Logo
Het is nu 18 apr 2024, 08:10



Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Minelab Safari: instellingen / tips & trucs 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 nov 2010, 18:07
Berichten: 343
Woonplaats: Op de prairie van Limburg
Antwoord met een citaat
Bericht Minelab Safari: instellingen / tips & trucs
Sinds een week ben ik de trotse eigenaar van een Minelab Safari. :07
Ik heb hem nu 3 maal, een hele dag, uitgelaten en ik moet constateren dat het een gevoelig en relatief eenvoudig apparaat is. :10

Toch ben ik niet helemaal tevreden en dat zal wellicht door mij komen... :mrgreen:
Ik heb het gevoel dat ik een hoop laat liggen...

Ik ben ben geen fan van discrimineren maar met dit beest hoor ik constant orgelmuziek wat ik tamelijk irritant vind. Geregeld hoor je een hoge piep die, als je het verifieert, toch een lage piep blijkt te zijn. Dan weer hoog, dan weer laag enz.

Vervolgens ben ik de voorgeprogrammeerde programma's Coins & Jewelry en Relic gaan gebruiken. Vond ik niet lekker. De lage piep hoor je dan niet (altijd) meer maar af en toe hoor je dan een hoge toon. Ga je dan graven of niet graven?

Vervolgens een tijdje gelopen met "conductive sounds" zonder disc. zoals in het filmpje van MLOTV te zien is. Nou ik heb me daar gaten gegraven... Tot een halve meter diep! Niets te vinden. :DOOD:

Nu mijn vragen:
1. Is het wel verstandig om de Sensitivity (Gevoeligheid) op "auto" te zetten?
2. Staat Trash Density op Low als het vakje wit of zwart is? Staat niets van in de gebruiksaanwijzing.
3. Wanneer gaan jullie graven? Laat ik het anders zeggen bij welke piep(en) gaan bij jullie de alarmbellen rinkelen?
4. Wat is een goede stand is All Metal?
5. Geeft de Safari ook een hoge piep als je groot ijzer vindt?


18 mei 2011, 19:48
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 dec 2009, 10:06
Berichten: 53
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Minelab Safari: instellingen / tips & trucs
Beste,

Ik bezit de Quattro (voorganger, identiek behalve snelheid processor en zoekschijf).

Op eerste zicht heb jij typisch "Met-een-fbs-detector-beginners-problemen.." :Hellup:

Vraag per vraag :

1. Ja, dit is heel verstandig. Manuele hoge gevoeligheid reserveer je voor later, en dan ook meestal op relatief schone plekken. Auto gaat u regelmatig verrassen. Het is nog verstandiger, wanneer de grond vervuild is met ijzer, om de gevoeligheid zelfs tussen 4 en 10 te zetten. Gewoon proberen !

2.Zwart vak = AAN.

3.Interessant signaal, is eentje dat je wil opgraven en die herhaalbaar is, waarvan de ID vast is, op een paar nummer na. Niet graven is bv een successie van -3 naar +18 (of -2 naar +17), meestal geroeste ijzerlegeringen (bv kroonkurken). Indien je op akkers enz zoekt dan moet je in ALLE METALEN zoeken. Meer hieronder vraag 4.

4. -10 en +40 UIT !! Graven vanaf -3. Je gaat subtiele audio verschillen horen in de tonen. Hoge tonen verraden voorwerpen met geen/weinig ijzerachtig inhoud. Herhaalbaar? graven !

5. Zeker niet indien +40 weg is. Een "twijfelend" (niet bij elke zwaai) +39 mag je ook negeren. +39 met een heel strakke, hoger dan normaal toon, en die bij elke zwaai aanwezig is ZEKER opgraven !

Indien je de Icons wil in de alle metalen stand, stel je programma in op de alle metalen stand, en doe er een "save" van op de COINS&JEWELRY mode. Nu heb je daar ferro alle metalen met icons.

Hoop dit helpt.

C.


20 mei 2011, 15:41
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 nov 2010, 18:07
Berichten: 343
Woonplaats: Op de prairie van Limburg
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Minelab Safari: instellingen / tips & trucs
Bedankt Candlescope voor het uitgebreide antwoord! :10
Je vertelt dingen die ik op internet nog niet gelezen heb. Ik ga dit zeker uitproberen!

Kom overigens net terug uit de Eifel waar ik gezocht heb op een plek waar tijdens het Ardennenoffensief fel is gevochten. Ik had daar al eens gezocht met mijn vorige detector, Minelab 305. Ik vond toen enkel munitie en wat koper sluitingen e.d.
Met de Safari heb ik wederom op dezelfde plek gezocht. Tsja dat was een verschil..., noodrantsoenen, munt, knopen, schoenen, beenkappen, botten en flessen (...). Ongelofelijk wat een verschil!

Ik heb daar relicmode, conductive sounds en all metal afgewisseld in automatische gevoeligheid en low trash. Grond was sterk vervuild. Zeer rustig gezwaaid.
Verrassend wat de Safari op deze wijze laat zien!

Ik vind wel dat het pinpointen erg lastig is met de Safari.

Nogmaals bedankt voor de uitgebreide beantwoording van mijn vragen! :goezo:

Groet,

Mark


22 mei 2011, 21:29
Profiel
ForumJoker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 18:14
Berichten: 59363
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Minelab Safari: instellingen / tips & trucs
MARK. schreef:
Sinds een week ben ik de trotse eigenaar van een Minelab Safari. :07
Ik heb hem nu 3 maal, een hele dag, uitgelaten en ik moet constateren dat het een gevoelig en relatief eenvoudig apparaat is. :10

Toch ben ik niet helemaal tevreden en dat zal wellicht door mij komen... :mrgreen:
Ik heb het gevoel dat ik een hoop laat liggen...

Ik ben ben geen fan van discrimineren maar met dit beest hoor ik constant orgelmuziek wat ik tamelijk irritant vind. Geregeld hoor je een hoge piep die, als je het verifieert, toch een lage piep blijkt te zijn. Dan weer hoog, dan weer laag enz.

Vervolgens ben ik de voorgeprogrammeerde programma's Coins & Jewelry en Relic gaan gebruiken. Vond ik niet lekker. De lage piep hoor je dan niet (altijd) meer maar af en toe hoor je dan een hoge toon. Ga je dan graven of niet graven?

Vervolgens een tijdje gelopen met "conductive sounds" zonder disc. zoals in het filmpje van MLOTV te zien is. Nou ik heb me daar gaten gegraven... Tot een halve meter diep! Niets te vinden. :DOOD:

Nu mijn vragen:
1. Is het wel verstandig om de Sensitivity (Gevoeligheid) op "auto" te zetten?
2. Staat Trash Density op Low als het vakje wit of zwart is? Staat niets van in de gebruiksaanwijzing.
3. Wanneer gaan jullie graven? Laat ik het anders zeggen bij welke piep(en) gaan bij jullie de alarmbellen rinkelen?
4. Wat is een goede stand is All Metal?
5. Geeft de Safari ook een hoge piep als je groot ijzer vindt?



Wanneer gaan jullie graven
als er goud ligt

anders niet hoor

veel succes Mark :10

_________________
ZO WAT IS HET LEVEN MOOI
als je willem de zwijger heet


23 mei 2011, 00:08
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 nov 2010, 18:07
Berichten: 343
Woonplaats: Op de prairie van Limburg
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Minelab Safari: instellingen / tips & trucs
Bedankt Ed!

Nee Ed, ik zoek helemaal geen goud. Ben een eco-searcher !!! :07
Ik zoek alleen maar roestige spijkers, potten verf en dergelijke... :lol:


23 mei 2011, 08:06
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 jul 2011, 22:32
Berichten: 2346
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Minelab Safari: instellingen / tips & trucs
Zijn er nog meer tips en instellingen voor de safari ?
Zoek er nu ook alweer een tijdje mee maar heb het gevoel dat ik nog veel mis.
Graag wat instellingen voor akkers/stort/ etc etc
Alvast bedankt ,

David

_________________
zoekt met een Minelab Equinox safari en een Tesoro bandido2


03 sep 2011, 17:25
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 nov 2010, 18:07
Berichten: 343
Woonplaats: Op de prairie van Limburg
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Minelab Safari: instellingen / tips & trucs
Hai Vliegendeschotel,

Candlescope heeft eigenlijk al het antwoord gegeven. Met zijn info ben ik ervaring gaan opbouwen.
De Minelab Safari is eigenlijk een vereenvoudigde E-Trac, niet zozeer kwa kwaliteit maar kwa knopjes. D.w.z. hij is ideaal voor mensen die niet zo van een "knopjesstudie" houden, zoals ik.

Het komt er feitelijk op neer dat je de gevoeligheid op auto zet, response op Low zet en een programma kiest. Ik zoek eigenlijk altijd in All Metal. Je hoort dan wel eens een hoog piepje "achter" een laag piepje. Dat wil nog wel eens bingo zijn. Verder is heel rustig zwaaien ook erg belangrijk.
Laatst heb ik, bij wijze van proef, op deze wijze een spoor gevolgd van een zoeker die met een Garret Ace250 zoekt. Over pakweg 300 meter vond ik in totaal zo'n 10 verzamelwaardige voorwerpen! Soms had hij er letterlijk bovenop gestaan!

Ik zoek ook geregeld in de Eifel. Daar kan enorm veel ijzer in de grond zitten (vulkaangebied). Dan zet ik de gevoeligheid op 4!!! Als ik dan nog knettergek wordt van het geluid zet ik hem op Relic Mode. En zelfs dan heb je nog succes!

Het is een prima detector. Wel wat zwaar en daardoor minder geschikt (mijn inziens) om op een stort te zoeken.

Succes,

Mark


03 sep 2011, 20:05
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 jul 2011, 22:32
Berichten: 2346
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Minelab Safari: instellingen / tips & trucs
Hi mark,

Bedankt voor je reactie, ik zit dus nu in de orgel mode :07 waar jij ook in zat :oooo
Soms word ik helemaal gek van de toontjes echt waar, maar dan pak ik gewoon even mijn oude vetrouwde tesoro bandido II erbij .
Maar het valt niet mee soms heb ik hem lekker stil en dan krijg ik op een plek allerlei toontjes en dan lijkt het wel dat het dan niet uit maakt of ik links rechts of achter me de schotel neer zet hij gaat dan maar door, maar goed de aanhouder wint :07
In iedergeval nogmaals bedankt mark top :10

Groeten,
David

_________________
zoekt met een Minelab Equinox safari en een Tesoro bandido2


04 sep 2011, 13:35
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 nov 2010, 18:07
Berichten: 343
Woonplaats: Op de prairie van Limburg
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Minelab Safari: instellingen / tips & trucs
Ik ken jouw gevoel David! Ik heb het ook gehad.

Wat ik een tijdje heb gedaan is het volgende. Ik heb de gevoeligheid op 10 gezet om vervolgens over een akker te lopen. Hij is dan heerlijk rustig en dat geeft je de tijd omde detector te leren kennen. Na een aantal keren schakel je vanzelf over op "auto". Dan kan het oogsten gaan beginnen...

Groet,

Mark


04 sep 2011, 13:45
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 jan 2012, 14:29
Berichten: 112
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Minelab Safari: instellingen / tips & trucs
Kan een van jullie of liever allemaal jouw/jullie ervaring beschrijven of een mening geven hoe de werking van de Minelab Safari op droog, vochtig en nat zout strand is?


26 jan 2012, 14:52
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 okt 2011, 22:38
Berichten: 24
Woonplaats: Peer (B)
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Minelab Safari: instellingen / tips & trucs
ben sinds gisteren ook in het bezit van een Minelab Safari en mijn eerste indruk is ook van wat een orgel is me dit, maar net zoals bij mijn Ace 250 zal het in het begin een beetje uitzoeken zijn welke instellingen mij het best liggen

ben vandaag over twee veldjes gegaan die ik reeds bezocht had met mijn Ace 250 en vandaag met de Safari toch nog vijf muntjes kunnen vinden

ga ook eens proberen om die gevoeligheid op 10 te zetten tot ik de tonen wat beter onder de knie heb

_________________
munten 2012; 1011, goud 1, zilver 26, romeins 5
munten 2013; 168, zilver 2, romeins 3


27 jan 2012, 21:02
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 dec 2009, 10:06
Berichten: 53
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Minelab Safari: instellingen / tips & trucs
Hoi.

Gevoeligheid durven verlagen is een van de sleutels van de FBS-reeks, en van metaaldetectie in het algemeen. Gevoeligheid optrekken geeft geen winst in diepte, het versterkt het ontvangsignaal. En het verbreedt ook het zoekveld, daardoor is gevoeligheid verlagen een aanrader op vervuilde plekken.

Nu voor op het nat zeezand , juist het tegenovergesteld...voor zover niet teveel ijzer, wat meestal het geval is.

Alles opendraaien ! Ik zoek meestal op 20 gevoeligheid, soms 18, indien in wat vals piepjes krijg. Alle metalen, -10 en +40 uit, OF, Relics met +40 weg, trash density op LOW.

Truucje om meer diepte te benutten : wanneer de detector een krakerig signaal geeft met een verspringend ID (allemaal positieve nummers) EN de dieptemeter is op MAX (helemaal uitgeblankt) dan MOET je pinpointen. Indien de kleinste evidentie van aanwezigheid van metaal zichtbaar is (goed naar P/P scherm kijken), dan MOET je graven, voor munten en ringen zit je dan met een vondst op meer dan 35 cm.

Groeten.

C.


10 feb 2012, 12:54
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 jun 2013, 12:13
Berichten: 13
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Minelab Safari: instellingen / tips & trucs
Beste,

Ik ben van plan om de Safari te kopen maar heb jullie berichtjes gelezen en blijkbaar zijn die tonen moeilijk te horen wanneer
je wel of nie moet graven ik ben 15 en snap niet goed wanneer je wel of niet moet graven want jullie zijden iets
over 40 en -8 en zo snap niet helemaal kan iemand duidelijk uitleggen hoe dat nu zit? En ook van die geluidjes?


Mvg
lenyboy


15 jun 2013, 12:19
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Minelab Safari: instellingen / tips & trucs
Als je 15 bent zou ik nog niet te veel geld uitgeven & een lekker licht en simpel apparaat pakken.
Tesoro uMax of een C-Scope CS3mxi ofzo... Misschien zelfs iets 'simpels' als een Garret Euroace (350).
Na een tijd heb je dan goed leren zoeken (Koptelefoon !), en met die ervaring dan pas upgraden...


15 jun 2013, 19:42
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 jun 2013, 12:13
Berichten: 13
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Minelab Safari: instellingen / tips & trucs
maar ik heb al veel ervaring beter een goeie dedector kopen dan na een jaartje zeggen ik wil een nieuwe.
of niet?


15 jun 2013, 19:54
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 nov 2010, 18:07
Berichten: 343
Woonplaats: Op de prairie van Limburg
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Minelab Safari: instellingen / tips & trucs
Lenyboy, de Safari is relatief zwaar in gewicht. Houdt daar rekening mee!
Je hebt er niets aan als je na een ur al een lamme arm hebt! :03


25 jun 2013, 14:13
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 feb 2014, 18:51
Berichten: 44
Woonplaats: België (aan zee)
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Minelab Safari: instellingen / tips & trucs
Hallo Allemaal ,

Sinds enkele dagen ben ik de trotse bezitter van Minelab Safari.
ik ga voor 80% zoeken op het strand , ook voor mij is het nog serieus zoeken naar de gepaste instelling.
ik ben voorstander van All Metal. Ik wil niks mislopen , zeker niet in het leerproces , want alles wat ik vind probeer ik te onthouden aan de getallen , maar dit is maar voor het begin , gisteren toch enkele euro munten gevonden , op het harde natte zand , een gouden hangertje. maar toen begon het te regenen , ( zijn er hier Safari houders die werken met een beschermhoesje? kan je dan blijven zoeken in de regen? ) verder denk ik wel een hoesje aan te schaffen. heb gisteren gezocht op :
*Sensivity Auto
*Trash Density High
mijn broer heeft 3 weken geleden ook een safari gekocht , maar die heeft nog niet vaak gaan zoeken , ivm slechte weer en de drukke baan. maar ik weet dat hij steeds zoekt met : Sensivity op 18 en de Trash Density op Low , en dit ook op het strand.
ik woon op 2 minuten van het strand af , in de duinen staan er hier wel Bunkers , iemand een idee qua instelling als je in de duinen gaat zoeken , en je wilt zoeken naar kogels enz enz?.

Groetend
Björn

_________________
Groetend Bjorn
Minelab Safari


07 feb 2014, 13:09
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 mei 2014, 13:36
Berichten: 3
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Minelab Safari: instellingen / tips & trucs
Ook ik zit nu in de orgel tijd.
heb zojuist gezocht en heb een veld met gaten achter gelaten...... :Censuur:

Ik zoek nu in de all metal met C sound.
Zal de volgende keer de gevoeligheid is wat gaan verlagen om te kijken of er dan minder toontjes uit komen.
Leren omgaan met hem zal best nog lang duren denk ik.


09 mei 2014, 22:15
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 nov 2009, 17:53
Berichten: 5
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Minelab Safari: instellingen / tips & trucs
Goedemorgen,

Ik heb sinds kort ook een Minelab Safari.

Ben er erg tevreden mee en heb het instellen is inderdaad niet moeilijk.
Van het orgelgeluid heb ik gelukkig geen last meer. Wat er nog wel blijft is een zachte (constante) toon.

Weet iemand wat dit kan zijn en hoe ik dit kan oplossen?

Hoor het graag van jullie!!

Groeten Henk


07 okt 2014, 11:42
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 jun 2014, 18:45
Berichten: 731
Woonplaats: ZH
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Minelab Safari: instellingen / tips & trucs
Henk Haggeman schreef:
Goedemorgen,

Ik heb sinds kort ook een Minelab Safari.

Ben er erg tevreden mee en heb het instellen is inderdaad niet moeilijk.
Van het orgelgeluid heb ik gelukkig geen last meer. Wat er nog wel blijft is een zachte (constante) toon.

Weet iemand wat dit kan zijn en hoe ik dit kan oplossen?

Hoor het graag van jullie!!

Groeten Henk


Is dat niet de treshold?


07 okt 2014, 17:52
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 apr 2008, 23:17
Berichten: 1467
Woonplaats: Bunschoten
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Minelab Safari: instellingen / tips & trucs
Henk Haggeman schreef:
Goedemorgen,

Ik heb sinds kort ook een Minelab Safari.

Ben er erg tevreden mee en heb het instellen is inderdaad niet moeilijk.
Van het orgelgeluid heb ik gelukkig geen last meer. Wat er nog wel blijft is een zachte (constante) toon.

Weet iemand wat dit kan zijn en hoe ik dit kan oplossen?

Hoor het graag van jullie!!

Groeten Henk


Menu knopje en dan treshold kiezen en die lager zetten lijkt me inderdaad de oplossing
Standaard staat de basistoon aan...

_________________
Groeten, Wilhelm
http://www.metaaldetectie.nl


08 okt 2014, 11:46
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 nov 2009, 17:53
Berichten: 5
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Minelab Safari: instellingen / tips & trucs
...dat was inderdaad de treshold. :03

Bedankt voor jullie reactie!!


08 okt 2014, 13:22
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 nov 2009, 17:53
Berichten: 5
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Minelab Safari: instellingen / tips & trucs
Heeft er iemand ervaring met de Minelab PRO-SWING 45?

(Vroeg me af of dit echt helpt)


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


08 okt 2014, 13:42
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 feb 2013, 18:15
Berichten: 58
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Minelab Safari: instellingen / tips & trucs
Citaat:
Heeft er iemand ervaring met de Minelab PRO-SWING 45?
Deze gebruik ik ook. Ik wil er niet meer zonder. Het gewicht van de safari is als je enkele uren gaat lopen best wel een struikelblok. Met dit hulpmiddel heb ik hier totaal geen last van. Hiernaast kun je de riem gebruiken om bv een pinpointer of vondstentas aan te hangen.


08 okt 2014, 14:15
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 nov 2009, 17:53
Berichten: 5
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Minelab Safari: instellingen / tips & trucs
Bedankt voor je reactie!!

Het gewicht is inderdaad een flinke struikelblok.

Denk dat ik ook maar de pro swing ga aanschaffen.
Kun je de pro swing ook nog uitbreiden? Zag namelijk op internet dat je een telefoonhoesje erop vast kan maken.

Groeten Henk


08 okt 2014, 20:59
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl