Logo
Het is nu 23 apr 2024, 22:02



Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 goud Dredge systeem 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 sep 2012, 18:34
Berichten: 62
Woonplaats: zwolle
Antwoord met een citaat
Bericht goud Dredge systeem
Hallo

Ik heb een vragen over het maken van een dredge systeem, namelijk een powerjet systeem.

Moet de nozzle slang en powerjet buis die op de sluicebox is aangesloten altijd dikker zijn als de water toevoer slang?

Heb nu een slang aansluiting van 1 1/2 inch op de waterpomp, kan ik die afmeting ook aanhouden als ik een lange powerjet slang (15 mtr) ga gebruiken om vaccuum te trekken voor het opzuigen van zand en kleine steentjes. of is een dikke slang toch beter?

zie tekening (let maar niet op mijn teken kunsten :)


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

_________________
More gold has been mined from the thoughts of men than has been taken from the earth


17 okt 2012, 16:35
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 sep 2012, 18:34
Berichten: 62
Woonplaats: zwolle
Antwoord met een citaat
Bericht Re: goud Dredge systeem
even grotere foto


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

_________________
More gold has been mined from the thoughts of men than has been taken from the earth


17 okt 2012, 16:41
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 20:59
Berichten: 1118
Antwoord met een citaat
Bericht Re: goud Dredge systeem
Hi Louis
Dus je bent serieus van plan een dredge te bouwen, veel vragen zal je beantwoord krijgen als je je in
de keene catalogus verdiept.
Enkele dingen voor mee te beginnen, stel, je wilt een 4 inch dredge gaan bouwen, hoe is je technische achtergrond of heb je
hulp van iemand met een technische achtergrond ?
Je schrijft dat je een uitgang van je pomp hebt van 1 en een half inch, hoe zwaar is je motor, welk merk en capasiteit ?
Wil een maken met of zonder duikcompressor ?
Denk dat je 15 meter slang niet gaat gebeuren, hoe langer de slang hoe krachtiger de motor en de pomp moet zijn, dus een metertje of 4 a 5 is lang genoeg.
Laat me maar eens exact weten wat je al hebt en wat je bedoelingen zijn.
Groet
Gerrit


21 okt 2012, 09:50
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 sep 2012, 18:34
Berichten: 62
Woonplaats: zwolle
Antwoord met een citaat
Bericht Re: goud Dredge systeem
Hallo Gerrit

Ik zit te denken aan een dredge systeem voor de POWER SLUICE / HIGHBANKER COMBO, er zit een A POWERFUL 2 1/2 HORSE POWER 4 CYCLE GAS POWERED ENGINE bij. met dus 1 1/2" uitgang. De plek waar ik op zoek ga naar goud kan ik goed bij de rijn komen dus ben van plan of om de highbanker aan de kant van de rijn te zetten, of anders de sluicebox los koppelen en in de rijn plaatsen, vervolgens de pomp/dredge eraan indien mogelijk.

Ik wil er geen duik compressor bij, gebruik lieslaarzen en wil de mogelijkheid hebben om zowel aan de kant als in het water de dredge te kunnen gebruiken, Een powerjet systeem valt dan al snel af en dan kom je dus uit op een met nozzle waar de waterpomp ook gelijk aan vast zit. Heb al een foto op internet kunnen vinden waarbij je de nozzle zelf kunt maken zie afbeelding, maar mijn vraag is of je met een 2 /12 Hp motor wel bijv. 10 meter kunt overbruggen?

Mvg,

Louis

PS. Heb je verhalen wat gelezen over goud zoeken in Alaska etc, prachtig dat je dat hebt gedaan, net een jongens boek :)

_________________
More gold has been mined from the thoughts of men than has been taken from the earth


21 okt 2012, 10:13
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 sep 2012, 18:34
Berichten: 62
Woonplaats: zwolle
Antwoord met een citaat
Bericht Re: goud Dredge systeem
hier de foto van de hoem build dredge nozzle

http://www.google.nl/imgres?start=162&h ... :100,i:247

_________________
More gold has been mined from the thoughts of men than has been taken from the earth


21 okt 2012, 10:16
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 20:59
Berichten: 1118
Antwoord met een citaat
Bericht Re: goud Dredge systeem
Hi Louis
Deze zuigkop [ zo zullen we hem maar noemen ] heb ik ook een keer gebouwd uit rvs, deze is natuurlijk gemakkelijker te maken van kunsstof volgens de tekening.
Met de 2 en een half horse power motor en pomp, zou ik zelf een twee en een half inch of 3 inch zuigslang nemen en de waterslang vanaf de pomp reduceren naar
1 inch, de waterslang vanaf de pomp, kan je rustig een stuk langer nemen, 15 meter of zo, even een aanmerking, je kan met dit systeem niet op het droge zuigen,
er moet altijd een waterkolom zijn boven de inspuiting in je nozle.
Louis, word vervolgd, moet weg :razz: :razz:
Groet
Gerrit


21 okt 2012, 12:32
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 sep 2012, 18:34
Berichten: 62
Woonplaats: zwolle
Antwoord met een citaat
Bericht Re: goud Dredge systeem
Bedankt voor de tips, ga ermee aan de slag. Dus een slang van 15 mrt moet kunnen qua afvoer naar de highbanker ?
Heb je nog adresjes in nl waar je voordelig zulke slangen kunt halen? De bouwmarkt heeft ze niet.

_________________
More gold has been mined from the thoughts of men than has been taken from the earth


21 okt 2012, 19:05
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 apr 2008, 16:59
Berichten: 6557
Woonplaats: Roerdalen the Netherlands
Antwoord met een citaat
Bericht Re: goud Dredge systeem
hoi,
misschien heb je hier wat aan deze verkoopt dergelijke artikelen

http://www.wildkamp.nl/NL/

grt

_________________
[color=#000000][b]@@@MIJN PASSIE ZIJN GESPEN (Liefdevolle schnallen,boucle, buckles, gespen giften zijn natuurlijk ooooo zo leuk )@@@


21 okt 2012, 19:10
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 sep 2012, 18:34
Berichten: 62
Woonplaats: zwolle
Antwoord met een citaat
Bericht Re: goud Dredge systeem
Bedankt, vond nog een goedkope slang op marktplaats :)

Ben vanavond druk aan het brainstormen en schetsen geweest en mijn ontwerp is klaar.

Ben van plan om een zuigmond te maken met de optie om ook water uit de zuigmond te laten komen zodat je ook op land de nozzle kunt gebruiken.
Nu is de vraag of het genoeg vacuum gaat trekken op deze manier.

zie voorbeeld:


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

_________________
More gold has been mined from the thoughts of men than has been taken from the earth


21 okt 2012, 22:22
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:40
Berichten: 7725
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: goud Dredge systeem
Een jet :07

Is het niet eenvoudiger gewoon een (diesel) aangedreven pomp als zuigpomp dienst te laten doen voor je zand/water mengsel dat je wilt verplaatsen? Denk dat je zo gemakkelijker aan meer vermogen raakt.

Grt

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


21 okt 2012, 23:07
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 sep 2012, 18:34
Berichten: 62
Woonplaats: zwolle
Antwoord met een citaat
Bericht Re: goud Dredge systeem
Dat klopt, maar die heb ik niet, heb een waterpomp van 2.5 pk.

_________________
More gold has been mined from the thoughts of men than has been taken from the earth


21 okt 2012, 23:16
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 20:59
Berichten: 1118
Antwoord met een citaat
Bericht Re: goud Dredge systeem
Hi Louis
Denk niet dat dit gaat werken, de hoek van 45 graden is te stijl en zal je niet genoeg zuigkracht geven, bekijk maar eens hier ,
hoe een sucsion nozzle uit moet zien http://www.keeneeng.com/Merchant2/merch ... ry_Code=SN
er staan op deze pagina nozzles met verschillende aansluitingen en ik zou je adviseren er een te kopen, dit bespaart je een hoop ellende.
De slang wat je nodig hebt is vind je op deze pagina, http://www.alaxa.nl/PSG/Slangen.pdf , het is de transparant en de transparant groene zuigslang, dit is vrij dure slang
je hebt deze slang nodig voor eventuele plugups van stenen zodat je deze met een rubberen hamer weer kan losslaan, pak je goedkopere slang
zal deze snel kapot gaan als je er met een hamer op slaat.
Met dit nozzle systeem , kan je niet op het droge zuigen.
Dit is dus een dredge en geen highbanker.
Bij een highbanker gaat het water van de pomp regelrecht naar de hopper met een spray systeem en een zeef voor dat het naar de sluisbox gaat.
Dit kan wel op het droge worden gebruikt, allleen moet je dan het met materiaal er met de hand inscheppen.
Wat ook belangrijk is een soort aanzuig korf die er voor zorgt dat er geen steentjes of andere troep in de pomp terecht komt.
Hoor het wel weer.
Groet
Gerrit


21 okt 2012, 23:33
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 20:59
Berichten: 1118
Antwoord met een citaat
Bericht Re: goud Dredge systeem
Hi Louis
Lees dit maar eens goed door, hier kan je zien hoe het allemaal een beetje uitziet, http://www.keeneeng.com/pdfFiles/Keene_Catalog_4-12.pdf
Radiohead, het heet inderdaad power jet en zand gaan we ook niet opzuigen, in zand zit geen goud :razz:
Groet
Gerrit


21 okt 2012, 23:49
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 sep 2012, 18:34
Berichten: 62
Woonplaats: zwolle
Antwoord met een citaat
Bericht Re: goud Dredge systeem
Hallo Gerit

oke, dus 45 graden niet doen, Ik wist al hoe een achte nozzle eruitziet, maar vond deze nogal prijzig inclusief verzenden naar NL.

Mij idee is eigenlijk om een dredge idee op het land te maken, dus door de highbanker die op het droge staat op poten, zo te gebruiken dat ik met een lange slang en een nozzle in het water kan staan met de lieslaarsjes aan om te gaan zoeken. aan de achterkant van de hopper zit er in het midden een aansluitpunt voor de aanvoerslang, dus dan komt het materiaal rechtstreeks in de hopper terecht wat je opzuigt met het water samen. of denk je dat dit niet werkt omdat de slang een meter omhoog moet overbruggen naar de highbanker op poten?

ALs je denk dat dit mogelijk is, dan ga ik me richten op de eerste pvc nozzle foto die ik liet zien, waarvan je zei deze zelf ook gemaakt te hebben. Als dat allemaal goed werkt kan ik deze nog tzt van RVS in elkaar lassen. eerst maar eens zien hoe het werk, wellicht maak ik er dan ook een kraantje op, zodat ook op het droge kunt werken zie: https://www.youtube.com/watch?v=mAiRV1EpP3Q
Dat lijkt me maar een kleine aanpassing, als ik dan toch bezig ben, dan maar gelijk goed.

Je kunt natuurlijk in het mondstuk ook een staafje plaatsen waardoor er geen grote stenen in de slang kunnen komen, dat doen ze ook vaak bij een powerjet mondstuk om verstoppingen te verkomen van grote stenen, dan zou je evt een iets wat goedkopere slang eerst kunnen gebruiken, Ik gebruik hem toch alleen voor weekendjes en niet dagelijks he. Hoe is je ervaring met verstopte slang? had je dat vaak of heel soms? en denk je dit met wat ik zie te kunnen oplossen?

Leuk dat je meedenkt Gerrit, ben druk bezig alle materialen te verzamelen om volgend jaar op pad te gaan.

de highbanker is momenteel onderweg naar NL vanuit USA :)
meeste materiaal heb ik al.

Louis


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

_________________
More gold has been mined from the thoughts of men than has been taken from the earth


22 okt 2012, 00:21
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:40
Berichten: 7725
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: goud Dredge systeem
Hey,

Vergeef me mijn onkundigheid hier he. Misschien dat ik daarom opmerkingen plaats die geen steek houden :07

Het goud wordt gefilterd uit een andere samenstelling. Waaruit die samenstelling exact bestaat is niet echt zo belangrijk. Feit is dat je die samenstelling kan verplaatsen door die jet. Wanneer je het kan verplaatsen door dat jet principe, dan vermoed ik dat het ook verplaatst kan worden door een vacuüm dat ontstaan is door een pomp.

Indien dat het geval is dan lijkt me de pomp constructie misschien wel gemakkelijker toepasbaar dan het jet systeem. Zeker wanneer je zoiets volledig zelf wilt opbouwen. Daar bovenop denk ik dat je met een pomp al snel productiever bent. Hoe meer M3's je gefilterd hebt, hoe meer goud je zal gevonden hebben. Toch?

Nogmaals, ik heb helemaal geen ervaring met goudzoeken en de hierin toegepaste technieken. Ik ben een baggeraar en benader dit geheel ook zo, vandaar mijn misschien wat afwijkende benadering hier :07

Groeten.

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


22 okt 2012, 01:16
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 sep 2012, 18:34
Berichten: 62
Woonplaats: zwolle
Antwoord met een citaat
Bericht Re: goud Dredge systeem
Vanuit de rivier wil je het zand en steentjes en het goud wat er tussen zit zo snel mogelijk in je goudsluis zien te krijgen, de goudsluis wil Ik in mijn geval van water voorzien dmv het opzuigsysteem, dus je zuigt het zand en water als soepje op en dan komt dat in de goud sluis waar het materiaal gezeeft wordt zeg maar. Het goud is zwaarder dan zand dus dat komt op de bodem van de goud sluis terecht.

Nu zijn er 2 dredge opties: dmv powerjet maar die gebruike ze meer voor diep water en in combinatie met duiken, of gewoon met een hand opzuigstuk, deze is voor ondiep water.

Dat is ff de korte uitleg.

_________________
More gold has been mined from the thoughts of men than has been taken from the earth


22 okt 2012, 01:35
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:40
Berichten: 7725
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: goud Dredge systeem
Hoi,

Ik reageerde hier in het onderwerp omdat ik de indruk kreeg dat het nodeloos ingewikkeld werd gemaakt. Het gaat er maar om hoe je een samenstelling van goud/steentjes/zand/.... verplaatst naar je filtersysteem.

Nu weet ik dat je eenvoudigweg een mengsel water/vaste stof kan verplaatsen mbv een kant en klaar pompsetje, die je overal kan kopen. Maak een leuk aanzuigstukje en klaar is kees :07

Groeten


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


22 okt 2012, 02:19
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 20:59
Berichten: 1118
Antwoord met een citaat
Bericht Re: goud Dredge systeem
Hi Radio
Misschien herinner je mij nog wel, we hebben samen in de buurt van Maastricht gezocht met ambiani op het, er ligt niks meer veld :lol:
Je kan het materiaal niet direct door je pomp laten gaan, hij zou het geen uur volhouden en de impeller binnen de kortst mogelijke tijd
naar de klitsen helpen.
Werk je op een bucketline dredge of een sucsion dredge ?
Louis
Denk dat je goed bezig bent, wat heb je in amerika besteld ?
Een ding is echt belangrijk en wel de lengte van je aanzuigslang, die mag echt niet langer zijn dan 5 meter
de reden hiervoor is, dat je met het lichte pompje niet genoeg druk hebt voor je sluisbox goed te laten werken.
Hoor het wel weer.
Groet
Gerrit


22 okt 2012, 09:52
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 20:59
Berichten: 1118
Antwoord met een citaat
Bericht Re: goud Dredge systeem
Hi Radio
Misschien herinner je mij nog wel, we hebben samen in de buurt van Maastricht gezocht met ambiani op het, er ligt niks meer veld :lol:
Je kan het materiaal niet direct door je pomp laten gaan, hij zou het geen uur volhouden en de impeller binnen de kortst mogelijke tijd
naar de klitsen helpen.
Werk je op een bucketline dredge of een sucsion dredge ?
Louis
Denk dat je goed bezig bent, wat heb je in amerika besteld ?
Een ding is echt belangrijk en wel de lengte van je aanzuigslang, die mag echt niet langer zijn dan 5 meter
de reden hiervoor is, dat je met het lichte pompje niet genoeg druk hebt voor je sluisbox goed te laten werken.
Hoor het wel weer.
Groet
Gerrit


22 okt 2012, 09:53
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 sep 2012, 18:34
Berichten: 62
Woonplaats: zwolle
Antwoord met een citaat
Bericht Re: goud Dredge systeem
Gerrit:

zie bijlagen, heb de volgende highbanker set gekocht en een blue bowl concentrator.


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

_________________
More gold has been mined from the thoughts of men than has been taken from the earth


22 okt 2012, 12:16
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 20:59
Berichten: 1118
Antwoord met een citaat
Bericht Re: goud Dredge systeem
Hi Louis
Dat ziet er goed uit, hier gaat het zeker mee lukken.
Heb je al plannen, waar je dit gaat gebruiken ?
Groet
Gerrit


22 okt 2012, 13:03
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:40
Berichten: 7725
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: goud Dredge systeem
Hey Krok,

Weet ik zeker nog wel hoor. Lekker zoeken op dat lege akker, man man wat heb ik daar staan vloeken hahaha :lol: :lol: Achteraf steek ik het Rich nog wel eens door :evil: :07

Klopt wel ja, de impeller zou natuurlijk snel vol zitten met god weet wat allemaal. "In het groot" hebben we daar ook regelmatig last van (moet de pomp open om de stenen/hout/... eruit te halen) In sommige gevallen volstaat het om aan de zuigmond volle stangen te lassen, zodat dat spul de pomp niet inkan. natuurlijk kan de zuigmond dan weer verstop raken, wat een vermindering aan productie oplevert. Stenen en hout zijn daar bovenop aan de zuigmond van een cutterdredge niet zo eenvoudig te verwijderen. Het is een afweging die steeds gemaakt moet worden. Nu denk ik wel dat je met een zuigkorfje op de aanzuig van zo'n "goud dredge" niet veel problemen zal hebben met schoonmaken. Maar goed, jullie zullen het wel beter weten natuurlijk. Ik heb zelfs nog nooit een korrel goud gezien "in het wild" :07

Ik werk op een CSD cuttersuction dredger.

Groetjes :sd

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


22 okt 2012, 13:34
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 sep 2012, 18:34
Berichten: 62
Woonplaats: zwolle
Antwoord met een citaat
Bericht Re: goud Dredge systeem
Hoi Gerrit

Ga het gebruiken bij isteiner schwellen, zo'n 20 km bij Basel vandaan.
http://www.mineralien-basel.ch/Beitraeg ... rrhein.htm

Ik wil niet teveel tijd aan rijden kwijt zijn aangezien we het als een weekend activiteit beschouwen (nu nog ;)

Mooi gebied, met alle ruimte en rust om lekker te gaan zoeken aan de rijn.

_________________
More gold has been mined from the thoughts of men than has been taken from the earth


22 okt 2012, 13:43
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 sep 2012, 18:34
Berichten: 62
Woonplaats: zwolle
Antwoord met een citaat
Bericht Re: goud Dredge systeem
Wat dacht je hiervan?


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

_________________
More gold has been mined from the thoughts of men than has been taken from the earth


22 okt 2012, 14:13
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 20:59
Berichten: 1118
Antwoord met een citaat
Bericht Re: goud Dredge systeem
Hi Louis
Dat ziet er goed uit, je hebt niet stil gezeten.
Wat is de diameter van je zuigslang ?
Groet
Gerrit


22 okt 2012, 17:32
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl