Logo
Het is nu 28 maart 2024, 16:31



Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 Uitnodiging voor: Grenzen aan graven? Een discussiedag over optimale samenwerking tussen (detector)amateurs en archeolog 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 jun 2014, 21:28
Berichten: 1
Antwoord met een citaat
Bericht Uitnodiging voor: Grenzen aan graven? Een discussiedag over optimale samenwerking tussen (detector)amateurs en archeolog
Graag zouden we de lezers van dit forum willen uitnodigen voor de discussiedag over metaaldetectie op 20 juni a.s. bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed in Amersfoort.

De nieuwe Erfgoedwet komt er binnenkort aan. Dit is dan ook hét moment voor een discussie over de wijze waarop kan worden samengewerkt tussen vrijwilligers en professionals, en over welke ruimte kan worden geboden aan veldactiviteiten van detectorliefhebbers en andere vrijwilligers in de archeologie. Zijn er grenzen aan graven en waar moeten die liggen? Hoe gaan we om met de waardevolle bijdrage die door vrijwilligers kan worden geleverd? Hoe kunnen we de samenwerking optimaliseren?
Wij willen u graag uitnodigen voor een open discussie over wat wenselijk is in de archeologie. Samen praten over in hoeverre we elkaars kwaliteiten kunnen benutten, over mogelijke gezamenlijke doelen en ambities. Wij hebben uw input nodig om tot nieuwe inzichten te komen. Is er verandering in regelgeving nodig, moeten we meer en beter voorlichten, of zijn er andere oplossingen die de gezamenlijke zorg voor ons archeologisch erfgoed ten goede komen?

Het programma start om 10.30 uur, en bestaat uit drie discussieronden aan de hand van stellingen en stemmen door de aanwezigen. Om 12.45 uur wordt u een lunch aangeboden. De dag wordt afgesloten met een borrel. Dagvoorzitter is Riemer Knoop.

Deelname is gratis. U kunt uw interesse voor deelname kenbaar maken via W.van.de.Biezen@cultureelerfgoed.nl. Wij nemen dan contact met u op. We streven voor deze dag naar een zo evenwichtig mogelijke samenstelling tussen (detector)amateurs en professionals in de archeologie.


06 jun 2014, 12:12
Profiel
Online
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 18:30
Berichten: 26912
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Uitnodiging voor: Grenzen aan graven? Een discussiedag over optimale samenwerking tussen (detector)amateurs en archeolog
Prachtig gebaar van Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed in Amersfoort. :05 :goezo:

Zo kan er een samenwerkingsverband ontstaan en de "amateur archeologe" (zoekers) kunnen ervaring opdoen en respect creëren om in de toekomst niet ongecontroleerd op archeologische site's te zoeken, maar dat doen i s m de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed in Amersfoort.

Er zijn altijd een paar rotte appels bij die bij opgraving de sporen uit 't verleden wissen door onkunde en hebzucht :Censuur: :01

kom hier later nog op terug, dus word vervolgt 8-)

mvg Chris :03

ps misschien is het een idee :idea: in de toekomst dat Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed in Amersfoort een eigen rubriek start op bodemvondstenwereld om onze leden van nieuws en activiteiten op de hoogte te houden en daardoor de samenwerking tot een hoog niveau te tillen.

_________________
"niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!



beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"

06 jun 2014, 14:01
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 nov 2012, 07:38
Berichten: 2255
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Uitnodiging voor: Grenzen aan graven? Een discussiedag over optimale samenwerking tussen (detector)amateurs en archeolog
Lijkt me interessant, maar ik moet werken.


06 jun 2014, 15:35
Profiel
ForumJoker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 17:14
Berichten: 59211
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Uitnodiging voor: Grenzen aan graven? Een discussiedag over optimale samenwerking tussen (detector)amateurs en archeolog
en al jaren bezig om het goed te laten verlopen

nieuwe archeologen zijn top

als het in de week is moet ik werken
hou daar nu is rekeing mee

weer een verloren kans de meeste mensen moeten werken

als het op zaterdag was kom ik zo weer jammer

en ik heb heel veel bij opgravingen mee geholpen ik snap beste dat er heel veel verkloot word

je ben archeoloog
je komt op je werk en ze hebben je sporen verkloot ja en dat gebeurd heel veel
dat is jammer daar om snap ik ook dan je het zat word

maar verder bemmel heel veel succes met de op roep en met de met die dag

gr de ed :10 :10

_________________
ZO WAT IS HET LEVEN MOOI
als je willem de zwijger heet


06 jun 2014, 17:30
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 apr 2008, 19:13
Berichten: 2818
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Uitnodiging voor: Grenzen aan graven? Een discussiedag over optimale samenwerking tussen (detector)amateurs en archeolog
de ed schreef:
en al jaren bezig om het goed te laten verlopen

nieuwe archeologen zijn top

als het in de week is moet ik werken
hou daar nu is rekeing mee

weer een verloren kans de meeste mensen moeten werken

als het op zaterdag was kom ik zo weer jammer

en ik heb heel veel bij opgravingen mee geholpen ik snap beste dat er heel veel verkloot word

je ben archeoloog
je komt op je werk en ze hebben je sporen verkloot ja en dat gebeurd heel veel
dat is jammer daar om snap ik ook dan je het zat word

maar verder bemmel heel veel succes met de op roep en met de met die dag

gr de ed :10 :10


Ed, ik ben het helemaal met je eens. Wat ik alleen niet begrijp is dat sommige archeologen niet inzien dat de mensen die dit doen per definitie al iets illegaals doen, namelijk het plegen van vandalisme en diefstal. Een strakker detectorbeleid leidt er echt niet toe dat deze activiteiten stoppen of verminderen want iets illegaals doen ze al.


06 jun 2014, 18:10
Profiel
ForumJoker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 17:14
Berichten: 59211
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Uitnodiging voor: Grenzen aan graven? Een discussiedag over optimale samenwerking tussen (detector)amateurs en archeolog
even om hoog

voor de lief hebbers

http://cultureelerfgoed.nl/nieuws/discu ... rcheologen

http://www.cultureelerfgoed.nl/agenda/d ... rcheologie

_________________
ZO WAT IS HET LEVEN MOOI
als je willem de zwijger heet


07 jun 2014, 07:45
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 mei 2008, 19:51
Berichten: 7954
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Uitnodiging voor: Grenzen aan graven? Een discussiedag over optimale samenwerking tussen (detector)amateurs en archeolog
Jammer dat ik dit nu pas lees. Had hier graag aan bijgedragen. Ik heb bij de rce, voorheen rob en racm, gewerkt. Ik denk dat ik hier wel zinvolle inbreng had kunnen bieden. Ik hoor dan ook graag of en wanneer dit een vervolg gaat krijgen.

_________________
Omdat archeologie een verhaal vertelt.


08 jul 2014, 21:16
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl