Logo
Het is nu 29 maart 2024, 01:49



Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
 Spiff zegt hallo! 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 sep 2018, 14:40
Berichten: 21
Antwoord met een citaat
Bericht Spiff zegt hallo!
Hoi!

Ik ben Spiff, en doe nu meer dan 5 jaar aan magneetvissen. Af en toe ook aan metaaldetectie, maar magneetvissen ligt me meer, misschien omdat het meer 'underground' is. Ofzo.

We zijn met een klein groepje van een half dozijn, genaamd de Roestrukkers (slechte pun intended), en zijn ondertussen al redelijk bedreven. Ons materiaal wordt meer en meer professioneel, we houden alles (locaties, vondsten, data, research) nauwgezet bij, en hebben nu al een mooie portfolio. We zijn er wel nogal karig mee met dit te delen met de buitenwereld, gezien de wetgeving in België heel grijs is.

Ondertussen gaan we meer en meer de historische kant op (alhoewel een criminele dumplocatie ontdekken ook af en toe wel fijn is), en begeven we ons nu in het 'magneetprikken' territorium om dieper in het slijk te kunnen zoeken. Als iemand hiervoor trouwens een meer prettige naam voor kent of bedenkt, laat me zeker iets weten, 'magneetprikken' bekt helemaal niet vind ik, toch niet in het Vlaams :-) Slijkstokporren lijkt me zelfs een beter alternatief :p

We willen ons ook wat meer toeleggen op restoratie, en ik denk dat ik hiervoor ook wel op de juiste plek ben.

Dus dit ben ik. Hallo :-)

Grtz,

Spiff


19 sep 2018, 16:22
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2013, 21:15
Berichten: 1812
Antwoord met een citaat
Bericht Spiff zegt hallo!
Beste Spiff
Leuk dat je de weg naar 'bodemvondstenwereld' hebt gevonden, wij heten je van harte :gf

Natuurlijk hopen wij dat je een aangename tijd hier zal hebben en wensen jou vooral veel plezier, succes en geluk met 't vinden van je droomvondsten.
:05 :goezo:


Ook Het Team van Bodemvondstenwereld zal zich aan jou voorstellen, via deze: [/i]:link:

Met vriendelijke groet,
Namens het Team van Bodemvondstenwereld
Coinhunter Chris & Ramsbrug

:03


19 sep 2018, 16:22
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 dec 2008, 20:30
Berichten: 14152
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spiff zegt hallo!
Welkom, heb het magneetvissen zelf ook veel gedaan. Altijd veel plezier in gehad.
Ben wel benieuwd naar jullie vondsten :10

_________________
Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling
viewtopic.php?f=177&t=45920
Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.


19 sep 2018, 16:54
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spiff zegt hallo!
Welkom. En net als Hans al aangeeft zijn we reuze benieuwd wat jullie al gevonden hebben.

Ik vind het ook een leuk onderdeel van de hobby.


19 sep 2018, 17:49
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 jun 2017, 23:17
Berichten: 2574
Woonplaats: Meerssen
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spiff zegt hallo!
Welkom.
Leuke intro, ben benieuwd naar wat leuke vondsten :10

_________________
'O, ploegers der aarde, gij gelukkigsten der mensen, kende u uw geluk maar: de aarde overspoelt u met haar gaven, ver weg van het wapengekletter'.
(Vergilius)


20 sep 2018, 13:14
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 sep 2018, 14:40
Berichten: 21
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spiff zegt hallo!
Thanks :-)

We zijn nogal karig met het delen van vondsten, eerlijk gezegd.

In Vlaanderen is de wetgeving rond magneetvissen nogal bizar. Je hebt een erkenning nodig als metaaldetectorist, die ik uiteraard heb. Natuurlijk heb je ook toestemming nodig van de eigenaar/beheerder van de gronden/wateren waarin je wil magneetvissen.

Daar knelt het schoentje. De bevaarbare waterwegen worden beheerd door De Vlaamse Waterweg, en dit is hun visie: (vanop: https://www.vlaamsewaterweg.be/oeverrecreatie)

Magneetvissen

Bij magneetvissen worden met een magneet met een gemiddelde trekkracht van 300 kg metalen voorwerpen uit het water gevist vanop de oever of vanop het water.

De Vlaamse Waterweg nv is van oordeel dat het uitoefenen van magneetvissen niet veilig is. Er moet immers in acht genomen worden dat elke stroom of waterloop in Vlaanderen die reeds ten tijde van de wereldoorlogen bestond, verontreinigd kan zijn met munitie. De federale Dienst voor Opruiming en Vernietiging van Ontploffingstuigen (DOVO) raadt het magneetvissen ten zeerste af omwille van de daaraan verbonden veiligheidsrisico’s.

Bijgevolg staat De Vlaamse Waterweg nv magneetvissen op de Vlaamse waterwegen niet toe, met uitzondering van metaaldetectie door erkende metaaldetectoristen in functie van archeologisch onderzoek in opdracht van De Vlaamse Waterweg nv.


Voorheen was hun visie 'Wij staan het net toe, behalve in functie van archeologisch onderzoek'. Toen ik hen erop wees dat hobby-archeologen en erkende metaaldetectoren ook een archeologische meerwaarde bieden, zolang ze de regels volgen (waarvoor de erkenning als metaaldetectorist dient), hebben ze hun visie aangepast naar de huidige.

Bovendien is de stelling dat alle waterwegen die bestaan sinds de wereldoorlogen (dus in essentie: elke waterweg die minstens sinds 1914 bestaat en sindsdien niet werd gewijzigd) verontreinigd kunnen zijn met munitie nonsens. Het aantal waterwegen waar gevochten werd in beide wereldoorlogen kan makkelijk in kaart gebracht worden, en dat resultaat rechtvaardigt geen algemeen verbod. Mijn aanbod om toelating te geven om te magneetvissen na een melding (waardoor de locatie als gevaarlijk kan bestempeld worden en de toelating dus geweigerd kan worden, en waarna desgewenst op locatie ook gecontroleerd kan worden op naleving van de regels) werd genegeerd.

In concretu geldt er dus een algemeen verbod, behalve als je alles volgens hun wens doet en onderzoekt, als ze überhaupt archeologische onderzoeken instellen (dit ga ik navragen, ze zijn verplicht me de info te geven conform het decreet betreffende de openbaarheid van bestuur). Het is nogal een lang verhaal, want ik ben hier al meer dan een jaar mee bezig, maar dit is het in een notedop (noteNdop?).


Daarom maken we vondsten dus niet publiek, behalve aan vertrouwelingen. Want, in principe zijn we strafbaar wanneer we in 'hun' wateren vissen. Nouja, strafbaar, ik krijg geen enkel antwoord wanneer ik hen vraag wat de wettelijke basis is van hun 'niet toestaan', wat dit inhoudt, of dit een algemeen verbod betreft, hoe dit gehandhaafd wordt en welke machtigingen ze hebben om om identiteit en erkenning te controleren. Dus het is allemaal best vaag, zoals het oubollige en amateuristische overheidsinstanties die enkel hun eigen doel nastreven betaamt.

Dus, nu doen we het 'in den duik', zoals men zegt. Wat erg jammer is, want ik wil met alles in regel zijn, maar het wordt gewoon geblokkeerd uit onwetendheid en gebrek aan verantwoordelijkheidszin.

Dit is in Nederland dacht ik allemaal makkelijker, of vergis ik me?


21 sep 2018, 20:27
Profiel WWW
ForumJoker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 17:14
Berichten: 59211
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spiff zegt hallo!
MAGNETEN IS TOP
DAT GELUIT VAN DE MAG NEET DIE HET WATER RAAKT SUPER
mooier geluid ken ik niet

hier konden we nog op tv komen jaren geleden wet doen nog niet veel gedaan
was bij man bijt hond we hebben het niet gedaan om het gewoon stil te houden

of het hier gemakkelijk is denk het niet je mag in heel nl niet magneten maar goed ze doen het wel om dat ze het niet weten dat het niet mag

dus zeg ik succes man en wel kom

_________________
ZO WAT IS HET LEVEN MOOI
als je willem de zwijger heet


21 sep 2018, 20:36
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 jul 2011, 21:32
Berichten: 2346
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spiff zegt hallo!
Welkom, maar je kunt toch gewoon wat vondsten plaatsten zonder de locatie door te geven / :06
Dus kom maar op met de vondsten ben net als de rest reuze benieuwd :ppp :ppp :ppp

Gr,

David . . .

_________________
zoekt met een Minelab Equinox safari en een Tesoro bandido2


22 sep 2018, 09:46
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jul 2015, 09:24
Berichten: 11688
Woonplaats: Midden Nederland
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spiff zegt hallo!
Welkom Spiff, leuke introductie :10

Groet, Jan :sd

_________________
Kennis is macht - Karakter is meer


22 sep 2018, 11:23
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 sep 2018, 14:40
Berichten: 21
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spiff zegt hallo!
Thanks allemaal :-)

De Ed: Idd! Het 'KLAK' geluid van een magneet die onder water tegen een ideaal magnetische vondst zoeft is nog beter. :-)

Ik kan inderdaad wel een paar vondsten plaatsen, er zijn er wel een paar die het zien waard zijn. :-) Ik plaats ze zometeen onder 'magneetvissen'. Er staat al één (een pyrotechnische fuse) onder wapens en artillerie.


22 sep 2018, 11:33
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 sep 2018, 14:40
Berichten: 21
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spiff zegt hallo!
Zo, ik heb een post geplaatst onder 'magneetvissen': http://www.bodemvondstenwereld.nl/viewtopic.php?f=351&t=92190. Ik heb gewoon onze site gepost (met bijhorend paswoord, zodat we wat controle hebben over de bezoekers), want het is nogal omslachtig om een selectie van 5 jaar aan vondsten te posten :-)

Neem gerust een kijkje!


22 sep 2018, 14:18
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 11 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl