Logo
Het is nu 24 apr 2024, 17:46



Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 
 Toetssteen 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Toetssteen
Één van mijn mooiste oogvondsten die ik een paar jaar geleden gevonden heb namelijk bijzondere toetsteen uit de Karolingische periode (700-900 na Chr.) Toetsstenen werden gebruikt om gouden munten, sierraden en baren met te toetsen op het karaat gehalte.


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


17 mei 2008, 23:02
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Toetssteen
Peepplaza schreef:
Één van mijn mooiste oogvondsten die ik een paar jaar geleden gevonden heb namelijk bijzondere toetsteen uit de Karolingische periode (700-900 na Chr.) Toetsstenen werden gebruikt om gouden munten, sierraden en baren met te toetsen op het karaat gehalte.


Hey Danny,

Ik heb thuis een modern kistje met toetsstenen. Hierbij zitten flesjes zuur om het gehalte mee te bepalen. Het ene zuur is zuurder dan de ander. Jij hebt alleen het toetssteentje. Hoe deden ze dat dan :?: :?: :?: Naar mijn ervaring heb je niet genoeg aan de steen zelf.

Graag wat uitleg over jou toetssteen.

Dagobert


17 mei 2008, 23:12
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12
Berichten: 17958
Woonplaats: Limbolonie
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Toetssteen
Hallo Danny

Als ik het zo zie,..lijkt het zeer veel op een Neolitische hanger

maar het zou ook een polsbeschermerkunnen zijn voor een
boogschutter,..

maar ik zie helemaal geen link naar jou determinatie

een toets steen in die tijd nee dat geloof ik niet
ik zal er morgen een paar laten zien,... beloofd,..en 100% Neolitisch

grt bert

_________________
Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan


17 mei 2008, 23:33
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Toetssteen
Een polsbeschermer lijkt het me ook niet. Die hadden een andere vorm.
Een wedsteen lijkt me eerder. Dit werd gebruikt om messen scherp te slijpen.

Maar als het toch een toets steen is wil ik wel graag meer weten.

Dagobert


18 mei 2008, 00:00
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12
Berichten: 17958
Woonplaats: Limbolonie
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Toetssteen
Hallo allemaal

Jullie weten het ik maak er geen probleem van,..
maar ik wil jullie vriendelijk iets vragen,..als je iets plaatsen doen
zet er aub de maten bij,..dit is in het belang voor de determinatie

en het maakt het voor die mensen die willen proberen het te determineren
een beetje gemakkelijker,..dus mensen,..speel aub met de meetlat
en laat de vrouw maar even wachten

wil je aub de maten geven van jou vondst Danny

groet Bert

_________________
Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan


18 mei 2008, 00:10
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Toetssteen
Hoi Gerard en Bert,

De toetssteen is gevonden in Wijk bij Duurstede nadat een opgraving was beeindigd en men zand ging afvoeren naar een boeren land elders in Wijk. De referenties heb ik uit het boek "Van Dorestad naar Wijk bij Duurstede - ISBN 90-6825-212-7" en uit wat archeologisch materiaal wat je bij het museum in Wijk bij Duurstede kunt kopen die tevens ook ekele van deze toetsstennen heeft liggen.

Ik kan me goed voorstellen dat jullie denken dat het om slijpstennen denken te gaan om de rede dat deze nagenoeg hetzelfde zijn en ook met een gaatje maar met deze steen kun je niet slijpen althans ik zou het niet aan durven want daar is hij echter te klein voor.

(het geld museum heeft deze toetssteen toen der tijd willen aankopen)

De maten zijn circa 60 x 17 mm (dikte 7 a' 8 mm)

Hoe de functie precies werkt weet ik niet precies Gerard ik vermoed dat toen al het goud maar 1 bepaalde soort karaat gehaalte had en aangezien goud van zacht materiaal is en makkelijk krast was dit mischien voldoende bewijs voor die tijd, Mischien dat iemand anders hier meer over weet.


18 mei 2008, 06:28
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12
Berichten: 17958
Woonplaats: Limbolonie
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Toetssteen
Hallo Danny

Wat je hier verteld is zeer aannemelijk
ik laat je hier een foto zien van een paar stenen
die gevonden zijn op een Neolithicum akker
op deze akkers ligt geen middeleeuws of later

die linkse is 4.5 cm bij 13x13 mm en afgebroken
de rechtse is 28 lang en op zijn breeda 18 mm

grt Bert


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

_________________
Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan


18 mei 2008, 10:51
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Toetssteen
Mooi spul Bert alleen heb ik weinig verstand van Neoliticum maar dat komt meer omdat ik dit hier niet vind helaas terwijl ik toch vlak bij de Lage Vuursche woon.


18 mei 2008, 19:04
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Toetssteen
Peepplaza schreef:
Mooi spul Bert alleen heb ik weinig verstand van Neoliticum maar dat komt meer omdat ik dit hier niet vind helaas terwijl ik toch vlak bij de Lage Vuursche woon.


Als je zoiets wilt vinden moet je wel je ogen open houden. Je weet wel(die internet site met alles erop en eraan) Kijk naar de plekken waar die gasten hebben gewoont. Ga er naar toe en kijk naar vlinten en enz......meer hoef ik je niet uit te leggen. Oh ja, je kunt dan ook gelijk met je detector zoeken.

Dagobert


18 mei 2008, 19:08
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Toetssteen
Ik weet het Gerard maar mijn interesse liggen niet bij Neoliticum omdat ik weinig zie in dit soort stennen afslagen alhoewel ik soms wel mooie dingen voorbij zie komen.


18 mei 2008, 20:11
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Toetssteen
Peepplaza schreef:
Ik weet het Gerard maar mijn interesse liggen niet bij Neoliticum omdat ik weinig zie in dit soort stennen afslagen alhoewel ik soms wel mooie dingen voorbij zie komen.


Nou,ik moet je zeggen dat ik heel graag een stenen bijl wil vinden hoor. En vaak is het zo dat deze site,s over gingen in bronstijd. Dus ook nog eens kans op bronstijd spul. Je zou maar twee bijlen op 1 dag vinden zeg. Een stenen en een bronsen. :ppp :ppp :ppp :ppp :ppp :ppp :ppp :ppp

Dagobert

ps. Waar heb jij jou bronsen bijl gevonden :?: :?: :?: :?:


18 mei 2008, 20:14
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Toetssteen
dagobert schreef:

ps. Waar heb jij jou bronsen bijl gevonden :?: :?: :?: :?:


Op een akker :iu


18 mei 2008, 20:35
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Toetssteen
Peepplaza schreef:
dagobert schreef:

ps. Waar heb jij jou bronsen bijl gevonden :?: :?: :?: :?:


Op een akker :iu


Leuk :-? :-? Vertel nou. Toch niet op het plekje waar ik altijd zoek he? Dat zijn ze dus allemaal. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Dagobert

Nog gezocht vandaag?


18 mei 2008, 20:40
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Toetssteen
Hey Danny...
Citaat:
(het geld museum heeft deze toetssteen toen der tijd willen aankopen)

waarom heb je hem niet verkocht/bruikleen gegeven?


18 mei 2008, 20:45
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 17:30
Berichten: 1922
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Toetssteen
Toetsen met de toetssteen is een methode waarmee aangetoond kan worden of een metaal edel of onedel is. Ook het gehalte aan edelmetaal kan met de toets bepaald worden zonder dat het voorwerp beschadigt. Deze methode werd in een simpele uitvoering al in de oudheid door onder andere de Egyptenaren gebruikt om vervalsingen te ontmaskeren. De methode kan beschouwd worden als een combinatie van vergelijking van kleur en van chemische resistentie tegen zuuraantasting. Het op de toetsteen aangebrachte edelmetaal van onbekend gehalte wordt vergeleken met dat van een bekend gehalte. Aan het verschil in kleur en aantasting kan een conclusie omtrent het gehalte verbonden worden. Het toetsen is eenvoudig in uitvoering, maar voordat er een correcte conclusie over het gehalte van een voorwerp kan worden genomen, is veel ervaring vereist. Benodigdheden bij het toetsen zijn: toetsnaalden (waarvan het gehalte nauwkeurig bekend is), een toetssteen (lydiet), toetszuren en voldoende, liefst noorderlicht. Voor een toets kan worden uitgevoerd, moet het te toetsen voorwerp plaatselijk licht aangevijld worden om evt. opperlagen te verwijderen. Deze kunnen de toetsuitslag namelijk sterk beïnvloeden.

Bron: Inleiding toetssteenmethode, http://prakkenedelmetaal.nl/index.php?o ... ge&page=30

_________________
XP Deus en zelfbouw detectoren


18 mei 2008, 21:15
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Toetssteen
@ Gerard, Een plekje waar je ongetwijfeld wel eens geweest bent :09
Vandaag even wezen waden met 4 andere gabbers.

@ Maurits, Verkopen doe ik niet en in bruikleen geven is geen sprake van geweest en ook niet over nagedacht, mocht ik ooit eens stoppen met de hobby dan mogen ze hem zo van mij krijgen tenzij mijn zoon serieus interesse krijgt in deze geweldige hobby.


18 mei 2008, 21:17
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17
Berichten: 20264
Woonplaats: utrecht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Toetssteen
prachtige en archeologisch waardevolle vondst :lop :lop


gefeli met dit TOPSTUK DANNY :10 :10


gr bubba :grin: :grin:

_________________
een PIEP = als een verrassings EI


18 mei 2008, 21:17
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Toetssteen
Bedankt voor de extra geweldige info Joop :10


18 mei 2008, 21:18
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Toetssteen
Joop schreef:
Toetsen met de toetssteen is een methode waarmee aangetoond kan worden of een metaal edel of onedel is. Ook het gehalte aan edelmetaal kan met de toets bepaald worden zonder dat het voorwerp beschadigt. Deze methode werd in een simpele uitvoering al in de oudheid door onder andere de Egyptenaren gebruikt om vervalsingen te ontmaskeren. De methode kan beschouwd worden als een combinatie van vergelijking van kleur en van chemische resistentie tegen zuuraantasting. Het op de toetsteen aangebrachte edelmetaal van onbekend gehalte wordt vergeleken met dat van een bekend gehalte. Aan het verschil in kleur en aantasting kan een conclusie omtrent het gehalte verbonden worden. Het toetsen is eenvoudig in uitvoering, maar voordat er een correcte conclusie over het gehalte van een voorwerp kan worden genomen, is veel ervaring vereist. Benodigdheden bij het toetsen zijn: toetsnaalden (waarvan het gehalte nauwkeurig bekend is), een toetssteen (lydiet), toetszuren en voldoende, liefst noorderlicht. Voor een toets kan worden uitgevoerd, moet het te toetsen voorwerp plaatselijk licht aangevijld worden om evt. opperlagen te verwijderen. Deze kunnen de toetsuitslag namelijk sterk beïnvloeden.

Bron: Inleiding toetssteenmethode, http://prakkenedelmetaal.nl/index.php?o ... ge&page=30


Vet Joop :!: :!:

Mooie info geef je me daar.
En als je nou een geplateerde gouden munt had?

Dagobert


18 mei 2008, 21:18
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 feb 2009, 20:30
Berichten: 12
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Toetssteen
Hoi Danny,Dit is absloluut een toetssteen uit mero of karolingische periode.Ong gemaakt rond 800-850 na chr.de steensoort heet lydiet.Het is zeker geen wet of slijpsteen maar een steentje om goudgehalte te toetsen.Heb er zelf ook een gevonden deze is echter wat ronder van vorm.Er zijn er hooguit ong 8 bekend na mijnweten.Heb er zelf ook een gevonden in de omg van Buren gelderland.Kijk eens in het geheugen van nederland,daar staan er ook 2 met foto en omschreven.elf heb ik hem kunnen determineren aan de hand van een ander artikel op het net.Blijf nog even voor je zoeken,m.v.g Martijn :pp


03 feb 2009, 20:39
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Toetssteen
Hallo Martijn,

Voor mij 100% een toetsteen, ik weet niet naar waar je wilt gaan zoeken maar misschien leuker als jij de jouwe ook hier plaatst.


03 feb 2009, 23:43
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 feb 2009, 20:30
Berichten: 12
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Toetssteen
Hoi Danny.Zal m zeker plaatsen in de toekomst moet nog even uitzoeken hoe het allemaal werkt !grt Martijn :oooo


03 feb 2009, 23:51
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Toetssteen
Danny,
topic deze komt weer boven...

[quote]@ Maurits, Verkopen doe ik niet en in bruikleen geven is geen sprake van geweest en ook niet over nagedacht, mocht ik ooit eens stoppen met de hobby dan mogen ze hem zo van mij krijgen tenzij mijn zoon serieus interesse krijgt in deze geweldige hobby.[/quote
:10


21 apr 2009, 22:15
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 23 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl