Logo
Het is nu 19 apr 2024, 01:03

Forumregels


Mededelingen van het beheer en / of moderator.



Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
 Het belopen van akkers en percelen met ingezaaide mais. 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 jan 2010, 12:24
Berichten: 783
Antwoord met een citaat
Bericht Het belopen van akkers en percelen met ingezaaide mais.
Dit weetje lijkt mij wel meerwaarde/aanvulling te geven aan een onderwerp dat we recent nog besproken hebben over het betreden van ingezaaide akkers.
Wanneer wel of niet een ingezaaide akker/perceel met mais te belopen of te betreden?
Ik weet dat een akker die net ingezaaid is met klein opkomende mais, en dan er door veel regen fantastisch en uitdagend/uitgeregend bijligt, erg uitnodigt om er eens door heen te lopen.
Echter moet je dan wel het volgende goed in de gaten houden, kijk of er om de zoveel rijen een duidelijk vers rijspoor van een tractor zichtbaar is zodat je weet ofdat de boer/landbouwer het d.m.v. besproeien/spuiten behandeld heeft.
Als dat zo is en je hebt geen toestemming gevraagd raad ik iedereen aan die geen trammelant/ruzie wil met de boer er dan ook niet op te gaan.
Bij navraag blijkt dat 8 van de 10 boeren er d.m.v sproeien een soort van dun sterk onzichtbaar filmlaagje van bestrijdingsmiddel op aan brengen, dat tot doel heeft om het opkomende on(kruid) te stikken/knijpen zodat het niet tot wasdom kan komen waardoor er ook geen zaad kan ontstaan dat zich dan weer uitzaait.
Als men dus op zulke behandelde akkers/percelen gaat "rondlopen/detecteren", verbreek je dus met iedere stap die je zet deze filmlaag, waardoor het on(kruid) wel tot wasdom komt.
Dit is nou juist precies wat de boer d.m.v. deze filmlaag tracht te voorkomen, en aangezien het gebruikte spuitmiddel niet goedkoop is, snap je ook dat de landbouwer liever niets of niemand op dat perceel dulden zal.
Ik hoop dan ook dat wij als hobbyisten (steentjeszoekers/detectie beoefenaars) allemaal zoveel mogelijk met weet van dit soort informatie ons voordeel zullen doen, en dan ook het geduld/respect kunnen opbrengen om deze akkers niet te treden om een goede band met de boeren/landbouwers te krijgen en te behouden.
Mij lijkt dan dat we ook de evt. onwetende hiervan op de hoogte brengen, zodat zij ook een bewuste keuze kunnen maken om deze akkers dan niet meer te betreden/belopen om geen onnodige ergernis bij de eigenaars op te wekken.
Loek


16 jun 2012, 10:21
Profiel
ForumJoker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 18:14
Berichten: 59363
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het belopen van akkers en percelen met ingezaaide mais.
wie gaat er op een ingezaaidezoeken gewooon niet doen

:lo :lo

_________________
ZO WAT IS HET LEVEN MOOI
als je willem de zwijger heet


16 jun 2012, 10:26
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 jan 2010, 12:24
Berichten: 783
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het belopen van akkers en percelen met ingezaaide mais.
Hallo Ed, je hebt helemaal gelijk, echter zie ik zelfs op ingezaaide akkers regelmatig personen lopen, ook met metaal detectoren tussen de groeiende mais lopen, en spreek ook wel eens boeren die bij een evt inspectie van hun eigendom de niet "gedichte gaten" aantreffen, en dat maakt hun vaak zo afkerig van hetgeen wat voor ons onze hobby is, en voor hun dan een grote irritatie/ergernis.
Vandaar mijn plaatsing van dit bericht.
Loek


16 jun 2012, 10:35
Profiel
ForumJoker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 18:14
Berichten: 59363
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het belopen van akkers en percelen met ingezaaide mais.
heel goed loek :10

ze verkloten het weer voor de gewoone zoeker

die geen heb zucht heeft

die gewoonop een goede me nier zoeken

zelf de als dat je van die klotzakken

die een opgraving verkloten

bah

gr de ed

_________________
ZO WAT IS HET LEVEN MOOI
als je willem de zwijger heet


16 jun 2012, 10:43
Profiel
ERELID
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 apr 2008, 21:28
Berichten: 6560
Woonplaats: Silversun
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het belopen van akkers en percelen met ingezaaide mais.
Gewoon uit den boze mits de boer het je zelf aanbied .

Snap gewoon niet waar sommige mensen het lef vandaan halen :pol en zien zoeken doet zoeken waardoor het voor sommige zoekers als vanzelfsprekend word om het ook te doen .

Mensen respecteer andermans eigendom en verpest het niet voor de anderen ,heb gewoon geduld het is zo weer najaar .

gr Niels.

_________________
toInfinityandBeyond


16 jun 2012, 11:00
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 apr 2009, 20:25
Berichten: 3075
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het belopen van akkers en percelen met ingezaaide mais.
Als je echt wil zoeken wanneer men aan het inzaaien is. Ga dan nog eens langs bij de boer.
Vaak kunnen ze wel vertellen wanneer je er mag zoeken.
Ik zoek ook vaak op ingezaaide akkers. Maar steeds zonder detector. al heb ik toestemming om het ook mét detector te doen, dat vind ik toch niet netjes voor het zaad en de planten.
En als ik zoek, wacht ik steeds tot de plantjes groot genoeg zijn zodat ik zeker weet waar ze staan. en dan loop ik altijd met de rijen mee zodat ik niets stuk maak. En zo kan je vaak mooie vondsten doen, steentijd, pijpekoppen, scherven etc..
Maar wel steeds vragen aan de boer of die het erg vind dat je tussen de plantjes loopt!

Kan me wel inbeelden dat er plaatsen zijn waar men dit niet wil. Vooral als men al slechte ervaringen heeft gehad.
En als ik de boer dan na het prospectie tochtje zie meld ik vaak ook waar nesten van weidevogels zijn. want dat merk je wel als je over een akker wandelt met jonge plantjes. Dan moet je tijdig wegduiken voor de weidevogels. :03

_________________
sommigen hebben alle kennis, althans dar denken ze.

Bedankt voor de determinaties en reacties

Tot ziens


Foto's gepost door jeroen V. blijven eigendom van Jeroen V.


16 jun 2012, 11:03
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2008, 16:37
Berichten: 7367
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het belopen van akkers en percelen met ingezaaide mais.
Ik heb van boeren wel eens te horen gekregen dat ik gerust tussen de opkomende mais mag zoeken. Ik doe dat niet. Andere boeren zien je ook lopen en vellen wellicht onterecht een oordeel. Alhoewel het enorm kan kriebelen als je verder geen zoekplekken hebt, bedenk dan dat het er in oktober ook nog wel ligt.


16 jun 2012, 11:11
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 jul 2011, 22:32
Berichten: 2346
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het belopen van akkers en percelen met ingezaaide mais.
En hoe zit het dan met het broed seizoen ?
Ik heb begrepen dat je nu zo ie zo de akker niet op kan
buiten dat het ingezaaid is.

Gr,

David . . .

_________________
zoekt met een Minelab Equinox safari en een Tesoro bandido2


16 jun 2012, 12:37
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 jan 2010, 12:24
Berichten: 783
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het belopen van akkers en percelen met ingezaaide mais.
Ik kan mij best voorstellen dat er landbouwers zijn die wel toestemming geven voor het belopen van een ingezaaide akker.
Echter lijkt mij dat wanneer zulk laagje d.m.v. sproeien is aangebracht geen enkele boer het zal waarderen als je de zgn, filmlaag (erg duur spul) stuk loopt (vooral in de rijen zoals Jeroen aangeeft)
Vergeet niet dat wanneer je op zulk perceel loopt, en een andere hobbyist dit ziet, hij denkt dat wellicht ook te moeten doen, omdat hij dan kan denken dat kan ik ook, en heeft dan wellicht geen weet van de toestemming die de een of ander wel heeft van de boer.
Ik roep bij deze dan ook ieder op, en appelleer aan het gezond verstand van iedere hobbyist om het geduld op te brengen en het respect om weer de akkers op te gaan als de situatie het weer verantwoord toe laat, om er met z,n allen zo voor te zorgen dat we een goede onderlinge verstandhouding houden met de landbouwers, het zijn ten slotte hun eigendommen/percelen waar wij onze hobby op bedrijven en onze mooiste vondsten doen.
Loek


16 jun 2012, 14:01
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 9 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl