Logo
Het is nu 28 maart 2024, 15:33



Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Bronzen (bestek?)beslagstuk met heilige voorstelling datering 12e/13e eeuw. 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 mei 2008, 19:51
Berichten: 7954
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Middeleeuwse ? Bronzen beeldje van?
Natuurlijk veel te klein voor een compleet heft. Een bekroning is nog mogelijk. Maar dan is de aanhechtig op het heft zeer klein. Andere opties zijn bv bekroning stylus naald of ander sierraad / gereedschap. Ik neig ook naar middeleeuws.

_________________
Omdat archeologie een verhaal vertelt.


11 aug 2017, 12:06
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 aug 2008, 19:46
Berichten: 3685
Woonplaats: Noordgouwe
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Middeleeuwse ? Bronzen beeldje van?
Geen romeins.
Eerder middeleeuws.
De bevestiging is hetzelfde als bij de apostel lepeltjes

https://finds.org.uk/database/artefacts ... /id/569179

https://finds.org.uk/database/artefacts ... /id/420430

https://finds.org.uk/database/artefacts ... /id/434810

Groet, Stef

_________________
Ik verzamel duiten, oorden en muntgewichten uit Zeeland. Mijn verzameling is helaas nog niet compleet...


11 aug 2017, 13:12
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Middeleeuwse ? Bronzen beeldje van?
Richardjunior schreef:
Beste wessel . Zelf heb ik ook al wel n aantal mesheftbekroningen gezien in figuurtjes maar zijn die altijd wat slanker en langer in vergelijking met dit figuurtje . Zelf denk ik eerder van n haarnaald oid . Maar ik ben geen kenner.


Daar had ik niet bij stil gestaan dat hij zo klein was :07

Gisteravond de laatste werkdag he vakantie :sd :sd :sd dan zie je soms alles net wat anders :03


Het idee van Stef dat het zou handelen om een voorganger van de 16e eeuwse bovenstuk van een apostel lepel is dan ook zo gek nog niet.

Deze werden gemonteerd op onder andere tinnen en houtenlepels.

Datering zou ik nog steeds zoeken in de 13e of 14e eeuw.

zie voorbeeld .


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


11 aug 2017, 20:06
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 mei 2017, 19:37
Berichten: 35
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Middeleeuwse ? Bronzen beeldje van?
Kijk das mooi werk mannen we zijn er bijna . Ik heb m nog eens wat beter schoon gemaakt en nog een goeie foto van de voorkant gemaakt en hij of zij lijkt een hart vast te houden...


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


13 aug 2017, 21:44
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Middeleeuwse ? Bronzen beeldje van?
Hallo Richard.

Bij voorgaande afbeelding heb je kunnen zien bij de 13e/14e eeuwse mesgrepen dat er dames op staan met lang geplooide jurken .
Jou heilige dame vertoont de zelfde houding als wel positie met attribuut in de handen. (hart?) of BEKER ? Kelk
In de religieuze kunstwereld zijn er heiligen die hun hart aanbieden aan Christus of Maria .Omgekeerd worden andere heiligen voorgesteld terwijl zij zij een hart ontvangen.
Als voorbeeld diene Boeyemans doek in het gentse museum:de H.Maria Magdalena de Pazzi,die uit de hand van Christus een hart ontvangt.Aan de heilige Catharina van Siena zou hij zijn verschenen zijn en haar hart uitgenomen hebben om haar het zijne voor in de plaats te geven.. Deze uitwisseling van harten is een symbool van wederzijdse liefde.

Bron Christelijke symboliek en iconografie prof.DR J.J.M Timmers

Toegevoegd nog een aantal mesgrepen waar soort gelijke verbeeldingen terug te vinden zijn .

Deze vrouwlijke voorbeelden op lepels ken ik eigenlijk niet echt bij versiering van lepels enkel op mesheften. Ook in latere periode circa in de 16e eeuw zien we het verschijnsel vrouwelijke heiligen verbeelding terug bij mesheft bekroningen.
Maar goed om niet terug te keren naar het idee mesheft bekroning, want ik wil ook geen oogkleppen voor doen :00 :00

Laat ik graag in de midden waar het om gaat.

Wat we kunnen vast stellen is dat het een pracht vondst is!!!!!!!



Grt Wessel Spoelder


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


14 aug 2017, 07:23
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 mei 2017, 19:37
Berichten: 35
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Middeleeuwse ? Bronzen beeldje van?
Word vervolgd. Ik wacht even af waar de archeoloog mee gaat komen en p.a.n. .bedankt iedereen voor jullie visie.

Gr


16 aug 2017, 22:25
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 18:17
Berichten: 20236
Woonplaats: utrecht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Middeleeuwse ? Bronzen beeldje van?
Wessel , Kimball :10 :10 :10

gr bubba :sd

_________________
een PIEP = als een verrassings EI


17 aug 2017, 07:53
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Middeleeuwse ? Bronzen beeldje van?
Richardjunior schreef:
Knappe dtm maar ben nog niet 100% overtuigd. De afbeeldingen die jij toont wessel zijn toch heel anders dan dit gevonden figuurtje. Bv de afwerking is op jou afbeeldingen stuk fijner. Mijn gevonden figuur is toch duidelijk groffer gemaakt.


Hallo Junior.

Laat me even dit zeggen je kunt en je mag twijfelen over mijn mening en datering en vergelijking van jou voorwerp. En dat jij hem groffer vind what so ever.

En je mag alle archeologen van Nederland er fora,s en face boek pagina,s en welke digitale kennis aansnijden, wat je momenteel ook elders overal aan het doen bent.

Maar mag ik dan even zeggen dat jou mening :07 mij niet is toegedaan. En dat hoeft natuurlijk ook NIET!
Want zo veel mensen zo veel meningen, alleen het is wel zo dat de ene mening meer mee telt dan de ander :03 als je begrijpt wat ik bedoel.

Romeins wat jij er graag in wilt zien en ook pretendeerd elders zodra iemand ook maar het woord Romeins aanhaalt :oooo :oooo :oooo :oooo en je gelijk spontaan begint te juichen.
Wel ik toon je even een enkel voorbeeld , Wat mij wel mogelijk is :07 :07 .

De mesheften uit de romeinse tijd zijn stilistisch gezien totaal anders en hebben niet de typerende neerbuigende devotionele houding, deze die je ziet bij middeleeuwse altaarstukken en andere soort gelijke kerkelijke reliquiaria of aanverwanten.


Dat de meningen en dateringen alle kanten op vliegen komt mede door de onbekendheid van de periode waarin deze bijzondere vondst geplaatst mag worden. Namelijk in de Romaanse tijd en stel de datering ook bij naar 12e of 13e eeuws. Voor mij is dit nu wel zo klaar als een klontje :07 :07 of dat jij de grofheid of het gietnaadje misschien afwijkend vind zeg me niet zo veel.
Hiervoor heb ik genoeg materiaal gezien en beschreven om te begrijpen dat deze vondst uit deze periode komt.
Als voorbeeld plaats ik een Romaanse doopbekken waar duidelijk te zien is dat kleding houding en gezichtsuitdrukking, deze die op een typische Romaanse plastische wijze is weergegeven.







Om vergelijkbare exemplaren of wel parallellen te vinden van jou stuk , dan zal je van goede huize moeten komen, en ben bang dat men dit ook niet zal lukken .
Simpel weg omdat de vondsten uit deze periode schaars zijn te noemen en vaak ook uniek!

Iniedergeval zijn we hier samen tot een redelijke benadering gekomen ter determinatie van jou stuk :10 zo. waarbij Stef en ik een goede richting hebben mee kunnen geven

De datering kan ik nu verder aanscherpen en zal de titel hier ook gaan aanpassen.

Bijgevoegd nog een deel van een reliekkist uit de Romaanse periode waarbij de neerbuigende houding goed te zien is.

Amen. :heiligboontje: :heiligboontje: :heiligboontje:


Vriendelijk grt Wessel Spoelder.


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


17 aug 2017, 19:14
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Middeleeuwse ? Bronzen beeldje van?
bubba schreef:
Wessel , Kimball :10 :10 :10

gr bubba :sd


:sd :sd :sd


17 aug 2017, 19:37
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 mei 2017, 19:37
Berichten: 35
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bronzen (bestek?)beslagstuk met heilige voorstelling datering 12e/13e eeuw.
Sow meneer is beledigd vanwege t feit dat ik t niet klakkeloos overneem?
In bed geplast vannacht.


17 aug 2017, 23:20
Profiel
ForumJoker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 17:14
Berichten: 59211
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bronzen (bestek?)beslagstuk met heilige voorstelling datering 12e/13e eeuw.
mooi gaat de goede kant op :07 :whoea:

ik heb al heel veel Archeologen mis zien gaan
ik heb liever vakmensen dan een Archeoloog die zitten er heel vaak naast
dus staar je daar niet blind op

succes verder

_________________
ZO WAT IS HET LEVEN MOOI
als je willem de zwijger heet


17 aug 2017, 23:29
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 aug 2008, 19:46
Berichten: 3685
Woonplaats: Noordgouwe
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bronzen (bestek?)beslagstuk met heilige voorstelling datering 12e/13e eeuw.
Richardjunior schreef:
Sow meneer is beledigd vanwege t feit dat ik t niet klakkeloos overneem?
In bed geplast vannacht.


Je kunt ook gewoon "dankjewel" zeggen... :04

Wessel doet verschrikkelijk z'n best om jou te overtuigen en met voorbeelden te komen.
Het blijkt eenrichtings verkeer...

Voorbeelden dat het Romeins zou kunnen zijn heb ik nog niet gezien in dit topic.
Alleen een berichtje van een archeoloog. Geen referenties.
Als je die kan geven bekijken wij die ook.
Ik kon ze niet vinden. En ik heb niet alleen bij middeleeuws gezocht :03

Groeten, Stef

_________________
Ik verzamel duiten, oorden en muntgewichten uit Zeeland. Mijn verzameling is helaas nog niet compleet...


18 aug 2017, 00:18
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 mei 2017, 19:37
Berichten: 35
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bronzen (bestek?)beslagstuk met heilige voorstelling datering 12e/13e eeuw.
Dank je wel zeggen? Voor iemand die me zo de grond in trapt ! Dat hij maar in de grond zakt.
Wil alleen uit meerdere hoeken dezelfde bevestiging krijgen en word daarom afgeblaft.
Aucces mannen met determineren.


18 aug 2017, 11:26
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 feb 2009, 16:49
Berichten: 7684
Woonplaats: Deventer
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bronzen (bestek?)beslagstuk met heilige voorstelling datering 12e/13e eeuw.
Richardjunior schreef:
Dank je wel zeggen? Voor iemand die me zo de grond in trapt ! Dat hij maar in de grond zakt.
Wil alleen uit meerdere hoeken dezelfde bevestiging krijgen en word daarom afgeblaft.
Aucces mannen met determineren.


Denk dat jij op het verkeerde Forum zit :pol , een beet respect graag voor onze Moderators die hun stinkende best doen voor iedereen.

Ga even ergens anders lopen dreigen mafkees

_________________
gr Peter
zoekt met een XP DEUS


18 aug 2017, 12:09
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bronzen (bestek?)beslagstuk met heilige voorstelling datering 12e/13e eeuw.
Ter informatie.

Deze topic had een voorgeschiedenis namelijk dat de heer oudekerk een zeer botte opmerking moest maken .

Deze inmiddels vroeg tijd is verwijderd.

Hierdoor kreeg de topic een andere lading waardoor ik redelijk gepikeerd hier te werk ben gegaan.

Hier voor mijn excuus.

Beheer was hier van op de hoogte.

vriendelijke grt Wessel


18 aug 2017, 12:31
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 aug 2009, 19:00
Berichten: 2179
Woonplaats: NL
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bronzen (bestek?)beslagstuk met heilige voorstelling datering 12e/13e eeuw.
peter schreef:
Richardjunior schreef:
Dank je wel zeggen? Voor iemand die me zo de grond in trapt ! Dat hij maar in de grond zakt.
Wil alleen uit meerdere hoeken dezelfde bevestiging krijgen en word daarom afgeblaft.
Aucces mannen met determineren.


Denk dat jij op het verkeerde Forum zit :pol , een beet respect graag voor onze Moderators die hun stinkende best doen voor iedereen.

Ga even ergens anders lopen dreigen mafkees


wilde net iets soortgelijks zeggen :03

_________________
Middeleeuwse bodemvondsten uit Gent.
Boek "Gezocht en gevonden".
http://www.gezochtengevonden.be
http://www.facebook.com/boekgezochtengevonden


18 aug 2017, 12:58
Profiel
ForumJoker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 17:14
Berichten: 59211
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bronzen (bestek?)beslagstuk met heilige voorstelling datering 12e/13e eeuw.
ach ja gaat ook wel is wat verkeert

geef elkaar de hand en dan komt het wel weer goed
is altijd maar net hoe je het leest en bij je binnen komt
:oooo :oooo :oooo :oooo :oooo :oooo :oooo :oooo
ik zeg proost mannen op naar de topper

_________________
ZO WAT IS HET LEVEN MOOI
als je willem de zwijger heet


18 aug 2017, 14:03
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 mei 2017, 19:37
Berichten: 35
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bronzen (bestek?)beslagstuk met heilige voorstelling datering 12e/13e eeuw.
Excuus aanvaard. En bedankt voor de dtm. Wil alleen ook weten van de mensen die romeins denken ,of ze zoals jij met voorbeeld kunnen komen. Dat is de enige reden dat ik het hun vraag. En natuurlijk hoop ik vurig dat ik eindelijk romeins heb gevonden maar besef me wel degelijk dat het hier naar alle waarschijnlijkheid om een middeleeuws figuurtje gaat. Toch wil ik nog steeds een ieder met meer verstand als ik er van graag aanhoren.
Daar is niks mis mee.

Hartelijk dank


18 aug 2017, 14:58
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 feb 2009, 16:49
Berichten: 7684
Woonplaats: Deventer
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bronzen (bestek?)beslagstuk met heilige voorstelling datering 12e/13e eeuw.
:10 Mooizo en nu weer lekker zoeken allemaal :oooo

_________________
gr Peter
zoekt met een XP DEUS


18 aug 2017, 23:11
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl