Logo
Het is nu 19 apr 2024, 13:14



Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
 Het foruminterview met sjk75 
Auteur Bericht
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30
Berichten: 26980
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Het foruminterview met sjk75
Beste leden

Zo ben eindelijk weer onderweg na een korte pauze, vanuit Waalwijk opwaarts na het hoge noorden richting Leeuwaarden, om precies te zijn "Friese wouden" dus rijdt ik richting Nijmegen, Zwolle en via de voormalige "Zuiderzee" wat nu Flevoland is via Heerenveen na Friese wouden, toch een ritje weer van 210 km vanuit mijn vertrekplaats.

Bijna op mijn bestemming aangekomen zie ik de toren van de Afbeelding Mariakerk eenzaam in de hoogte uitsteken en het duurt even voor ik de eerste gebouwen kan waarnemen.

Het dorp Buitenpost of Uetpost werd het vroeger in het Friese genoemd en wat deel uit deel uitmaakt van Achtkarspelen dat aan de provincie Groningen zit vastgeplakt, veder is er niet zoveel te beleven op de plaatselijk voetbalclub na.
Vroeger was dat toch anders!!! de naam "Buitenpost" is ontstaan toen leden van voorname Friese families, rouwborden in de oude kerk van Buitenpost herinneren daaraan. In de 19e eeuw begon Buitenpost voordeel te trekken uit de ligging tussen Groningen en Leeuwarden. Buitenpost werd pleisterplaats voor de postwagens. In 1866 werd de spoorlijn tussen Groningen en Leeuwarden geopend en verloor Buitenpost langzamerhand zijn betekenis als pleisterplaats voor postwagens.

Ben nu in de straat waar mijn gast met zijn schitterend gezin woont aangekomen, op dit interview heb ik me al een hele tijd op verheugd, dat komt dat ik "'deze knuffelbeer' al eerder heb ontmoet in Engeland en "zoekdag van bodemvondstenwereld" in Zuid Limburg.

Loop naar zijn huisje toe en geef de deurklopper een paar dreunen en de deur word opengezwaaid en een imposant lichaam staat voor me en voordat ik iets kan zeggen word ik zowat doodgedrukt.
We weten dat we allemaal zijn gevaccineerd en zijn er door beschermd volgend de regering, een hand volgt na de stevig knuffel, mijn hand lijkt wel of een kinderhand hoe deze verdwijnt in Sjoerd zijn hand, hetzelfde overkomt me bij Ypie zijn vrouw en medepiepster.

Het is rustig, de drie kinderen kunnen eindelijk weer eens na school nadat dit weer een tijd niet meer mogelijk was door corona maatregels, het is zolang het duurt zeg ik maar, ben bang als dit jaren door gaat is het tijd voor een "revolutie".

Na het welkom schuiven we aan de keukentafel waar ik al het topje van sluier uit een ooghoek zie liggen, later komt de 1/4 gouden dukaat voorbij.

Sjoerd en Ypie laten vol trots hun vondsten zien en spreiden deze over de keukentafel heen met tekst en uitleg onder het genot van lekkere koffie.

Dan showt Ypie een specialiteit uit het noorden Afbeelding, de glaasjes worden snel gevuld en mijn slokdarm brand nog een tijdje na en de tongen worden losser en daarmee 't avontuur wat Sjoerd en ik hebben beleeft in Engeland, jongens hebben een mooie tijd gehad, de vondsten vielen vies tegen of waren er nauwelijks, maar de lol onder genot van 'ale' om het kampvuur onvergetelijk.

De tijd raast weer voorbij en daardoor komt er helaas weer een einde aan dit fantastisch gebeuren en ben weer op weg na mijn volgende interview tegenmoed te rijden.

We nemen afscheid van mekaar en ik voel mijn ribbenkast weer kraken en beloven dat we mekaar weer eens gauw gaan zien in de vorm van een zoekdagje in Friesland of in het diepe zuiden van Limburg waar ik woon.
Stap in mijn auto en en met ingedrukte claxon verlaat ik hun huis en rijdt de straat uit en zie in mijn achteruitspiegel de contouren van hun lichamen steeds kleiner worden.

Ypie & Sjoerd hartelijk dank voor gastvrijheid, heb zeer genoten van jullie aanwezig en was super gezellig.


















1: Wat is jou naam en leeftijd.

Sjoerd Kloosterman en 46 jaar

1a: Met wie deel je je leven en wat is je gezinssamenstelling.

AfbeeldingSamen met mijn vrouw en medepiepster Ypie en onze 3 kinderen.

1b:waar woon je stad/dorp en welke provincie(land)

Buitenpost in de mooie Friese wouden.

1c: wat doe je voor de kost of studeer je nog.

Als zzp er 17 jaar van alles gedaan in de grond weg en waterbouw, nu rioolinspecteur in mijn eigen gemeente Achtkarspelen.

2: hoe kom je aan je nick name

Die is niet zo moeilijk als je even bij mijn naam kijkt.

3: Hoe ben jij op "ons forum" terecht gekomen en wat vind je van "ons forum"

ben ooit begonnen op pieppiep, maar de honger naar meer info etc van de hobby brachten me bij mbv en hier. Af en toe kijk ik ook nog eens stiekem met onze zuiderburen mee
Natuurlijk is dit een prachtig forum met veel kennis.


4: Hoe ben je in aanraking gekomen met deze hobby en is dat de reden dat je deze hobby bent gaan uitoefenen.

Nadat ik was gestopt met voetbal moest er een nieuwe hobby komen. mijn vrouw vroeg toen een keertje wat ik voor cadeau wilde op mijn verjaardag'
waarop ik antwoordde: doe maar zo n ding "metaaldetector" net zoals mijn oom Luit.
Ik kom van de boerderij en liep als kind al over de maisakkers en zag toen al de pijpenkoppen liggen dus de interesse was er wel.
daarnaast hou ik ook erg veel van de natuur, dus t buiten zijn was dan ook geen probleem voor mij.
Eerst wat zoeken bij mijn vader op t land en ja daar lagen de eerste muntjes en voorwerpjes.
Daarna maar paar keer met oom Luit op pad en t vinden ging door.
Totdat mijn vrouw ook interesse begon te krijgen, heb toen maar een detector voor haar uitgezocht en nu zijn we heel veel samen op pad


5: Hoelang zoek jij al met een metaaldetector en met welk merk(en) detector zoek jij. En waarom heb je voor deze detector gekozen.

Inmiddels al weer 12 jaar.
Zocht eerst met de e-trac , maar nu zoeken we allebei met de Deus


6: Wat vind jij zo leuk aan deze hobby en wat vindt je omgeving van je hobby.

De kids lachen me altijd uit haha maar natuurlijk dat mijn vrouw de hobby met me deelt, echt heel uniek
T vinden van spul, de natuur, en t bezig zijn in de frisse lucht


7: Heb je nog andere hobby's/bezigheden buiten het zoeken.

Nee eigenlijk niet, gewoon t buiten zijn vind ik prettig, ook met wandelen en fietsen etc

8: Hoe kom je aan je zoekstekken.

Daar heb ik nooit zo n moeite mee, heb t voordeel dat ik zelf van de boerderij kom en de meeste boeren uit de omgeving wel ken, en als ik toestemming vraag doe ik even mijn klompen aan, litertje beerenburg mee en dan lukt t meestal wel.

9: Heb jij wel eens in het buitenland gezocht. Zo ja, welk(e) land(en).

Mooie reisjes naar engeland gehad met de bus, zeker nog voor herhaling vatbaar.
En op een zoekdag geweest in België van Pascal.



10: In welk land zou jij eens graag willen zoeken indien dit mogelijk zou zijn.

Duitsland lijkt me wel leuk, vindt die thalers altijd van die mooie munten, Frankrijk ook nog wel eens, ach eigenlijk overal wel als ik er langer over nadenk

11: Wat vind jij van de zoek verboden in Nederland?België en de nieuw wetten erfgoed. ,(of in je eigen land waar je woont.)

Eeeeeh.... ben eigenlijk wel wat anti regel, maar snap wel dat niet alles kan, gelukkig heb ik er in Friesland nog geen last van.

12: Het is belangrijk dat je je vondsten aanmelden doet, met PAN kun je altijd contact opnemen, heb jezelf al eens een vondst aangemeld en bij wie.

Ja PAN is bij mij langs geweest, dus t meeste is geregistreerd.

13: Heb jij wel eens geholpen bij een opgraving en wat was jou ervaring daarmee.

Nee nog nooit, maar ik zou t wel leuk vinden een keertje.

14: Wat is jou ervaring met boeren en landeigenaars.

Bijna alleen maar goede ervaringen, maar je kunt zelf ook veel doen om t goed te doen.
Zie soms foto s van zoekers met t gras een halve meter hoog of midden in de zomer met 35 graden dat als je t polletje gras terug legt t eigenlijk al verdroogd is, zulke dingen erger ik me aan



15: Waar ligt je bij voorkeur , akkers-weiland-water-stort-magennetvissen of goudpannen.

grasland en akkers en als ik in buurt van t strand ben vind ik dat ook nog wel leuk voor een keertje

16: Vind jij van jezelf dat jij een goede zoeker bent.

Lastige vraag..... vind mijn vrouw wel een goede zoekster

17: Ben je een einzelgänger of heb je zoek maten.

allebei, kan heel goed alleen zoeken en dan lekker afdwalen en nieuwe stekjes proberen, maar samen met mijn vrouw is ook gezellig, samen woont hier bij mij in t dorp en nog een oud collega waar ik wel eens mee op pad ben

18: Waar erger je kapot aan omtrent het zoeken.

Mensen moeten eens denken dat als t hun eigen land zou zijn hoe ze er dan mee om zouden gaan.
Ik bedoel daarmee: ga niet zoeken in hoog gras, als t heel droog is, of net ingezaaid etc.



19: Wat is jou mooiste vondst tot nu toe., mogelijk kun je niet kiezen, plaats de vijf mooiste vondsten (voeg foto s.v.p.)
Afbeelding
14 stuiver friese klapmutsAfbeelding
1/4 gouden dukaatAfbeelding
onze 2 zilveren Afbeelding

maar de mooiste vondst Afbeelding heeft mijn vrouw gevonden een gouden romeinse hanger met gem



20: Welke vondsten zou jij op je bucketlist willen plaatsen, schrijf er minimaal vijf op dat lijstje.

complete chatelaine
de gouden fibula waarvan ik de sierknop Afbeelding dus al gevonden heb
een zeldzame romeinse munt goud of zilver
zilveren knottekistje
en verder ben ik blij met dingen die ik nog niet eerder heb gevonden



21: Wat doe jij met je vondsten.

heb een grote medaillekast in de garage hangen, waar ik t meeste in doe en t speciale spul ligt ergens anders

22: Ooit iets speciaals meegemaakt in jouw zoekavonturen. (b.v. iets bizars - iets leuks of bijzonders.)

had al eerder verteld dat ik door mijn oom Luit eigenlijk ben begonnen met zoeken.
We gingen ook wel eens samen zoeken of met zijn drieen of vieren.
Op een dag waren oom Luit en Symen en ik aan t zoeken toen ik een zogenaamde doodskopring vond. Verder niet heel bijzonder maar ik was de ring ergens thuis kwijt geraakt en kon hem niet weer vinden, alleen de foto was er nog. 3 jaar geleden is oom Luit overleden en kwam zijn maat Tjark bij ons om samen naar de begrafenis te gaan. We hadden nog wat tijd over en we rommelden samen wat in mijn vondsten, totdat ik een grote emmer met vondsten op de werkbank gooide , en ja daar lag ineens de ring voor onze neus, soms moet t zo zijn blijkbaar



23: Kom jij weleens op georganiseerde zoekdagen of zou je wel eens forumfeest willen bijwonen van bodemvondstenwereld.

ja soms ga ik naar een zoekdag, maar meer voor de gezelligheid om oude bekenden weer te ontmoeten, dus Chris, je mag wel weer eens een zoekdag organiseren, was leuk toen.
Wil wel wat reclame maken voor de bodemvondstendag in Buitenpost die ik de laatste keer heb georganiseerd met symen en met de mensen van t ijstijdenmuseum in Buitenpost, t is al 2 keer niet doorgegaan door corona maar hopelijk mogen we volgend jaar weer wat organiseren.
deze zoekdag was wel de leukste natuurlijk waar ik ben geweest, hopelijk werkt de link


24: Mis jij eigenlijk nog iets op het forum.

op zich niet, misschien een soort van uitgaan agenda of lijst met bezienswaardigheden of musea en dan de foto s erbij van onze forumleden, maar ik snap dat t dan misschien te veel wordt allemaal

25: Tenslotte, wat wil jij nog kwijt over de vrijwilligers die zich al jaren belangeloos inzetten om bodemvondstenwereld in de lucht te houden.

Heel belangrijk natuurlijk de vrijwilligers, en die wil ik dan bij deze ook allemaal bedanken.
de foto's erbij



Sjoerd via deze weg wil ik je hartelijk bedanken voor dit vrijblijvend foruminterview, ik vond het geweldig om je te interviewen, gewoon rechtuit hoe je bent als persoon :05

Het kan zomaar zijn dat ik je jouw de volgen keer in de kijker heb, dus houdt "onze forumpost"( :pm: ) in de gaten!!!

Groetjes Chris en succes met zoeken, blijf lekker gezond, ook voor je naasten :03

_________________
"niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!



beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"

23 dec 2021, 00:50
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 nov 2011, 17:24
Berichten: 325
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met sjk75
Ik blijf ze mooi vinden, die interview

_________________
Vindt ze, voordat een ander het doet!


23 dec 2021, 01:36
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 nov 2008, 22:50
Berichten: 2101
Woonplaats: Hollandsche Rading
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met sjk75
Leuk en gezellig interview.

Adri


23 dec 2021, 11:25
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jun 2019, 20:01
Berichten: 146
Woonplaats: Drente
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met sjk75
Mooie vondsten, topgozer gastvrij en altijd behulpzaam een echte fries


23 dec 2021, 11:49
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2010, 15:32
Berichten: 852
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met sjk75
Mooie topper die Sjoerd! Leuk interview weer :10


23 dec 2021, 13:06
Profiel
ERELID
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 21:00
Berichten: 10665
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met sjk75
Heel leuk interview :10

_________________
Niet uit het veld te slaan.


23 dec 2021, 13:07
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:40
Berichten: 7725
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met sjk75
Leuk!

:sd

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


23 dec 2021, 13:43
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 feb 2009, 17:49
Berichten: 7702
Woonplaats: Deventer
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met sjk75
:03 Ben je al een paar keer tegengekomen in de Uk, :goezo:

_________________
gr Peter
zoekt met een XP DEUS


23 dec 2021, 13:55
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 jan 2012, 22:11
Berichten: 1349
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met sjk75
Mooi interview weer altijd leuk om meer achter het verhaal van de zoeker te komen


23 dec 2021, 17:10
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 sep 2010, 21:04
Berichten: 1335
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met sjk75
Leuk interview weer,en prachtige vondsten! :goezo:

_________________
Groet Yvette & René

De aanhouder vindt!


23 dec 2021, 20:31
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jun 2011, 18:14
Berichten: 10567
Woonplaats: Maastricht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met sjk75
Leuk interview Sjoerd, altijd mooi een gezicht bij een forumnaam... :10 :sd

Mooie vondsten! :ppp

Groeten, Trash :sd


23 dec 2021, 22:18
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 aug 2008, 20:46
Berichten: 3699
Woonplaats: Noordgouwe
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met sjk75
:10 :10 :10

_________________
Ik verzamel duiten, oorden en muntgewichten uit Zeeland. Mijn verzameling is helaas nog niet compleet...


23 dec 2021, 23:12
Profiel WWW
Online
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 aug 2008, 21:16
Berichten: 3932
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met sjk75
Was weer interessant om te lezen :03
Leuk interview :10 en prachtige top 5 :ls

Gr Jan.


26 dec 2021, 11:21
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 okt 2017, 12:42
Berichten: 2389
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met sjk75
Mooi verhaal.
Ik zou ze in boekvorm zetten en uitgeven Chris :07 :goezo:

gr,
Cees :sd


26 dec 2021, 12:46
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jul 2015, 10:24
Berichten: 11690
Woonplaats: Midden Nederland
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met sjk75
Mooi interview weer, brengt de mens achter de naam in beeld :10 :10

:sd :sd Jan

_________________
Kennis is macht - Karakter is meer


28 dec 2021, 17:00
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 maart 2016, 19:22
Berichten: 768
Woonplaats: friese wouden
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met sjk75
bedankt voor de reacties en chris ook natuurlijk voor de uitnodiging en t opschrijven.
en iedereen alvast maar een goed nieuwjaar met mooie vondsten.... :sd :sd :goezo:

groetjes ons....


30 dec 2021, 19:34
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 16 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl