Logo
Het is nu 29 maart 2024, 09:33



Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 tips en tricks voor de white's dfx 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 jul 2009, 17:22
Berichten: 7409
Woonplaats: langs de ijssel
Antwoord met een citaat
Bericht tips en tricks voor de white's dfx
uit de tijd dat ik nog met de dfx zocht,eens eerder in elkaar gezet voor de dfx gebruiker.

werken met sweepspeed / recoveryspeed /gr filters
als je zoekt op een mooie stuk land,met weinig miniralisatie kun je wat extra diepte krijgen met toch een goede scheiding van items.

ik ben een tijdje bezig geweest om de maximale en optimale resultaat te verkrijgen met de dfx.

een ding is zeker sweepspeed / recovery speed / grond filters hebben allen invloed op elkaar betreft diepte en onderscheiding van metalen.

door het testen ben ik erachter gekomen dat een sweepspeed van 5 tot10,gecombineerd met een recoveryspeed van 25 tot 30 en een grondfilter van 3 het optimale is van de dfx .
zet je de sweepspeed 5 of lager , of de recovery speed 30 of hoger .dit geeft een nadelige invloed op je diepte. en een verlies van "goede"tonen deze worden dan meer krakerige tonen.

het belangrijkste is toch wel om je zwaaisnelheid constant te houden.en rustig te zwaaien. en rustig is rustig!!!!!!
verhoog je de zwaaisnelheid tijdens het zoeken geeft dit een nadelige invloed op je recoveryspeed.waardoor je weer (diepere) metalen mist en diepte.

het verlagen van je sweepspeed (lagere getal) geeft een betere onderscheiding in metalen die dicht bij elkaar liggen.
het verhogen van je recovery speed geef een betere onderscheiding in metalen die dicht bij elkaar liggen.

maar er zijn grensen te lage en een te hoge instelling geeft een verlies van signalen en diepte en dat willen we niet.

het doel van dit stukje is eigenlijk,als je zoekt in vervuilde grond.kijk eerst naar je sweepspeed en recovery speed.om een betere onderscheid te krijgen in metalen zonder verlies van diepte.zet je gronfilter pas hoger als het echt nodig is.

deze zijn gebaseerd op de standaard 950 schijf.




werken met de 4x 6 inch schijf
de kleine 4 x 6 inch schijf,gebruik je voornamelijk in vervuilde gebieden met veel rotzooi,en op stoppelakkers.

nu kun je twee dingen doen de "beste prestatie"of de "diepste prestatie" van de schijf.
de diepste is natuurlijk niet altijd de optimale manier van zoeken.

dus moeten we de beste prestatie nemen van deze kleine schijf.
dat doe je als volgt:

laad het programma waar je zelf mee zoekt.maar verander deze instellingen.

Pre Amp Gain: 4 geeft het te veel tonen terug naar 3
mixed mode : on
tone ID : on
ac sens : zo hoog mogelijk zonder dat je dfx instabiel wordt en niet hoger dan 85

als je deze instelling hebt,en je dfx is stabiel,voer dan de dc sens omhoog.iedergeval zo hoog dat je metalen evendiep of dieper hoort dan in de discriminatie kanaal (ac sens).anders mis je kleine diepe muntjes.
oftewel: kleine en diepe signalen die buiten bereik liggen van de discriminatie kanaal (ac sens) ..hoort de alle metalen kanaal (dc sens) wel.

deze dc sens instelling balanceert je dfx in de mixed mode functie,om de beste prestatie te krijgen met mixed mode.

tone ID:
dit helpt je om ijzer goed te onderscheiden tussen goede metalen,zodat je niet telkens op je schermpje hooeft te kijken naar je VDI nummers.

je moet er wel aan wennen,maar het geeft een diepere werking,en mixed mode ziet meer kleine goedemetalen.

als je deze "gebalanceerde" mixed mode goed hebt ingesteld.dan haal je de beste prestatie uit de kleine 4x6 inch schijf.

(dit werkt trouwens ook zo met ander schijven)


mixed mode voor de dfx

de functie mixed mode wordt vaak verkeerd gebruikt en ingesteld.
hieronder een kleine uitleg over mixed mode en het gebruik ervan.

Wat is mixed mode?

Mixed Mode is gelijktijdige werking van de AC (beweging) en DC (alle metaal) kanalen van de detector. Mixed-mode optie werd voor het eerst geïntroduceerd in de oorspronkelijke serie Spectrum detectoren en is uitgevoerd door de XLT, DFX en Spectra machines. Het is de moeilijkste modus te beheersen, maar het is ook de diepste modus die beschikbaar is .

Het is ook een TOOL voor op uitgezochte en kale akkers,mixed mode vindt de diepere items die zijn ontglipt door ander zoekers.

gebruik mixed mode alleen in een gebied met weinig afval, tenzij je de 4X6 "DD schijf gebruikt, omdat de DC-kanaal onder de zoekschijf elk stukje ijzer / folie / pull-tab / schroefdoppen / bierdoppen ziet .als ik op een terrein ben met veel rotzooi, zet ik mixed mode = OFF.

Wat zijn de voordelen van het gebruik van Mixed Mode?

Er zijn twee belangrijke voordelen aan het gebruik van mixed mode.
1: het is het diepste modus die gebruikt kan worden met tevens de discriminatie werking.

2: de DC-component van de Mixed-mode is veel beter in het 'zien' van kleinere items zoals: oorbellen flinterdunne muntjes of fragmenten die diep liggen.

Instellen voor het gebruik van Mixed mode

voor de beste prestaties van Mixed-mode, moet vco aangezet worden,en sillent search =OFF
Het gebruik van de TONE ID, (elk metaal heeft een aparte, unieke toon) is optioneel. Ik gebruik TONE ID, omdat het me helpt om snel uit te zoeken wat rotzooi is (DC-kanaal is monotoon), en het biedt ook een stukje van de gegevens die ik kan gebruiken om een nadere specificatie van "goede" items van oa: zilver ,koper,enz.enz . Met TONE ID OFF gezet, moet je voortdurend kijken naar de SignaGraph en VDI reactie. Het gebruik van de TONE ID is een persoonlijke keuze.
Ook sommige van de meest doorgewinterde detectoristen vind de toevoeging van tonen een ergernis die klinkt als een opgevoerde orgel. Nogmaals - TONE ID is een voorkeur . zet hem dan gewoon op OFF.

hoe reargeert de detector op Mixed Mode?

Omdat zowel AC en DC kanaal gelijktijdig actief zijn, krijgt je te maken met tenminste twee reacties van de dfx. Daarom kan de dfx ofwel een sterke of een zwak signaal ontvangen van de DC-kanaal, en ofwel een "goed" (geaccepteerd VDI) van "slechte" (verworpen VDI) indicatie van de AC-kanaal. Er zijn gevallen waarin een diepe item kan worden 'gezien' door de DC-kanaal, maar niet door AC kanaal. Toepassing van de "3-point-regel" (geluid, grootte, vorm die ik gebruik ) op dit punt kan je helpen om te graven of niet.tijdens het graven kan de SignaGraph een betere indicatie aangeven. Als het ergens boven nul komt dus naar + toe dooorgraven

Het optimaliseren van mixed mode programma

Als je met de dfx gaat zoeken met Mixed-mode = OFF, houd deze regel dan aan voor de AC : DC verhouding 2:1
schakel je dan om naar mixed mode,hoef je niks te veranderen,de twee kanalen zijn dan in balans.
De "optimalisatie" is om te werken met zoveel mogelijk AC sens zonder dat de dfx instabiel wordt, stel dan de DC-waarde op ongeveer helft van de AC waarde. Dit zijn persoonlijke voorkeuren, en het werkt goed bij mij en in mijn omgeving.

AC staat meestal niet hoger dan 75 , en DC op 40, met PAG = 2 of 3. krijg je storing op pag 3, dan PAG = 2, en altijd weer een grondbalance uitvoeren na een verandering. krijg je nog steeds storing breng de AC van 5 punten terug (70) totdat de dfx stabiel is, maar behoud de 1/2 AC/DC regel.

tijdens het zoeken

waar let je nou precies op tijdens het zoeken zul je denken.
je hoort diverse tonen (tone id on) .je hoort de geacepteerde tonen dus alles wat je accepteerd in de dicriminatie kanaal. en je hoort de lichte lage bromtonen (ijzer of rejected items). en de treshold hoor je constant zachtjes.

ondiepe geacepteerde items: geven twee tonen tegelijk bij detectie.luid
ondiepe geweigerde items :geven 1 toon in alle metalen kanaal,dus niet op de disc kanaal.en luid
diepe geacepteerde items: geven twee tonen (all m en discr)maar dan zachtjes (daarom tone id gebruiken)
diepe geweigerde items: geven 1 toon (egaal geluid)maar let op de diepte!!!!

maar items die te diep liggen voor de discriminatie kanaal.maar wel opgemerkt worden door de all metall kanaal geven 1 toon en zachtjes en zwak maar geen vdi en sig. als je deze toon hoort. dan trek je de pinpointer aan. meet met het geluid de grote van het object en vorm. een zeer korte pinpoint in alle hoeken (kruis) duid vaak op munten/ringen. en let ook op de diepte.
is het geluid groot en lang is het (meestal) zooi.



Zelf proberen

ik zou zeggen dfx gebruikers. probeer eens de mixed mode. je zult versteld staan wat je dan nog zult vinden.
maar een ding mixed mode vergt oefening,het duurde mij ongeveer 10 zoekuren voordat je het echt doorkrijgt.ik heb het dan niet over de ac kanaal maar de diepe DC kanaal en waar je op moet letten.
het moet je wel liggen deze modus,het is aan jou de keuze natuurlijk.maar probeer het maar eens.
en gebruik hem eerst alleen op schone grond waar amper ijzer ligt.

basis settings voor gebruik mixed mode:

threshold 12
dc sens helft ten opzichte van ac sens b.v: ac 72 / dc 35
silent search off
mixed mode on
tone ID on
bottle cap 2
recovery speed 30 (in mixed mode altijd hoger dan normaal)
sweepspeed 10
15 Khz (op stranden(zout) duel freq gebruiken)


lastige 1,2,5 eurocenten vinden.

zoals de meeste wel gemerkt hebben,is het vinden van de 1,2,5, eurocenten vrij lastig.
dit komt het grotendeels door de samenstelling van deze moderne muntjes.
te weten.

1, 2 en 5 cent: staal met een koperlaagje
94,35% Staal
5,65% Koper

met deze samenstelling is het vrij lastig om ze te vinden door het lage kopergehalte ten opzichte van het staalgehalte.

bij een iets te hoge discriminatie en bottlecap ziet de dfx deze als afval,en wordt deze gediscrimineerd.je hoort dan alleen wat gekraak.zelfs de treshold kan wegvallen (ijzer discriminatie)

het is dus belangrijk dat we tijdens het strandzoeken alles zien/horen wat er in de grond zit.daarvoor gebruiken we de mixed mode.
nu gaat het niet zozeer om de diepte die we willen bereiken. maar we willen wel het geluid horen van deze kleine muntjes.

het verschil is gelijk te horen en te zien. de tonen van de staal/ijzer komen door de all metal kanaal. maar de lage percentage koper komt nu tegelijk mooi door de discriminatie kanaal heen.
daarbij zie je nu ook tevens een wat solide vdi reactie,en graphic bar.

onderstaand een programma die geschikt is voor zoute strand.gemaakt voor munten en juwelen.

bij gebruik op zoet strand kun je de duel freq beter omzetten naar 15 Khz.

belangrijk is wel dat je de toneID aan hebt staan,om een duidelijke onderscheid te krijgen tussen staal/ijzer en edelmatalen. of samengesteld goedkoop metaal met een laag percentage aan edelmetaal.

en loop/zoek rustig.het is geen wedstrijd die je doet.!

de bottlecap rejection kun je eventueel wat bijregelen om een nog betere toon sterkte te krijgen
.

Afbeelding
(let op!! dit programma werkt voor mijn terrein,dus bij jouw terrein moet je deze anders finetunen)

werken met VDI +95 en hotrock

hier een kleine uitleg omtrend het fenomeen VDI +95.

vaak denkt men dat als je de +95 op reject zet.dat je deze dus helemaal discrimineerd. deze bewering is dus fout!

reject+95 is niks anders dan alleen maar de visuele discriminatie.
de audio tonen van de + 95 kanaal blijf je gewoon horen.

hoe kan dit nu zul je denken. normaal zijn vdi nummers samen gebonden aan de audio toon. dus discrimineer je bijvoorbeeld +50 dan schakel je ook de toon uit,deze zie je niet meer maar hoor je ook niet meer.

dit geld niet voor VDI +95 nummer.deze audiotoon is ondergebracht in de instelling hotrock.

hotrock instelling,is niks anders dan het instellen van de audiotoon van VDI +95.
hotrock heeft een instelling van 0 tot 20. bij 0 is er een volledige audiotoon te horen. en bij 20 is er een volledige stilte.
normaal is 10 de balans tussen wel en niet accepteren,de standaard instelling. dit omdat niet alleen hotrocks onder +95 komen,maar ook bepaalde metalen die de dfx niet snel identificeren kan.en dus verwerpt naar VDI+95.


maar we hebben het hier over VDI+95. nu je het bovenste gelezen hebt kun je dus de volgende instellingen doen en begrijpen.

volledig VDI+95 discrimineren.
reject +95 (geen visuele VDI +95 zichtbaar)
hotrock 20 (geen hoorbare toon bij VDI+95 )

audio discriminatie VDI+95
accept +95 (+95 zichtbaar op display)
hotrock 20 (geen hoorbare toon bij VDI+95)

visuele discriminatie VDI +95
reject +95 (geen visuele VDI +95 zichtbaar)
hotrock 0 (hoorbare audiotoon van VDI +95)

standaard instelling accept/reject VDI+95
accept/reject +95 (wel of niet discrimineren)
hotrock 10 ( 50% audiotonen hoorbaar)


DFX / XLT / MXT hardware reset.

hier een kleine uitleg voor een "reset" proces voor de DFX en XLT.en voor de MXT werkt het tevens ook., ik dacht dat als ik het " proces" hier post dat scheelt je weer het zoeken naar de User Guide die waarschijnlijk ergens ligt te verstoffen. Hier is een samenvatting en het proces van pg. 7 van de DFX User Guide.

"Er zijn momenten (accu met lage voltage) dat de microprosessor van de MD niet meer logish werkt en kuren krijgt. Dit wordt vaak opgemerkt door specifieke kenmerken in de non-discriminatie of het pinpointen modus.

Symptomen kunnen zijn:
schetterende tonen of stilte in de niet-discriminatie mode(b.v DC kanaal) of pinpointen, onjuiste diepte aanduiding of algemene abnormale werking.(onstabiele MD terwijl dit niet kan met jou instellingen)

om deze problemen op te lossen moeten we "resetten" dit gaat als volgt.

1. Installeer een goede batterij (vers opgeladen)
2. MD aanzetten, en in de zoekstand zetten.
3. Open dan de batterijdeksel en verwijder de batterij terwijl de detector is ingeschakeld (dus aan)
4. Wacht een minuut, doe opnieuw de batterij erin, zet je MD aan en controleer dan op een goede werking,zonder de problemen.

het is volgens mij altijd verstandig om dit te doen na elke maand.het geeft geen schade aan je md of programma's deze blijven hetzelfde.

en wat gebeurt er nu eigelijk prezies:

De reset proces "synchroniseert" de microprocessor met de hardware. die herstelt benchmark parameters in de software die gebruikt worden als "uitgangspunten" voor de programma's. oftewel alles wordt weer hersteld naar fabrieks waarden.

het werkt niet voor de prizm series ben ik achter gekomen.

_________________
Heiligenmedailles en dovotiehangers in de rommelbak... ik verzamel ze..


10 feb 2012, 14:20
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 1 bericht ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl