Logo
Het is nu 28 maart 2024, 12:37



Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Re: Romeins votief-potje; type Martberg, 2- de - derde eeuw. 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 maart 2012, 00:38
Berichten: 332
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Romeins votief-potje; type Martberg, 2- de - derde eeuw.
bubba schreef:
bubba schreef:
lijkt proto :06


gr bubba :sd


hou je nou maar bij metaal bubba :07

niemand is het met jou eens zo te zien :mrgreen:


gr bubba


:07

Waren ook onduidelijke foto's ;)

Groeten


22 maart 2016, 22:24
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 maart 2011, 10:43
Berichten: 207
Antwoord met een citaat
Bericht Re: potje
bubba schreef:
bubba schreef:
lijkt proto :06


gr bubba :sd


hou je nou maar bij metaal bubba :07

niemand is het met jou eens zo te zien :mrgreen:


gr bubba :lol: :sd


Ik moet zeggen dat je daarin een kei bent :knipoog: :uu
Gr. Jan :sd :sd


22 maart 2016, 22:29
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 18:17
Berichten: 20236
Woonplaats: utrecht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: potje
en jij bent een KEI met aardewerk Bataaf :10


terwijl wij beide niets van steen weten :06 :lol: :lol:


gr bubba :sd

_________________
een PIEP = als een verrassings EI


22 maart 2016, 22:32
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 maart 2011, 10:43
Berichten: 207
Antwoord met een citaat
Bericht Re: potje
bubba schreef:
en jij bent een KEI met aardewerk Bataaf :10


terwijl wij beide niets van steen weten :06 :lol: :lol:


gr bubba :sd


:lol: :lol: :lol: je kunt niet overal verstand van hebben :07
Gr. Jan :sd


22 maart 2016, 22:41
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 maart 2011, 10:43
Berichten: 207
Antwoord met een citaat
Bericht Re: potje
Stilicho schreef:
Bedankt voor de voorbeelden en uitleg Bataaf en Legionair :03


Graag gedaan Stilicho :03
Gr. Jan :sd


22 maart 2016, 23:12
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 jan 2012, 16:06
Berichten: 1661
Antwoord met een citaat
Bericht Re: potje
Bataaf schreef:
Hallo ace
Rood aardewerk komt wel degelijk voor in het hele romeinse rijk.
Dat in dit geval de buiten kant bruin is kan te maken hebben met een fout bakproces.
Wanneer de oven te heet wordt gestookt verkleurt het aardewerk aan de buiten kant.
Dus je hebt te maken met een fout baksel of wel een tweede keus.
Hierbij een voorbeeld van gallo-romeins aardewerk type Niederbieber 61 vervaardigd in het zelfde gebied in de zelfde periode.
Hierbij een voorbeeld rechts het goede producten en daarnaast twee "foute" baksels.
Gr. Jan :sd


Dat geloof ik dan maar Bataaf. Ik zag zulk aardewerk nog nooit als romeins en ik heb toch al wel het nodige romeinse aardewerk voor mijn ogen en in mijn handen gehad.
Ik heb nog steeds twijfels. Die kruiken ken ik maar dan vooral als pijpaarde kruiken en als besmeerde maar dan nog steeds niet met zulk rood aardewerk aan de binnenkant. En ook bij de later gegeven voorbeelden zitten weer geen rode breuken als bij deze. Ik zie nog steeds geen soortgelijk rood aardewerk als voorbeeld.
Ik betwijfel het nog steeds maar voorlopig neem ik het dan toch maar aan. :sd

_________________
gr Ace


_________________
♪♫ ♪ " ...want hij komt een keer die dikke vette gouden buit. " ♪♫ ♪


22 maart 2016, 23:25
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2010, 15:40
Berichten: 5750
Woonplaats: Ewijk
Antwoord met een citaat
Bericht Re: potje
Wijzig bericht Antwoord met een citaat

Bericht Re: potje



Bataaf schreef:

Hallo ace
Rood aardewerk komt wel degelijk voor in het hele romeinse rijk.
Dat in dit geval de buiten kant bruin is kan te maken hebben met een fout bakproces.
Wanneer de oven te heet wordt gestookt verkleurt het aardewerk aan de buiten kant.
Dus je hebt te maken met een fout baksel of wel een tweede keus.
Hierbij een voorbeeld van gallo-romeins aardewerk type Niederbieber 61 vervaardigd in het zelfde gebied in de zelfde periode.
Hierbij een voorbeeld rechts het goede producten en daarnaast twee "foute" baksels.
Gr. Jan :sd


Dat geloof ik dan maar Bataaf. Ik zag zulk aardewerk nog nooit als romeins en ik heb toch al wel het nodige romeinse aardewerk voor mijn ogen en in mijn handen gehad.
Ik heb nog steeds twijfels. Die kruiken ken ik maar dan vooral als pijpaarde kruiken en als besmeerde maar dan nog steeds niet met zulk rood aardewerk aan de binnenkant. En ook bij de later gegeven voorbeelden zitten weer geen rode breuken als bij deze. Ik zie nog steeds geen soortgelijk rood aardewerk als voorbeeld.
Ik betwijfel het nog steeds maar voorlopig neem ik het dan toch maar aan

Hallo Ace,

Jammer dat je geen roodbakkend Romeins aardewerk in handen hebt gehad, het is toch best een grote groep in het Romeins aardewerk spectrum.
Het verschil in roodbakkend en witbakkend aardewerk is niet zozeer gelegen in het bakproces zoals Bataaf aangeeft maar meer in de minerale gesteldheid van de gebruikte klei.
Witbakkend aardewerk is gemaakt van een kleisoort met een grote hoeveelheid kalk en werd veelal gedolven in de omgeving van Keulen.
Roodbakkend aardewerk is vervaardigd uit een kleisoort met een hoog ijzeroxide-gehalte waardoor het aardewerk roodkleurde.
Met het toelaten van zuurstof en/of roet kon de pottenbakker nog invloed hebben op de gewenste kleur, maar van wit naar rood of andersom was onmogelijk.
Een bekende plaats van roodbakkend aardewerk in onze streken was de Holdeurn te Berg en Dal in de omgeving van Nijmegen alwaar dakpannen maar ook gebruiksaardewerk werd vervaardigd. De kleur van dit aardewerk is oranje/rood veroorzaakt door de hoeveelheid ijzeroxides in de klei.

Als voorbeeld 7 objecten van roodbakkende klei uit eigen collectie.

Groetjes,
Henk


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

_________________
Wie zijn verleden niet kent, heeft ook geen toekomst


27 maart 2016, 18:03
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 maart 2011, 10:43
Berichten: 207
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Romeins votief-potje; type Martberg, 2- de - derde eeuw.
Beste Legionar

Het is zeer wonderlijk dat je blijft vast houden aan votief-potje terwijl wij met z'n allen reeds lang tot de conclusie zijn gekomen dat het hier toch echt een amfoorstop betreft. :06 :01
M.V.G. Jan :sd


27 maart 2016, 23:42
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2010, 15:40
Berichten: 5750
Woonplaats: Ewijk
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Romeins votief-potje; type Martberg, 2- de - derde eeuw.
Beste Bataaf,

Wie je bedoelt met "zijn allen" begrijp ik niet helemaal. Heb eigenlijk helemaal geen ondersteunende reacties op jouw optie "amfoorstoppen" mogen lezen en er nog ook niets over mogen vernemen uit de literatuur.
Graag geef ik jou en al die anderen een voorbeeld op foto's van de grootste "amfoorstop" uit mijn collectie op de amforen, de middelgrote stand-amforen en de kleinere kruikamforen. Lijkt mij vrij duidelijk.

Groetjes,
Henk


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

_________________
Wie zijn verleden niet kent, heeft ook geen toekomst


28 maart 2016, 18:47
Profiel
penningmeester
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 apr 2008, 18:40
Berichten: 8974
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Romeins votief-potje; type Martberg, 2- de - derde eeuw.
Wat is proto :yh .

gr.joppie


28 maart 2016, 20:24
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 18:17
Berichten: 20236
Woonplaats: utrecht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Romeins votief-potje; type Martberg, 2- de - derde eeuw.
joppie schreef:
Wat is proto :yh .

gr.joppie

Steengoed uit de late middeleeuwen :07

keihard baksel met een zelfde soort magering, en lijkt verdomd veel op het stuk uit dit topic :06

maar kan geen gelijke vinden ..... :mrgreen:

en volgens de mannen is het Romeins :00


gr bubba :sd

_________________
een PIEP = als een verrassings EI


28 maart 2016, 20:43
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 jan 2012, 16:06
Berichten: 1661
Antwoord met een citaat
Bericht Re: potje
Legionair schreef:
Hallo Ace,

Jammer dat je geen roodbakkend Romeins aardewerk in handen hebt gehad, het is toch best een grote groep in het Romeins aardewerk spectrum.
Het verschil in roodbakkend en witbakkend aardewerk is niet zozeer gelegen in het bakproces zoals Bataaf aangeeft maar meer in de minerale gesteldheid van de gebruikte klei.
Witbakkend aardewerk is gemaakt van een kleisoort met een grote hoeveelheid kalk en werd veelal gedolven in de omgeving van Keulen.
Roodbakkend aardewerk is vervaardigd uit een kleisoort met een hoog ijzeroxide-gehalte waardoor het aardewerk roodkleurde.
Met het toelaten van zuurstof en/of roet kon de pottenbakker nog invloed hebben op de gewenste kleur, maar van wit naar rood of andersom was onmogelijk.
Een bekende plaats van roodbakkend aardewerk in onze streken was de Holdeurn te Berg en Dal in de omgeving van Nijmegen alwaar dakpannen maar ook gebruiksaardewerk werd vervaardigd. De kleur van dit aardewerk is oranje/rood veroorzaakt door de hoeveelheid ijzeroxides in de klei.

Als voorbeeld 7 objecten van roodbakkende klei uit eigen collectie.


Een beetje vreemd. Als roodbakkend romeins aardewerk zo'n grote groep was had ik dat allang moeten hebben tussen de honderden romeinse scherven in mijn bezit. En dan zouden er ook veel makkelijker gelijkende voorbeelden van te vinden moeten zijn.

Maar op alle gegeven voorbeelden van "rood" romeins aardewerk zijn breuken te zien, en alle aardewerk onder die breuken is niet rood. :06
Dat romeinen rood aan de buitenkant hebben is me wel duidelijk. Rood aan de binnenkant is naar mijn weten toch echt niet zo'n grote groep, en als het wel rood is meestal niet met zo'n bruine buitenkant en veel fijner baksel.
Zo ken ik bijvoorbeeld wel rood Terra Nigra maar dat lijkt in de verste verte niet op dit stuk. En je hebt ook nog het oranjerode aardewerk maar dat is dunwandig en heeft ook niet deze bruine buitenzijde.
Dat er overbakken aardewerk bestaat is mij ook bekend. En ook ben ik redelijk bekend met de kenmerken van secundaire verhitting van zowel tijdens als na gebruik, en ook dan ontstaat dit soort aardewerk niet.

Overbakken aardewerk heeft juist eigenlijk altijd een zwarte buitenkant en niet mooi dekkend bruin. Secundair verbrand aardewerk ziet er ook niet uit als dit stuk van dit topic.

Ik zei al, ik neem het gewoon aan. Maar mijn twijfels zijn nog niet weg. Kom eens met een deugdelijke referentie met hetzelfde bakwerk in een breuk en dezelfde kleuren.


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

_________________
gr Ace


_________________
♪♫ ♪ " ...want hij komt een keer die dikke vette gouden buit. " ♪♫ ♪


29 maart 2016, 09:54
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 maart 2011, 10:43
Berichten: 207
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Romeins votief-potje; type Martberg, 2- de - derde eeuw.
Hallo Ace

Laatst heb ik je een referentie gegeven van een Niederbieber61 in de uitvoering gladwandig wit (bij de meeste wel bekend), de middelste oranje rood en links in rood aardewerk.
De linkse is als een gevolg van een fout bak proces bruin verbrand.
Jij geeft aan, dat verbrand aardewerk altijd zwart is.
Dat is onjuist.
Afhankelijk van het bakproces is de verkleuring van licht bruin naar donker bruin tot zwart.
Let wel het betreft dan meestal alleen de buitenkant , e.e.a. is afhankelijk van het plaatsen van het aardewerk in de oven.
Helaas kan ik je geen referentie geven van scherven of kapot aardewerk, daarvoor moet je bij legionair zijn die heeft er zat van!!! :knipoog:
Gr. Jan :sd


29 maart 2016, 19:43
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 jan 2012, 16:06
Berichten: 1661
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Romeins votief-potje; type Martberg, 2- de - derde eeuw.
Bataaf schreef:
Hallo Ace

Laatst heb ik je een referentie gegeven van een Niederbieber61 in de uitvoering gladwandig wit (bij de meeste wel bekend), de middelste oranje rood en links in rood aardewerk.
De linkse is als een gevolg van een fout bak proces bruin verbrand.
Jij geeft aan, dat verbrand aardewerk altijd zwart is.


Die zag ik. Maar daar is het binnenste aardewerk niet te zien.
Ik zeg ook niet dat het niet kan, alleen dat ik het niet ken en graag voorbeelden zie. Dus een scherf met breuk waarvan de binnenkant rood is en de buitenkant bruin, zoals bij de scherf van dit topic.

Bataaf schreef:
Jij geeft aan, dat verbrand aardewerk altijd zwart is.


Daar staat een plaatje bij me vele voorbeelden van overbakken aardewerk. Kun jij daar dan een scherf tussen aanwijzen zoals deze van dit topic?
Dat soort aardewerk is toch over het algemeen wit van binnen? Of gewoon donkerbruin tot zwart zoals het andere aardewerk?
En dat betreft overbakken aardewerk. Verbrand aardewerk ziet er ook weer anders uit. Aan het aardewerk zelf kun je dat heel goed zien als het verbrand is. Daar heb ik hier diverse (ook zeldzame) voorbeelden van liggen.
De scherf zoals getoond in dit topic is in elk geval zeker geen secundair verbrand aardewerk.

Ik zou dat graag zien. Ik ken dat niet en heb inmiddels ook de nodige literatuur erover nageplozen zonder resultaat, en ook mijn vele eigen scherven nog eens bekeken en die zijn ook geen van ellen rood, dus zou ik daar graag over bij leren.

_________________
gr Ace


_________________
♪♫ ♪ " ...want hij komt een keer die dikke vette gouden buit. " ♪♫ ♪


29 maart 2016, 20:02
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl