Logo
Het is nu 29 maart 2024, 10:18



Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 Riemtong met opengewerkte vierpas decoratie circa 1100--1400 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 apr 2012, 18:07
Berichten: 4246
Woonplaats: Joure
Antwoord met een citaat
Bericht Riemtong met opengewerkte vierpas decoratie circa 1100--1400
Materiaal: brons

Afmeting: 24mm

Gewicht:

Beschrijving van het voorwerp:

Dit object vandaag gevonden. Van hetzelfde veld komen 2 Romeinse munten. Het lijkt mij een riemtong of gespplaat. Duidelijk is een vierpas waar te nemen. Het voorste stuk is massief en vind het behoorlijk zwaar. Riemtongetje dus?


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


23 apr 2020, 17:49
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Middeleeuwse riemtong of gespplaat?
zoeker 19 schreef:
Materiaal: brons

Afmeting: 24mm

Gewicht:

Beschrijving van het voorwerp:

Dit object vandaag gevonden. Van hetzelfde veld komen 2 Romeinse munten. Het lijkt mij een riemtong of gespplaat. Duidelijk is een vierpas waar te nemen. Het voorste stuk is massief en vind het behoorlijk zwaar. Riemtongetje dus?


Hallo Zoeker uut joure.

Inderdaad een riemtong achtige .

Maar wel een heel bijzondere , in die zin de constructie met de drie pootjes aan de bovenzijde van de riemtong is toch een wel vreemde eend in de bijt.

Die vreemde aanzet met pootjes ken ik eigenlijk niet bij Middeleeuwse types uit de 14e en 15e eeuw. Waar je op basis van de vierpas vrij vlot uit zou komen.

Daarom vermoed ik dat het een opvolger is van de riemtong achtige die ik al vaker breed heb uitgemeten waarvan de types dateren tussen 950 en 1200.

Deze zal van na die periode zijn zeg 1200-1400 dan zit je denk ik redelijk save met de datering.

Voor de mooi een paar plaatjes toegevoegd van riemtong achtige.



Vriendelijke grt Wessel Spoelder


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


26 apr 2020, 07:43
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 apr 2012, 18:07
Berichten: 4246
Woonplaats: Joure
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Middeleeuwse riemtong of gespplaat?
woesel schreef:
zoeker 19 schreef:
Materiaal: brons

Afmeting: 24mm

Gewicht:

Beschrijving van het voorwerp:

Dit object vandaag gevonden. Van hetzelfde veld komen 2 Romeinse munten. Het lijkt mij een riemtong of gespplaat. Duidelijk is een vierpas waar te nemen. Het voorste stuk is massief en vind het behoorlijk zwaar. Riemtongetje dus?


Hallo Zoeker uut joure.

Inderdaad een riemtong achtige .

Maar wel een heel bijzondere , in die zin de constructie met de drie pootjes aan de bovenzijde van de riemtong is toch een wel vreemde eend in de bijt.

Die vreemde aanzet met pootjes ken ik eigenlijk niet bij Middeleeuwse types uit de 14e en 15e eeuw. Waar je op basis van de vierpas vrij vlot uit zou komen.

Daarom vermoed ik dat het een opvolger is van de riemtong achtige die ik al vaker breed heb uitgemeten waarvan de types dateren tussen 950 en 1200.

Deze zal van na die periode zijn zeg 1200-1400 dan zit je denk ik redelijk save met de datering.

Voor de mooi een paar plaatjes toegevoegd van riemtong achtige.



Vriendelijke grt Wessel Spoelder

Sorry Wessel, lees dit nu pas :oops: Schitterende DTM waarvoor dank!!


29 apr 2020, 16:36
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 3 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl