Logo
Het is nu 28 maart 2024, 09:36



Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
 Fisher F2 review 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Fisher F2 review
Beste lezer,

Hierbij schrijf ik een korte review over de Fisher F2. Voor mij is dit een perfect instapmodel gebleken; hij is niet duur en doet uitstekend zijn werk! Ik heb mijn Fisher F2 nu ruim drie weken en heb eigenlijk pas één akker afgewerkt, maar ontzettend veel gevonden. Onder anderen ongeveer 50 munten (meeste duiten, heel veel verrot in verband met de bemesting; deze zuren gaan niet goed samen met koper), een paar gespen, wat heilighangertjes, knopen, musketkogels, kogels en granaatscherven, een ontsteker (opgeblazen door de EOD) en noem maar op! Ontzettend veel dus.

Detecteren doet hij dus erg goed! Muntjes geven een zeer constant signaal, evenals kogels, granaatscherven, gespen etc.. Alleen bij rotzooi verspringt het signaal nogal eens, maar dan weet je eigenlijk al voldoende! Toch graaf ik die ook op omdat ik een beginner ben en wil weten wat het dan is. Vaak betreft het dan stukjes lood (vormloos) of afval uit hoogovens (hele lichte klompen metaal). Mijn ervaring is dat de Fisher F2 muntjes en kogels etc. tot een diepte van 20-30 centimeter toch wel redelijk goed detecteert! Grotere voorwerpen kan hij nog dieper detecteren.

Over de bediening van de Fisher F2 kan ik kort zijn. Het is echt aanzetten en lopen! Persoonlijk zet ik alleen altijd 'Iron' (IJzer) uit met de discriminatieknop zodat er niet gereageerd wordt op ijzer. Ik ben namelijk niet uit op militaria of spijkers/schroeven. 'Folie' laat ik wel aanstaan omdat een klein goud ringetje wordt gedetecteerd als 'Folie'. Toch graaf je bij 'Folie' signalen eigenlijk altijd op rotzooi. De 'Notch' gebruik ik eigenlijk nooit omdat ik dus alleen 'Iron' uitzet.

Voor muntjeszoekers met de Fisher F2 kan ik zeggen dat koperen muntjes (duiten) vallen onder het VDI 60-65, hele kleine (halve) centen onder 50-55 en munten van brons geloof ik onder 70-75. Zilver heb ik nog niet gevonden, maar dat zal boven de 80 moeten liggen.

Nog een bijkomstigheid; de spoel (zoekschijf) detecteert alleen de conductiviteit van het materiaal. IJzer geeft als klein voorwerp een lage VDI (0-10) en deze zet ik dus uit met de discriminatieknop. Maar als je te maken hebt met een groot ijzer voorwerp, dan is de conductiviteit hoger door de omvang van het voorwerp en geeft je schermpje soms aan dat het 80+ is. Tevens krijg je vaak de ene zwaai wel het 80+ signaal en de andere zwaai helemaal niets, dan weet je eigenlijk ook genoeg. Wel geeft de diepte-indicatie meestal aan dat het gaat om een diep voorwerp. Na de eerste 10 centimeter graven, merk je meestal al dat het VDI lager komt te liggen en weet je dat het om een groot ijzer voorwerp gaat. Ik laat deze liggen. Ook heb je bij grote ijzeren voorwerpen vaak dat je denkt iets moois te hebben, door een VDI van 80+, maar dan verspringt hij vaak naar 10-20 tussendoor (niet 0-10 omdat ik ijzer discrimineer). Dan weet je ook genoeg en hoef je niet onnodig diep te graven voor rotzooi.

Nogmaals, in mijn optiek is dit een erg goede, fijne, gebruiksvriendelijke beginmetaaldetector met een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding. Het heeft natuurlijk niet alle toeters en bellen zoals de veel duurdere modellen, zoals een instelbare grondbalans, maar dit heb je naar mijn idee als beginner ook niet nodig! Ik heb dit in ieder geval nog niet nodig gehad en graaf genoeg leuke dingen op. Mocht je na een aantal maanden of een jaar een 'betere' metaaldetector willen, dan kun je deze prima achter de hand houden als extra, of hem verkopen. Hij behoudt namelijk redelijk veel van zijn waarde! Je kunt hem praktisch altijd weer voor 150 euro of meer verkopen. De afschrijving op de metaaldetector is dus relatief gezien laag.

Nog even dit: het kan zijn dat de metaaldetector opeens raar allerlei snelle signalen geeft en dat je schrikt en denkt dat hij kuren heeft. Dit is waarschijnlijk niet het geval. Ik dacht dit op het begin, maar dat bleek door mijn telefoon te komen. Kreeg ik een berichtje, of zond mijn telefoon gewoon even een signaal uit, dan flipt de Fisher F2 meestal even. Niets aan het handje dus! Even een paar seconde wachten en je kunt weer verder! Ook onder (of dicht in de buurt van) hoogspanningskabels kun je dit effect ervaren!

Al om al prima om mee te beginnen! Ik hoop dat dit een beetje helpt voor sommige mensen die willen beginnen met metaal detecteren! :10

Groeten,
Skipdivided


27 nov 2013, 11:17
ForumJoker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 17:14
Berichten: 59211
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fisher F2 review
mooi lees het straks wel even wat een verhaal man

moet zo weer werken :10

_________________
ZO WAT IS HET LEVEN MOOI
als je willem de zwijger heet


27 nov 2013, 12:36
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 nov 2013, 20:42
Berichten: 15
Woonplaats: Overijssel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fisher F2 review
Duidelijk en mooie review. Ik denk dat deze metaaldetector veel potentie heeft om mijn eerste te worden! Zijn er andere dingen waar je op moet letten bij de aanschaf van een metaaldetector?

_________________
Hall: I wonder if everybody else is as lost as we are.
Winters: We're not lost, Private. We're in Normandy.


28 nov 2013, 10:22
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fisher F2 review
Strelok schreef:
Duidelijk en mooie review. Ik denk dat deze metaaldetector veel potentie heeft om mijn eerste te worden! Zijn er andere dingen waar je op moet letten bij de aanschaf van een metaaldetector?


Allereerst dankjewel! :) Ten tweede zijn er veel dingen waar je op moet letten bij de aanschaf van je eerste metaaldetector. Wil je een digitale (met schermpje) of eentje met alleen draaiknoppen en een 'zoem' die sterker wordt bij het detecteren van metaal. Wil je onder water kunnen met de metaaldetector? De zoekschijf van de Fisher F2 is bijvoorbeeld wel waterdicht; alleen de kast niet, die is spatwaterdicht. Wil je op zoet of zout-waterstranden zoeken? Wil je alleen op akkers/weilanden/bossen en een stort zoeken? Het allerbelangrijkste naar mijn idee is de keuze voor een digitale of analoge detector en de plek waar je wilt gaan zoeken. Wil je een digitale detector om mee te beginnen, dan raadt ik je in de lagere prijscategorie een Fisher F2 of een Garrett EURO Ace 250 (of 350, stukje duurder) aan. Mijn voorkeur gaat uit naar de Fisher F2 natuurlijk, anders had ik die niet gehaald. Ik ben er zeer tevreden mee! De Fisher F2 is uitermate geschikt voor akkers/weilanden/bossen en volgens mij volstaat hij ook goed op de stort. Belangrijk is wel eerst erachter te komen of deze hobby echt iets voor je is en het is daarom van belang dat je het budget niet te hoog maakt. Als je over de Fisher F2 nog vragen hebt, kun je ze altijd hier stellen! :10

Groeten,
Skipdivided


28 nov 2013, 11:11
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 nov 2013, 20:42
Berichten: 15
Woonplaats: Overijssel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fisher F2 review
Hartelijk bedankt voor de snelle en zeer informatieve reactie! :) Ik zou zelf niet zo snel in het water zoeken, Ik heb ook voorkeur voor de velden/bossen/akkers etc en het zal inderdaad eerst maar eens goed oefenen zijn. Ik denk haast wel dat als ik een MD aanschaf het een F2 zal gaan worden. Ik heb inderdaad de Garett Ace 150,350 overwogen, maar dit maakt mijn besluit toch een stuk makkelijker..

Wat is handig en betrouwbaar met MD's..nieuw of 2e hands?.... Nu maar een goede verkoper/winkel vinden!

Hartelijk dank! :10

_________________
Hall: I wonder if everybody else is as lost as we are.
Winters: We're not lost, Private. We're in Normandy.


28 nov 2013, 12:03
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fisher F2 review
Ik persoonlijk heb ook om bepaalde redenen niet voor een Garrett ACE 150/250/350 gekozen, maar de Fisher F2. Denk persoonlijk dat jij dezelfde voorkeuren hebt als ik en dan is de keuze snel gemaakt! Bovendien heb ik je 'Stel je even voor' gelezen en gezien dat je vooral op militaria wilt zoeken (niet het gevaarlijke gedeelte). Dan is het al helemaal aan te raden de Fisher F2 te kiezen. Die is namelijk erg sterk op munten en militaria.

Persoonlijk heb ik 3 weken terug een tweedehands Fisher F2 gekocht, maar die was pas 4 weken oud, dus had ik geluk! De Fisher F2 (met 8 inch schotel) en schotelhoes (bescherming) inclusief 2 jaar garantie voor 200 euro bij Wilhelm Bos. Hij heeft een eigen metaaldetectorwinkel aan huis (gewoon ingeschreven bij de KvK) in Bunschoten en is tevens moderator en sponsor van dit mooie forum! Zeer betrouwbaar dus en ik heb een ontzettend goede ervaring met hem zoals zo velen op dit forum. Zijn website is http://www.detector.nl/

Hij kan ook aan nieuwe Fisher F2 metaaldetectoren komen voor een prijs rond de 240 euro. Je hebt dan een spiksplinternieuwe met 5 jaar garantie. Ik had gewoon geluk met de tweedehands! Verder wil ik melden dat ik totaal los sta van zijn winkel of wat dan ook; ik ben gewoon een zeer tevreden klant! :)

Je hebt voor 240 euro trouwens niet veel tweedehandsdetectors die echt veel toevoegen aan wat je met een Fisher F2 hebt. Bovendien heb je dan vaak geen (of heel korte) garantie en weet je niet welke gebreken de metaaldetector heeft. Ik zou dus voor een nieuwe Fisher F2 gaan, mits je niet eenzelfde koopje op de kop kan tikken als ik. Maar dat lijkt me sterk!

Succes en als je nog meer vragen hebt, blijven stellen! :10

Groeten,
Skipdivided


28 nov 2013, 12:19
ForumJoker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 17:14
Berichten: 59211
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fisher F2 review
Fisher is altijd goed geweeste

_________________
ZO WAT IS HET LEVEN MOOI
als je willem de zwijger heet


28 nov 2013, 12:21
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 nov 2013, 20:42
Berichten: 15
Woonplaats: Overijssel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fisher F2 review
Heren, hartstikke bedankt voor alle nuttige informatie! :10 het is even geleden dat ik een forum met mensen van zulk vriendelijk en hulpzaam aard trof!

Ik zal zeker detector.nl eens rustig bekijken!

Nogmaals bedankt voor alle duidelijke informatie!

:uu

_________________
Hall: I wonder if everybody else is as lost as we are.
Winters: We're not lost, Private. We're in Normandy.


28 nov 2013, 12:39
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fisher F2 review
Strelok schreef:
Heren, hartstikke bedankt voor alle nuttige informatie! :10 het is even geleden dat ik een forum met mensen van zulk vriendelijk en hulpzaam aard trof!

Ik zal zeker detector.nl eens rustig bekijken!

Nogmaals bedankt voor alle duidelijke informatie!

:uu


Geen probleem joh! :10 Vind het zelf ook wel zo fijn als ik normaal en vriendelijk word geholpen! :)

Groeten,
Skipdivided


28 nov 2013, 12:45
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 9 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl