Logo
Het is nu 19 apr 2024, 22:46



Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
 laat 14e /15e eeuws boekbeslag met Gotische letter A decoratie met gestileerd floraal decor 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 mei 2012, 23:58
Berichten: 3653
Woonplaats: Sint Truiden België
Antwoord met een citaat
Bericht laat 14e /15e eeuws boekbeslag met Gotische letter A decoratie met gestileerd floraal decor
Materiaal: koperlegering

Afmeting:26.69mm op 24.76mm

Gewicht:4.3 gr

Beschrijving van het voorwerp: versierd met een zwaan/eend?

Gespplaatje?

doet me denken aan de gespplaat 1ste gesp linkerbovenhoek op pag 38 van Bennie's boek (Door de eeuwen heen gevonden gespen) zou dus wel eens middeleeuws kunnen zijn (we hadden er trouwens ook enkele profielgespen)

Bijlage:
IMG_0310 (2).JPG

Bijlage:
IMG_0312 (2).JPG


Edd


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


10 apr 2021, 19:42
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 okt 2014, 00:28
Berichten: 5113
Antwoord met een citaat
Bericht Re: versierd plaatje met afbeelding van een dier
Heel mooi.

_________________
zoekt met DEUS, minelab equinox 800, tesoro lobo supertraq, & een makro racer 2


10 apr 2021, 19:55
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: versierd plaatje met afbeelding van een dier
Edd schreef:
Materiaal: koperlegering

Afmeting:26.69mm op 24.76mm

Gewicht:4.3 gr

Beschrijving van het voorwerp: versierd met een zwaan/eend?

Gespplaatje?

doet me denken aan de gespplaat 1ste gesp linkerbovenhoek op pag 38 van Bennie's boek (Door de eeuwen heen gevonden gespen) zou dus wel eens middeleeuws kunnen zijn (we hadden er trouwens ook enkele profielgespen)

Bijlage:
IMG_0310 (2).JPG

Bijlage:
IMG_0312 (2).JPG


Edd


Hallo Edd.

Mooi plaatje hoor :ppp :ppp :ppp

De vondst die je gedaan hebt staat los van gespplaten, gespplaten kennen namelijk een andere constructie . De door jou gevonden exemplaar is een kast vormig geheel waarbij ook de zijkant is beschermd. Dit zie je in mindere mate bij gespplaten uit de 13e tot 15e eeuw.
Dan zijn ze vaak van dun koperblik gevouwen.of gegoten zonder zijschot. Mijn gedachte gaat uit naar een boeksluiting uit de late 15e eeuw .

Het boekbeslag (sluiting) kent een typische gestileerde weergave van gotische minuskel versiering in de vorm van een later A waarbij als extra decor een gestileerde acanthusblad of lelie word afgebeeld.
Dit decor is vrij normaal in die periode.
Dat er een dier in word herkend is niet vreemd, immers hebben we vaker discussie hierover gehad. Mel jean pierre en zijn bij gedachte.
viewtopic.php?f=850&t=102920&p=822396&hilit=bij+mel+lelie#p822396

Vriendelijke grt Wessel Spoelder


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


11 apr 2021, 09:35
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: versierd plaatje met afbeelding van een dier
Ter illustratie een parallel .
Gotische letter decoratie met gestileerde floraal decor.


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


11 apr 2021, 11:07
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 nov 2011, 20:41
Berichten: 2966
Antwoord met een citaat
Bericht Re: laat 14e /15e eeuws boekbeslag met Gotische letter A decoratie met gestileerd floraal decor
Wessel :10
De versiering doet spontaan denken aan een eendekop maar is inderdaad een gestileerde florale versiering.
gr,
Roel.


11 apr 2021, 11:33
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: laat 14e /15e eeuws boekbeslag met Gotische letter A decoratie met gestileerd floraal decor
kokroel schreef:
Wessel :10
De versiering doet spontaan denken aan een eendekop maar is inderdaad een gestileerde florale versiering.
gr,
Roel.


Hallo Roel.
Een eendekop zou niet in mij opgekomen zijn immers dacht de middeleeuwer alleen in symbolieke wijze.
Aangezien een eend niet tot de type dieren behoort met christelijke symbolieke betekenis . Had ik bijvoorbeeld eerder de pelikaan geopteerd .

De pelikaan staat in de christelijke iconografie zowel symbool voor opofferingsgezindheid, en met name voor Christus' offerdood, als voor de opstanding.

Maar goed we kijken niet naar een dier maar naar een plant :07

Maar het is niet mijn bedoeling jou denkwijze te bekritiseren :03 jij bent 1 van de weinige deskundigen op het gebied van gespen etcetera die weet waar hij het over heeft :10
En heb ik alle respect voor jou beschrijving op facebook :10

Zeer mooi beschreven behalve dan die eend, maar hoe meer je determineerd hoe vaker je tegen het volgende aanloopt :03
elk schot is geen eendvogel

Grt Wessel Spoelder


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


11 apr 2021, 13:49
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 mei 2012, 23:58
Berichten: 3653
Woonplaats: Sint Truiden België
Antwoord met een citaat
Bericht Re: laat 14e /15e eeuws boekbeslag met Gotische letter A decoratie met gestileerd floraal decor
Thnx Wessel voor de dtm en mooie uitleg :10


Edd


12 apr 2021, 14:16
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: laat 14e /15e eeuws boekbeslag met Gotische letter A decoratie met gestileerd floraal decor
:10


12 apr 2021, 14:24
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 dec 2008, 21:30
Berichten: 14165
Antwoord met een citaat
Bericht Re: laat 14e /15e eeuws boekbeslag met Gotische letter A decoratie met gestileerd floraal decor
Mooi mannen :10

_________________
Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling
viewtopic.php?f=177&t=45920
Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.


12 apr 2021, 14:42
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 9 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl