Logo
Het is nu 24 apr 2024, 15:04



Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Determinatie diamant 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 jan 2012, 14:29
Berichten: 112
Antwoord met een citaat
Bericht Determinatie diamant
Ik heb inmiddels bij het strandzoeken verschillende sieraden met kleine (briljant geslepen) en grotere/grote (tot 10*10 mm princess geslepen) diamanten (of "diamanten") gevonden.
Omdat een bezoekje aan de juwelier mij niet veel duidelijkheid gaf, ze konden daar amper met een diamanttester omgaan, zou ik graag van de lezers hier vernemen hoe jullie duidelijk krijgen of de diamant die je hebt gevonden een echte danwel een synthetische betreft.


05 okt 2014, 21:44
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Determinatie diamant
'T kan uitgezocht worden... maar daar is dure apparatuur voor nodig ( http://en.m.wikipedia.org/wiki/Synthetic_diamond ).
Dus... betere juwelier uitzoeken :03


05 okt 2014, 22:21
ForumJoker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 18:14
Berichten: 59381
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Determinatie diamant
o zo
ik dacht je bijt er wat op
dan weet je het ook

_________________
ZO WAT IS HET LEVEN MOOI
als je willem de zwijger heet


05 okt 2014, 22:24
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Determinatie diamant
Diamant is keihard, er mogen geen krassen in zitten en je moet er een bepaalde spectrum in zien maar dat is lastig te beoordelen.

Testen kan op glas maar dan moet de steen wel wat uit de ring steken namelijk: met diamant kun je echt glassnijden dus neem een oud stukje glas en snijden maar.


06 okt 2014, 06:56
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 jan 2012, 14:29
Berichten: 112
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Determinatie diamant
Dank tot nu toe voor alle reacties.

Uit mijn zoektocht op Internet heb ik inmiddels begrepen dat (bijna) geen enkele juwelier een echte diamant van een synthetische kan onderscheiden.
Om geen aankoopmisser te hebben laten de meeste juweliers de echtheid test voor diamanten vaak uitvoeren door een laboratorium waarvan, zo lijkt het nu, er maar een enkele (betrouwbare) in Nederland is.
En een test in een laboratorium zal ook wat kosten, wat bij een natuurlijk gevormde diamant waarschijnlijk een fractie van de waarde zou zijn, maar een test op een synthetische diamant is waarschijnlijk (dik) verliesgevend.

Het op glas uitproberen vindt ik een goeie, had daar nog niet aan gedacht en het klinkt aannemenlijk, de betere glassnijders en andere snijmachines hebben allen diamant op het snijblad.
Echter het probleem op het moment is de onduidelijkheid of een synthetische diamant misschien ook goed in glas snijdt
Een echte diamant zit wat hardheid betreft op 10 op de schaal van Mohs, een synthetische op 8.5 wat ook erg hard is.
De hardheid van vensterglas weet ik (nog) niet.

(update) Inmiddels wijzer geworden, vensterglas zit op 4 op de schaal van Mohs, dus een test op dit soort glas zou mogelijk kunnen zijn.
Maar het probleem is dat zowel een echte als een synthitische diamanten in het glas zullen snijden, beide zijn veel harder dan vensterglas.
Dus is met deze test het verschil tussen een echte en een synthetische diamant niet te maken, zo lijkt het.

Het verschil in hardheid van een diamant heeft overigens te maken met de afstand van de koolstofatomen in de diamant.

Wat mij ook nog steeds onduidelijk is is het verschil in prijs tussen een echte en synthetische diamant.
Ik heb informatie gevonden dat wanneer bijvoorbeeld een echte diamant 7000 dollar kost, een zelfde synthetische diamant rond Euro 10 kost.
Maar in andere informatie wordt weer gesproken over het feit dat de prijs van een synthetische diamant ongeveer op een derde ligt van de prijs van een echte/in de natuur gevormde diamant.
Dit laatste klinkt mij aannemenlijk omdat er voor de produktie van een synthetische diamant erg veel elektriciteit moet worden gebruikt, om de zeer hoge temperatuur en druk te genereren waarbij diamanten kunnen ontstaan.

Wanneer een van jullie meer over deze materie kan vertellen en mijn vragen kan beantwoorden dan houdt ik mij natuurlijk aanbevolen, en bij voorbaat dank voor het meedenken.


06 okt 2014, 08:46
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jan 2014, 09:36
Berichten: 108
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Determinatie diamant
Goede morgen.
Ik heb werkelijk geen idee over de prijs verhouding tussen en "echte" natuurlijke diamant, of en "fabrieks" synthetische diamant.
Ik heb hier wel een mooie video gevonden over hoe ze gemaakt worden:
https://www.youtube.com/watch?v=yRK7EMoYKh8

Met groet,

Maarten


06 okt 2014, 10:21
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 jan 2012, 14:29
Berichten: 112
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Determinatie diamant
M.N.B.79 schreef:
Goede morgen.
Ik heb werkelijk geen idee over de prijs verhouding tussen en "echte" natuurlijke diamant, of en "fabrieks" synthetische diamant.
Ik heb hier wel een mooie video gevonden over hoe ze gemaakt worden:
https://www.youtube.com/watch?v=yRK7EMoYKh8

Met groet,

Maarten



Dank Maarten voor het meedenken en het YouTube filmpje.
Nu ik dit filmpje bekijk stel ik vast dat het fabriceren van een beetje synthetische diamant best wel een prijzige grap is.
Daaruit concludeer ik, dat mocht mijn knoepert (zoals al eerder opgemerkt is ie 10*10 mm) werkelijk een synthetische diamant zijn, ik best wel een leuk steentje in handen heb (hoop dat natuurlijk ook :03 )
Ik weet nog niet of deze steen danwel een in de natuur gevormde, danwel een synthetisch gevormde diamant is, maar zou het glas zijn dan had hij toch allang mat uitgeslagen geweest?
Ik heb al diverse rootzooi sieraden met "diamantjes" gevonden waarbij die steentjes helemaal wit/mat zijn uitgeslagen.
Bij het uit het natte zoute strandzand opgraven was deze knoepert steen geheel schoon en glinsterde me tegemoet (zo blij was ie met zijn bevrijding :07 ) terwijl de zware zilveren ring (925) waarin ie gezet is een dikke zwarte aanslag had/heeft
Aan het zilver te zien moet de ring dus al langer in het zand begraven hebben gelegen, ik heb geen idee hoe lang maar die (zeer) dikke zwarte laag wordt toch niet in enkele maanden gevormd?

Nogmaals dank voor jouw meedenken en hulp, hopenlijk zullen ook andere lezers hun mening en advies willen geven.


06 okt 2014, 17:09
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 nov 2012, 08:38
Berichten: 2255
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Determinatie diamant
En waarom hebben we geen foto's? :ridder:

Je weet het, pics or it didn't happen. :07


06 okt 2014, 19:00
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 jan 2012, 14:29
Berichten: 112
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Determinatie diamant
Wil natuurlijk wel een foto's plaatsen maar ik moet ff uitzoeken hoe dat in z'n werk gaat :Hellup:
Maar ik kan je nu al vertellen dat het plaatsen van die foto's niet voor aanstaande woensdag zal lukken omdat ik op het moment niet in Nederland verblijf en die ring in mijn bagage zit welke ik niet op de lokatie heb waar ik me nu bevindt.
En ik loop nog steeds met een BlackBarry rond waardoor het misschien beter is een meer moderne mobiele telefoon te lenen voor het maken van die foto's.
Ingewikkeld allemaal, maar het is even niet anders.

Overigens heb ik mijn XP Deus bij me om, wanneer ik even de tijd heb, eens langs de grote rivieren die hier zijn, en hoog in de bergen (tot zeg 4000/5000 meter boven zee niveau) uit te proberen.
Wie weet heb ik het geluk van de wereld en vind ik een paar flinke goudklompen :07, die krijgen jullie dan ook te zien hoor :ppp , maar alleen op foto natuurlijk :07


Update: ik vind zojuist een heeeeeele lange uitleg van Herman Bos betreffende het plaatsen van een foto op dit forum.
Ik begin al te bibberen wanneer ik die uitleg lees, geduld dus, het plaatsen van een foto zal me niet in een keer lukken ben ik bang :Hellup:


06 okt 2014, 19:36
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 jan 2012, 14:29
Berichten: 112
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Determinatie diamant
Ik bedenk me zojuist dat wanneer ik met mijn XP Deus de berg opklauter en ik boven de 4000 tot 5000 meter kom, en als het kan hoger, dit wel eens de detector is die het hoogste punt op aarde heeft bereikt.
Zou dit iets voor het Guinness Book of Records zijn :07


06 okt 2014, 20:06
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 20:59
Berichten: 1118
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Determinatie diamant
Hi Goudgeel
Heb zelf een hele goede tester, deze test zowel diamand als ook Moissanite, als ik hier een test mee doe,
is het 100 % zeker wat het is.
Voor dat je een steen test, moet deze goed schoon zijn, een steen die een beetje vettig is, zal je geen goede test van krijgen.
Je kan de steen ook over een stuk schuurpapier trekken, in een nep steen trek je altijd wel een krasje in, in een echte niet.
Iedere juwelier diamantair heeft een goede tester, die ziet binnen een halve minuut of die echt of nep is.
Je schrijft dat de steen 10 mm is, of lees ik dit verkeerd ?.
Bv, een steen van 9,3 mm is 3 karaat en 10,7 is 4,5 karaat.
Dit zijn serieuse stenen, die naarmate kwaliteit en helderheid, een flink pak geld waard zijn.
Groet
Gerrit


08 okt 2014, 09:38
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:54
Berichten: 3452
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Determinatie diamant
10mm, ik denk dat we hier toch aan bergkristal moeten denken.
gr Mat

_________________
Alle ingezonden foto's blijven eigendom van Mat.


08 okt 2014, 10:32
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 nov 2012, 08:38
Berichten: 2255
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Determinatie diamant
Goudgeel schreef:
Ik bedenk me zojuist dat wanneer ik met mijn XP Deus de berg opklauter en ik boven de 4000 tot 5000 meter kom, en als het kan hoger, dit wel eens de detector is die het hoogste punt op aarde heeft bereikt.
Zou dit iets voor het Guinness Book of Records zijn :07


Dat.., en je detector moet wel een serieuze diepgang hebben. :03 :mrgreen:


08 okt 2014, 17:55
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 jan 2012, 14:29
Berichten: 112
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Determinatie diamant
krokdundee schreef:
Hi Goudgeel
Heb zelf een hele goede tester, deze test zowel diamand als ook Moissanite, als ik hier een test mee doe,
is het 100 % zeker wat het is.
Voor dat je een steen test, moet deze goed schoon zijn, een steen die een beetje vettig is, zal je geen goede test van krijgen.
Je kan de steen ook over een stuk schuurpapier trekken, in een nep steen trek je altijd wel een krasje in, in een echte niet.
Iedere juwelier diamantair heeft een goede tester, die ziet binnen een halve minuut of die echt of nep is.
Je schrijft dat de steen 10 mm is, of lees ik dit verkeerd ?.
Bv, een steen van 9,3 mm is 3 karaat en 10,7 is 4,5 karaat.
Dit zijn serieuse stenen, die naarmate kwaliteit en helderheid, een flink pak geld waard zijn.
Groet
Gerrit


Hallo krokdundee, bedankt voor de reactie.

Die diamanttesters zijn mij, door het zoeken naar informatie betreffende de steen in de zilveren ring die ik heb gevonden, inmiddels bekend.
Alhoewel ik denk, in tegenstelling tot wat jij erover schrijft, dat het gebruik van zo'n tester niet waterdicht is wil ik er toch een gaan kopen wanneer ik weer in Nederland ben.
De betere testers kosten tussen zeg 70 en 100 Euro.
Ik vertrouw die testers niet voor 100% omdat er op de wereld en ook in Nederland edelstenen laboratoria zijn die diamanttesten met geavanceerde en zeer dure apparatuur uitvoeren, waarom op die wijze testen wanneer het ook kan met een goedkope tester?

De test met het schuurpapier zoals jij beschrijft is een leuke maar dat durf ik nog niet aan, daar wacht ik dus even mee.

Je hebt het juist begrepen dat de steen 10 X 10 mm is, hij is Princess geslepen zoals dat in het vakjargon genoemd wordt.
Ik ga er niet vanuit dat het een echte diamant is alhoewel op het moment alles nog open staat, maar misschien is het een synthetische diamant die waarschijnlijk ook wel enige waarde heeft.
Op Internet lees ik over prijzen voor synthetische diamanten die rond de 25% en 33% van een echte natuurlijk gevormde en vergelijkbare diamant liggen.
Maar ik vindt ook verhalen dat een synthetische diamant dubbeltjeswerk is.
Zeer tegenstrijdige verhalen dus waar ik niet veel mee kan, en mij in verwarring brengen.

Op het moment ben ik aan het zoeken naar informatie betreffende natuurlijk gevormde diamanten, synthetische diamanten en nadat in het bericht hieronder gesproken wordt over bergkristal ook naar dat kristal en zijn eigenschappen, dus het blijft voor mij nog een zoektocht en denkwerk wat ik eventueel in handen heb.

Vandaag heb ik een poging gedaan om met een mobiele telefoon een zo goed mogelijke foto te maken die ik van plan ben morgen te plaatsen, indien ik het plaatsen van een foto voor elkaar krijg natuurlijk.
Maar de foto's komen eraan, en misschien kan iemand met behulp van die foto's meer zeggen over de steen in de zilveren ring.

Groeten,
Ed


08 okt 2014, 19:06
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 jan 2012, 14:29
Berichten: 112
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Determinatie diamant
Mat schreef:
10mm, ik denk dat we hier toch aan bergkristal moeten denken.
gr Mat



Goedenavond Mat,

Ook jij bedankt voor je bijdrage in deze discussie.
Aan het feit dat mijn steen een bergkristal zou kunnen zijn had ik nog niet gedacht maar alles is mogelijk natuurlijk.
Ik ben op het moment druk aan het zoeken hoe bergkristal zich in zout zeewater gedraagt wanneer zo'n steen er maanden en jaren in ligt, te wachten tot ie weer gevonden wordt.
Op Internet heb ik inmiddels gevonden dat bergkristal een hardheid van 7 heeft op de schaal van Mohs, diamant zit op 10, synthetische diamant op 7 en vensterglas op 4.

Gedurende de zoektochten de laatste maanden heb ik diverse namaak sieraden met steentjes erin gevonden, en al die steentjes zijn meer of minder mat uitgeslagen, waarschijnlijk aangetast door het zout in het zeewater, sommige steentjes zijn bijna lichtgrijs tot wit.
Ik wil dus achterhalen of bergkristal helder blijft in zout zeewater, wanneer een dergelijk kristal er jaren in ligt, en misschien kan jij me met informatie hierover verder helpen.

Groeten voor nu,
Ed


Laatst bijgewerkt door Goudgeel op 08 okt 2014, 19:57, in totaal 2 keer bewerkt



08 okt 2014, 19:16
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 jan 2012, 14:29
Berichten: 112
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Determinatie diamant
Raafje schreef:
Goudgeel schreef:
Ik bedenk me zojuist dat wanneer ik met mijn XP Deus de berg opklauter en ik boven de 4000 tot 5000 meter kom, en als het kan hoger, dit wel eens de detector is die het hoogste punt op aarde heeft bereikt.
Zou dit iets voor het Guinness Book of Records zijn :07


Dat.., en je detector moet wel een serieuze diepgang hebben. :03 :mrgreen:


Hoi Raafje,

Het zoeken naar goud in de bergen met een detector is niet ideaal, ik weet het. Goud kan diep liggen en zakt naar een punt vanwaar het niet dieper kan zakken, tot de bedrock zoals de professionele goudzoekers dat noemen. Maar omdat ik in de komende weken misschien hoog in de bergen kom en mijn detector naar hiertoe mee heb genomen wil ik toch een poging wagen, niet geschoten is altijd mis toch.
Volgende keer neem is een setje goudpannen mee om het ook op die wijze te proberen, en misschien later, als ik met de goudpannen iets vindt kan ik het iets groter aanpakken met behulp van een zelfgemaakte sluisbox.
Weet jij toevallig Raafje of ik ergens in Nederland een goudpannenset kan kopen of dat ik misschien veel goedkoper uit ben wanneer ik het materiaal in Amerika of zo bestel?


08 okt 2014, 19:29
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 20:59
Berichten: 1118
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Determinatie diamant
Hi Ed
Een zilveren ring met zo'n dikke steen, is zeker geen diamand, dit soort stenen zijn altijd in geel/wit goud of platina gezet.
Heb in mijn 20 jaar waterzoeken door heel europa, honderden ringen de revue zien passeren, vele daarvan met diamant, meestal brilliant geslepen.
Moissenites, http://en.wikipedia.org/wiki/Moissanite liggen het dichts bij diamand en worden het vaakst als diamant gefaked.
Een goede tester maakt korte metten met moissenites.
De tester die ik gebruik, was 250 euro en word door de meeste juwelier en diamantairs gebruikt.
Op welke vorm van kristal dan ook, zal hij niet reageren.
Sucses met je rock's
Groet
Gerrit


08 okt 2014, 21:04
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 jan 2012, 14:29
Berichten: 112
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Determinatie diamant
krokdundee schreef:
Hi Ed
Een zilveren ring met zo'n dikke steen, is zeker geen diamand, dit soort stenen zijn altijd in geel/wit goud of platina gezet.
Heb in mijn 20 jaar waterzoeken door heel europa, honderden ringen de revue zien passeren, vele daarvan met diamant, meestal brilliant geslepen.
Moissenites, http://en.wikipedia.org/wiki/Moissanite liggen het dichts bij diamand en worden het vaakst als diamant gefaked.
Een goede tester maakt korte metten met moissenites.
De tester die ik gebruik, was 250 euro en word door de meeste juwelier en diamantairs gebruikt.
Op welke vorm van kristal dan ook, zal hij niet reageren.
Sucses met je rock's
Groet
Gerrit


Ha Gerrit,

Na het moment dat ik die ring had gevonden was mijn conclusie ook al dat het geen natuurlijk gevormde diamant kon zijn omdat je zo'n dure steen niet in zilver laat zetten.
Maar het is mij nog steeds een vraag wat de steen dan wel is, en op het moment ik dat weet wat ik prijstechnisch kan verwachten.

Over de prijzen van synthetische diamanten doen op Internet diverse tegenstrijdige verhalen de ronde, dus word ik daarover ook niet veel wijzer.
Wanneer je ziet wat er allemaal bij komt kijken om een synthetische diamant te produceren dan moet daar toch ook wel een flink prijskaartje aan hangen, in tegenstelling tot verhalen waarin wordt verteld dat synthetische diamanten weinig waarde vertegenwoordigen.
Wat de prijs van een bergkristal steen kan zijn is mij tot nu toe onbekend, maar die zal niet indrukwekkend zijn denk ik.
En dan Moissenite, wat is de waarde daarvan?

Een juwelier die ik bezocht heb vertelde dat de steen een Zirkonia is maar hoe ze daar met de diamantdetector en het beoordelen van de ring en de steen omgingen gaf mij niet veel vertrouwen in de deskundigheid.

Ik begin de detectorhobby steeds leuker en interessanter te vinden.
je loopt niet uitsluitend met je piepstok rond maar wanneer je het goed vooronderzoek, leer van de history en geschiedenis en zoals nu over diamanten, je komt in het veld/strand mensen tegen die wat vragen, je hebt gratis fitness en je bent lekker buiten, harstikke leuk toch.

Vandaag ga ik proberen de foto's te plaatsen.

Groeten,
Ed


09 okt 2014, 06:38
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 jan 2012, 14:29
Berichten: 112
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Determinatie diamant
[quote="Raafje"]En waarom hebben we geen foto's? :ridder:

Je weet het, pics or it didn't happen. :07[/quo



Hallo dames en heren, :Hellup: :Hellup: :Hellup: :Hellup: :Hellup:

Ik heb de instructie van Herman Bos, betreffende het plaatsen van foto's gevolgd, echter de te plaatsen foto's zijn met het genoemde programma bewerkt en staan nu op mijn desktop. Nu kan ik de foto's met geen mogelijkheid naar hier overzetten.
Wie weet raad: slepen, cut en paste, of copy lukt niet.


09 okt 2014, 09:40
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Determinatie diamant
Als je op antwoord klikt en iets naar onder scrollt, zie je een button 'bestand', daar op klikken, een bestand (de te plaatsen foto) uitkiezen... En je bijdrage bevestigen.
Als de foto niet te groot is, staat hij er dan op :03
Is de foto te groot krijg je daar een melding van, dan zal je 'm eerst moeten verkleinen...


09 okt 2014, 10:15
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 jan 2012, 14:29
Berichten: 112
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Determinatie diamant
En hier dan de lang verwachte foto's van mijn zilveren ring met steentje 10 X 10 mm
Het gele dat je ziet op de tweede/middelste foto is een plastic knijper om de ring overeind te houden.


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


09 okt 2014, 12:29
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 20:59
Berichten: 1118
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Determinatie diamant
Hi Ed
We beginnen steeds meer van die nepringen te vinden, geloof zelfs dat het een verzilverde ring is.
Op de middelste foto kan je zien dat het nepper is, een van de slijplijntjes is niet mooi egaal.
Voor dit soort ringen, haal ik mijn tester niet tevoorschijn.
Wat vroeger goud of zilver was is heden ten dage, rvs en nep, gelukkig had ik deze week nog 2 van die echte gele rakkers.
Gewoon door blijven zoeken dan ga je zeker echte vinden, er bestaat geen mooier moment als een gele rakker in je waadschep.
Groet
Gerrit


09 okt 2014, 13:29
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 jan 2012, 14:29
Berichten: 112
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Determinatie diamant
krokdundee schreef:
Hi Ed
We beginnen steeds meer van die nepringen te vinden, geloof zelfs dat het een verzilverde ring is.
Op de middelste foto kan je zien dat het nepper is, een van de slijplijntjes is niet mooi egaal.
Voor dit soort ringen, haal ik mijn tester niet tevoorschijn.
Wat vroeger goud of zilver was is heden ten dage, rvs en nep, gelukkig had ik deze week nog 2 van die echte gele rakkers.
Gewoon door blijven zoeken dan ga je zeker echte vinden, er bestaat geen mooier moment als een gele rakker in je waadschep.
Groet
Gerrit


Hoi Gerrit,

Volgens de drie merkjes, waarvan ik er twee kan achterhalen, is het een zilveren 925 ring, ik zal kijken of er een mogelijkheid is die drie merkjes op een afbeelding te zetten.

De tweede foto vertekend een beetje, wat jij ziet en omschrijft als een niet egaal slijplijntje is in werkelijkheid niet terug te vinden volgens mij.
Wanneer ik die ring weer kan bekijken kan ik hierover meer vertellen.

Hoe lang denk jij dat die ring in het zoute zeezand heeft gelegen, gezien de verwering.
De ring was helemaal zwart toen ik hem uit het zand trok, de steen glinsterde en was niet vuil of zo.

Op diverse plaatsen zie ik in werkelijkheid, niet duidelijk op de foto's te zien, geelkleurige plekjes.
De enige 2 plekjes met deze geelkleurige plekjes zijn in foto 3 te vinden, aan de onderkant van de pootjes, op de vlakke zijkant van de ring.
Hierdoor dacht ik eerst dat het een vergulde zilveren ring kon zijn, waarvan het vergulsel door het lange verblijf in het zout zand en zout water verdwenen was.
De juwelier die ik bezocht had het over verweringskleuren, maar omdat ik al niet onder de indruk van zijn kunsten rond het gebruik van de diamantdetector was heb ik dat maar gelaten voor wat het was.


09 okt 2014, 14:17
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Determinatie diamant
Niemand stopt een peperdure diamant in een zilveren of verzilverde ring... de diamant zou vele malen meer waard zijn dan de ring... dan gebruik je goud (en meer dan 14 karaat) of platinum.
Op basis van de ring lijkt bergkristal het hoogst haalbare, als het niet al gewoon glas is :03

PS: de ring lijkt me idd verzilverd, niet vol zilver... het zwart uitslaan in zout water zal in weken/maanden al kunnen gaan optreden, zeker met erosie erbij van de eb & vloed bewegingen...


09 okt 2014, 16:49
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 jan 2012, 14:29
Berichten: 112
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Determinatie diamant
Misfit schreef:
Niemand stopt een peperdure diamant in een zilveren of verzilverde ring... de diamant zou vele malen meer waard zijn dan de ring... dan gebruik je goud (en meer dan 14 karaat) of platinum.
Op basis van de ring lijkt bergkristal het hoogst haalbare, als het niet al gewoon glas is :03

PS: de ring lijkt me idd verzilverd, niet vol zilver... het zwart uitslaan in zout water zal in weken/maanden al kunnen gaan optreden, zeker met erosie erbij van de eb & vloed bewegingen...



Hartelijk dank voor jouw bijdrage Misfit. Dat niemand een heel dure diamant in een zilveren ring laat zetten was mij in de eerste uren na de vondst al duidelijk, een beetje logisch denkwerk draagt daaraan bij. :07
Ik zou graag weten wat bergkristal en glas na enige tijd in zout water en zout zand doet, blijven die materialen helder of slaan ze wit of grijs uit?
Deze steen kwam glinsterend en schoon boven het zand, maar de "diamanten" in andere namaak juwelen die ik heb gevonden waren veelal mat to grijs en wit toe.

Slaat men in een verzilverde ring ook altijd 3 merktekens, 1e met 925, 2e een soort zwaartje en de 3e kan ik nog niet ontcijferen?

Overigens is de steen op het oog helemaal gaaf, dus geen krasjes, vlekjes of iets dergelijks op de facetten, en geen stukjes van de facetranden, helemaal gaaf dus, maar misschien is het anders onder een goede loep of microscoop.

Overigens is de blauwe kleur in de steen op de foto's het blauw uit de lucht, de steen is blank.


09 okt 2014, 17:25
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl