Logo
Het is nu 23 apr 2024, 20:16



Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
 vraag magneetvissen 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 aug 2013, 13:33
Berichten: 3
Antwoord met een citaat
Bericht vraag magneetvissen
Beste allen,

Mijn vriend is onlangs tijdens het varen in Amsterdam zijn buitenboordmotor verloren. Natuurlijk willen we nu een plan maken om de motor weer naar boven te krijgen. Na informeren bij Waternet werd verteld dat het water op de betreffende plek zo'n 3,5 a 4 meter diep is. In eerste instantie dachten we zelf eraan de motor zwemmend, voorzichtig op proberen te duiken. Volgens Waternet zouden we echter het meeste kans van slagen hebben door met een sterke magneet te gaan 'vissen', ofwel magneetvissen. Na enig zoeken (ik had er nog nooit van gehoord) kom ik o.a. uit op dit forum.

Nu ik heb een aantal vragen mbt het terughalen van zijn motor:
- Heeft iemand ervaring met het vissen naar dergelijke (zware) spullen (+- 20 kilo) met magneten en tips?
- Heeft iemand ervaring met het zwemmend opduiken van dergelijke spullen en tips?
- En een brutale vraag: Heeft iemand misschien een magneet te leen voor een middag? We zijn niet van plan de motor nog eens te verliezen of van het magneetvissen een hobby te maken, dus eenmalig gebruik voor een goed doel en natuurlijk een lekker biertje als bedankje :)

Bij voorbaat dank voor uw reacties!


24 aug 2013, 13:58
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 jul 2009, 18:22
Berichten: 7409
Woonplaats: langs de ijssel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: vraag magneetvissen
welkom this op het forum.

op het forum zitten genoeg magneetvissers dus je hebt de juiste forum gekozen.

als je de plaatsnaam wilt zeggen,is de kans groter dat een magneetvisser in jouw buurt wel kan helpen.
het uitlenen van een magneet zal denkelijk niet lukken, dergelijke magneten zijn vrij kostbaar en een onervaren magneter kan tevens voor onaangename verassingen komen te staan.

met de juiste magneet kun je met gemak een boordmotor van 50 kg eruit halen.

ik hoop dat iemand je wilt helpen,want een motor kost aardig wat.

_________________
Heiligenmedailles en dovotiehangers in de rommelbak... ik verzamel ze..


24 aug 2013, 14:22
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 aug 2013, 13:33
Berichten: 3
Antwoord met een citaat
Bericht Re: vraag magneetvissen
Dank voor je reactie Pinkeltje.

Voor de duidelijkheid inderdaad even goed te vermelden dat het om Amsterdam gaat. De motor ligt als ik het goed onthouden heb (maar vriend weet het wel) bij de wittenburgerkade, stadsdeel centrum.


24 aug 2013, 14:28
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 dec 2012, 14:33
Berichten: 9
Antwoord met een citaat
Bericht Re: vraag magneetvissen
Is een moderne buitenboordmotor nog wel magnetisch?, dacht dat het van een of andere legering gemaakt was? :06


24 aug 2013, 17:26
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2008, 17:47
Berichten: 4877
Antwoord met een citaat
Bericht Re: vraag magneetvissen
Ik heb wel een paar ervaringstips:


Een beetje moderne buitenboordmotor is van aluminium en hardplastic, dus een magneet haalt niets uit.

Met 3/4 meter kan je heel goed met een aluminium steekstok,die vissers gebruiken om hun bootje op het diepere water vast te leggen,of een houten paal met een ijzeren punt, gaan prikken op de bodem waar de buitenboordmotor ongeveer moet liggen.Als je hem raakt dan hoor je dat heel goed omdat de paal het geluid geleidt.

Slepen met een grof net met verzwaring net zolang tot de motor er achter blijft hangen.,door zijn schroef of bevestigingsklemmen.


Heb je hem precies gelocaliseerd zet je de paal ernaast en duik dan met een bril, lenen, met een touw naar beneden en maak de motor vast aan het touw,je hoeft hem dan niet meer te zoeken, dus de inspanning is niet zo groot.

Aangezien ik een duikbrevet en spullen heb nam ik die mee en dat helpt om langer onder water te blijven.

Kijk goed uit als je in de vaarroute ligt,rond etenstijd is het rustiger,of heel vroeg of heel laat.Eventueel een duikvlag voeren,alhoewel 85 % van de waterrecreanten kennen die vlag niet eens.

Vraag iemand in je omgeving met duikspullen om te helpen.Nooit alleen proberen, vanwege de veiligheid.


SUCCES

ps. Als je hem gevonden heby,gelijk uit elkaar halen en drogen,niet aan proberen te trekken,dat kost je je zuigerstang en voortaan de motor borgen met een kettingkje aan de spiegel.

_________________
gr Hannibal


24 aug 2013, 17:40
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 aug 2013, 13:33
Berichten: 3
Antwoord met een citaat
Bericht Re: vraag magneetvissen
Dank! Ik geloof dat het niet om een moderne motor gaat ( jaar oud oid). Morgen gaan we kijken hoe diep het nu eigenlijk is, of we de motor kunnen localiseren en hoe we het er zwemmend vanaf brengen. Maandag of dinsdag eens kijken of we bij één van de werven daar in de buurt misschien een magneet en/of dreg ankertje kunnen lenen...


24 aug 2013, 19:13
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 6 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl