Logo
Het is nu 14 okt 2019, 00:16

Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Vraag en antwoord ! 
Auteur Bericht
Beheerder

Antwoord met een citaat
Bericht Vraag en antwoord !
Heb je vragen als beginner? stel ze hier.

Als beginner/starter zit je nog vol met vragen waar je graag antwoord op zou willen, deze kun je hier in dit topic stellen.

De bedoeling is dat onze moderator Pinkeltje hier ter zijner tijd een FAQ topic aanlegt.
Waarin de vragen en uiteraard de antwoorden, netjes in zijn gerangschikt.

Voor vragen over detector keuze verwijzen wij jullie graag door naar viewforum.php?f=163
let wel; domme vragen bestaan niet,wel domme antwoorden.

Het beheer van Bodemvondstenwereld.nl

27 apr 2012, 21:58
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vraag en antwoord !
Geen vraag , maarre ik wil wel teruggeven dat ik het forum zeer goed in elkaar vind zitten, wat een waardevolle informatie, super!!!
vr grt ,Ptr

23 sep 2013, 20:25
Profiel

Antwoord met een citaat
pietieman schreef:
Geen vraag , maarre ik wil wel teruggeven dat ik het forum zeer goed in elkaar vind zitten, wat een waardevolle informatie, super!!!
vr grt ,Ptr

wat een dom antwoord :lol: :lol: :03 :03 [geintje]

gr ed :sd

24 sep 2013, 00:18
Profiel
ForumJoker

Antwoord met een citaat
melpatcindy schreef:
pietieman schreef:
vr grt ,Ptr

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

24 sep 2013, 01:04
Profiel

Antwoord met een citaat
Vraag: Is er een overzicht van APV'S van heel Nederland en zo niet, is dat niet handig om aan te leggen met de kennis van iedereen gebundeld?

05 okt 2013, 09:38
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
alle actuele apv van de gemeentes vindt je via http://www.overheid.nl/
een lijst bijhouden met detectorverboden via apv zou niet te doen zijn, deze veranderen jaarlijks.
maar als jij tijd overhebt mag je dit natuurlijk altijd doen :07

05 okt 2013, 11:54
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
dit helpt ook al... dank

05 okt 2013, 12:14
Profiel WWW
Beheerder

Antwoord met een citaat
pietieman schreef:
vr grt ,Ptr

Altijd leuk om te horen. :10

Groeten,
Vincent
:07

05 okt 2013, 16:28
Profiel WWW
ForumJoker

Antwoord met een citaat
de ed schreef:
melpatcindy schreef:
pietieman schreef:
vr grt ,Ptr

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

daar hebben wij geen last van

domme vragen

05 okt 2013, 18:49
Profiel

Antwoord met een citaat
Las net interessant stukje op dit forum over het zoeken op akkers en vragen aan de boer voor toestemming.

Weet iemand misschien hoe het zit met vondsten. Maken jullie vooraf afspraken met de eigenaar van de akker (de boer), zoals percentages bv 50/50.

Kan me voorstellen dat je iets waardevols vindt zo'n boer zal zeggen dat het zijn land is, dus zijn eigendom.

Ben benieuwd!

04 nov 2013, 23:17
Profiel

Antwoord met een citaat
hoi digga

praat nooit met de boer over goud of zilver en schatten en dergelijke. men kan dan erg argwanend worden met het gevolg dat je er niet mag zoeken. de boer schaft dan zelf zo'n ding wel aan, ver gezocht maar het kan.

het verstandigst is praat alleen over gespjes en oude muntjes en dergelijke.
laat hem ,als hij een keer langs komt om te kijken, dan ook alleen de oude leeuwencenten en andere troepjes zien.
de kans dat je daadwerkelijk iets waardevols vindt is zo klein dat je met de staatsloterij meer kans maakt.

je hoort wel vaker dat een boer even komt kijken,en dan ziet wat jij gevonden hebt, met soms als vervelende verassing dat hij iets van je afgrist en in zijn zak stopt.dan sta je wel even met open mond te kijken.....

maar mocht het voorval doen dat je daadwerkelijk iets vindt is het wettelijk geregeld dat de vinder en de eigenaar van het land ieders 50 % eigenaar is. de keus is aan jouw wat je er mee doet. verkoop je bijvoorbeeld iets aan een museum dan ben je eigenlijk verplicht om 50 % te delen met de eigenaar.
maar het gebeurt vaak dat mensen "niet "meer weten waar ze het voorwerp gevonden hebben. :03

05 nov 2013, 06:40
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
Duidelijk.

Wat doen jullie dan met (waardevolle) vondsten op bijvoorbeeld een strand zoals een trouwring? En niet herleidbare waardevolle vondsten, zoals een ketting of dergelijke?

En wat is daarover in de wet geregeld?

14 nov 2013, 17:57
Profiel

Antwoord met een citaat
digga schreef:
Duidelijk.

Wat doen jullie dan met (waardevolle) vondsten op bijvoorbeeld een strand zoals een trouwring? En niet herleidbare waardevolle vondsten, zoals een ketting of dergelijke?

En wat is daarover in de wet geregeld?

op strand gevonden trouwringen [heb ik ook] staan soms namen in en datums ,maar zoiets is moeilijk terug te bezorgen dus zoals jij de vraag stelt gewoon mee naar huis nemen als buit :10 heb ook wel eens voor iemand een ring en ketting [zelfs fietssleutel :07 ] gevonden omdat ik daar toch liep en ze vroegen of ik het wilde zoeken, in dat geval kun je zeggen wat heb je er voor over ,maar ik vind het mooi om het verloren voorwerp überhaupt terug te vinden en dan de mensen blij te maken en terug te geven soms krijg je ook nog een fooitje
heb met mijn zoontje voor iemand die bij mij aan de deur kwam een dure slavenarmband terug gevonden in een weiland met heeeeeeel hoog gras wat ze de volgende dag zouden maaien :ls :ls heb toen wel gezegd 25 gulden voor me zoontje als we hem vinden [ armband had 1000 gulden gekost] ik had hem binnen een half uurtje me zoon kreeg 25 gulden met een mooie bedankkaart :10

ook dit kun je doen :goezo: :10 viewtopic.php?f=173&t=52662

maar de algehele stelregel is de vinder en de eigenaar krijgen ieder 50%

maar bij een echte schatvondst is dit meer gebruikelijk en niet bij de losse vondstjes die je doet :03 en op het strand al helemaal niet

Laatst bijgewerkt door melpatcindy op 15 nov 2013, 01:23, in totaal 3 keer bewerkt

14 nov 2013, 18:40
Profiel
Moderator

Antwoord met een citaat
Ik maak wel de afspraak bij de boer als ik een muntschat zou vinden
50/50.de rest van de vondsten praat ik niet over,maar geef wel zo nu en dan wat vondsten weg aan de boer
Schept vertrouwen met de boer en word gewaardeert
Dit doe ik natuurlijk niet met toppers maar met dingen die ik dubbel heb of muntjes (duiten)
Gr marin

ik verzamel fibula s
heb je er niks mee denk aan mij
ruilen kan ook

14 nov 2013, 19:24
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
de enigste schat die ik tot nu toe heb gevonden is het vinden van deze site met al z'n rijkdommen aan kennis :07

heb wel even een tijltje onder de tafel geplaatst daar het kwijl me uit de bakkes loopt :lol: :lol: :lol: :lol:

effe zonder dollen toppie mannen en vrouwen van bodemvondstenwereld :10

p.s een kleine attentie voor de boer na het zoeken word altijd gewaardeerd, een flesje wijn of een stukje gebak na enkele dagen zoeken op iemand z'n terrein word niet vergeten en je houd het plekje warm voor het volgend seizoen :10

heb ook wel eens wat muntjes gegeven en een ingelijst als kado,is altijd goed

14 nov 2013, 19:29
Profiel
Moderator

Antwoord met een citaat
Danny :10 :10 :10
Gr marin

ik verzamel fibula s
heb je er niks mee denk aan mij
ruilen kan ook

14 nov 2013, 19:31
Profiel WWW
Moderator

Antwoord met een citaat
Als ik ga zoeken, heb ik altijd een flesje wijn in de auto liggen, en wat pilsjes.
Drankje doet altijd wonderen.
Ooit eens een fles aan de boer gegeven.........., en van zijn erf gereden met een konijn, zak aardappelen en een stuk in mijn kraag.
Heb nog steeds een goeie band met de boer, en zijn buurboeren.
Ik hoef het gewoon niet meer te gaan vragen, ze komen me zelf vragen.
Onlangs nog gaan zoeken in Zeeuws-Vlaanderen op een goeie zoekstek.
De eigenaar vroeg om enkele muntjes te mogen hebben, en liefst eentje uit de Spaanse tijd.
Had er drie, en heb ze hem gegeven. Nog nooit eerder zo'n gelukkig mens gezien.
De rest van mijn vondsten getoond met een drietal zilveren, en hij had er geen benul van wat op zijn land lag.
De Spaanse munten waren iets tastbaar voor hem, voor wat daar voeger ooit heeft afgespeeld(Spaans tentenkamp).
En er ligt nog veel akkers te wachten, en hij waakt erover dat er geen andere detectorist komt zoeken.
Voor mij niet gelaten, zo heb ik er steeds eentje op reserve.

http://www.lodenpenningen-mereaux.be/

14 nov 2013, 20:26
Profiel

Antwoord met een citaat
Bedankt wederom voor de tips en trucs!

Dus als ik het goed begrijp levert niemand iets af als gevonden voorwerp of dergelijke?

15 nov 2013, 01:17
Profiel

Antwoord met een citaat
dan heb je mijn verhaal niet goed gelezen :04

15 nov 2013, 01:19
Profiel

Antwoord met een citaat
pinkeltje schreef:
laat hem ,als hij een keer langs komt om te kijken, dan ook alleen de oude leeuwencenten en andere troepjes zien.
de kans dat je daadwerkelijk iets waardevols vindt is zo klein dat je met de staatsloterij meer kans maakt.

hmm, om één of andere reden ben ik het hier niet helemaal mee eens.

ik zal mijn situatie eens schetsen:

ik had naast het land ( het voormalige land van, maar nu van de gemeente) een aantal zilveren munten gevonden ( grote jongens, zoek maar in muntschatten... ( 32, en 2 x 15 gram ). De boer in kwestie was zeer verrast, was direct bereid om toestemming te verlenen. Geen dollartekens in de ogen, maar gewoon een gezond enthausiasme voor wat er mogelijk allemaal in d grond verborgen is.

ook was het zo dat elke keer dat ik ging zoeken, hij toch even over het land aangekrost kwam in zijn auto, even een praatje kwam maken, en even mijn vondsten van de dag kwam bekijken.

ik heb daar het gros van mijn zilver gevonden, van middeleeuws tot guldens uit "72

.... die laatste is natuurlijk geen zilver.... :07

Maar goed, de boer enthousiast, en heeft mij uiteindelijk gevraagd of ik een stukje wilde schrijven voor de dorpskrant. ( hij is in zijn vrije tijd columnist) en hij zag hier een mooi verhaal in.
uiteindelijk heb ik nog eens een paar dubbeltjes die van zijn land kwamen verkocht voor € 40, en ben laatst langsgereden, hij liet mij het artikel zien , waar ik dan ook wel weer trots op ben, en ik heb hem daarbij ook nog eens € 20 overhandigd vanwege de verkoop van die dubbeltjes.
Het is niet heel veel, maar hij was er wel blij mee.

Ik heb hem verteld dat het voor mij niet zo gebruikelijk is om het spul te verkopen, maar goed, ik vond wel dat hij recht had op de helft. Hij bedankte mij ervoor, en mag nog steeds elke dag terugkomen om te zoeken als ik dat wil.

moraal van het verhaal: het hoeft niet altijd slecht te zijn om mooie vondsten aan de boer te laten zien, maar wees wel gewoon eerlijk :07

historie: garret ace 250 ( 2013), fisher f75 ( 2013/2014), garret at pro int. ( 2014) , Nokta fors Core 2015- heden/backup)

15 nov 2013, 01:41
Profiel

Antwoord met een citaat
De Speyte schreef:
Als ik ga zoeken, heb ik altijd een flesje wijn in de auto liggen, en wat pilsjes.
Drankje doet altijd wonderen.
Ooit eens een fles aan de boer gegeven.........., en van zijn erf gereden met een konijn, zak aardappelen en een stuk in mijn kraag.
Heb nog steeds een goeie band met de boer, en zijn buurboeren.
Ik hoef het gewoon niet meer te gaan vragen, ze komen me zelf vragen.
Onlangs nog gaan zoeken in Zeeuws-Vlaanderen op een goeie zoekstek.
De eigenaar vroeg om enkele muntjes te mogen hebben, en liefst eentje uit de Spaanse tijd.
Had er drie, en heb ze hem gegeven. Nog nooit eerder zo'n gelukkig mens gezien.
De rest van mijn vondsten getoond met een drietal zilveren, en hij had er geen benul van wat op zijn land lag.
De Spaanse munten waren iets tastbaar voor hem, voor wat daar voeger ooit heeft afgespeeld(Spaans tentenkamp).
En er ligt nog veel akkers te wachten, en hij waakt erover dat er geen andere detectorist komt zoeken.
Voor mij niet gelaten, zo heb ik er steeds eentje op reserve.

Heel slim van dat drank , op Zeeuws Vlaanderen houden ze zeker wel van een biertje haha .zelf ook een zak appelflappen en wat gevonden spulletjes gegeven worden ze vrolijk van :07

15 nov 2013, 08:19
Profiel

Antwoord met een citaat
pjottrr schreef:
pinkeltje schreef:

hmm, om één of andere reden ben ik het hier niet helemaal mee eens.

als je wat langer meeloopt in deze wereld, wordt je vanzelf wijzer pjotter. :07

16 nov 2013, 09:35
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
:07 heb laatste dagen flink geoefend in appeltaarten bakken, dus komende weken mijn zoekboeren langs met een zelfgebakken appeltaart, heeft de boerin ook wat aan want die drinken vaak niet :07
De boerin is trouwens sowieso vaak goede info-bron, zij weet vaak wel op welk perceel de meeste pijpenkoppen liggen bv.
Groet
Gert

16 nov 2013, 11:25
Profiel

Antwoord met een citaat
Twee weken terug heb ik de euvele moed opgapakt om een boer te vragen of ik op zijn maisland mocht zoeken. Tenminste de boerin.
Er bleek een boerenwinkeltje bij te zitten wat het iets eenvoudiger maakte voor mij.
Van haar mocht ik zoeken op een bepaald stuk land en zei dat als ik over een weekje terugkwam dat ik dan aan de boer zelf kon vragen of ik op zijn andere land mocht zoeken. daar was zeer veel andere grond opgebracht en het stikte daar van de, moderne weliswaar, scherven en andere troepjes.

Natuurlijk heb ik dat gedaan en een leuk en ook leerzaam gesprek gehad met de boer over het beheer van de omgeving. Hij gaf aan dat hij het op bepaalde weilanden liever niet had vanwege het jachtbeheer, maar dat ik op een ander land van hem wel mocht zoeken.
En omdat ik dan vlak langs de weg zou lopen en andere mensen op een idee bracht om daar ook te zoeken, misschien wel zonder te vragen.

Hij en zijn vrouw waren zeer te spreken over het feit dat ik het kwam vragen.
Verteld dat ik op het andere land van hem een zeer oud, maar onder mijn vingers wegbrokkelend zilveren muntje had gevonden. Ook verteld dat het mij niet alleen ging om zilver of goud, maar dat iets ouds ookm een verhaal verteld en dus zo voor mij ook een waarde heeft. Dat kon hij zeer waarderen.
Ik heb er ook bij verteld dat ik graag goede afspraken maak, zodat je niet achteraf per ongeluk toch op iemand anders land staat door een misverstand.

Ik heb ook voorgesteld om de leuke vondsten aan hem te tonen. Helaas is mijn detector niet voorzien van een duidelijke ferro/non-ferro scheiding dus ik heb alleen maar ijzer opgepikt.
Jammer want ik had hem graag een leuk muntje laten zien of zelfs een leuke vondst gegeven als hij daar interesse in zou hebben.

16 nov 2013, 19:13
Profiel

Antwoord met een citaat
wat ik mis is een stukje over de juiste manieren van schoonmaken en conserveren van de vondsten. Misschien is dit een handig topic voor de beginnerstips.

04 feb 2014, 16:36
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende