Logo
Het is nu 29 maart 2024, 11:23



Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
 Iemand ervaring met de X35 28x34 cm schijf? 
Auteur Bericht
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 14:40
Berichten: 7709
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Iemand ervaring met de X35 28x34 cm schijf?
Hoi

Ja, de titel zegt het eigenlijk al. Ik vraag me af of iemand hier deze X35 28x34cm schijf gebruikt. Ben vooral benieuwd of het een meerwaarde heeft in vergelijking tot de X35 28cm schijf. Ik ben namelijk wat aan het twijfelen tussen de twee, momenteel vermoed ik dat ik voor de 34cm uitvoering zal gaan (ik wil echte diepgang genereren in combinatie met de hogere frequentie) maar wanneer men over het algemeen matige ervaringen heeft met deze uitvoering, zal ik het toch her overwegen.

Ik zoek nu eigenlijk altijd met de 22.5cm HF schotel, maar wil deze vooral gebruiken voor de zwaarder vervuilde akkers, zoals de villa's. Die X35 schotel lijkt me perfect voor de iets rustiger Keltische terreinen.

Groetjes :sd

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


25 nov 2019, 00:13
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 14:40
Berichten: 7709
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Iemand ervaring met de X35 28x34 cm schijf?
Zal hier zelf een stukje gebruikservaring delen. Heb de schijf alweer een aantal keren gebruikt ondertussen.

+ Ik merk op dat deze schijf (natuurlijk) een flinke diepgang genereert. Echt wel opvallend.
+ In vergelijking met de HF schijf kan je je sens weer een paar punten omhoog draaien.
+ Opvallend "stabiel". Veel minder het typisch XP gekraak en gepiep tijdens het zoeken.

- Balans. Na een dagje zoeken voel je het wel in je arm.
- Op de ijzerhoudende/gemineraliseerde akkers kun je deze best in de auto laten liggen, wanneer je ook de HF schotel hebt.
- Accu lijkt wat sneller leeg te zijn.

Ik heb sterk de indruk dat je met deze schijf vooral op de "medium" akkers goed uit de voeten kan. Met medium bedoel ik dan vooral de wat rustiger terreinen die net wat minder iron contaminated zijn, zoals de Romeinse villa's meestal wel zijn. Wanneer ik het gebruik op zo'n "medium" terrein merk je dat je met een tragere swing er echt niet veel mee zal missen. Daar staat tegenover dat zodra je een vervuild stuk inloopt je de kleinere objecten moeilijker lijkt te vinden. Logisch ook rekening houdend met de omvang. 28 x 34 centimeter is ook wel een redelijke omvang natuurlijk.

Afgelopen keer heb ik de X35 en HF eens op hetzelfde (vervuild) akker getest, omdat ik aanvoelde dat de X35 er wel wat moeite mee leek te hebben. Niet dat ik er niks mee vond, maar op een gegeven moment voel je het wel aan wanneer je detector niet optimaal presteert. Ik had de indruk spullen te laten liggen. Nadat ik de HF schijf inzette op datzelfde stukje akker mekte ik toch wel dat die kleinere 22 cm schijf de objectjes gemakkelijker oppikte. Eigenlijk moest ik dit op voorhand wel weten, omdat ik vorig jaar best vaak zelfs op 55 kHz zocht op dat akker. Terwijl ik dat verder bijna niet doe, ja op de écht zwaar vervuilde villa's. Het was duidelijk dat dat te veel gevraagd was voor de X35.

De grotere objecten haalde de X35 er moeiteloos uit, dat moet wel gezegd. Maar ik vind het een must ook de kleinste zoveel mogelijk op te graven. Dat was teveel gevraagd. Op zich wel goed dat ik dit geprobeerd heb, nu weet ik wel waar de grens van het kunnen ligt.

In de praktijk kan ik deze flinke jongen dus aanraden wanneer je op een Gallische hoeve of een vroege Romeinse villa gaat lopen. Zet hem op 28 kHz en knallen maar.
Ga je die iets grotere Romeinse villa, tempel complex, andersoortig groot complex waar jarenlang vele activiteiten zijn geweest op, zet dan de HF schotel misschien beter aan.

Grt :sd

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


04 feb 2020, 11:35
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jan 2012, 08:45
Berichten: 65
Woonplaats: België, Oost-Vlaanderen
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Iemand ervaring met de X35 28x34 cm schijf?
Bedankt voor het delen.

Ik neem aan dat de kleinere X35 het ook goed moet doen.

Wat zijn zowat de meningen over de ronde versus de elliptische HF schijf ? De 22,5 is de ronde, toch ?

Patrick


09 feb 2020, 10:59
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 14:40
Berichten: 7709
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Iemand ervaring met de X35 28x34 cm schijf?
Hoi

Ja klopt, de 28cm X35 is vergelijkbaar met de 28x34 X35. De grotere gaat gewoon iets dieper.

gentquantum schreef:
Ik neem aan dat de kleinere X35 het ook goed moet doen.


Als je hiermee de 22,5 X35 schijf bedoelt, dan zou ik dat persoonlijk niet aanraden aan te schaffen. Denk dat je in dat geval beter voor de 22,5 HF schijf gaat. Toch meer mogelijkheden mee. Plus de X35 kun je maximaal tot 28 kHz pimpen. De HF gaat op die frequentie door naar 31 kHz. Los van de 55 kHz mogelijkheid dan nog.

De elliptische vs ronde kan ik ook wel iets over zeggen. M'n zoekmaat heeft de elliptische lange tijd gebruikt, maar is laatst overgestapt op de ronde HF. Op de aller moeilijkste akkers zou in principe de elliptische beter moeten presteren dan de ronde. Maar ikzelf vind dat verschil echt te verwaarlozen. Op alle andere akkers haalt de ronde de elliptische er op gebied van presteren weer in.

Persoonlijk zou ik de elliptische enkel aanschaffen wanneer ik op stortjes zou zoeken. Verder eigenlijk niet.

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


09 feb 2020, 11:03
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jan 2012, 08:45
Berichten: 65
Woonplaats: België, Oost-Vlaanderen
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Iemand ervaring met de X35 28x34 cm schijf?
Bedankt!


09 feb 2020, 13:48
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 5 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl