Logo
Het is nu 19 apr 2024, 02:07



Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ] 
 Sikkel 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Sikkel
Beste medezoekers,

Hierbij een paar foto,s van een bronsen sikkel die ik in het water heb gevonden tijdens het waden.

Dagobert


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


12 aug 2008, 22:18
ForumJoker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 18:14
Berichten: 59363
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bronstijd sikkel
ja een hele mooie bronsen snikkel :10 :10

_________________
ZO WAT IS HET LEVEN MOOI
als je willem de zwijger heet


12 aug 2008, 22:39
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bronstijd sikkel
Ik zou deze in het La Tène tijdperk plaatsen ( keltisch dus). Deze sikkel beantwoord niet aan de typologie van de sikkels uit de bronstijd.

Michel :wink:


12 aug 2008, 22:45
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bronstijd sikkel
Michel schreef:
Ik zou deze in het La Tène tijdperk plaatsen ( keltisch dus). Deze sikkel beantwoord niet aan de typologie van de sikkels uit de bronstijd.

Michel :wink:


Al het bronstijd spul heb ik allemaal op een en dezelfde plek gevonden Michel. Ook heb ik Romeins,Keltisch gevonden dus het zou wel kunnen. Maar dat lag een stuk verder.

Dagobert


12 aug 2008, 22:49
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bronstijd sikkel
Hierbij een overzichtje van de sikkels van het laat bronstijdperk (ouder als de limiet met middenbrons ken ik geen sikkels).

Michel :wink:


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


12 aug 2008, 22:53
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12
Berichten: 17958
Woonplaats: Limbolonie
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bronstijd sikkel
Michel schreef:
Hierbij een overzichtje van de sikkels van het laat bronstijdperk (ouder als de limiet met middenbrons ken ik geen sikkels).

Michel :wink:


Hallo Michel en Gerard,

ik meen dat het wel een bronstijd sikkel is en wel een import sikkel,in ieder geval niet vervaardicht in deze landen

laate bronstijd +/- 1000 v Chr

grt Bert

_________________
Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan


12 aug 2008, 23:17
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bronstijd sikkel
Hallo Bert,

Heb je documentatie over die import sikkels ? Ik heb daar nooit van gehoord, vandaar.

Michel :wink:


12 aug 2008, 23:21
ForumJoker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 18:14
Berichten: 59363
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bronstijd sikkel
hoi michel
die inport sikkels komen tocht uit belgie
groetjes de ed

_________________
ZO WAT IS HET LEVEN MOOI
als je willem de zwijger heet


12 aug 2008, 23:37
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12
Berichten: 17958
Woonplaats: Limbolonie
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bronstijd sikkel
Michel schreef:
Hallo Bert,

Heb je documentatie over die import sikkels ? Ik heb daar nooit van gehoord, vandaar.

Michel :wink:


Hallo Michel,..

Er is weinig info over,..ik kan alleen zien wat er hier in de buurt geproduceerd werd
en dit model is niet van hier,..het enigge wat ik weet is dat deze sikkels in de buurt van Rusland gemaakt werden,..en door handel over de hele werel verzeild raakten,de datering staat er bij,.. het is de late bronstijd 1000 v Chr,

nog iets,...een paar jaar geleden kreeg ik een aanbod om een hele kist van dit materiaal te kopen,.. hele en gebroken sikkels,..ze kwamen uit Servie,of daar in de buurt.ik heb het niet gedaan omdat ze niet op de sikkels van hier lijken,..

grt bert

_________________
Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan


12 aug 2008, 23:53
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bronstijd sikkel
Al het bronstijd spul wat ik heb getoont op het forum komt van een en dezelfde plek dus alles is van daar en hoort zo goed als bij elkaar. Alleen zitten er tijd periode in de voorwerpen.

Dagobert


13 aug 2008, 00:00
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bronstijd sikkel
OK Bert, oost europees materieel ken ik niet, vandaar !! Eerlijk gezegd, is sta er wantrouwig tegenover want die mannen schrikken niet terug om van alles op de markt te gooien dat niet deugd. Al goed dat deze gevonden is door Dago !

Michel :wink:


13 aug 2008, 00:02
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bronstijd sikkel
Michel schreef:
OK Bert, oost europees materieel ken ik niet, vandaar !! Eerlijk gezegd, is sta er wantrouwig tegenover want die mannen schrikken niet terug om van alles op de markt te gooien dat niet deugd. Al goed dat deze gevonden is door Dago !

Michel :wink:



Echt wel gevonden!!! Was er zelf bij :lol: :lol: :lol: :09 :09

Dagobert


13 aug 2008, 00:03
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bronstijd sikkel
OK Dag, wees gerust, ik twijfel geen kwart sekonde aan je vondsten noch aan hetgeen je hier verklaard. Dat is allemaal van zelfsprekend clean !

Michel :wink:


13 aug 2008, 00:05
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12
Berichten: 17958
Woonplaats: Limbolonie
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bronstijd sikkel
dagobert schreef:
Al het bronstijd spul wat ik heb getoont op het forum komt van een en dezelfde plek dus alles is van daar en hoort zo goed als bij elkaar. Alleen zitten er tijd periode in de voorwerpen.

Dagobert


Hallo Gerard,

dat is ook niet erg kerel,..dat kan goed voorkomen,jou sikkel is echt 100%

zo vinden wij ook kelten fibels,been ringen,armbanden,gordelplaat,..ijzerfibels,..let op en wel van 300 v Chr die niet hier vervaardicht zijn,
toen de kelten deze kant op kwamen zijn ze door de kelten mee gebracht,dus import
en voor de kelten export materiaal,ok

grt bert

_________________
Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan


13 aug 2008, 00:07
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bronstijd sikkel
Ho ho ho.......ik ben niet boos of zo. Ik wou jullie alleen maar op weg helpen zodat jullie niet te ver zouden afdwalen. Ik las alleen dingen die ik zeker niet thuis kon brengen die met deze vondsten te maken hadden.

Een ding weet ik zeker. Het is daar gevonden en gemaakt door de mensen zelf. Het zijn geen vondsten uit Nederland.

Dagobert


13 aug 2008, 00:14
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12
Berichten: 17958
Woonplaats: Limbolonie
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bronstijd sikkel
Hoi allemaal,.

Ik leg het mischien een beetje dom uit,..

ik probeer het nog eens,..het is mogelijk dat het handels produkten waren
maar dit is niet te bewijzen,.

maar het kan ook het gewone materiaal van een handelende of reizende bronstijd reizigger zijn geweest,.zo werd ongeveer een jaar geleden een keltische vrouwen graf gevonden hier in midden Limburg,..ze is hier gestorven,..en haar hele bezittingen gingen mee het graf in,..dit alles van 300 v Chr,..dus geen impot of export materiaal maar gewone gebruiksvoorwerpen,..het waren haar bezittingen,..

grt bert

_________________
Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan


13 aug 2008, 00:18
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bronstijd sikkel
Citaat:
Het zijn geen vondsten uit Nederland.
Aaaah ??? Oost europa ? Had ik geweten dat het Nederland niet was, dan had ik onmiddellijk gestopt met antwoorden. Als het gaat om een onbekende plaats buiten Nederland, België of Frankrijk (+ een stukje van Duitsland ), dan hebben die typologies geen zin. In het vervolg misschien beter wat explicieter zijn bij de dtm aanvraag, dat bespaard een hoop opzoekwerk en bijgevolg antwoorden naast de kwestie !!

Michel :wink:


13 aug 2008, 00:23
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12
Berichten: 17958
Woonplaats: Limbolonie
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bronstijd sikkel
ok Gerard nu valt het kwartje bedankt voor jou antwoord

daar had ik even niet aan gedacht, maar nu je het verteld gaat er een lamp van de philipppps branden,..maakt niet uit kerel,..gevonden is gevonden top :10

grt bert

_________________
Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan


13 aug 2008, 00:23
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bronstijd sikkel
bertoninus schreef:
Hoi allemaal,.

Ik leg het mischien een beetje dom uit,..

ik probeer het nog eens,..het is mogelijk dat het handels produkten waren
maar dit is niet te bewijzen,.

maar het kan ook het gewone materiaal van een handelende of reizende bronstijd reizigger zijn geweest,.zo werd ongeveer een jaar geleden een keltische vrouwen graf gevonden hier in midden Limburg,..ze is hier gestorven,..en haar hele bezittingen gingen mee het graf in,..dit alles van 300 v Chr,..dus geen impot of export materiaal maar gewone gebruiksvoorwerpen,..het waren haar bezittingen,..

grt bert


Daar hebby helemaal gelijk in Bert. Er word al verhandeld zolang de mens al op deze bol rond rent. Wil ook inderdaad niet zeggen dat de vondsten die ik gevonden heb daar ook gemaakt zijn. Ze konden wel 1000 kilometer er vandaan komen en meegenomen zijn door handelaren.

Zo is het bronstijd materiaal dat hier gevonden word ook afkomstig van handel uit het buitenland omdat we hier de kennis en het brons niet hadden???

Zo weet ik wel dat de voorwerpen die ik gevonden heb,de mensen daar erg ontwikkeld waren. Net als de Romeinen hier in ons land. De mensen leefden hier nog vrij primatief terwijl die Romeinen ver vooruit liepen met van alles en nog wat.

Ik ben naar een museum geweest waar dezelfde vondsten lagen die ik deed. Ik heb hier veel info aan overgehouden.

Dagobert


13 aug 2008, 00:29
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bronstijd sikkel
Michel schreef:
Citaat:
Het zijn geen vondsten uit Nederland.
Aaaah ??? Oost europa ? Had ik geweten dat het Nederland niet was, dan had ik onmiddellijk gestopt met antwoorden. Als het gaat om een onbekende plaats buiten Nederland, België of Frankrijk (+ een stukje van Duitsland ), dan hebben die typologies geen zin. In het vervolg misschien beter wat explicieter zijn bij de dtm aanvraag, dat bespaard een hoop opzoekwerk en bijgevolg antwoorden naast de kwestie !!

Michel :wink:


Als men praat over het buitenland gaan mensen rare dingen denken(uitvoeren ervan). Ik wou geen gezeur over dit soort zaken,snap ie??
Ik deed de vondsten per toeval tijdens het zoeken naar goud,zilver en kleingeld. Dat ik deze vondsten deed was niet gericht,terug gooien in het water vond ik ook zonde. En nu maken ze toch nog iemand blij. Ikke dus :07 :07 :07

Dagobert


13 aug 2008, 00:34
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bronstijd sikkel
Bof .... kelten primitief tegenover de romeinen...zou ik niet durven zeggen. Kelten kenden het vertinnen, de romeinen niet. Kelten wisten hoe een houten wiel te voorzien van een een ijzeren buitenband. Bij de romeinen onbekend, evenmin als de ambacht van tonnenmaker enz.... De romeinen moesten dat komen kopen bij de galliërs(kelten) waarbij het meestal tot een ruilhandel kwam. Galliërs lustten de wijn van de romeinen maar al te graag...enz... Laat ons zeggen dat kelten veel geleerd hebben van romeinen en ook vice versa.

Michel :wink:


13 aug 2008, 00:37
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bronstijd sikkel
Citaat:
Als men praat over het buitenland gaan mensen rare dingen denken(uitvoeren ervan). Ik wou geen gezeur over dit soort zaken,snap ie??
Ik deed de vondsten per toeval tijdens het zoeken naar goud,zilver en kleingeld. Dat ik deze vondsten deed was niet gericht,terug gooien in het water vond ik ook zonde. En nu maken ze toch nog iemand blij. Ikke dus

Dagobert


Geen probleem hoor Dag. Ik had me geen speciale gedachten gemaakt, ver van, maar zoals ik zei, had ik van het begin af geweten dat het buitenlands was, dan had ik niet zoveel informatie gegeven want hier, in dit geval, heeft dat geen zin met de info die ik bezit, welk alleen goed is voor onze streken.

Michel :wink:


13 aug 2008, 00:43
ForumJoker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 18:14
Berichten: 59363
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bronstijd sikkel
mooi gedaan michel :10

_________________
ZO WAT IS HET LEVEN MOOI
als je willem de zwijger heet


13 aug 2008, 00:49
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 apr 2008, 07:03
Berichten: 320
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bronstijd sikkel
:10

_________________
Boys will be boys


13 aug 2008, 18:32
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 24 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl