Logo
Het is nu 28 maart 2024, 14:53



Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
 kijkdag Itteren Borgharen 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 14:54
Berichten: 3452
Antwoord met een citaat
Bericht kijkdag Itteren Borgharen
Via onze mensen hebben we een persbericht gekregen over het paardenskelet dat gelukkig toch tentoongesteld wordt in kasteelhoeve Hartelstein.Daarnaast worden nog andere archeologische vondsten getoond en dat kan mooi naast het Natuur Educatie Punt Itteren dat sinds vorig jaar ook op hoeve Hartelstein is.Onthulling in combinatie met bijzondere archeologische expositie in Hartelstein.Skelet paardengraf Borgharen krijgt definitieve plek in Itteren.Een van de 65 skeletten van het paardengraf in Borgharen krijgt een definitieve plek voor het publiek in kasteelhoeve Hartelstein in Itteren. De gemeente Maastricht en Consortium Grensmaas lossen daarmee een belofte in richting bevolking. Meteen na de vondst van het paardengraf in de zomer van 2010, tijdens archeologisch onderzoek in de aanloop naar de uitvoering van het project Grensmaas in Borgharen, vroegen de inwoners om de terugkeer van een van de paardenskeletten. De bevolking wilde graag een blijvende herinnering aan die bijzondere archeologische vondst; nooit eerder werd in Europa zo’n omvangrijk paardengraf blootgelegd. De opgraving leidde tot publicaties in de hele wereld.De vitrine met het paardenskelet wordt woensdag 11 december met een officieel tintje onthuld door wethouder Gerdo van Grootheest van Maastricht en directeur Kees van der Veeken van Consortium Grensmaas. Dat gebeurt aansluitend aan de presentatie van de eindconclusies van het nader onderzoek naar het paardengraf door het archeologisch bureau Archeodienst.Van 16.30 tot 21 uur is er vervolgens een bijzondere expositie voor het publiek. Bezoekers kunnen dan niet alleen het paardenskelet bekijken, maar krijgen ook de belangrijkste vondsten van het volledige archeologische onderzoek in Borgharen voorgeschoteld. Daaronder vuurstenen, Romeinse munten en mantelspelden, wapentuig, aardewerk en sieraden waaronder een bijzondere, nog gave zilveren oorhanger uit de vijfde of zesde eeuw na Christus.De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed  (RCE) is woensdag 11 december ook in Itteren present om het belang van het archeologisch onderzoek voor de hele Zuid-Limburgse Maasvallei te duiden.


Gr Mat

_________________
Alle ingezonden foto's blijven eigendom van Mat.


08 dec 2013, 13:02
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jun 2011, 17:14
Berichten: 10541
Woonplaats: Maastricht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: kijkdag Itteren Borgharen
Ik kom zeker even een kijkje nemen 's avonds Mat.

Ik had het al gelezen.

Ik ga nog even contact met de mensen opnemen ivm een romeinse ogenfibula uit de eerste eeuw die ik vlakbij Hartelstein heb gevonden.
Die hoort ook daar in de vitrine.

Goed dat je het laat weten. :10

Groeten, Cyril


08 dec 2013, 13:07
Profiel
ForumJoker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 17:14
Berichten: 59211
Antwoord met een citaat
Bericht Re: kijkdag Itteren Borgharen
o ik heb geen paard meer

kan niet komen :07

is wel weer top mat

veel plezier

_________________
ZO WAT IS HET LEVEN MOOI
als je willem de zwijger heet


08 dec 2013, 13:14
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 nov 2012, 22:43
Berichten: 349
Antwoord met een citaat
Bericht Re: kijkdag Itteren Borgharen
Ik was er toevallig vandaag bij de kringloop, maar kom woensdagavond ook nog even langs,
ben zwaar benieuwd!


08 dec 2013, 17:14
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 4 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl