Logo
Het is nu 19 apr 2024, 09:20



Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
 bronstijd zwaard/dolk 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht bronstijd zwaard/dolk
Beste medezoekers,

Hierbij een foto van de grootste dolk/zwaard die ik gevonden heb. Is maar liefs 30/35cm lang.

Bijzonderheden:Was een beetje krom. Tussen de bankschoef recht gebogen(grapje) :07 :07 :07

Dagobert


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


28 aug 2008, 23:15
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: bronstijd zwaard/dolk
:lop :lop :lop :lop :lop :lop :lop :lop
>>>>>>>>>>BROEFFFFF<<<<<<<<<<
Lig van mijn stoel !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :ppp :ppp :ppp :ppp
SUUUUPPPPPPEEEEERRRRR :uu :uu :uu

Dateert uit midden brons +/- 1500 - 1200 BC grosso modo

:10 :10 :10

Michel :wink:


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


29 aug 2008, 11:27
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: bronstijd zwaard/dolk
Maare,zal ik er nog iets bij vertellen. De handvatten waren van ijzer,ja ijzer ja!! En dat in de bronstijd. Ben in een museum geweest en die lieten zien dat al deze messen en dolken/zwaarden een ijzeren handvat hadden. Raar eigenlijk :06 :06 Waarom maakten ze het hele zwaard niet van ijzer. Veel sterker!! Ik snap er echt niets van. Mocht dit niet kloppen in de ogen van de andere zoekers. Waarom vind je ze dan zonder handvat?? Ik heb er nog nooit een gevonden met handvat. Dus ik zou zeggen,alles wat ik heb uit de bronstijd lag of zat al in de ijzertijd. Denk ik hoor :06 :06

Dagobert


29 aug 2008, 12:06
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: bronstijd zwaard/dolk
Ik heb zoiezo nog geen bronstijd zwaard gevonden dago! :06
Dit type zwaard was ook een pronkstuk in die tijd ...brons was mooier als ijzer ook.


29 aug 2008, 12:12
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: bronstijd zwaard/dolk
Daar is iets dat niet klopt !!! In de bronstijd kunnen nog geen ijzeren handvaten zijn. En vooral, een handvat in gegoten ijzer ??? Daar hadden ze in de bronstijd de middelen niet voor om aan dergelijke hoge temperaturen te bereiken om het ijzer te smeden, laat staan te gieten. Je hebt dat in het museum gezien ??? :ppp Dat is dan wel de eerste keer dat ik hiervan hoor...... Hebben ze dat in het museum niet bijgemaakt om te laten zien hoe het vroeger was ? Alhoewel... Het is toch veel gemakkelijker om een bronzen handvat na te maken. (zie openlucht museum van Liberchies )
Bert, wat denk jij daarvan ???

Michel :wink:


29 aug 2008, 12:21
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: bronstijd zwaard/dolk
Defixio schreef:
Ik heb zoiezo nog geen bronstijd zwaard gevonden dago! :06
Dit type zwaard was ook een pronkstuk in die tijd ...brons was mooier als ijzer ook.


Tja,eigenlijk ben ik wel een heel verwend mannetje. Een andere zoeker zou een moord doen voor een draadfibeltje. Of een Romeins muntje.
Zo dacht ik er namelijk ook over. Ik heb zelfs god aanbeden om ook maar 1 Romeins muntje te mogen vinden. Toen ik mijn eerste fibel(draad zonder naald natuurlijk)vond,sprong ik wel drie gaten tegelijk in de lucht. Ik was zo blij dat mijn maatje zei,he joh,doe is normaal man. Iedereen zit naar je te kijken. Maar dat kon me op dat ogenblik niets schelen.

Nu een paar jaar verder vind ik soms wel 15 fibels op een dag en dat is voor mij zo normaal geworden net als een ander doorkijk duiten vind. Verwend?? Nee,dat denk ik toch niet. Je/ik heb meer ervaring opgebouwd zodat je precies weet wat waar ligt. Dit gaat natuurlijk niet over een dag ijs,maar kan soms wel 10 jaar of langer duren.

En over dat bronstijd gesproken. Dat was gewoon stom geluk. Ik kwam voor de sieraden en kleingeld. En kwam thuis met bronstijd. Hier lag het echt niet aan ervaring,maar aan stom oerhollands geluk!!

En dan is er nog iets. Ik kijk nog steeds tegen een ander op wat hij of zij gevonden heeft. Ik zie soms wel eens dingen waarvan ik niet eens wist of het wel bestond. Staat ook allemaal op mijn verlanglijstje. Maar ja,je kunt niet alles vinden wat je maar ziet. Ik ben zeer tevreden met wat ik tot nu toe heb gevonden en daar komen nog veel meer vondsten bij. Want wie zoekt zal vinden. Een detector die thuis in de gang staat vangt alleen maar stof.

Ik wens iedere andere zoeker net zo veel mooie vondsten toe als ik al heb mogen vinden. Internet is een hele stap vooruit die het allemaal makkelijker maakt. Ik heb het de eerste 5 jaar zonder moeten doen,anders had ik nog veel meer mooie vondsten gehad :oops: :oops:

Ooit vroeg ik de Heer kooistra na het bekijken van zijn verzameling of ik dit ook allemaal zou vinden? Zijn antwoord was simpel. Dat ga jij ook allemaal vinden :10 :10 Ik geloofde er geen snars van maar hij had toch gelijk.

Dagobert


29 aug 2008, 12:41
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: bronstijd zwaard/dolk
Michel schreef:
Daar is iets dat niet klopt !!! In de bronstijd kunnen nog geen ijzeren handvaten zijn. En vooral, een handvat in gegoten ijzer ??? Daar hadden ze in de bronstijd de middelen niet voor om aan dergelijke hoge temperaturen te bereiken om het ijzer te smeden, laat staan te gieten. Je hebt dat in het museum gezien ??? :ppp Dat is dan wel de eerste keer dat ik hiervan hoor...... Hebben ze dat in het museum niet bijgemaakt om te laten zien hoe het vroeger was ? Alhoewel... Het is toch veel gemakkelijker om een bronzen handvat na te maken. (zie openlucht museum van Liberchies )
Bert, wat denk jij daarvan ???

Michel :wink:


Michel,

Ik heb een stuk of 20 messen gevonden,en allen zonder handvat. Hoe verklaar je dit dan??? Ik ben zeker niet blind en heb het echt gelezen en gezien. Dat ze hem nagemaakt hebben met een ijzer handvat zet me wel aan het denken. Zou dat het dan zijn??? Ik weet het nu ook niet meer voor de 100%. Maar waar zijn al die handvatten dan. In dat museum lagen(schik niet) 20.000. En allemaal zonder handvat!!! Er waren ook geen losse handvatten gevonden door de archeologen daar. Wel als de dolk/zwaard uit 1 stuk was gemaakt.

Op de messen die ik heb gevonden zie je drie gaatjes. Heb zelfs nog met de klinknagels er nog in. Waar zijn die handvatten Michel??!!

Ik ga proberen afbeeldingen op te zoeken op het net. Spijker me er niet op vast maar als ik gelijk heb. Krijg ik een kusje van je :lkj :lkj :lkj

Dagobert


29 aug 2008, 12:48
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: bronstijd zwaard/dolk
Nee maar Dago, het is niet dat dit of dat niet geloof, maar gewoon uit ervaring. Ik ben al meer als 10 jaar op een frans forum aanwezig en ik zie wat die mannen daar vinden, vooarl in het zuiden tegen de Alpen en ook tegen de Pyreneën. In droge bodem of tussen keien en nooit heb ik van een zwaard uit de bronstijd met een ijzeren handvat gezien, dat is gewoon anachronisch. Ik ga ermee akkoord dat in de eerste ijzertijd (Hallstatt) nog veel brons gebruikt werd, maar toen bestond dit type zwaard niet meer.
Alles heeft ermee te maken dat een volk, technisch gezien, in staat moet kunnen zijn om een bepaald metaal te kunnen verwerken. Om gewoon ijzer te smeden moet je al rond de 1000 ° graden kunnen opwarmen en dat kon niet met de middelen die ze in de bronstijd hadden. Koper en brons hebben smelttemperatuur die pakken lager ligt en dat was in die tijd wel bereikbaar.
Vandaar en uitsluitend berustend op deze argumenten zeg ik dat iets niet kan. Het heeft dus niets te maken met geloven of niet (ik laat de begijntjes geloven, da's al erg genoeg :07 ). Volgens mij is dat een musem inspiratie geweest van daar een ijzeren handvat op te zetten. Dats is volgens mij dan niet al te slim want dat brengt verwarring bij de mensen. Zoals je zegt, overal waar bronzen messen en zwaarden zijn gevonden, nergens hebben ze daar handvaten bij gevonden .... voor de eenvoudige reden dat er geen waren !!!
Vanwaar dus het museum dat uitgehaald heeft, is me dan ook zeer de vraag.

Michel :wink:


29 aug 2008, 14:03
ForumJoker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 18:14
Berichten: 59363
Antwoord met een citaat
Bericht Re: bronstijd zwaard/dolk
dagobert ik ben wel verwend :as
mensen zorg dat je niet verwend raakt

_________________
ZO WAT IS HET LEVEN MOOI
als je willem de zwijger heet


29 aug 2008, 16:38
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: bronstijd zwaard/dolk
Michel schreef:
Nee maar Dago, het is niet dat dit of dat niet geloof, maar gewoon uit ervaring. Ik ben al meer als 10 jaar op een frans forum aanwezig en ik zie wat die mannen daar vinden, vooarl in het zuiden tegen de Alpen en ook tegen de Pyreneën. In droge bodem of tussen keien en nooit heb ik van een zwaard uit de bronstijd met een ijzeren handvat gezien, dat is gewoon anachronisch. Ik ga ermee akkoord dat in de eerste ijzertijd (Hallstatt) nog veel brons gebruikt werd, maar toen bestond dit type zwaard niet meer.
Alles heeft ermee te maken dat een volk, technisch gezien, in staat moet kunnen zijn om een bepaald metaal te kunnen verwerken. Om gewoon ijzer te smeden moet je al rond de 1000 ° graden kunnen opwarmen en dat kon niet met de middelen die ze in de bronstijd hadden. Koper en brons hebben smelttemperatuur die pakken lager ligt en dat was in die tijd wel bereikbaar.
Vandaar en uitsluitend berustend op deze argumenten zeg ik dat iets niet kan. Het heeft dus niets te maken met geloven of niet (ik laat de begijntjes geloven, da's al erg genoeg :07 ). Volgens mij is dat een musem inspiratie geweest van daar een ijzeren handvat op te zetten. Dats is volgens mij dan niet al te slim want dat brengt verwarring bij de mensen. Zoals je zegt, overal waar bronzen messen en zwaarden zijn gevonden, nergens hebben ze daar handvaten bij gevonden .... voor de eenvoudige reden dat er geen waren !!!
Vanwaar dus het museum dat uitgehaald heeft, is me dan ook zeer de vraag.

Michel :wink:


Ben al twee uur bezig om wat info te vinden. Maar helaas. Ik heb het ook op film staan en ga daar maar is mee aan de slag.

En zoals ik ook weet heeft ijzer een veel hoger smeldpunt dan brons. De technieken hadden ze inderdaad nog niet,volgens de boeken dan.

Misschien,zoals wel vaker gebeurd haal ik wel eens dingen door elkaar of zie ze anders omdat ik,zoals jij al zei. Misleid ben door dat museum en dit als voorbeeld bedoelde.

Ik ga er zeker nog achter aan. Wand ik wil het nu echt wel weten.

dagobert


29 aug 2008, 18:18
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17
Berichten: 20264
Woonplaats: utrecht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: bronstijd zwaard/dolk
ijzer werd ontdekt door de boeren ,aan het einde van de bronstijd :07

vanaf 800 V,CHR : zijn ze in grote aantallen ijzer gaan gebruiken ,omdat het slijtvaster en sterker was :eek:

omdat archeologen zoveel ijzer zijn gaan vinden in de context vanaf 800 v.CHR : zijn ze het ijzertijd gaan noemen :06


dus het heft van jou bronstijdmes kan van ijzer geweest zijn ,mits hij gemaakt is aan het einde van de bronstijd (in de overgangsperioden dus) :wink:


gr bubba :oo

_________________
een PIEP = als een verrassings EI


29 aug 2008, 19:32
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: bronstijd zwaard/dolk
Het is ook niet gezegt dat er een handvat aan zat.

http://www.siteclx.nl/rmo/index.php/do- ... cquizwaard


29 aug 2008, 20:17
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: bronstijd zwaard/dolk
Defixio schreef:
Het is ook niet gezegt dat er een handvat aan zat.

http://www.siteclx.nl/rmo/index.php/do- ... cquizwaard


Wat jij laat zien is een offerzwaard,geen gebruiks zwaard. Ik heb hem zien liggen in Leiden.

Dagobert


maar een prestigeobject. Het moest status en rijkdom onderstrepen: een kostbaar object om te offeren in een rivier, een plas of een stuk veen. Dat is ook de reden dat er geen handvat aan zit.


29 aug 2008, 20:27
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: bronstijd zwaard/dolk
Ook dezen worden als votief omschreven. Uit dezelfde tijd als de bronzen , maar
minder eenvoudig te maken. Een langdurig en precies werkje moet dit geweest zijn.
Het is voor mij dan ook niet voor te stellen , dat ze zulke masterpieces gingen offeren
door ze in een rivier te plonzen :ls :as :as

Op de foto r.o. niet goed te lezen staat ; short sword made in flint , known as votiv findings , dating early bronze age , the shape is like the slim type VI daggers , but the items are longer and thicker. That shows it's an imitation from bronze swords. Messure 27 - 41 cm.

Voor wie ze in t echt wil bekijken , er liggen een paar in het Gottorp-museum , Sleswig-Holstein , Noord-Duitsland en in het National museum of Copenhagen , Denemarken.


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


22 sep 2008, 20:09
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2008, 17:58
Berichten: 6596
Antwoord met een citaat
Bericht Re: bronstijd zwaard/dolk
ik ga er dan ook grotendeels vanuit dat het offer/pronkstukken betreft....en idd was ijzer minder mooi!...let wel...vers brons heeft voor hun de kleur van de zon!...dan maar een zwaard of mes met benen handvat , maar wat voor hun waarde had...psychologisch dan....
Ze waren naar mijn mening meer bezig met de "onderwereld"(hiernamaals) dan met vooruitgang in oorlogsvoering!...Lees de boeken maar wbt de kelten tegen de romeinen :06 :06 ...dan ben je zelfs 100-den jaren verder en kon het ze geen moer schelen hoe het eindigde;als het maar dapper was... :yh
Ik heb een keltische pommel van brons...door het koppie zit een ijzeren pin om op het zwaard/handvat te zetten....onbegrijpelijk...of toch niet??

Mvg Ambianii


22 sep 2008, 20:45
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: bronstijd zwaard/dolk
een beetje laat wellicht..
zouden het nou geen offergiften zijn,zouden ze dan niets iets van been of hout gebruikt kunnen hebben als handvat??
als ik de verhalen zo lees en de foto's zie dan lijkt het mij duidelijk dat de drie gaatjes toch zeker het doel hadden om deze te monteren op een handvat..de theorie dat ze voorzien werden van een ijzeren handvat geloof ik ook niet echt in..dan zou je er toch zeker iets van terug moeten vinden onder die duizenden gevonden zwaarden..
maar dat geldt wellicht ook voor hout en been..een rare kwestie wat dat betreft..maar wel een hele mooie vondst!!! :10


29 okt 2008, 00:03
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: bronstijd zwaard/dolk
de hand vaten werden meegegoten of uit hout gemaakt of uit losse bronze greepen in die tijd (Trianguläre Dolche)

Dolche und Schwerter waren die gebräuchlichsten Faustwaffen der Bronzezeit. Der Dolch spielte vor allem zu Beginn der Bronzezeit eine bedeutsame Rolle. Kennzeichen des bronzezeitlichen Dolches war seine Zweiteiligkeit. Klinge und Griff wurden getrennt hergestellt und später zusammengefügt. Neben Dolchen, die komplett aus Bronze hergestellt waren, gab es auch solche, die einen einfachen Holzgriff hatten.

uit het boek : Blankwaffen der Bronzezeit

end dat is bij duizende vondsten bewezen uit deze tijd...maar het kan wel zijn dat je het anders om bedoeld ijzer zwaarden met bronze handvaten


Die Frühbronzezeit und Hügelgräberzeit (bis 1200 v. Chr.)
Die Spätbronzezeit (Urnenfelderzeit) bis 750 v. Chr.
Die Eisenzeit (Hallstattzeit) 750 - 450 v. Chr.

mvg leon


29 okt 2008, 00:21
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: bronstijd zwaard/dolk
Mijn dank voor de dtm,s en de interesse.

Dagobert


04 nov 2008, 16:46
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 18 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl