Logo
Het is nu 28 maart 2024, 21:18



Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
 eerste keer gepand 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 aug 2012, 16:47
Berichten: 18
Antwoord met een citaat
Bericht eerste keer gepand
Vandaag ben ik dus voor de eerste keer gaan goudzoeken hier kortbij aan de maas (limburg). we hebben mss een heel klein stukje gevonden het is toch geelkleurig en blinkt maar je moet het vergrootglas erbij halen anders kan je het niet goed zien. Ik vond het wel een fijn avontuur.
Volgende keer ergens anders proberen sugesties?? wil gerust 2 uurtjes rijden voor al ergens tegaan waar ze wat groter zijn.

mvg Chris


01 sep 2012, 20:50
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 apr 2011, 19:52
Berichten: 5417
Woonplaats: silvolde
Antwoord met een citaat
Bericht Re: eerste keer gepand
goudkoorts :oooo :oooo :oooo


01 sep 2012, 20:53
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 jun 2012, 12:39
Berichten: 79
Woonplaats: Roermond
Antwoord met een citaat
Bericht Re: eerste keer gepand
Chris.V schreef:
Vandaag ben ik dus voor de eerste keer gaan goudzoeken hier kortbij aan de maas (limburg). we hebben mss een heel klein stukje gevonden het is toch geelkleurig en blinkt maar je moet het vergrootglas erbij halen anders kan je het niet goed zien. Ik vond het wel een fijn avontuur.
Volgende keer ergens anders proberen sugesties?? wil gerust 2 uurtjes rijden voor al ergens tegaan waar ze wat groter zijn.

mvg Chris


Hoi Chris, geweldig toch dat pannen!, ben zelf ook nog niet zolang bezig met pannen maar heb toch al menig microflakje gevonden, zie alhier op dit forum onder AAM van Schaijk, ik stel voor dat je het eens in de rivier de ROER tussen Roermond en Melick probeert, ikzelf heb hier de meeste microflakes gevonden, wat jou vondst betreft is het zeer waarschijnlijk dat je een microflakeje gevonden hebt ikzelf moet er namelijk ook met de loep op om het goed te kunnen zien, ik wens je verder nog heel veel plezier en avontuur want het is en blijft een prachtig hobby.

Groetjes Toine.


02 sep 2012, 15:26
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 aug 2012, 16:47
Berichten: 18
Antwoord met een citaat
Bericht Re: eerste keer gepand
dan moet ik daar eens gaan proberen. eenige vraag is zie je het goed als het goud is? want ik heb vaak stukjes geel erin wat ook als laaste in de pan blijft liggen maar als ik ze dan uit het water pak zijn ze grijs achtig.


Die microflakes van jou zie je wel liggen die van mij bijna niet. mooie stukjes wel.


grt Chris


02 sep 2012, 16:32
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 jun 2012, 12:39
Berichten: 79
Woonplaats: Roermond
Antwoord met een citaat
Bericht Re: eerste keer gepand
Chris.V schreef:
dan moet ik daar eens gaan proberen. eenige vraag is zie je het goed als het goud is? want ik heb vaak stukjes geel erin wat ook als laaste in de pan blijft liggen maar als ik ze dan uit het water pak zijn ze grijs achtig.


Die microflakes van jou zie je wel liggen die van mij bijna niet. mooie stukjes wel.


grt Chris


Hoi Chris, er is wel verschil wat de kleur betreft maar ze zijn toch echt wel geel, soms iets donkerder soms wat lichter van kleur, ikzelf sorteer mijn gevonden stukjes bij het raam met zonlicht en met een loep, als ik dan toch niet zeker ben neem ik een tandestoker druk deze op het flakeje en trek het flakeje over een stukje hard plastic, laat het een mooie gouden streep na dan weet ik het zeker, het zonlicht benadrukt het goud nog eens extra, nadeel van deze methode, je bent je flakeje gedeeltelijk of helemaal kwijt want zo flinterdun zijn ze, wat dat grijs betreft daar kan het zich gaan om bepaalde miniscule zaadjes, die ben ik ook al tegen gekomen en lijken in eerste instantie geelachtig over te komen maar als je daar met een tandestoker op duwt dan vallen ze uit elkaar, dus de conclusie is, geel is goed, grijs of zelfs rood is iets anders, ik ben zelfs al miniscule stukjes ijzerfolie tegen gekomen, deze zijn meestal metaalachtig van kleur maar kunnen soms ook een geverfd kleurtje zoals bijv. geel, rood of andere kleuren hebben (meestal maar aan 1 kant metaal, aan de andere kant geverfd) maar onder de loep zie je wel dat het inelkaar gevouwen metaal is.

Groetjes Toine.


02 sep 2012, 18:06
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 aug 2012, 16:47
Berichten: 18
Antwoord met een citaat
Bericht Re: eerste keer gepand
Hoi toine,
ja die gaan ook snel kapot enja die grijs kleurige is dus niks maar dat dacht ik al wel.
Zijn die stukjes van jou groot?
Ik veronderstel dat deze ook op een plaats bleven liggen of bewogen we als ik met de pan bewoog?
Bedankt voor de info! :whoea:

grt chris.


02 sep 2012, 22:29
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 jun 2012, 12:39
Berichten: 79
Woonplaats: Roermond
Antwoord met een citaat
Bericht Re: eerste keer gepand
Chris.V schreef:
Hoi toine,
ja die gaan ook snel kapot enja die grijs kleurige is dus niks maar dat dacht ik al wel.
Zijn die stukjes van jou groot?
Ik veronderstel dat deze ook op een plaats bleven liggen of bewogen we als ik met de pan bewoog?
Bedankt voor de info! :whoea:

grt chris.


Hoi Chris, de flakejes die ik heb gevonden zijn echt heel klein ik praat hier over een halve millimeter of zelfs minder, meestal bleven ze bij het pannen toch wel liggen op het laatst, en meestal liggen ze bij of in het "BLACKSAND" (zwarte zand), dit zand is tevens een goede indicator voor goud, verder kan je eens proberen om wat mos van stenen die bij of in het water liggen eraf te schrapen,dit dan vervolgens goed uitwassen in je pan en vervolgens uitpannen, in dat mos kan je ook goudflakejes vinden, ik moet er wel even bij vermelden dat het goud dat je hier in Nederland zal vinden niet veel groter zal zijn dan dit formaat, we zitten tenslotte op het einde van de meeste grote rivieren zoals de maas,rijn enzv, voor grotere stukken zul je richting Zwitserland moeten, of mischien duitsland maar dan wel in de berggebieden van de rijn, heb dit pas gezien op de duitse tv van een man die daar aan het goudzoeken was en mooie stukjes vond, verder veel succes en plezier bij het pannen, het blijft toch elke keer weer spannend wanneer er op het laatst iets geels blinkt in je pan en het een echt goudflakeje blijkt te zijn.

Groetjes Toine.


03 sep 2012, 12:14
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 aug 2012, 16:47
Berichten: 18
Antwoord met een citaat
Bericht Re: eerste keer gepand
Ik had veel van die ijzererts of wat het ookmag zijn in de pan en dat blonk ook nog eens dus dat was ook weer wat moeilijk er voor een beginner. maar ik denk dat ik ook eens richting de ardennen ga. wat opzoekwerk doen van waar precies en dan op naar daar :)

bedankt voor de uitleg!


03 sep 2012, 15:51
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 8 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl