Logo
Het is nu 28 maart 2024, 13:23

Forumregels


Mededelingen van het beheer en / of moderator.



Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Podcast: The History Of Rome (by Mike Duncan) & andere leuke podcasts 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Podcast: The History Of Rome (by Mike Duncan) & andere leuke podcasts
Voor wie geregeld uren in de auto of de trein zit, en via z'n telefoon podcasts beluisterd... ik wil jullie graag op de Podcast "The History Of Rome" wijzen van Mike Duncan ( http://en.wikipedia.org/wiki/The_Histor ... e_(podcast) ).

Deze podcast wordt door velen zowiezo al gezien als de beste geschiedenis-podcast ever, en de maker wordt door zowel andere podcasters als luisteraars gezien als het grote voorbeeld. De podcast behandeld de hele periode van het 7 eeuwen voor Christus tot en met de ondergang (stopt eigenlijk daar waar Byzantium het stokje overneemt).

De verteltoon is prettig (licht cynisch), maar blijft ondanks de lichtvoetige verteltoon toch erg gedetaileerd & feitelijk. Wil je nu eens weten waar al info die wij op muntjes zien staan vandaan komt, of ben je geinteresseerd in geschiedenis in het algemeen... deze podcast is een 'must have'. Enige kennis van de Engelse taal is handig, maar erg moeilijk of technisch is het nou ook weer niet.
Waar mogelijk gebruikte de maker steeds de best mogelijke bronnen, overgebleven werken (Tacitus, Livius), en een gigantische stapel met geschiedkundige boeken... de hele podcast is zeer kundig en met veel zorg in elkaar gedraait. Je merkt dat Mike snel de smaak te pakken krijgt, en na de eerste afleveringen steeds vlotter & met de nodige cynische kant-tekeningen verder gaat, zonder d'r een comedy van te maken of de feitelijke geschiedenis geweld aan te doen.

De podcast heeft gelopen van 2007 tot 2012, maar ik heb de hele reeks pas gedurende 2013 in 1 grote ruk in de auto geluisterd van aflevering 1 tot 191 (gemiddeld een klein half uurtje per aflevering). 'K heb alle afleveringen in 1 keer gedownload op mijn telefoon, en steeds wanneer voor werk onderweg de draad weer opgepakt...
De podcast is te downloaden op iPhone's & Android telefoons, en volgens mij ook ergens via de computer te beluisteren.

Mike Duncan is daarna verder gegaan met de podcast Revolutions. Na in de loop van maanden eerst de Engelse & daarna de Amerikaanse revolutie te hebben behandeld, zit hij nu middenin de Franse revolutie. Deze serie ben ik vanaf het begin gaan beluisteren, iedere maandag-morgen wacht ik met smart op de nieuwe aflevering.
Ik heb door de jaren heen al heel veel podcasts beluisterd (zit belachelijk veel in de auto), de meeste van begin tot eind (VPRO's "Het Spoor Terug" / VPRO Radio-archief, History of Byzanthium, History of the Crusades, Russian Rulers, WW I & WW II, Winston Churchill episodes, history of the world in 100 objects, Civil War podcast, History of Hannibal, Military History Podcast, The Ancient World)... heel verslavend !!
Er lopen er nu nog 2 die ik wekelijks beluister, History of the Crusades & Revolutions, de rest ben ik doorheen.

Daarnaast luister ik wekelijks de afleveringen van OVT & Argos vanaf m'n telefoon (radio-programma's), en zo nu en dan wat random afeveringen van oude VPRO/NPS/Vara-programma's als HollandDoc, Woord, het Marathon-Interview & Ronflonflon's.

Voor het geval je je afvraagt wat ik kwalitatief het beste vind op het gebied van luister-plezier (naast muziek) :
> The History of Rome is mijn inziens verreweg de beste podcast ever !
> VPRO's radio-archief / Het Spoor terug: hier zitten vele pareltjes tussen ! Losse afleveringen uit het verleden over van alles en nog wat, hoge kwaliteit radio van "vaderlandsche bodem"... BBC-kwaliteit on-Nederlands goed.
> The Ancient World podcast: Mooie vertelde algemene geschiedenis die zo'n beetje alles pakt vanaf de start van de beschaving tot het begin van de romeinen (midden-oosten, Egypte, Assyrie, Persische rijk, Grieken etc.)

Maar als jullie nog tips hebben... ik ben al verslaafd en heb luistertijd zat, 'k hoor graag wat jullie mooi vinden !


20 aug 2014, 22:14
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 1 bericht ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl