Logo
Het is nu 29 maart 2024, 09:22



Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
 Deus 2 eerste bevindingen switch van nokta naar XP 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 mei 2013, 10:54
Berichten: 984
Antwoord met een citaat
Bericht Deus 2 eerste bevindingen switch van nokta naar XP
Hallo Allemaal,

Ik zag dat er nog maar weinig geschreven is over de deus2 dus ik dacht, ik plaats mijn bevindingen maar eens.
Ten tijde van deze eerste post heb ik de Deus2 nu een keer of 10 gebruikt, in totaal zo'n 50 uur
Verder kom ik van de nokta impact af, en dit is voor het eerst dat ik een XP heb gebruikt.

Tot dusver ben ik best wel onder de indruk van de machine. Met name hoe stabiel deze is t.o.v. de impact.
Ik heb van meerdere kanten begrepen dat de diepgang van de impact hoger zou kunnen zijn, maar hier in het terpengebied komt de impact eigenlijk nooit tot zijn volste recht, zoeken in de diepe modus is eigenlijk nooit mogelijk zonder dat de stabiliteit naar zijn grootje gaat. ( dieper liggende targets zijn dan niet meer te onderscheiden van ruis)

Met de deus lijkt het er op dat hij zowel zeer stabiel is , als ook meer diepgang behaald, zeker op de klei.
Als voorbeeld; één van de graslanden waar ik al jaren op zoek heb ik al meerdere malen vroegtijdig mijn zoekavontuur moeten afbreken omdat ik kapot was van het graven, de duiten komen van zeer diep, en de compacte klei maakt dat het bijna onmogelijk is om tot die diepte te komen. Dus in dat opzicht, prima /beter dan verwacht.

Ook zoeken op terpen waar het afgelopen seizoen al flink gezocht is resulteert in signaal waar ik met eerdere detectoren (bijna) niets meer kon vinden.

Wat wel direct opvalt is dat de VDI van kleine zilveren objecten zoals sceatta's en de nog dunnere hollandse penningen erg laag is (airtest: penning vdi = 32 ; sceatta 22 ) terwijl folie vaak nog veel hoger zit ( 40+).
Dat is even wennen , maar prima mee te werken als je dat eenmaal weet.

Verder kan ik natuurlijk heel uitgebreid praten over de verschillende programma's van de deus, maar ik vind niet dat ik voldoende ervaringen heb om daar nu al een oordeel over te vellen. het is heel veel spelen nu en kijken wat de verschillende programma's doen. ik ben we redelijk technisch dus heb niet zoveel moeite met de complexiteit van de programmastructuur / instellingen / aanpassingen.

Tot dusver zoek ik liefst met een aangepaste general met een lagere reactivity ( ik zwaai erg langzaam) en hogere iron-rejection
daarnaast heb ik nog een programma exact hetzelfde maar dan met XY screen waardoor ik bij twijfel makkelijk kan switchen naar een XY scherm , wat toch zeker goede inzichten lijkt te geven

Om voor nu concluderend te zijn over de switch van de impact naar de deus2 ;
Voor mij lijkt het een zeer goede keus, op tot in den treure afgezochte landjes vind ik nieuwe dingen op diepten die ik voorheen heb laten liggen, hij is stabieler en zwaait uiteraard heel prettig vanwege zijn lage gewicht. Ook vind ik de kleine vriemeltjes dieper dan met eerdere detectoren waardoor de kans op kleine zilveren muntjes aanzienlijk omhoog lijkt te gaan.

tot zover mijn eerste bericht over de deus2
Nu maar weer op pad :07

_________________
zoekende op de Friese akkers met een xp deus 2

programma's voor de deus2 opslaan en bewaren? zie https://deus2.pjottrr.nl

historie: garret ace 250, fisher f75, garret at pro int, Nokta fors Core, nokta impact


16 apr 2022, 08:26
Profiel
Online
ForumJoker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 17:14
Berichten: 59227
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Deus 2 eerste bevindingen switch van nokta naar XP
succes en op naar deus 3

_________________
ZO WAT IS HET LEVEN MOOI
als je willem de zwijger heet


16 apr 2022, 09:25
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 feb 2009, 16:49
Berichten: 7684
Woonplaats: Deventer
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Deus 2 eerste bevindingen switch van nokta naar XP
pjottrr :10 , leuk dat je dit even deelt met ons :05
Ik zoek al jaren met de Deus1 en ik ga vooralsnog niet overstappen naar de Deus2 omdat het verschil er eigenlijk niet is in mijn ogen, tenzij je het water in wil gaan (dit doe ik niet). Heb een paar keer samen met Hapjes (Joop) gelopen en wat hij met de Deus2 pakte had de Deus1 er ook geen moeite mee, ik ben dus niet overtuigt van de Deus2 als een grote meerwaarde tegenover de Deus1. Het zijn goede machines en wens je veel zoekplezier :03

_________________
gr Peter
zoekt met een XP DEUS


16 apr 2022, 15:13
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 sep 2010, 17:09
Berichten: 555
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Deus 2 eerste bevindingen switch van nokta naar XP
Ik had de Deus1 met HF-schijf. Nu een Deus2 met grotere schotel. Tot dusverre kan ik echter niet zeggen, dat de Deus2 beter is dan mijn vorige detector. Het is niet dat ik er niet tevreden over ben, maar ik had er gewoon meer van verwacht.


17 apr 2022, 12:02
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 mei 2013, 10:54
Berichten: 984
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Deus 2 eerste bevindingen switch van nokta naar XP
tsja, ik weet niet. als je al deus gewend bent, is het vast een hele andere ervaring, maar ik ben er in ieder geval dik tevreden over,

Wat mij wel altijd opvalt is dat elke nieuwe detector die uitgebracht word van < insert metaaldetector naam> altijd dieper gaat dan de rest, beter is dan de rest, enzovoorts, en dat lijkt dan vaak wel zo , maar als ik dan kijk naar de resultaten op het veld, dan lijkt het weinig uit te maken

dus ja, hij lijkt een stuk dieper te gaan dan mijn vorige detector, terwijl dat misschien alleen in specifieke gevallen zo is,
Maar goed, ik mag niet klagen tot nu toe, fijne detector, zwaait lekker, pruttelt weinig en ik heb het gevoel meer signaal te hebben dan met voorgaade detectoren

Wat mij het meest opvalt is dat ik de kleine signaaltjes / priegeltjes rommel van veel dieper lijk te halen dan met voorgaande,
Komend seizoen zal wel blijken of dat daadwerkelijk zo is, als ik weer op de vaste landjes ga zoeken.

_________________
zoekende op de Friese akkers met een xp deus 2

programma's voor de deus2 opslaan en bewaren? zie https://deus2.pjottrr.nl

historie: garret ace 250, fisher f75, garret at pro int, Nokta fors Core, nokta impact


28 apr 2022, 07:33
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 14:40
Berichten: 7709
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Deus 2 eerste bevindingen switch van nokta naar XP
Seeker schreef:
Ik had de Deus1 met HF-schijf. Nu een Deus2 met grotere schotel. Tot dusverre kan ik echter niet zeggen, dat de Deus2 beter is dan mijn vorige detector. Het is niet dat ik er niet tevreden over ben, maar ik had er gewoon meer van verwacht.


Mee eens.

Sterker nog: ik gebruik m'n Equinox weer, ipv de D2.

Opzich wel leuk natuurlijk om te kunnen wisselen wanneer je wilt. Ik heb het toestel uit nieuwsgierigheid aangeschaft. Maar zou niemand aanraden er eentje te halen, die of een Equinox of een D1 heeft.

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


18 jun 2022, 10:11
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 19:17
Berichten: 2350
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Deus 2 eerste bevindingen switch van nokta naar XP
De Deus 2 is denk ik net als een goede wijn, hij heeft tijd nodig om te rijpen :07, ik vermoed dat de Deus2 langzaam beter en beter wordt door zijn updates, het zullen denk ik geen Quantum sprongen zijn, maar ik denk wel dat hij uiteindelijk het verschil zal kunnen gaan maken. Gr.

_________________
Gr. Highlander


19 jun 2022, 10:33
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 maart 2011, 11:04
Berichten: 319
Woonplaats: Betuwe
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Deus 2 eerste bevindingen switch van nokta naar XP
Dank voor je review. :goezo:
Heb de D2 sinds eind Januarie, daarvoor zwaaide ik met de Rutus Alter, en weer daarvoor met analoge machines, waaronder ook de XP GMP.
Ik vond destijds de originele Deus (1) een overbodige en vooral te dure aanschaf, maar zat toen in een andere financieele situatie.
Nu, na 5 maanden Deus2 vind ik de 1600 euro toch een welbesteed bedrag. Het duurde wel even voordat de D2 en ik echte vrienden werden, maar dat is met elke nieuwe detector het geval.
Kwa prestaties kan ik wel zeggen dat dit de beste detector is die ik gehad heb. De audio is echt super, met veel nuances voor diegenen die er het gehoor voor hebben. Aanpassingsmogelijkheden zeer uitgebreid. Ergonomie en gewicht ook erg fijn.
Wat ik bij de D2 wel mis, (komende van de Rutus Alter) is de dual audio mogelijkheid; Het tegelijkertijd kunnen zoeken in motion/disc en nonmotion/all metal) Dat geeft zoveel veel meer info over de grootte/diepte van het voorwerp.
Wat ik ook nog mis, is een kleine elliptische schotel zoals de 24x13 HF coil bij de D1.
Naar mijn ervaring is FMF niet alleen-zaligmakend, ik vind dat de D2 ook zeer goed presteerd in mono frequenties, ik zoek graag rond de 28,5 kHz. De full-audio ligt dan dan ook heel prettig in het gehoor, tack-sharp en duidelijk. Naar mijn mening veel beter dan de full audio in FMF. Ik wacht nog steeds op een update die dat verbeteren kan.

_________________
Zoekt met de Rutus Alter 71 en Deeptech Vista Smart.


22 jun 2022, 20:28
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 14:40
Berichten: 7709
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Deus 2 eerste bevindingen switch van nokta naar XP
Highlander schreef:
De Deus 2 is denk ik net als een goede wijn, hij heeft tijd nodig om te rijpen :07, ik vermoed dat de Deus2 langzaam beter en beter wordt door zijn updates, het zullen denk ik geen Quantum sprongen zijn, maar ik denk wel dat hij uiteindelijk het verschil zal kunnen gaan maken. Gr.



Voor die prijs, en die marketing campagne, mag je al gelijk een goede "fles wijn" verwachten me dunkt. :07 Dan hebben ze dat geval gewoon te snel op de markt gegooid en hadden ze beter één ander beter voorbereid.

Er zijn natuurlijk verbeteringen ivm de D1. Ben zelf enorm tevreden over dat square geluid. De detector is ook een pak stabieler dan z'n voorganger. Opzich denk ik dat die beter presteert dan z'n voorganger in hetzelfde werkgebied. Maar heb nog geen grote verschillen waargenomen wbt diepgang. Wat echt wel een issue was met de D1. M'n zoekmaat heeft er ook één en die stelt hetzelfde vast, op dezelfde akkers waar ik loop. Het valt ons beiden op dat we, na een hele tijd met de Nox te hebben gezocht op die akkers, nu weer meer aan de oppervlakte graven.

Over een week of twee ga ik nog eens met een paar anderen op pad op enorm ijzerhoudende akkers. Ik leen m'n Minelabs dan uit aan een paar gasten, wat maakt dat ik weer met de D2 ga zoeken. Heb die nieuwste update er nu instaan en ga iets draaien aan de instellingen. Ben benieuwd :07

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


27 jun 2022, 13:24
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 feb 2017, 12:11
Berichten: 592
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Deus 2 eerste bevindingen switch van nokta naar XP
Hierbij mijn bescheiden mening.
Ik ben zelf ook over gestapt naar de deus 2. Had hiervoor een equinox en deus 1. Ik moest eerst wel even wennen.
De equinox is een top detector qua diepgang en scherpte maar vind de machine niet comfortabel lopen. Niet mooi in balans en de stok zwabbert mij teveel. Deus 1 was ik ook zeer tevreden over met de witte schijf. Vind alleen op zware klei dat ie veel diepgang verliest maar zoekgemak is helemaal geweldig. Deus 2 was even wennen. Vind de tonen minder strak als bij de deus 1 maar na mijn gevoel gaat ie echt wel wat dieper en vooral op zware klei!
Helaas wacht ik nog wel steeds op de kleine schijf en hoop snel op Eem type koptelefoon als de WS5.
Voor de rest dik tevreden.

Mvg, Luuk


27 jun 2022, 18:49
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 19:17
Berichten: 2350
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Deus 2 eerste bevindingen switch van nokta naar XP
@Radio, of de D2 dieper gaat dan de Nox weet ik niet maar ik weet wel dat je door het een en ander te tweaken je met de D2 een goede diepgang kunt behalen, een ander punt is de Multifrequentie dit is geen zaligmakend filter, veel mensen denken dat je in Multi de beste diepte/performance kunt halen dit klopt niet helemaal dat is afhankelijk van de bodemsoort dus ik zou zeker op een minder gemineraliseerde bodem de Mono frequentie gebruiken, ik probeer d.m.v. de mineralisatie balk uit te vinden wanneer je beter multi of mono kunt gebruiken. Gr.. Highlander

_________________
Gr. Highlander


27 jun 2022, 21:01
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 14:40
Berichten: 7709
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Deus 2 eerste bevindingen switch van nokta naar XP
Klopt Highlander, ben ik ondertussen achter gekomen. Het is geen detector zoals de D1, waar je echt weinig hoefde te veranderen aan je instellingen. De D2 is gewoon anders op dat gebied. Afhankelijk van de gesteldheid van het akker of grasland kun je best gewoon per sessie de zaak evalueren en daarop instellen. Het vergt wel wat meer werk maar de resultaten zijn wel sterk aan het verbeteren bij me. Het is écht zoeken maar het loont.

Wat ik persoonlijk het mooist vind aan de detector is dat het de goede signalen lijkt te versterken tov de andere die duidelijk meer op de achtergrond blijven, wat maakt dat je de sens verder open kunt zetten zonder dat het storend wordt.

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


05 okt 2022, 14:57
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 12 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl