Logo
Het is nu 29 maart 2024, 00:00



Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
 Garret at pro , Vraag over mineralen grond? 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 dec 2013, 20:40
Berichten: 1418
Woonplaats: zoetermeer
Antwoord met een citaat
Bericht Garret at pro , Vraag over mineralen grond?
Ik heb toch nog een vraag die al langer speelt. Als ik loop over een van de velden waar ik nu vaker kom grasvelden. Dan gaat de Garret at pro vooral in het begin tekeer als een kanarie blijft veel bijgeluiden geven. Ik heb dan de sens vol open staan. (reden is dat de vondsten erg diep liggen 20cm en meer) Na veel groundbalance pompen. en een sens balkje eraf wordt het minder maar toch hoor ik nog wel wat bijgeluiden. Het gekke is het veld ernaast geeft dan vaak een hel ander beeld veel minder bijgeluiden. Als ik op een akker, strand of de grasvelden eromheen loop dan kan die voluit en heb ik bijna geen bijgeluiden.

Zijn deze velden vol van mineralen of hoe kan dit?

Sven


03 jun 2014, 19:39
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 19:17
Berichten: 2350
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Garret at pro , Vraag over mineralen grond?
.....elke grond heeft zijn ijzer en mineralisatie waardes, dat kan om de meter verschillen heb je daarbij de sense op het maximum staan en heb je net een akker met veel mineralisatie of ijzer te pakken dan kan hij veel bijgeluiden gaan geven, een ander fenomeen wat ook voor storingen kan zorgen is nat gras, de oudere Garret versie zoals de GTI hadden hier veel last van.

Mijn tip in dit geval, een goede goundbalance maken, dus op schone grond(geen ijzer in de buurt)
de sense zo hoog zetten dat hij rustig loopt(één streepje voordat hij begint te piepen), een goed vergelijk is het verhaal over groot licht in de mist, als het mistig is kun je beter geen groot licht aan doen want daardoor zie je minder dan dat je het licht in de normale stand laat staan, met de grond werkt dit net zo, heb je veel ijzer of mineralisatie in de bodem is het verstandiger de sense terug te draaien(normaal licht) dan de sense op het max te zetten(groot licht) hierdoor is het makkelijker de kleine zwakke piepjes te horen die meestal diepliggende of kleine objecten zijn.

-andere oorzaken kunnen zijn stroomkabels of stroommasten treinovergangen/rails, ondergronds liggende leidingen(stroom) of prikkeldraad met stroom.
kabelbreuk(te testen door je kabel heen en weer te bewegen, geeft hij dan een of meerdere tonen of storingen dan kan dat daarop duiden)
ondichte schotel, komt hier water in dan kan hij erg gaan storen of zelfs objecten niet meer detecteren

gr

_________________
Gr. Highlander


04 jun 2014, 09:07
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 dec 2013, 20:40
Berichten: 1418
Woonplaats: zoetermeer
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Garret at pro , Vraag over mineralen grond?
Kijk dat is een mooi en duidelijk antwoord mijn hartelijke dank hiervoor!!

Sven


04 jun 2014, 13:07
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 apr 2008, 12:28
Berichten: 3192
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Garret at pro , Vraag over mineralen grond?
Hoi
Het kan zijn dat de grond vervuild is door ijzer als je daar op gaat grondbalansen is niet goed
De signalen of storingen heb je die ook wanneer je de detector stilhoud dus niet over de bodem zwaait ?
als deze dan nog stoort wanneer je niet zwaait dan zijn het storingen van hoogspanningen of i.d
Als er veel ijzer ligt krijg je lage bromtonen ,de discrim kun je van nul tot veertig stellen zonder teveel diepte of vondsten te missen
op een ''schone'' akker krijg je veel minder signalen met de AT Pro.
Eerst op een schoon stukje de AT grondbalansen het zou op zandgrond zo tussen 80-84 liggen
suc6
grt antoninvs


05 jun 2014, 15:59
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 dec 2013, 20:40
Berichten: 1418
Woonplaats: zoetermeer
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Garret at pro , Vraag over mineralen grond?
Vandaag gelopen op hetzelfde stuk grond (weiland) Stil stukje op gezocht maar nu twee streepjes van de sens af (eerst was de sens vol open of een streepje eraf) Nu dus nog een streepje eraf en da was heerlijk stil. Alleen af en toe een piep als ik door wat distels heen zwaaide. Het kan dus gewoon zo simpel zijn.

De vondsten waren er ook, en inderdaad gelukkig ging de md goed diep 20cm en dieper.


06 jun 2014, 17:56
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 jun 2013, 10:30
Berichten: 53
Woonplaats: urk
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Garret at pro , Vraag over mineralen grond?
Hallo
ik heb zelf ook een grasakker waar mijn detector(at pro)veel meer tekeer gaat dan op andere graslanden.maar dat komt omdat hier altijd veel mest op gestrooid wordt, en daar reageert hij erg op.dus dat zou ook nog de oorzaak kunnen zijn.

_________________
Gr Jacob


08 jun 2014, 19:13
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 6 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl