Logo
Het is nu 28 maart 2024, 19:08



Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 Duitse barbarenschat gevonden 
Auteur Bericht
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 apr 2011, 19:52
Berichten: 5417
Woonplaats: silvolde
Antwoord met een citaat
Bericht Duitse barbarenschat gevonden
Wat een ..... :as
Dat iemand zo met ons cultureel erfgoed om gaat .... ongelovelijk gewoon !

Een Duitse schatgraver heeft in de deelstaat Rijnland-Palts een 1500 jaar oude schat opgegraven. Het gaat om onder meer gouden broches in de vorm van bladeren, een zilveren kom en gouden en zilveren beeldjes.

Een plaatselijke archeoloog noemt de schat ongekend in de regio. Volgens hem is de vondst is zeker een miljoen euro waard.

De vondst wordt door archeologen een barbarenschat genoemd, omdat hij stamt uit de tijd dat Teutoonse stammen rovend de grenzen van het instortende Romeinse Rijk overtrokken. Mogelijk heeft een Romeinse rijke zijn eigendommen veilig willen stellen, of gaat het om een vergeten buit.

Zwarte markt
De politie is overigens een onderzoek begonnen naar de persoon die de schat met een metaaldetector vond. Doordat de schat illegaal werd opgegraven, is veel archeologische informatie verloren gegaan. Ook raakten delen van de schat, zoals een vergulde inklapstoel, beschadigd.

De vinder was al begonnen met het doorverkopen van de schat op de zwarte markt. Toen de archeologen daarachter kwamen, heeft de plunderaar onder druk de rest van de schat overgedragen aan de autoriteiten. Er wordt nog gekeken hoeveel stukken zijn doorverkocht.

De schat zal binnenkort voor het publiek worden tentoongesteld.

http://nos.nl/artikel/613730-duitse-bar ... onden.html


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


20 feb 2014, 16:44
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jul 2013, 19:20
Berichten: 3603
Woonplaats: Breda
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Duitse barbarenschat gevonden
Bah bah bah :as Weinig meer over te zeggen...

Maar wat een prachtige voorwerpen! :uu

_________________
"Aequam memento rebus in arduis servare mentem"


20 feb 2014, 17:08
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 jan 2012, 13:29
Berichten: 112
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Duitse barbarenschat gevonden
Youri1995 schreef:
Bah bah bah :as Weinig meer over te zeggen...

Maar wat een prachtige voorwerpen! :uu




Ja mooi schatje, maar wel een beetje eentonig :07
En laat die schatgraver maar een flinke duw krijgen, wat een L.L zeg :lo


22 mei 2014, 11:29
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 21:53
Berichten: 4210
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Duitse barbarenschat gevonden
Ehm,, en vindersloon ?? :07 :06 :04 Ik lees niet dat het uit een opgraving komt, Vind je 1 zilveren munt hoor je niemand, ( zelfs na aanmelden komt er geen reactie), en stuit je per toeval op zo`n schat dan graaf je illegaal, hoe hebberig is de overheid :07 Vind je iets bijzonders dan hebben ze hoe dan ook altijd een stok om te slaan aangezien schatgraven in het algemeen verboden is.

_________________
Mvg Axel


22 mei 2014, 22:05
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 jan 2012, 13:29
Berichten: 112
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Duitse barbarenschat gevonden
Axel schreef:
Ehm,, en vindersloon ?? :07 :06 :04 Ik lees niet dat het uit een opgraving komt, Vind je 1 zilveren munt hoor je niemand, ( zelfs na aanmelden komt er geen reactie), en stuit je per toeval op zo`n schat dan graaf je illegaal, hoe hebberig is de overheid :07 Vind je iets bijzonders dan hebben ze hoe dan ook altijd een stok om te slaan aangezien schatgraven in het algemeen verboden is.



quote// Doordat de schat illegaal werd opgegraven, is veel archeologische informatie verloren gegaan// quote

Volgens wat ik hier lees komt het uit een opgraving (na gebruik van een metaaldetector om het te vinden).
Wat deze schatrover heeft nagelaten en (m.i. terecht) kwalijk wordt genomen, is de instanties over de vondst op de hoogte te brengen, op het moment dat hij e.e.a. vond en duidelijk voor hem werd dat het niet om een enkele munt of sieraad ging, maar om een grote hoeveelheid.
Hij heeft besloten zelf verder gaan graven en heeft daarmee belangrijke archeologische informatie vernietigd.
Dit alles om het illegaal door te verkopen en er zelf financieel beter van te worden.

Met mijn lekenoog denk ik dat wanneer je een enkele munt vind dat voor archeologen minder interessant zijn omdat vanuit die munt weinig tot geen archeologische informatie kan worden afgelezen, dat is bij een munt/sieradenschat anders.
De wijze waarop bijvoorbeeld iets is verstopt kan een teken voor archeologen zijn wat er op dat moment in de historie zou kunnen zijn gebeurd.
Een enkele munt is denk ik vaak een destijds verloren munt en vervolgens dieper in de grond geraakt.
Er zal door archeologen misschien wel iets uit de vindplaats en omstandigheden van die ene munt gelezen kunnen worden maar dat zal toch altijd veel geringer zijn dan een fikse hoeveelheid munten en/of sieraden op een bepaalde plaats en in bepaalde omstandigheden.
Denk aan de recent gevonden (verknipt)zilver en goudschat in Echt, daar kun je op deze site e.e.a. meer over vinden.
Die informatie geeft weer waarnaar archeologen zoal kijken en van leren, en daardoor ook verbanden in de historie kunnen ontdekken.

Ik ben maar een beginnertje, en wanneer ik iets foutief zie hoor ik dat graag.


23 mei 2014, 04:59
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 21:53
Berichten: 4210
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Duitse barbarenschat gevonden
Ik ben maar een beginnertje, en wanneer ik iets foutief zie hoor ik dat graag.

Je ziet het volgens de regels idd goed Goudgeel.
Ik deel in veel dingen je mening, en ben ook voor het aangeven van daadwerkelijke bijzondere vondsten zoals in bovenste verhaal beschreven.

_________________
Mvg Axel


23 mei 2014, 17:08
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 jan 2012, 13:29
Berichten: 112
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Duitse barbarenschat gevonden
Axel schreef:
Ik ben maar een beginnertje, en wanneer ik iets foutief zie hoor ik dat graag.

Je ziet het volgens de regels idd goed Goudgeel.
Ik deel in veel dingen je mening, en ben ook voor het aangeven van daadwerkelijke bijzondere vondsten zoals in bovenste verhaal beschreven.



Toch realiseer ik me terdege (ook ik ben niet roomser dan de paus) dat het best wel moeilijk kan en zal zijn voor sommige mensen, de beslissing te nemen een grote vonst niet op te graven en aan instanties te melden.
Voor die mensen zal het advies kunnen zijn eens goed na te denken over de historische en juridische gevolgen die een/hun beslissing kan hebben.


26 mei 2014, 11:10
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl