschien wel de eerste dan in alle jaren op fora in Nederland en Belgie.
Het zou toch uniek zijn Ge :goezo: :goezo:
Maar Niks is onmogelijk he zullen we maar zeggen.

En nog wat ik vind dit ding onderhand :pol :pol :pol :pol


18 feb 2012, 00:53
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 14:40
Berichten: 7709
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: gevleugelde paardentuighanger ( militair )
Akkoord, maar het verguldsel kan op zich toch niet uitsluiten dat het Romeins zou zijn? Het werd gedaan, het ontbreekt ons gewoon aan een voorbeeld van een Romeins pendant dat verguld is geweest...Denk ik :07

Zal ook eens beginnen spitten :lol: Wel erg leerzaam dit natuurlijk :goezo:

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


18 feb 2012, 01:15
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: gevleugelde paardentuighanger ( militair )
Even lezen wat Latinitas schreef :10
En ik kan dit alleen maar bevestigen met de literatuur die ik er op nagekeken heb :07 :07
En dat waren toch best aardig wat boeken :03

En dat heeft me veel te veel tijd gekost :uyh :uyh :uyh
Ik had beter een pintje kunnen drinken. :sd :sd

Daarom zeg ik ook over dit stuk :pol :pol :pol :pol

En Ge ik ben er eerlijk in, Romeins ik wil het niet uitsluiten, ik heb ook mijn momenten gehad dat ik dacht,hhhmm het zou toch best wel eens kunnen.

Maar nu ik er zo even weer aan denk.

Bachus zit er aan de onderzijde van het voorwerp ook een breukvlak?
Is het voorwerp ook compleet?


18 feb 2012, 01:22
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 88 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl