Logo
Het is nu 28 maart 2024, 13:26



Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
 ace 250 sportspack, ( oa grotere zoekschotel) 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 mei 2013, 10:54
Berichten: 984
Antwoord met een citaat
Bericht ace 250 sportspack, ( oa grotere zoekschotel)
Hallo Allen,
ik ben nog niet zo lang geleden begonnen met deze hobby, maar heb omtrent mijn detector toch nog een paar vraagjes

ik heb bij het zoeken ontzettend veel last met de determinatie van wat er nu eigenlijk in de grond zit ( voordat ik het opgegraven heb).
mij was verteld: als het signaal altijd wisselt in detectie van type, is het in 99 van de 100 gevallen rommel.
als dit dus gebeurt graaf ik het niet op.

met die kennis ben ik aan het zoeken gegaan, en kom tot de conclusie, dat naast bovenstaande ook vaak het volgende gebeurd:

situatie 1:
ik detecteer een metaal. de detector geeft aan dat het bijvoorbeeld in de edelmetalen hoek ligt. ik pinpoint, en begin te graven.
vervolgens kan ik eerst niks vinden, scan nog een keer, niks meer. wat ik dan ook doe, hij vind in de gegraven kuil, of de uitgegraven bult niets meer.
hoe kan dit?


situatie 2 ik detecteer een metaal. de detector geeft aan dat het bijvoorbeeld in de edelmetalen hoek ligt. ik pinpoint, en begin te graven
vind niets, scan nog eens, en dan is het ineens veranderd naar ijzer. nogmaals verder graven geeft vervolgens een roestige spijker, ipv een edelmetaal
waarom detecteert het apparaat niet goed welk type metaal het is? / hoe kan ik dit wel duidelijk bepalen?

situatie 3 bij het zoeken op stortgrond, heb ik helemaal een probleem:
als ik de detector op de grond zet, detecteerd hij per definitie op 8" + metaal. ik weet dat het de stenen zijn, er ligt op ongeveer 30 cm heel veel puin., maar hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik ondanks de bodem, toch fatsoenlijk daar kan zoeken? ben al aan het spelen geweest met de sensitivity, maar ik ben bang dat wanneer ik die op laag zet , juist niets meer vindt. hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Wie o wie kan mij enig advies geven omtrend de ace 250 met grotere zoekschotel?

_________________
zoekende op de Friese akkers met een xp deus 2

programma's voor de deus2 opslaan en bewaren? zie https://deus2.pjottrr.nl

historie: garret ace 250, fisher f75, garret at pro int, Nokta fors Core, nokta impact


27 mei 2013, 11:59
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ace 250 sportspack, ( oa grotere zoekschotel)
Hoi Piotr,

Je geeft wat bekende probleempjes door, die iedere beginner zal herkennen.
De vragen lopen ook een beetje op elkaars terrein, dus een combi van de omstandigheden kan ook het geval zijn.
Ik denk dat dit (globaal) de antwoorden zijn:

1) Sommige metalen als lood & koper geven pracht-signalen, als er hele kleine stukjes kort aan de oppervlakte liggen (en bvb tussen veel troep & mineralen) krijg je dan vaak een 'goed' signaal, maar bij het opgraven raak je het kwijt omdat het nu onder een bergje ligt, en/of aan de oppervlakte herkent de detector het inmiddels als 'slecht' of 'verwaarloosbaar'. 'T is om die reden dat je veel zoekers een bergje met de voet ziet platstrijken voor ze het uitzoeken, dan ligt iets kleins niet ineens onderop een grote kluit.

2) De meeste detectors hebben wat probleempjes met diep liggend roest, een goed signaal kan derhalve ook 'groot ijzer' zijn. Zodra je er naartoe graaft herkent de detector het alsnog, en zal dan soms duidelijker aangeven dat 't ijzer is (of weg-discrimineren). Het is waar dat de duurdere (betere) detectors dat minder hebben... maar aan de andere kant, een zwaard is ook van ijzer & die wil je toch wel opgraven ? Komt bij: een bekend 'De Ed'-gezegde is "van ijzer wordt je wijzer"... op Romeinse sites ligt extreem veel ijzer, en oude stort is meestal ook flink vervuilt. Het ijzer is lastig, maar geeft ook aan de je niet op hele schone (onbewerkte/onbewoonde) grond loopt. Is het ergens vrij 'schoon' graaf je wat minder en loop je wat vlotter, aan de andere kant kan... 'het' daar net zo goed tussen de troep liggen (sterker nog, door de vervuiling hebben eventuele voorgangers misschien wel gemist wat er ligt, en 'wacht' het nog op jou :03 ).

3) Hoe groter de schijf, hoe minder geschikt voor stort / vervuilde grond. Je krijgt dan veel dingen tegelijk onder de schotel (goed & slecht), en je detector-processor krijgt ernstige moeite om alles snel genoeg te verwerken... soms wordt het een brij van geluiden, soms afgekapte geluiden, en signalen die in 'waarde' van goed naar slecht lopen. Het beste is heel langzaam en netjes vlak zwaaien, met een zo smal mogelijke zoek-schijf, voor lief nemen dat je veel voor niks gaat graven... geduld hebben dus. Je hebt redelijk wat mensen die met een aparte detector of een speciale schijf op stort lopen, en met een andere (grotere) op 'normale' schone akkers lopen.

Regels die altijd opgaan:
- loop niet te snel
- zwaai laag en horizontaal
- graaf liever te veel dan te weinig
- zet je sens zo hoog mogenlijk en je discriminatie zo laag mogenlijk. Draai liever je sens ietsje terug dan je disc iets omhoog !

Succes,
Paul


27 mei 2013, 12:49
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 nov 2008, 14:42
Berichten: 2763
Woonplaats: hoi
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ace 250 sportspack, ( oa grotere zoekschotel)
Hoi Pjotrr

wat die gast hier boven mij zegt ben ik het wel aardig mee eens :07 :07

pjottrr schreef:
situatie 3 bij het zoeken op stortgrond, heb ik helemaal een probleem:
als ik de detector op de grond zet, detecteerd hij per definitie op 8" + metaal. ik weet dat het de stenen zijn, er ligt op ongeveer 30 cm heel veel puin., maar hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik ondanks de bodem, toch fatsoenlijk daar kan zoeken? ben al aan het spelen geweest met de sensitivity, maar ik ben bang dat wanneer ik die op laag zet , juist niets meer vindt. hoe kan ik dit het beste aanpakken?


Dit is voor mij een teken dat je grondbalans niet goed staat en je detector dus op andere mineralen dan metaal in de grond reageert.
en dat zou ook heel goed bij situatie 1 het geval kunnen zijn. een goede grondbalans is erg belangrijk voor een rustige detector met goede diepgang.
maar soms is het onmogelijk om die goed te krijgen. Dan moet dus echt de sens naar beneden.

ik las hier laatst op het Forum van iemand: zoeken met een te hoge sens is als rijden in dichte mist met groot licht. veel licht maar je ziet niks voor je. beter kun je het niet verwoorden....
Met je detector is het net zo. Je stuurt veel signaal de grond in maar door de miniralisatie(mist) komt er zoveel signaal terug dat je detector niet meer weet wat hij moet doen en geeft dus vele valse signalen.

situatie2
bij zo´n twijfel geval loop ik vaak in een cirkel om het object heen maar blijf er overheen zwaaien, het signaal moet goed blijven en op dezelfde plaats !
soms even een paar centimeter grond weghalen en nog eens erover gaan geeft ook vaal meer duidelijkheid.

:sd

_________________
ʎɐqǝ uo pɹɐoqʎǝʞ ɐ ʎnq ı ǝɯıʇ ʇsɐן ǝɥʇ sı sıɥʇ
No me moleste mosquito


27 mei 2013, 13:42
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ace 250 sportspack, ( oa grotere zoekschotel)
Grondbalansen wordt lastig met een Garret Ace 250... dat zit d'r niet op :03

Wat Marco bedoeld met een rondje draaien (uit verschillende hoeken moet het geluid hetzelfde zijn) klopt zeker... Ik wil ook weleens een 'kruisje' slaan (dan heb je al 2 hoeken), en even de hoogte varieren (ietsje hoger boven de grond zwaaien), als dan 't signaal gelijk blijft lijkt het echt een 'goed' signaal te zijn.

Ieder apparaat heeft zo z'n beperkingen, en de Ace 250 is (alhoewel met deze DD-schijf geen slechte detector) geen XP Deus of Minelax CTX.
Het prijskaartje zegt zeker niet alles, maar het is wel zo dat niet iedere detector ieder terrein goed aankan.
Misschien dat om die reden sommige zoekers een heel arsenaal aan detectors in de schuur hebben staan (toch Marco ? :03 )


27 mei 2013, 14:01
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 nov 2008, 14:42
Berichten: 2763
Woonplaats: hoi
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ace 250 sportspack, ( oa grotere zoekschotel)
ik denk dat de ace250 een vast ingestelde grondbalans heeft waar je op de meeste plaatsen dus goed mee kan zoeken (zonder gb kom je bij een kijkshop model terecht 8-) )
als je de Deus g.b op 93 insteld kan je hier bijna overal goed zoeken...maar je haalt niet het maximale uit je detector

ik ben echt goed te spreken over de g.b van de ctx. wat een vooruitgang t.o.v. de etrac is dat :ppp :10

Misfit schreef:
detectors in de schuur hebben staan (toch Marco ? :03 )
ja, moar ook makkelijk voor als je eens met de visite op pad wil :07 :07

Ciao

_________________
ʎɐqǝ uo pɹɐoqʎǝʞ ɐ ʎnq ı ǝɯıʇ ʇsɐן ǝɥʇ sı sıɥʇ
No me moleste mosquito


27 mei 2013, 14:21
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ace 250 sportspack, ( oa grotere zoekschotel)
Marco schreef:
moar ook makkelijk voor als je eens met de visite op pad wil :07 :07

Zit er voorlopig effe niet meer in Marco...
M'n meissie is uitgerekend in begin augustus, dus denk da'k voorlopig effe niet meer ver weg mag reizen :03


27 mei 2013, 14:25
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jun 2011, 17:14
Berichten: 10541
Woonplaats: Maastricht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ace 250 sportspack, ( oa grotere zoekschotel)
Dat zijn mooie en duidelijke adviezen en uitleg die je geeft Paul/Misfit.

Pjottrr lees ze eens goed door.
Je zoe op stortgrond meer baat hebben bij een duurdere detector. Vandaar ook het advies van Marco.

Ikzelf heb zo'n tweeenhalf jaar met ace 250 met die schijf gelopen (sportspack idd), Ben er ook zeer tevreden over geweest, zeker op onvervuilde grond als bv de akker.
Ook op stort goed gevonden, alleen haal je er alleen de knallers eruit en je weet nooit wat het is.
Geen variatie in volume, en buiten de drie toonhoogten van het apparaat daarop geen variaties. Dus dan is het eigenlijk niet mogelijk van te voren goed in te schatten waar je mee te maken hebt.
Daarbuiten zonder meer een goede en gevoelige detector,
maar op stortgrond met veel signalen moet je bereid zijn veel ijdel te graven.
Een duurdere detector die zal je zeggen wanneer niet te graven. De ace niet.

8+ is meestel groot ijzer.

Wat je doet met de sensitivity is goed, maar je gaat dan steeds meer voor de knallers aan de bovenkant.
In stortgrond zit vaak veel zwik met goede signalen.

Keep up de good work, dat vooral op stortgrond.
Veel zooi vindt iedereen. :yh Trash :07 :goezo:

Groeten, Cyril


27 mei 2013, 18:40
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jun 2011, 17:14
Berichten: 10541
Woonplaats: Maastricht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ace 250 sportspack, ( oa grotere zoekschotel)
O ja, nadeel van deze machine dat ie op ijzer vaak een hoge toon geeft als je eroverheen gaat.
Alleen op de 'terugweg' weer vaak niet.
Op edelere metalen piept ie op de heen- en terugweg. Dus 2 piepen tijdens het zwaaien heen en weer. Zeker graven dan.

Bij een enkele piep is het zeer twijfelachtig.
De ace pakt ook heel erg klein spul, ook dan piept ie twee keer. (Als het maar kort genoeg bij de schotel ligt.
Twee piepjes dat is mijn advies.

Het probleem met een piep verliezen, heb je ook met duurdere apparaten.
Bij de ace veelal met de pinpoint op te lossen.
Anders proberen door de losse zwik in de kuil eruit halen.

:sd


27 mei 2013, 19:05
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 mei 2013, 10:54
Berichten: 984
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ace 250 sportspack, ( oa grotere zoekschotel)
mensen, allen dank voor deze antwoorden...

het is, bij het begin van zo'n hobby zo makkelijk om aan jezelf te gaan twijfelen :(

maar goed, het is mij duidelijk dat de signalen deels een beperking zijn van de ace, maar ook deels niet te verhelpen zijn ( zeker op stortgrond)
Verder begrijp ik dat ik dus op stortgrond, misschien beter de kleine schotel kan gebruiken, die ik uiteraard ook nog heb :)

In ieder geval. bedankt voor de reacties.
Dit weekend met deze nieuwe kennis maar eens op pad.

_________________
zoekende op de Friese akkers met een xp deus 2

programma's voor de deus2 opslaan en bewaren? zie https://deus2.pjottrr.nl

historie: garret ace 250, fisher f75, garret at pro int, Nokta fors Core, nokta impact


28 mei 2013, 07:50
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 mei 2013, 10:54
Berichten: 984
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ace 250 sportspack, ( oa grotere zoekschotel)
ik heb nog een laatste vraagje, waarvan ik hoop dat jullie hem kunnen beantwoorden;

ik vertrouw mijn detector namelijk niet helemaal.

zodra ik het metalen gedeelte van de kabel aan raak, waar de zoekspoel gekoppeld is aan de detector, begint het ding als een malle heen en weer te stuiteren.
dit duurt na het aanraken nog een paar seconden voordat hij hersteld lijkt.
als ik dit niet aanraak lijkt er niets aan de hand, maar ja, het geeft ook niet echt vertrouwen.
Verder heb ik de andere spoel er opgezet ( kleiner) in de hoop dat het aan de spoel ligt, maar dat lijkt ook niet het geval.

hoort dit zo bij de Garret ace? wat is jullie idee hierover?

_________________
zoekende op de Friese akkers met een xp deus 2

programma's voor de deus2 opslaan en bewaren? zie https://deus2.pjottrr.nl

historie: garret ace 250, fisher f75, garret at pro int, Nokta fors Core, nokta impact


18 jun 2013, 11:48
Profiel
ForumJoker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 17:14
Berichten: 59211
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ace 250 sportspack, ( oa grotere zoekschotel)
nee dat hoort niet

peter :10

_________________
ZO WAT IS HET LEVEN MOOI
als je willem de zwijger heet


18 jun 2013, 16:26
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 apr 2008, 22:17
Berichten: 1466
Woonplaats: Bunschoten
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ace 250 sportspack, ( oa grotere zoekschotel)
pjottrr schreef:
ik heb nog een laatste vraagje, waarvan ik hoop dat jullie hem kunnen beantwoorden;

ik vertrouw mijn detector namelijk niet helemaal.

zodra ik het metalen gedeelte van de kabel aan raak, waar de zoekspoel gekoppeld is aan de detector, begint het ding als een malle heen en weer te stuiteren.
dit duurt na het aanraken nog een paar seconden voordat hij hersteld lijkt.
als ik dit niet aanraak lijkt er niets aan de hand, maar ja, het geeft ook niet echt vertrouwen.
Verder heb ik de andere spoel er opgezet ( kleiner) in de hoop dat het aan de spoel ligt, maar dat lijkt ook niet het geval.


Terug gaan naar je dealer, dit is geen normale reactie :lo

_________________
Groeten, Wilhelm
http://www.metaaldetectie.nl


18 jun 2013, 22:13
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 mei 2013, 10:54
Berichten: 984
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ace 250 sportspack, ( oa grotere zoekschotel)
net contact gehad met de dealer,

Die zegt: oh dat gebeurt wel vaker, dan is de aardedraad defect.

kan onder garantie gefixed worden. :)

_________________
zoekende op de Friese akkers met een xp deus 2

programma's voor de deus2 opslaan en bewaren? zie https://deus2.pjottrr.nl

historie: garret ace 250, fisher f75, garret at pro int, Nokta fors Core, nokta impact


19 jun 2013, 09:53
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 mei 2013, 10:54
Berichten: 984
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ace 250 sportspack, ( oa grotere zoekschotel)
zoekschijf retour ontvangen.

ik heb hem nog niet getest, maar ga ervanuit dat het gefixed is.
Lijkt volledig zonder kosten.

kudo's voor kooistra metaaldetectoren te lippenhuizen.

_________________
zoekende op de Friese akkers met een xp deus 2

programma's voor de deus2 opslaan en bewaren? zie https://deus2.pjottrr.nl

historie: garret ace 250, fisher f75, garret at pro int, Nokta fors Core, nokta impact


01 jul 2013, 07:50
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ace 250 sportspack, ( oa grotere zoekschotel)
Eerst testen, Pjotr ! :03


01 jul 2013, 08:14
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 mei 2013, 10:54
Berichten: 984
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ace 250 sportspack, ( oa grotere zoekschotel)
gisteravond getest,

Hij werkt perfect. !

_________________
zoekende op de Friese akkers met een xp deus 2

programma's voor de deus2 opslaan en bewaren? zie https://deus2.pjottrr.nl

historie: garret ace 250, fisher f75, garret at pro int, Nokta fors Core, nokta impact


02 jul 2013, 15:52
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ace 250 sportspack, ( oa grotere zoekschotel)
Nou, nou, zou Kooistra eindelijk hebben leren solderen ? :07

Sorry, kan 't niet laten (geen fan van Kooistra)... Ik weet het, stout, zal proberen 't niet meer te doen (garantie tot de deur) :03


02 jul 2013, 21:56
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 mei 2013, 10:54
Berichten: 984
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ace 250 sportspack, ( oa grotere zoekschotel)
Wat is er mis met kooistra dan?

_________________
zoekende op de Friese akkers met een xp deus 2

programma's voor de deus2 opslaan en bewaren? zie https://deus2.pjottrr.nl

historie: garret ace 250, fisher f75, garret at pro int, Nokta fors Core, nokta impact


03 jul 2013, 07:45
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jun 2011, 17:14
Berichten: 10541
Woonplaats: Maastricht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ace 250 sportspack, ( oa grotere zoekschotel)
Ik heb goede ervaringen met de man.

Moet gezegd worden.
Mijneerste twee detectoren kwamen van hem, het eerste model was tweedehands en bij problemen gaf hij me daarop zelfs garantie.
Zijn redenering: een detectorklant is er vaak een voor het leven. Dus heeft ie me geholpen.
Bij aanschaf van een tweede heeft ie zeer uitgebreid de tijd genomen me te adviseren zonder dat ie garantie had dat ik iets zou kopen.

Dus enige nuancering verdient de mening van Misfit/Paul wel wat mij betreft.

Groeten, Cyril


03 jul 2013, 08:54
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ace 250 sportspack, ( oa grotere zoekschotel)
'T was misschien flauw, en 'k had misschien niks moeten zeggen, maar nu 't er toch staat zal ik niet moeilijk doen & voorzichtig zeggen wat de meesten wel weten.
'K heb zelf slechte ervaringen met K. & ken van dichtbij meerdere, kan z'n Marktplaats-advertentie niet luchten of zien (je kan ook teveel willen beloven), 'k heb principiele problemen met z'n verleden, en 'k denk da'k geen nieuws vertel als 'k zeg dat er voor velen een luchtje aan deze meneer zit. Wil dat zeggen dat hij geen tevreden klanten heeft, nee natuurlijk niet... maar ik breng er geen geld heen.
Dit forum heeft een zeer ervaren & betrouwbare sponsor, die durf ik veilig een ieder aan te bevelen, en in Noord-Holland & het oosten van 't land zitten ook nette mensen... Heb ik advies nodig meld ik me daar wel. :10


03 jul 2013, 10:52
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 20 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl