Logo
Het is nu 23 apr 2024, 18:46



Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
 Onleesbare munten? 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 jan 2021, 15:19
Berichten: 55
Antwoord met een citaat
Bericht Onleesbare munten?
Lieve mensen,

Als beginner ben ik erg blij met elke vondst die op een muntje lijkt. Ik vind regelmatig muntjes maar ze zijn vaak helaas in slechte staat. Zo ook gisteren; ik vond op een akker in Amen (dat dorp bestaat echt...) twee muntjes. Helaas onleesbaar voor mij. Aan de staat waarin ze zijn vermoed ik dat ze rond 1800 zijn. De ene is 20 mm in doorsnee, de andere net iets kleiner, ca 18. Beide van koper. Te groot voor een cent, te klein voor een duit.
Heeft iemand een idee wat het zouden kunnen zijn? Ik snap heel goed dat het een onmogelijke vraag is, maar ja... :01 Tips over waar ik betere munten kan vinden zijn ook heel welkom natuurlijk... :07 :07 :uu :uu
Groeten uit het mooie Drenthe,
jpwvg


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


23 maart 2021, 22:25
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 jun 2014, 21:32
Berichten: 170
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Onleesbare munten?
Hallo , uit ervaring weet ik dat ongeveer 95% van de koperen munten die je in de velden vind zo fel aangetast zijn door overbemesting dat je er meestal niks meer kunt op lezen. Wil je betere munten vinden dan kan je beter in een bos of weide gaan zoeken . Mvg.


24 maart 2021, 09:51
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 mei 2012, 23:58
Berichten: 3654
Woonplaats: Sint Truiden België
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Onleesbare munten?
Hier ook hoor 95% is rot....grond en bemesting hé :as

Ik zwier die koperen rotte enkele uurtjes in een tumbler.....en dan word zo een 30% terug herkenbaar en komt er ook af en toe ene scherp uit... vooral middeleeuwse mijtjes komen er soms mooi uit.

Spijtig genoeg heb ik er ook al per ongeluk enkele zilveren in gekeild.....die komen er koperkleurig uit (heb het al voorgehad met een denari of 2 :-? )


Edd


24 maart 2021, 13:05
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 jan 2021, 15:19
Berichten: 55
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Onleesbare munten?
Voor dertig procent zou ik het al doen! (*checkt Google op ‘tumbler voor munten’).
Probleem hier in Drenthe is dat alles bijna akker is. Plattelaand heeft ook nadelen :07
Tanx voor de reacties zover!
Groeten


24 maart 2021, 17:06
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 jan 2021, 15:19
Berichten: 55
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Onleesbare munten?
Nog tips voor een goede tumbler trouwens ?


24 maart 2021, 17:17
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 mei 2008, 20:51
Berichten: 7954
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Onleesbare munten?
Ik bak deze muntje altijd even met elektrolyse. Vaak worden ze nog wat leesbaar. Het lijkt alsof hier nu een koek op zit of zie ik dat verkeerd?

_________________
Omdat archeologie een verhaal vertelt.


24 maart 2021, 17:19
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 jan 2021, 15:19
Berichten: 55
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Onleesbare munten?
Er zit koek op, maar ze brokkelen ook al een beetje af.
Ik heb er eentje in olijfolie gelegd om te zien wat dat voor effect heeft. En een tumbler besteld. Elektrolyse ga ik misschien ook nog wel eens proberen. Zou mooi zijn wanneer er nog wat leesbaar reliëf naar boven komt.


24 maart 2021, 23:29
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 jan 2021, 15:19
Berichten: 55
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Onleesbare munten?
Okee. Munten in de olie gezet, geen merkbaar resultaat. Ondertussen had ik een tumbler besteld en die kwam vrij snel. Aquarium grind gekocht, tumbler daarmee gevuld en wat water en een drupje dreft, en draaien maar. Ieder half uur checken; 2,5 uur gedraaid. Resultaat: het grotere muntje is helemaal glad geworden. Kleinere muntje ook wat gladder maar wel wat reliëf nog. Geen afbeelding of letters/cijfers naar boven gekomen. Zie foto’s voor en na. Ik had ook twee duiten mee laten draaien; zelfde resultaat. Een glad geworden, een niet noemenswaardig anders geworden.
Ligt het aan de slechte staat van de munten, waardoor ik niet teveel moet verwachten? Of moet ik kleiner grind of iets anders gebruiken?
Eerst nog maar eens weer wat nieuwe muntjes vinden :07
Iedereen dank voor de reactie :uu
Ps: volledig off topic, maar gisteren vond ik op een plek van een oud huis mijn eerste rijwielplaatje 1937-1938. In zeer goede staat. Ben dr erg blij mee (iets met kinderhand en snel gevuld...) :01
Groeten,
jpwvg


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


29 maart 2021, 09:39
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 8 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl